Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.

Interessant stuk om te kijken, een uur en een kwartier.
Hij is zowel lyrisch als zeer kritisch over bepaalde zaken van de Model 3.
Geeft ook ruiterlijk toe dat hij bepaalde constructiebeslissingen (nog) niet begrijpt.

Battery pack: interessant: de 20700 cellen zouden 50% meer volume hebben dan de 18650, maar 100% meer energie; 6000mAh ipv 3000mAh. Battery pack zou extreem gebalanceerd zijn; slechts 0,2mA afwijking op cel niveau.
Electronics: dichtheid te vergelijken met de electronica van een F-35 fighter jet controller, cellphone/military technology.
Rijeigenschappen fantastisch.

Body work: ronduit slecht. Panel gaps etcetera. Geluidsdempend materiaal bijvoorbeeld verkeerd om gemonteerd, typisch kenmerken van een produktielijn met medewerkers die niet goed ingewerkt zijn. Body zou onnodig te zwaar en te duur zijn.

Dit zijn wel eerste build auto’s (hij heeft ze al een poos geleden gekocht) dus ik kan me die kinderziektes goed voorstellen.

Revolutionaire auto. Iedereen die de electronica van de Model 3 negeert doet dat ‘at own peril’.

Maar ik geloof dat ik net niet erg vind dat mijn Europese Model 3 nog een tien maanden op zich laat wachten.
 
Last edited:
Interessant stuk om te kijken, een uur en een kwartier.
Hij is zowel lyrisch als zeer kritisch over bepaalde zaken van de Model 3.
Geeft ook ruiterlijk toe dat hij bepaalde constructiebeslissingen (nog) niet begrijpt.

Battery pack: interessant: de 20700 cellen zouden 50% meer volume hebben dan de 18650, maar 100% meer energie; 6000mAh ipv 3000mAh. Battery pack zou extreem gebalanceerd zijn; slechts 0,2mA afwijking op cel niveau.
Electronics: dichtheid te vergelijken met de electronica van een F-35 fighter jet controller, cellphone/military technology.
Rijeigenschappen fantastisch.

Body work: ronduit slecht. Panel gaps etcetera. Geluidsdempend materiaal bijvoorbeeld verkeerd om gemonteerd, typisch kenmerken van een produktielijn met medewerkers die niet goed ingewerkt zijn. Body zou onnodig zwaar en te duur zijn.

Dit zijn wel eerste build auto’s (hij heeft ze al een poos geleden gekocht) dus ik kan me die kinderziektes goed voorstellen.

Revolutionaire auto. Iedereen die de electronica van de Model 3 negeert doet dat ‘at own peril’

Blijven interessante cellen, die 2170's.
 
[QUOTE="robertvg, post: 2692482, member: 37206"
(....)
Revolutionaire auto. Iedereen die de electronica van de Model 3 negeert doet dat ‘at own peril’[/QUOTE]

Juist in dat stukje van de video valt het mij op dat hij een zeer groot verschil ziet tussen de S /X tegenover de M3.

Vanaf 35.30 uur zegt hij: "Wij konden niemand vinden die geinterreseerd was in een S , niemand (...). De X kwam uit (...) no big waw. Deze? Deze is helemaal anders. Iedereen die de electronica van de Model 3 negeert doet dat ‘at own peril. This is big stuff. This is not inching up. This is revolutionary vs evolutionary with the old stuff. "

De intensiteit/gedrevenheid waarmee hij dat zegt.....Hij lijkt de M3 op een heel ander niveau te plaatsen dan de eerdere modellen. Ik zou mij kunnen voorstellend dat potentiele S/X kopers (met dit soort geluiden) overwegen te wachten op die vernieuwing..
 
Wat ook opmerkelijk daaraan is: hij noemt de partijen die geïnteresseerd zijn in zijn analyse (hoorde ik 70.000$ ? Dat lijkt me een koopje); Duitsland, China, Taiwan, Japan....Panasonic als potentiële klant (huh?), ... en slechts 1 partij uit Detroit.

