Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 - Afleveringen

This site may earn commission on affiliate links.
Nou...vandaag naar Groningen getogen. Een week later dan origineel gepland. Ja hoor....daar stond hij.

Medewerker van Tesla nam even tijd om te babbelen...want er was iets met de auto. Natuurlijk was dat even schrikken...vooral omdat ik geen zin had met deze belachelijke hitte weer een partij boos te gaan doen....Bleek dat er bij een koplamp de lak op de bumper was beschadigd. Gelukkig...was al bang dat er iets ergs aan de hand was :p.

Blijkbaar rollen de auto's met VS spec koplampunits van de band...deze worden achteraf door mensen vervangen voor Europese modellen en dat is blijkbaar niet echt secuur gedaan bij deze auto. Ik hoor nog van het service center, verzoek tot inplannen afspraak is gedaan. Maar uiteindelijk is dit een geluk bij een ongeluk...ik kan nu beesies happen met de auto in de wetenschap dat een nieuwe bumper zal komen of een spuitbeurt. :)

Verder door de schok van het zien van de auto niet alle kleine puntjes direct opgevallen. Tijdens een eerste Supercharge sessie keek ik nog eens rond. Rechtsachter boven de deur zit de dakbedekking (randbedekking is misschien nauwkeuriger) los en aan de andere kan zit een vieze handafrduk op de rand. Verder leek mij de lak achter wat ruw, maar ik kan niet beoordelen hoe erg dat is.

Een blik linksachter in de wielkast onthulde twee gaatjes waar pinnen in zouden moeten kunnen :D. Tijdens het rijden geen geklapper, gerammel of gekraak. Dus die pinnen worden nog niet gemist. ;)

De bestuurdersdeur moet harder dicht dan de andere deuren, maar niet overdreven. Zou me niets verbazen wanneer dit binnen de marge past, al zal ik vragen of ze ernaar kijken tzt. Net als de chargeport. Het klepje lijkt te wijken ten opzichte van de lijn van de auto. Misschien is daar nog wat aan te doen.

Overigens geen USB kabels (ook geen melding gehad of deze na worden geleverd of niet). Wel matten (is een LR AWD) en ook een Type 2 kabel van een meter of 4.

De auto rijdt niet normaal. Echt stupid snel en zeer prettig sportief, maar comfortabel onderstel.

De active cruisecontrol vind ik erg vervelend in verkeer, zorgt voor veel inhouden van de auto terwijl dit niet nodig is. Zelfs soms behoorlijk krachtig inhouden...als een vrachtwagen nog 100den meters ver is bijna. Bij een lege weg, prima...anders manueel gassen ;).

De afspraak bij RideandShine staat in principe voor 19 augustus...dan hoor ik wel hoe slecht de lak echt is...vond het zelf best redelijk, al zitten er best wat microkrasjes en sommige iets diepere krassen op...volgens mij te corrigeren. De Service afspraak zal roet in het eten gooien ten aanzien van die datum.

Al met al....heel blij met de auto. Ondanks wat kleine puntjes die eigenlijk voorkomen hadden moeten worden, heb ik hem toch maar meegenomen en dik 300km op de klok gezet.
 
Al met al....heel blij met de auto. Ondanks wat kleine puntjes die eigenlijk voorkomen hadden moeten worden, heb ik hem toch maar meegenomen en dik 300km op de klok gezet.

Mooi dat t toch nog goed gekomen is !!
Ik moet ook nog erg wennen/spelen met die cruise control schrok me de p toen hij opeens soort van vol op de rem ging bij het passeren van een vrachtauto. Probeer beetje te begrijpen wat en waarom en merk ondertussen wel iets van logica. Eerder naar links bij het inhalen voorkomt het afremmen, eigenlijk wordt je eigen kleefgedrag best duidelijk gemaakt
Het versnellen en afremmen vind ik best wel prettig merk ik maar in Duitsland werkt het minder fijn dan in Nederland door het grote snelheidsverschil soms.

Nog veel te leren en genieten
 
  • Like
Reactions: Defiant
Mooi dat t toch nog goed gekomen is !!
Ik moet ook nog erg wennen/spelen met die cruise control schrok me de p toen hij opeens soort van vol op de rem ging bij het passeren van een vrachtauto. Probeer beetje te begrijpen wat en waarom en merk ondertussen wel iets van logica. Eerder naar links bij het inhalen voorkomt het afremmen, eigenlijk wordt je eigen kleefgedrag best duidelijk gemaakt
Het versnellen en afremmen vind ik best wel prettig merk ik maar in Duitsland werkt het minder fijn dan in Nederland door het grote snelheidsverschil soms.

Nog veel te leren en genieten
Probeer je Model 3 naar de laatste firmware/software versie te krijgen (2019.24.4) die deze week bij velen is uitgerold. Mijn ervaring leert dat met die versie het abrupte remmen e.d. al iets verbeterd is.
 
