Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Mijn volgende auto: geen Tesla meer....

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
In de winter bij 130 km/h 350 km op één lading ..... Jij moet voor mijn gevoel wel een heel bijzondere Kona hebben ....

View attachment 564826

Zoek eens een snelweg van 350 km waar je continu 130 km/h mocht rijden in Nederland. :) Er zit altijd een stuk destination bij, en altijd een stuk snelweg waar je geen 130 km/h mag. Gemiddeld is je snelheid in Nederland altijd lager, en ik ben Nederland niet uitgeweest. Vergeet niet dat we geen winter hebben gehad.

Nog simpeler: zoek eens een snelweg van 350 km in Nederland. :p
 
Zoek eens een snelweg van 350 km waar je continu 130 km/h mocht rijden in Nederland. :) Er zit altijd een stuk destination bij, en altijd een stuk snelweg waar je geen 130 km/h mag. Gemiddeld is je snelheid in Nederland altijd lager, en ik ben Nederland niet uitgeweest. Vergeet niet dat we geen winter hebben gehad.

Nog simpeler: zoek eens een snelweg van 350 km in Nederland. :p
Dus je opmerking "De Kona reed in de winter, voordat de 100 km/h kwam rond de 350 km op een 100% lading bij 130 km/h." sloeg eigenlijk helemaal nergens op. Dan is dat ook weer duidelijk.
 
De GOM in deTesla is ook niets mis mee, hoor. Het probleem is dat sommige mensen de batterij indicator die de batterij lading uit kan drukken in termen van rated kms aanzien voor GOM. Maar dat is het eigenlijk helemaal niet ;-)
Ik vergeleek het vooral met de uitermate optimistische GoM van een Nissan Leaf. Dat ding is echt volstrekt onbetrouwbaar. Je rijdt weg met meer dan 300 km op de GoM, en na 100 km kun je nog 100 km rijden. En dan maar hopen dat dat ook echt lukt. De 40 kWh Leaf reed effectief net zo ver als een 28 kWh Ioniq onder dezelfde rijstijl.
 
Dus je opmerking "De Kona reed in de winter, voordat de 100 km/h kwam rond de 350 km op een 100% lading bij 130 km/h." sloeg eigenlijk helemaal nergens op. Dan is dat ook weer duidelijk.

Volgens mij is de winter toch echt gedefinieerd als de periode van 21 december tot 20 maart., niet als temperatuur en/of ijs of sneeuw. Dus jouw antwoord slaat nergens op, dan is dat ook weer duidelijk.
 
Interessante stelling.
Kan volgens mij alleen waar zijn als de bestuurder perfect anticiperend rijdt en dus nooit de rem aanraakt.
Wat is je bron?
Zal ik vanavond of morgen even terug zoeken op Tweakers. Volgens mij is het verschil minimaal omdat je inderdaad zo ingespannen moet rijden. De betreffende Duitser reed 0,1 kWh/km zuiniger, ik vind dat verwaarloosbaar, zeker voor de hoeveelheid inspanning. Hij vond dat ook de moeite niet waard. Op Tweakers claimde iemand 1 kWh/km zuiniger te rijden. Ik geloof dat niet.
 
Zal ik vanavond of morgen even terug zoeken op Tweakers. Volgens mij is het verschil minimaal omdat je inderdaad zo ingespannen moet rijden. De betreffende Duitser reed 0,1 kWh/km zuiniger, ik vind dat verwaarloosbaar, zeker voor de hoeveelheid inspanning. Hij vond dat ook de moeite niet waard. Op Tweakers claimde iemand 1 kWh/km zuiniger te rijden. Ik geloof dat niet.

Als we voor het gemak ervan uitgaan dat de stelling klopt, dan nog gaan je remmen harder slijten en veroorzaak je meer vervuiling (fijnstof).
Voor wat betreft de winst van het regeneren van denk ik dat je afhankeljk van je rijpatroon inderdaad kan stellen dat het 0,1 kWh/ km kan zijn. Zeker als je veel snelweg rijdt. Als je veel binnendoor wegen rijdt, is de winst significant hoger en helemaal in de bergen ;)

Wat betreft inspanning, Die is persoonlijk want one-pedal drive vind ik ik erg prettig rijden.
 