De traditionele US bouwers hebben echt een bord voor hun kop, die zitten nog steeds aan Trump te trekken om de strenge emissie standaarden weer te verlagen (en ze pushen Scott Pruit om Californië de uitzonderingspositie in de Clean Air Act te ontnemen...:mad:)

En ik denk dat ik inderdaad niet voor een nieuwe MS ga. Ik zie die refresh er niet komen voordat de M3 effect gaat hebben op de verkopen van de S/X, zeker dit jaar niet meer. En daarna wordt hij helaas te prijzig.

Edit: de reclamefolder van Munro: http://leandesign.com/pdf/Tesla-3-Analysis-Sales-Information.pdf
70.000 USD inderdaad.
 
Last edited:
Wat ook opmerkelijk daaraan is: hij noemt de partijen die geïnteresseerd zijn in zijn analyse (hoorde ik 70.000$ ? Dat lijkt me een koopje); Duitsland, China, Taiwan, Japan....Panasonic als potentiële klant (huh?), ... en slechts 1 partij uit Detroit.

De traditionele US bouwers hebben echt een bord voor hun kop, die zitten nog steeds aan Trump te trekken om de strenge emissie standaarden weer te verlagen (en ze pushen Scott Pruit om Californië de uitzonderingspositie in de Clean Air Act te ontnemen...:mad:)

En ik denk dat ik inderdaad niet voor een nieuwe MS ga. Ik zie die refresh er niet komen voordat de M3 effect gaat hebben op de verkopen van de S/X, zeker dit jaar niet meer. En daarna wordt hij helaas te prijzig.

Edit: de reclamefolder van Munro: http://leandesign.com/pdf/Tesla-3-Analysis-Sales-Information.pdf
70.000 USD inderdaad.

Die upgrade van S en X kunnen we verwachten eind 2019/begin 2020. Dan ook de nieuwe batterijpacks (en zo) en wat opfrissingen. Of de nieuwe prijzen op dat niveau blijven moeten we afwachten. Nu zijn X en S (nog) de financiers van diverse ontwikkelingen. Maar laten we het afwachten. Niemand weet het.
 
Wat ook opmerkelijk daaraan is: hij noemt de partijen die geïnteresseerd zijn in zijn analyse (à USD 70.000. Dat lijkt me een koopje); Duitsland, China, Taiwan, Japan....Panasonic als potentiële klant (huh?), ... en slechts 1 partij uit Detroit.
...
Gratis advies aan de top van Tesla:
- Betaal die gasten van Munro een paar ton om hun bevindingen te komen toelichten in Fremont.
- Maak er desnoods een paar miljoen van, als ze zich ter plekke verdiepen in het verbeteren van de negatieve bevindingen
 
Battery pack: interessant: de 20700 cellen zouden 50% meer volume hebben dan de 18650, maar 100% meer energie; 6000mAh ipv 3000mAh.
De 2170 cellen hebben inderdaad 50% meer volume maar minder dan 50% meer energie. Het pak van een model S 100D heeft 102.4 kWh uit 8256 cells, 12.4 Wh per stuk. De Model 3 heeft ca 76,6 kWh uit 4416 cells, 17.3 Wh per stuk.

Als de 2170 cells 24.8 Wh waren dan had de Model 3 109 kWh. Dat zou wel gaaf zijn trouwens :cool:
 
De 2170 cellen hebben inderdaad 50% meer volume maar minder dan 50% meer energie. Het pak van een model S 100D heeft 102.4 kWh uit 8256 cells, 12.4 Wh per stuk. De Model 3 heeft ca 76,6 kWh uit 4416 cells, 17.3 Wh per stuk.

Als de 2170 cells 24.8 Wh waren dan had de Model 3 109 kWh. Dat zou wel gaaf zijn trouwens :cool:

Ik zeg alleen maar, wacht maar af :)

(denk aan Powerwall en Powerpack waar de omschakeling bij ongeveer gelijk volume en gewicht (en prijs) wel 100% toename was.)
 
