Precies! De toename is een verzameling van:
- wisseling formfactor naar 2170
- toepassen "pack design 3" ; Ging van de '90' (86kWh bruto) naar de 100 (102kWh bruto) met 4% toename massa. 18% meer energie!
- verdere optimalisaties aan constructie en onderdelen
- onbekend welke cellen in Powerwall 1 zaten. Zouden zomaar "standaard" NMC cellen zijn geweest en nu zitten er "Tesla" NMC cellen in.
Maar was een interessante teardown en goed om te lezen dat Tesla erg goed is in elektronica. De Model 3 is ook spectaculair:
- compleet nieuwe motor
- compleet nieuwe invertor
- compleet nieuw design voor het "packagen" van allerlei electronica
- nieuw formfactor cellen in een afwijkend pack design (minder modules) dan de S en X
- compleet nieuw MCU (intel?) met herziene UI
Ik geloof Elon wel als hij zegt dat er misschien een "pietsje" te veel nieuwe technieken in de auto zit
.
En als klapstuk....ik snap Elon Musk ineens...nu weet ik waarom er "autopilot" in de Tesla's zit...hij is toch stiekum met gevleugend vervoer bezig