  • Like
Reactions: cambreVer!
Zal ik vanavond of morgen even terug zoeken op Tweakers. Volgens mij is het verschil minimaal omdat je inderdaad zo ingespannen moet rijden. De betreffende Duitser reed 0,1 kWh/km zuiniger, ik vind dat verwaarloosbaar, zeker voor de hoeveelheid inspanning. Hij vond dat ook de moeite niet waard. Op Tweakers claimde iemand 1 kWh/km zuiniger te rijden. Ik geloof dat niet.

Er is m.i. een verschil tussen regenereren en one pedel driving.
  • Bij de wat hogere snelheden een motor als generator inzetten ipv schijfremmen gebruiken maakt de auto echt wel zuiniger (=regenereren) In de bergen wel eens 10% erbij gekregen tijdens een afdaling.
  • Met 1 (stroom)pedaal tot stilstand komen betekend bij M3 bij allerlaatste stukje volgens mij actief remmen op de elektromotor -> dat kost een ietsepietsie stroom. Van stapvoets naar stilstand is regenereren erg lastig/beperkt.
"Ingespannen rijden" herken ik niet -> eerder ontspannen als je er aan gewend bent ;)
(remlicht springt wel relatief vaak/snel aan waardoor het voor achterliggend verkeer misschien wat onrustiger wordt)
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Zal ik vanavond of morgen even terug zoeken op Tweakers. Volgens mij is het verschil minimaal omdat je inderdaad zo ingespannen moet rijden. De betreffende Duitser reed 0,1 kWh/km zuiniger, ik vind dat verwaarloosbaar, zeker voor de hoeveelheid inspanning. Hij vond dat ook de moeite niet waard. Op Tweakers claimde iemand 1 kWh/km zuiniger te rijden. Ik geloof dat niet.
0,1 kWh/km = 100 Wh/km. Mijn MX doet ongeveer 220 Wh/km gemiddeld. Dit zou betekenen dat ik 45% energie zou besparen door de regeneratie uit te zetten. Dat lijkt me volstrekte onzin.
Onder optimale omstandigheden is er een klein beetje besparing mogelijk. Je zou dan ruim voor een kruising of rotonde van het gas (de stroom) af moeten gaan en de auto volledig laten uitrollen. Dit is rijgedrag dat bij de gemiddelde automobilist niet op waardering kan rekenen en al helemaal niet bij de 'usual suspects'*)

*) BMW, Audi, Leon, witte busjes mannen
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
De betreffende Duitser reed 0,1 kWh/km zuiniger, ik vind dat verwaarloosbaar, zeker voor de hoeveelheid inspanning.

Nou, 0,1 kWh / km is toch 100Wh /km. In een M3 is dat het verschil tussen 130 Wh/km (zuinig) en 230 Wh/km (niet zo zuinig). Vind ik niet verwaarloosbaar maar dat is natuurlijk mijn kijk erop :)

Ik vind (ook weer zelf) one pedal driving juist erg ontspannend. Het kunstje om net genoeg gas los te laten om de gewenste vertraging te krijgen, met zo min mogelijk remlichten en dan toch netjes op tijd tot stilstand te komen maakt autorijden voor mij veel aardiger.
 
0,1 kWh/km = 100 Wh/km. Mijn MX doet ongeveer 220 Wh/km gemiddeld. Dit zou betekenen dat ik 45% energie zou besparen door de regeneratie uit te zetten. Dat lijkt me volstrekte onzin.
Onder optimale omstandigheden is er een klein beetje besparing mogelijk. Je zou dan ruim voor een kruising of rotonde van het gas (de stroom) af moeten gaan en de auto volledig laten uitrollen. Dit is rijgedrag dat bij de gemiddelde automobilist niet op waardering kan rekenen en al helemaal niet bij de 'usual suspects'*)

*) BMW, Audi, Leon, witte busjes mannen
Goed dat je de 0,1 kWh/km bekritiseerd. Ik nam die eigenlijk klakkeloos over :(. Stel ik rij gemiddeld 200 Wh/km voor 300 km dan is mijn verbruik 60 kWh Nu bespaar ik 0.1 kWh/km door regen is 30 kWh..... dat is inderdaad to much... Ik vermoed dat men 0.1 Wh/km bedoeld .... Dat is uiteraard weer heel weinig...
 