Ik zeg alleen maar, wacht maar af :)
Ik denk niet dat dit binnen 5 jaar gaat gebeuren. Als ze nu al 24.8 Wh 2170 cells konden maken hadden ze een 80 kWh Model 3 gemaakt met 25% minder accus die dus goedkoper en lichter had kunnen zijn.

Het zal er vast wel komen maar ik denk niet dat er binnen 5 jaar een > 100 kWh Model 3 zal zijn (maar ik heb het graag verkeerd :p)
 
  • Like
Reactions: ERvee
Last edited:
Dat was vanwege behuizing. Niet vanwege de cellen.
Precies! De toename is een verzameling van:

- wisseling formfactor naar 2170
- toepassen "pack design 3" ; Ging van de '90' (86kWh bruto) naar de 100 (102kWh bruto) met 4% toename massa. 18% meer energie!
- verdere optimalisaties aan constructie en onderdelen
- onbekend welke cellen in Powerwall 1 zaten. Zouden zomaar "standaard" NMC cellen zijn geweest en nu zitten er "Tesla" NMC cellen in.

Maar was een interessante teardown en goed om te lezen dat Tesla erg goed is in elektronica. De Model 3 is ook spectaculair:

- compleet nieuwe motor
- compleet nieuwe invertor
- compleet nieuw design voor het "packagen" van allerlei electronica
- nieuw formfactor cellen in een afwijkend pack design (minder modules) dan de S en X
- compleet nieuw MCU (intel?) met herziene UI

Ik geloof Elon wel als hij zegt dat er misschien een "pietsje" te veel nieuwe technieken in de auto zit ;).

En als klapstuk....ik snap Elon Musk ineens...nu weet ik waarom er "autopilot" in de Tesla's zit...hij is toch stiekum met gevleugend vervoer bezig :eek:

Ik denk niet dat dit binnen 5 jaar gaat gebeuren. Als ze nu al 24.8 Wh 2170 cells konden maken hadden ze een 80 kWh Model 3 gemaakt met 25% minder accus die dus goedkoper en lichter had kunnen zijn.

Het zal er vast wel komen maar ik denk niet dat er binnen 5 jaar een > 100 kWh Model 3 zal zijn (maar ik heb het graag verkeerd :p)

Volgens Elon (en anderen) "verbetert" de accutechniek met 5-10% per jaar. Dus een verdubbeling iedere 7 tot 14 jaar.

Dit is uitgaande van het verleden en natuurlijk onder baanbrekende technische ontwikkelingen of zelfs compleet andere technieken.

De prijsontwikkeling van Tesla vind ik al ongehoord. De LR Model 3 is ongeveer de helft van een klassieke, redelijk aangeklede Model S. Dus ja...die €55-60k die we in NL moeten betalen is veel geld, maar afgezet tegen die klassieke auto, een koopje!
 
Last edited:
Precies! De toename is een verzameling van:

- wisseling formfactor naar 2170
- toepassen "pack design 3" ; Ging van de '90' (86kWh bruto) naar de 100 (102kWh bruto) met 4% toename massa. 18% meer energie!
- verdere optimalisaties aan constructie en onderdelen
- onbekend welke cellen in Powerwall 1 zaten. Zouden zomaar "standaard" NMC cellen zijn geweest en nu zitten er "Tesla" NMC cellen in.

Maar was een interessante teardown en goed om te lezen dat Tesla erg goed is in elektronica. De Model 3 is ook spectaculair:

- compleet nieuwe motor
- compleet nieuwe invertor
- compleet nieuw design voor het "packagen" van allerlei electronica
- nieuw formfactor cellen in een afwijkend pack design (minder modules) dan de S en X
- compleet nieuw MCU (intel?) met herziene UI

Ik geloof Elon wel als hij zegt dat er misschien een "pietsje" te veel nieuwe technieken in de auto zit ;).