Probeer je Model 3 naar de laatste firmware/software versie te krijgen (2019.24.4) die deze week bij velen is uitgerold. Mijn ervaring leert dat met die versie het abrupte remmen e.d. al iets verbeterd is.
Die heb ik dus bij aflevering...en geen idee van de versies ervoor...maar het systeem is erg onrustig naar mijn smaak...en stimuleert links hangen...maargoed dat zijn TACC ervaringen en hebben niet veel met aflevering te maken...tenzij mijn radar scheef zit :p.
 
Vandaag mijn Tm3 gehaald. Auto zag er spik en span uit en alles behalve de USB kabels zat erbij. De medewerker vertelde mij dat die niet meer standaard geleverd worden? Vond het een raar verhaal, maar de discussie niet waard. Die zijn toch wel ergens vandaan te halen?
Onderweg goed kennis kunnen maken en wat me het meest opviel/ irritant vond is dat ik met autopilot niet normaal van strook kon wisselen zonder hem ‘door’ de AP heen te sturen met als gevolg dat de autosteer gedeactiveerd wordt. Lijkt me toch niet de bedoeling?

Thuis aangekomen hem in de stralende zon geshowd en er werdt gelijk een kleine vouw ontdekt in de achterbumper. Dat was binnen echt onzichtbaar. Geprobeerd Tesla te bereiken zonder succes. Wel een mail gestuurd zodat ik in ieder geval gereclameerd heb.

Verder zeer tevreden. Wat een heerlijke kar.
 

Attachments

  • C034CF69-A380-4A2B-BDE7-F0BC32F6BF8B.jpeg
    C034CF69-A380-4A2B-BDE7-F0BC32F6BF8B.jpeg
    480 KB · Views: 91
  • Like
Reactions: Firehuntah
Onze auto schijnt in de haven van SF te staan (melding 2 dagen geleden). Weten jullie wat de vaartijd van SF naar Zeebrugge ongeveer is? En na hoeveel dagen na aankomst in Zeebrugge worden de auto's meestal afgeleverd?

En zijn er al bootspotters die beweging zien vanaf de haven SF? ;)

Sales denkt aan levering in september, wellicht eind augustus.
 
Onze auto schijnt in de haven van SF te staan (melding 2 dagen geleden). Weten jullie wat de vaartijd van SF naar Zeebrugge ongeveer is? En na hoeveel dagen na aankomst in Zeebrugge worden de auto's meestal afgeleverd?

En zijn er al bootspotters die beweging zien vanaf de haven SF? ;)

Sales denkt aan levering in september, wellicht eind augustus.

Inladen meestal 2 dagen, ongeveer 21 dagen vaartijd, lossen 2 dagen.
Normaal gezien nemen ze na aankomst Zeebrugge ongeveer een weekje of 2 speling tot uitlevering.
Dus begin september lijkt een hele redelijke indicatie.

Je kan de boten zelf in de gaten houden, wordt tracking-sheet van bijgehouden:

Tesla Carriers
 
Vandaag mijn Tm3 gehaald. Auto zag er spik en span uit en alles behalve de USB kabels zat erbij. De medewerker vertelde mij dat die niet meer standaard geleverd worden? Vond het een raar verhaal, maar de discussie niet waard. Die zijn toch wel ergens vandaan te halen?
Onderweg goed kennis kunnen maken en wat me het meest opviel/ irritant vond is dat ik met autopilot niet normaal van strook kon wisselen zonder hem ‘door’ de AP heen te sturen met als gevolg dat de autosteer gedeactiveerd wordt. Lijkt me toch niet de bedoeling?

Thuis aangekomen hem in de stralende zon geshowd en er werdt gelijk een kleine vouw ontdekt in de achterbumper. Dat was binnen echt onzichtbaar. Geprobeerd Tesla te bereiken zonder succes. Wel een mail gestuurd zodat ik in ieder geval gereclameerd heb.

Verder zeer tevreden. Wat een heerlijke kar.

Onze TM3 is eind juli geleverd, ook wij kregen het verhaal dat de USB kabels er niet meer standaard geleverd worden. Week bij bezoekje aan SeC Den Haag navraag gedaan, volgens service medewerker horen deze bij het premium interieur en heb ze samen met ontbrekende laadkabel mee gekregen.
 
Vandaag mijn Tm3 gehaald. Auto zag er spik en span uit en alles behalve de USB kabels zat erbij. De medewerker vertelde mij dat die niet meer standaard geleverd worden? Vond het een raar verhaal, maar de discussie niet waard. Die zijn toch wel ergens vandaan te halen?
Onderweg goed kennis kunnen maken en wat me het meest opviel/ irritant vond is dat ik met autopilot niet normaal van strook kon wisselen zonder hem ‘door’ de AP heen te sturen met als gevolg dat de autosteer gedeactiveerd wordt. Lijkt me toch niet de bedoeling?

Thuis aangekomen hem in de stralende zon geshowd en er werdt gelijk een kleine vouw ontdekt in de achterbumper. Dat was binnen echt onzichtbaar. Geprobeerd Tesla te bereiken zonder succes. Wel een mail gestuurd zodat ik in ieder geval gereclameerd heb.