Ik zou dan wel even goed gaan proefrijden. Ik zou nooit meer anders kunnen rijden dan een EV zonder het gevoel te hebben in een flintstone auto te zitten waarbij je zelf moet mee trappen en wat een takkenherrie maakt zo'n ICE.
Ik heb onlangs nog 2.500km gereden met het dakje open in een Audi V6 cabriolet uit 1993. Waar ik bij de Model S boven de 70km/u het dak dicht doe vanwege de herrie blijft dit in een cabrio tot 120km/u goed te doen. Geen cruise-control, geen lane-assist en met het handje roeren in de bak en een V6 roffel op de achtergrond. Daar kan ik zeker zoveel van genieten als van de rust aan boord van de Model S. Als ik minder zou rijden dan zou ik het geen probleem vinden om weer terug te gaan naar een ICE. Ik vind na bijna 2 jaar een EV nog altijd een wat zielloos apparaat waar ik weinig binding mee heb. Het is denk ik nogal persoonlijk.

Interessante stelling. Kan volgens mij alleen waar zijn als de bestuurder perfect anticiperend rijdt en dus nooit de rem aanraakt. Wat is je bron?
Ik heb ook wel eens gehoord dat een lagere regen op de snelweg beter zou zijn. Bij gas los remt de wagen nu best hard af en die moet je daarna natuurlijk weer extra accelereren. Maar als je een beetje gevoel krijgt bij one-pedal driving dan neem je soms gewoon wat gas terug om af te remmen. Als je goed anticipeert kun je denk ik met maximale regen instelling het meest efficiënt rijden.

Ik zou wel graag feedback in het gaspedaal hebben die aangeeft dat het remlicht aan gaat. Gewoon een heel subtiel tikje, want ik merk dat bij veel EV's vaak de remlichten aan gaan als ze iets vaart verminderen. Vooral bij drukte is dat niet bevorderlijk voor de doomstroom. Door een heel licht tikje te voelen weet je zelf op een gegeven moment wel hoe ver je het gas los kan laten zonder dat de remlichten aan gaan. Ik weet dat dit in het dashboard zichtbaar is, maar als ik rem kijk ik meestal liever op de weg. :)
 
Ik heb ook wel eens gehoord dat een lagere regen op de snelweg beter zou zijn. Bij gas los remt de wagen nu best hard af en die moet je daarna natuurlijk weer extra accelereren.

Sorry maar dat ligt natuurlijk 100% aan de bestuurder die niet kan rijden.

Het gaspedaal is ook bij een ICE niet een aan/uit schakelaar. Zeker als je hem wat hoger in de toeren gooit reduceer je het gas en laat je het niet los.

Je kunt in je scherm zien of de remlichten aangaan. Gebeurd trouwens ook bij een ICE hoor. Is een EU regel zo ver ik weet die vereist dat boven een bepaalde deceleratie de remlichten aan moeten.

Vooral bij drukte is dat niet bevorderlijk voor de doomstroom.

Bij een ICE als je licht het rempedaal activeert is dat toch exact hetzelfde?

Je zou dan ruim voor een kruising of rotonde van het gas (de stroom) af moeten gaan en de auto volledig laten uitrollen. Dit is rijgedrag dat bij de gemiddelde automobilist niet op waardering kan rekenen en al helemaal niet bij de 'usual suspects'*)

Terwijl dat toch echt de beste rijstijl is. De beste doorstroming en het beste voor het milieu! Niet voor niets dat iedereen dit ook zo leert bij de autorijlessen. Vooruitkijken en anticiperen op de verkeerssituatie en daar hoort uitrollen bij.
 
Ik zou wel graag feedback in het gaspedaal hebben die aangeeft dat het remlicht aan gaat. Gewoon een heel subtiel tikje, want ik merk dat bij veel EV's vaak de remlichten aan gaan als ze iets vaart verminderen. Vooral bij drukte is dat niet bevorderlijk voor de doomstroom. Door een heel licht tikje te voelen weet je zelf op een gegeven moment wel hoe ver je het gas los kan laten zonder dat de remlichten aan gaan. Ik weet dat dit in het dashboard zichtbaar is, maar als ik rem kijk ik meestal liever op de weg. :)

Dat is inderdaad zo, telkens als ik iemand voorbij zoef en ik terug naar aanvaardbare snelheid wil afremmen, zit ik ook altijd op het schermpje te turen om de lampjes niet aan te laten gaan anders lijkt het dat je volop in de ankers gaat.

Oh Ja, OPD is zalig, duurt welgeteld een uurtje en je wil niet meer terug. Zeer goed te doseren. Remmen heb ik al een tijdje niet meer gedaan. Enkel uitkijken als je in een andere wagen stapt :D
 
Status
Not open for further replies.