Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Wat denken jullie, goede ontwikkeling ?
Mooi natuurlijk als de produktie opgeschroefd kan worden want de vraag is erg hoog en als ze niet snel die 400.000 reserveringen kunnen uitleveren verliezen ze misschien de aandachtshype. Echter ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat Tesla gebaat zou zijn bij wat rust in de tent, Alles wat er in Fremont gebeurt ligt zo onder een enorm vergrootglas, de media hijgt echt enorm in hun nek.

Ook typisch dat zo'n email zo snel uitlekt. Hoewel het ook ingecalculeerd kan zijn dat dat een positief effect kan hebben in de media.
Ingecalculeerd inderdaad. We kennen meer voorbeelden van door Tesla 'uitgelekte' informatie. De productie-pauze werd direct door sommige media aangegrepen om paniek te zaaien. Dit trekt de boel weer wat in evenwicht. Mooi ook, want tot nog toe werd 5.000 per week op Fremont als het maximum gezien. Met 6.000 per week kan Tesla heel veel klanten binnen de volledige tax credit laten vallen.

Er wordt ook al gespeculeerd dat door de pauze de 200.000e levering naar Q3 kan worden geschoven. Dat zou nog meer tevreden klanten opleveren en tegelijkertijd de ney-sayers de mond snoeren. Hoewel dat laatste waarschijnlijk een illusie zal blijken. Er zijn heel wat media die zich nauwgezet wijden aan het zoeken naar spijkers op laag water als het om Tesla gaat. Ach ja, gevestigde belangen.
 
Probleem zal zijn dat aan het eind van Q2 vooral de 6000 stuks is blijven hangen, terwijl het doel is 5000 stuks aan het eind van Q2 te maken...door intern op 6000 stuks te sturen, haal je waarschijnlijk 5000 stuks beter, dan wanneer je op de 5000 stuks gaat sturen. Wat ik overigens wel bijzonder vond in de mail, is dat men in de maanden na Q2 een structurele 6000 per week afgeeft. Dus in Q3 zou de productie structureel 6000 per week moeten zijn. Er is voor dat kwartaal geen "hoger" doel richting de 10.000 afgegeven.

Het zou zomaar kunnen zijn dat men dit jaar consolideert op 6000 stuks per week en dan (wanneer nodig) in 2019 verdere stappen gaat zetten. Temeer omdat Elon graag in Q3 en Q4 zwarte cijfers wil tonen aan de wereld. Heftige investeringen om van 6000 naar 10000 te komen, maken dat misschien lastiger. Het is maar speculatie...maar zou me niet verbazen en is misschien qua "rust in de tent" niet eens een idioot idee. Temeer omdat volgens eerdere berichten van Elon "complexiteit" kan worden toegevoegd. Lees AWD, basic interior, standard accupack, Performance model...

Dus voor 2018 zou het dan worden:
Q1 = 10000
Q2 30000 <> 40000
Q3 <= 72000
Q4 <= 72000

Max. 194.000 stuks. Ofwel...ergens in de buurt van 200.000 exemplaren. Dan komen we al erg dicht in de buurt van leveren in de EU. :)
 
Wat ik overigens wel bijzonder vond in de mail, is dat men in de maanden na Q2 een structurele 6000 per week afgeeft. Dus in Q3 zou de productie structureel 6000 per week moeten zijn. Er is voor dat kwartaal geen "hoger" doel richting de 10.000 afgegeven.

Het zou zomaar kunnen zijn dat men dit jaar consolideert op 6000 stuks per week en dan (wanneer nodig) in 2019 verdere stappen gaat zetten.

Elon heeft ook eerder aangegeven dat er structurele aanpassingen moeten plaatsvinden om boven de 7000 per week uit te komen. Daar is de huidige logistiek rondom de fabriek onvoldoende geschikt voor. Dus het zou mij inderdaad niks verbazen als ze dit jaar een max van zo'n 6000-7000 per week proberen te halen.
 
Elon heeft ook eerder aangegeven dat er structurele aanpassingen moeten plaatsvinden om boven de 7000 per week uit te komen. Daar is de huidige logistiek rondom de fabriek onvoldoende geschikt voor. Dus het zou mij inderdaad niks verbazen als ze dit jaar een max van zo'n 6000-7000 per week proberen te halen.

Precies.

Ook zou ik het zeer verstandig vinden. Zeker gezien ook de focus op kwaliteit. Door Elon weliswaar op zijn "Elon's" met veel grootspraak in de mail gezet...maar wel erg belangrijk. Misschien is een productie van ongeveer 300.000 Model 3's per jaar wel voldoende om voorlopig aan de vraag te voldoen. Verbeteren van de organisatie (rotte appels eruit; structuur aanpassen aan het nieuwe formaat), de bouwkwaliteit en de winstgevendheid optimaliseren is geen slecht idee na een periode van gigantische groei en ontwikkeling.

Je kan als bedrijf niet blijven sprinten...soms moet je even bezinnen, optimaliseren en weer de spurt erin.

Ik vind het overigens niet onverdeeld positief dat Elon allerlei zaken persoonlijk naar zich toetrekt die eigenlijk door zijn management afgehandeld moeten worden. Hij wil snelheid en verbetering forceren door het vergroten van zijn span-of-control. Weet niet of dat nu de juiste weg is...Er is een roep voor een COO en ik moet zeggen dat een capabele "rechterhand" die dit soort dingen oplost, op de langere termijn een erg goed idee is.
 