Verder zeer tevreden. Wat een heerlijke kar.

Hoopte zelf nog dat ik wat extra poorten naar het telefoongedeelte kon brengen door een 12V adapter te kopen, maar er kunnen geen kabels zomaar van dat achter compartiment in naar het telefoongedeelte. Even puzzelen nog dus :).

Over AP. Wanneer je alleen de standaard AP hebt, dan zit daar geen "AutoLaneChange" in. Of wel, tijdens AP de knipper uit en wachten tot de auto naar de andere baan gaat. Die optie is onderdeel van Full Self Driving (FSD). Standaard AP is eigenlijk "LaneKeepingAssist".
 
Onze TM3 is eind juli geleverd, ook wij kregen het verhaal dat de USB kabels er niet meer standaard geleverd worden. Week bij bezoekje aan SeC Den Haag navraag gedaan, volgens service medewerker horen deze bij het premium interieur en heb ze samen met ontbrekende laadkabel mee gekregen.
Toch bijzonder om te merken hoe de SeC's daar verschillend mee omgaan. In Amsterdam het tegenovergestelde meegemaakt. Inmiddels zijn de puntjes bij aflevering goed, verholpen, alleen de lakschade bij aflevering moet nog worden opgelost.
 
Vandaag mijn Tm3 gehaald. Auto zag er spik en span uit en alles behalve de USB kabels zat erbij. De medewerker vertelde mij dat die niet meer standaard geleverd worden? Vond het een raar verhaal, maar de discussie niet waard. Die zijn toch wel ergens vandaan te halen?
Onderweg goed kennis kunnen maken en wat me het meest opviel/ irritant vond is dat ik met autopilot niet normaal van strook kon wisselen zonder hem ‘door’ de AP heen te sturen met als gevolg dat de autosteer gedeactiveerd wordt. Lijkt me toch niet de bedoeling?

Thuis aangekomen hem in de stralende zon geshowd en er werdt gelijk een kleine vouw ontdekt in de achterbumper. Dat was binnen echt onzichtbaar. Geprobeerd Tesla te bereiken zonder succes. Wel een mail gestuurd zodat ik in ieder geval gereclameerd heb.

Verder zeer tevreden. Wat een heerlijke kar.

Veel plezier met je Model 3! :) Jammer van de beschadiging in de lak maar dat zal wel hersteld worden door Tesla.

Met AP zonder FSD hoef je niet door de AP heen te sturen of AP compleet uit te zetten als je van rijbaan wilt wisselen. Gewoon knipperlicht eerst aan zetten, dan gaat AP vanzelf uit en kun je zonder de extra weerstand van AP sturen. ;) Adaptive cruise control blijft dan ook gewoon aan wat wel fijn is.
 
Mijn vorige auto, een Tiguan met lane assist en adaptive cruise deed dat inderdaad wel. Richting aangeven en kon van baan wisselen zonder een stuuringreep, maar mijn TM3 moet er echt door de lane assist heen sturen waardoor hij uitschakelt en alleen de CC aan blijft staan. Je zou zeggen dat richting aangeven je toe moet staan van strook te wisselen.

Wat betreft de lakschade twijfel ik nog. Heb morgen een afspraak voor het wrappen en dat verdwijnt alles voor een paar jaar onder de folie.
 
  • Informative
Reactions: Rik7
Met AP zonder FSD hoef je niet door de AP heen te sturen of AP compleet uit te zetten als je van rijbaan wilt wisselen. Gewoon knipperlicht eerst aan zetten, dan gaat AP vanzelf uit en kun je zonder de extra weerstand van AP sturen. ;) Adaptive cruise control blijft dan ook gewoon aan wat wel fijn is.

Als ik het stuur handmatig verdraai tov de stand in AP dan wordt de AP bij mij gelijk uitgeschakeld.
Ik heb vandaag voor het eerst met AP gereden en merk dat als je eerst het knipperlicht inschakelt de AP gelijk wordt uitgeschakeld (van blauw naar grijs). Ik moet dan op de nieuwe rijbaan weer twee keer omlaag klikken met de rechter pingel en wordt de AP weer opgepakt.
 
Als ik het stuur handmatig verdraai tov de stand in AP dan wordt de AP bij mij gelijk uitgeschakeld.
Ik heb vandaag voor het eerst met AP gereden en merk dat als je eerst het knipperlicht inschakelt de AP gelijk wordt uitgeschakeld (van blauw naar grijs). Ik moet dan op de nieuwe rijbaan weer twee keer omlaag klikken met de rechter pingel en wordt de AP weer opgepakt.

Dat had ik liever anders gezien: AP gewoon aan laten zodra je van strook wisselt en dat die het zelf weet automatisch oppakt.
Zo wekt LKA (lane keep assist) bij hyundai en Kia ook en werkt prima (alleen hun LKA is niet zo goed als AP).