En als klapstuk....ik snap Elon Musk ineens...nu weet ik waarom er "autopilot" in de Tesla's zit...hij is toch stiekum met gevleugend vervoer bezig :eek:

Ok, dan kunnen we vanaf maandag 2 liter melk in een literpak stoppen :)

"Zouden zomaar" is natuurlijk heel speculatief. Ik houd me bij wat ik aan de hand van de vele bevindingen kan concluderen in de zin van 1 + 1 = 2.
 
Neen, de behuizing is niet ineens 40% lichter en kleiner geworden. Hij is in zijn totaliteit wel een flink stuk kleiner en daarnaast heeft hij de inverter aan boord. Dat betekent dat het actieve deel, de cellen, voor de verbetering verantwoordelijk zijn.

Toch wel. Het is echt niet moeilijk om dit na te gaan. 18650's wegen ongeveer 46gram en je hebt er net iets meer dan 500 nodig voor de Powerwall 1. Kortom, de cellen maken 23-24k van het totaal gewicht uit, behuizing+koeling+rest 65kg. De 2170 weegt 66g en je hebt er een dikke 600 van nodig voor de Powerwall 2. Dus, cellen maken 40kg van het totaal gewicht uit, behuizing en koeling iets van 80kg. Je ziet dat verhoudingsgewijs de grootste winst in het tweede is gehaald en niet in de cellen. Daar is wel een efficiency verbetering, maar die is niet zo heel groot en maakt op het geheel slechts een paar kilo uit.
 
zie hier, de Tesla model 3!
Tesla-Model-3-Produktion-Probleme-740x425.jpg
 
zie hier, de Tesla model 3!
Juist! Ik kan eigenlijk niet meer wachten. Mijn vriendin zou het toch wel zien zitten om volgend jaar de "oude" S uit 2013 weg te doen en dan een Model 3 er naast te nemen. Een S100D en dan een 3LR. Kunnen we beiden prima mee uit de voeten.

Maarja, wanneer kunnen we de 3 eens in alle "rust" bekijken in NL en wanneer komen ze hier überhapt heen? Ik denk toch pas Maart/April 2019, zeg nog een jaar vanaf nu.
 
Toch wel. Het is echt niet moeilijk om dit na te gaan. 18650's wegen ongeveer 46gram en je hebt er net iets meer dan 500 nodig voor de Powerwall 1. Kortom, de cellen maken 23-24k van het totaal gewicht uit, behuizing+koeling+rest 65kg. De 2170 weegt 66g en je hebt er een dikke 600 van nodig voor de Powerwall 2. Dus, cellen maken 40kg van het totaal gewicht uit, behuizing en koeling iets van 80kg. Je ziet dat verhoudingsgewijs de grootste winst in het tweede is gehaald en niet in de cellen. Daar is wel een efficiency verbetering, maar die is niet zo heel groot en maakt op het geheel slechts een paar kilo uit.

Is het nu echt zo vreemd? In Powerwall 1 zaten dus iets van 500 cellen die samen goed zijn voor 6,4 kWh dus 12,8 Wh per stuk. Nu in Powerwall 2 de nieuwe cellen 600 stuks die samen goed zijn voor 13,5 kWh dus per cel 22,5 Wh. Geen volledige verdubbeling maar wel afgerond 76% toename. Dat is wel iets meer dan "niet zo heel groot". Bij Powerwall 2 kun je nog wel een kilo of 20 in mindering brengen i.v.m. de inverter, wat iets anders is dan behuizing en koeling, waardoor ze in de vergelijking ongeveer gelijk gewicht hebben.

Schermafbeelding 2018-04-23 om 13.06.56.png
 
Juist! Ik kan eigenlijk niet meer wachten. Mijn vriendin zou het toch wel zien zitten om volgend jaar de "oude" S uit 2013 weg te doen en dan een Model 3 er naast te nemen. Een S100D en dan een 3LR. Kunnen we beiden prima mee uit de voeten.

Maarja, wanneer kunnen we de 3 eens in alle "rust" bekijken in NL en wanneer komen ze hier überhapt heen? Ik denk toch pas Maart/April 2019, zeg nog een jaar vanaf nu.

Heb je een reservering?