Eerst moet de Y er komen. Daar zijn al flinke investeringen voor nodig. Ik zie inderdaad voor me dat de 3 de eerstkomende jaren in Fremont geproduceerd blijft worden. Het zou ook best eens zo kunnen zijn dat in Noord Amerika de Y het grootste succesnummer zal blijken. In Europa zal de 3 de kar trekken, vermoed ik. Op termijn een extra fabriek hier, lijkt me een logische stap als Fremont uit zijn voegen groeit.

Al met al rooskleurige vooruitzichten die de concurrentie aan het denken zal zetten. Ik ben benieuwd wanneer ze eindelijk het kat en muisspel van grote woorden en kleine daden laten varen en echt vol gas geven. Dan gaan we zien hoe de model 3 zich ten opzichte van de concurrenten houdt. Ik verwacht voor de eerstkomende vijf tot tien jaar dat alle modellen (S/3/X/Y) marktleiders blijven in hun segmenten. De rest moet hen nog maar in zien te halen. Het zal eens tijd worden.
 
Eerst moet de Y er komen. Daar zijn al flinke investeringen voor nodig. Ik zie inderdaad voor me dat de 3 de eerstkomende jaren in Fremont geproduceerd blijft worden. Het zou ook best eens zo kunnen zijn dat in Noord Amerika de Y het grootste succesnummer zal blijken. In Europa zal de 3 de kar trekken, vermoed ik. Op termijn een extra fabriek hier, lijkt me een logische stap als Fremont uit zijn voegen groeit.

Al met al rooskleurige vooruitzichten die de concurrentie aan het denken zal zetten. Ik ben benieuwd wanneer ze eindelijk het kat en muisspel van grote woorden en kleine daden laten varen en echt vol gas geven. Dan gaan we zien hoe de model 3 zich ten opzichte van de concurrenten houdt. Ik verwacht voor de eerstkomende vijf tot tien jaar dat alle modellen (S/3/X/Y) marktleiders blijven in hun segmenten. De rest moet hen nog maar in zien te halen. Het zal eens tijd worden.

De fabriek in Fremont gaat in zijn uiteindelijke fase 100k S en X per jaar maken, 500 k minimaal Model 3 en een paar honderd k Model Y. De capaciteit van de huidige fabriek, als alles benut wordt, is 1 miljoen auto's per jaar wat de target is voor 2020. Er zijn nog geen aanwijzingen dat dat anders zal worden.
 
De fabriek in Fremont gaat in zijn uiteindelijke fase 100k S en X per jaar maken, 500 k minimaal Model 3 en een paar honderd k Model Y. De capaciteit van de huidige fabriek, als alles benut wordt, is 1 miljoen auto's per jaar wat de target is voor 2020. Er zijn nog geen aanwijzingen dat dat anders zal worden.

Tesla’s Fremont factory could manufacture up to 1 million vehicles per year, says Musk

Though the CEO said that it might not be the best solution:

“Well, I think it is actually feasible, maybe not advisable, but feasible to do it with just Fremont and the Gigafactory. We actually believe that Fremont and the Gigafactory could scale to a million vehicles. Whether that’s actually wise is a separate question…”

Het gaat dan om de combo Fremont/Giga waarbij niet is aangegeven of bij dat aantal alle auto's uit Fremont gaan rollen, of ook voor een gedeelte uit Giga.

500.000 stuks in 2018 gaat niet lukken, dat zal zeer waarschijnlijk rond de 300.000 blijven steken (ook bizar indrukwekkend overigens...even het drievoudige produceren als het jaar ervoor!). 1 miljoen in 2020 is erg pittig en misschien wel onhaalbaar zonder extra fabrieken. We'll see. Eén ding is compleet helder...2019 en 2020 zullen ook zeer interessante Tesla jaren gaan worden.
 
De 500.000 productie van Toyota/GM ben ik al vaker tegengekomen als maximum capaciteit voor Fremont. Het lijkt me dat Tesla daar wel overheen kan. John McNeils 'slip of the tongue' van 600.000 lijkt me een realistischer aantal dan 1 miljoen. Hoewel je het met Tesla nooit weet.

Ik herinner me trouwens in een Youtube-video over dit onderwerp dat werknemers nu al klagen over gebrek aan parkeerruimte. Dat wordt nog wat als de productie nog een keer over de kop gaat.
 
De 500.000 productie van Toyota/GM ben ik al vaker tegengekomen als maximum capaciteit voor Fremont. Het lijkt me dat Tesla daar wel overheen kan. John McNeils 'slip of the tongue' van 600.000 lijkt me een realistischer aantal dan 1 miljoen. Hoewel je het met Tesla nooit weet.

Ik herinner me trouwens in een Youtube-video over dit onderwerp dat werknemers nu al klagen over gebrek aan parkeerruimte. Dat wordt nog wat als de productie nog een keer over de kop gaat.
Als je de drone-filmpjes bekijkt dan zie je dat er enkele grote parking-structures in aanbouw zijn. Zaken gaan gewoon hun gang en wij aan de andere kant van de plas "denken mee". :)
 
Maar dan vind ik het beste zonde dat S en X het nog steeds zonder de superieure techniek moeten doen.
Dat klopt maar dat zal nog wel even duren. Ik verwacht eind 2019/begin 2020 gelijk met wat opfrissingen. Dan zal de hele vloot de nieuwe cellen hebben en GF1 (bijna) op volle sterkte zijn. Voor nu is alles voor Model 3, wat ook te verwachten was. Maar de tijd gaat hard.