Hans Noordsij
Well-Known Member
We hebben nu gezien dat de Model 3 redelijk. moeiteloos naar 230 km/uur klimt (met 20% SoC), wellicht kan hij nog harder, weet niet waar de begrenzing ligt en dat heeft uiteraard met de batterijen te maken. Het is een variant op de 2170 cellen die o.a. in alle powerpacks en powerwalls zitten en daar al een tijdje hun dienst met intensief laden en ontladen bewijzen. Zie tweetjes van vandaag over Puerto Rico. Daar laten ze vriend en vijand verbaasd zijn. Maar het is niet alleen de batterij. Het heeft natuurlijk ook alles te maken met de kracht die moet worden overwonnen. Ik heb nu voor de lol eens de auto's uit het rijtje van mijn onderzoek waar je een snelheid van 200+ km zou kunnen en mogen verwachten (3 x Tesla, Audi en Jaguar) eens berekend op basis van 230 km uur.
De cijfers spreken voor zichzelf. De Model 3 heeft het door zijn lage luchtweerstand heel gemakkelijk. De Jaguar daarentegen heeft ( met enige overdrijving) bijna het dubbele nodig. (Die laatste cijfers geven de berekende luchtweerstand aan en ik ben nog op zoek naar een omrekening naar Kw kracht. Als iemand een suggestie heeft graag. Voor nu even zo zien dat als de Model 3 22.75 kWh verbruikt, voor datzelfde stuk en met die snelheid de Audi 34% meer kWh tjes nodig heeft en de Jaguar 72%. Ik baseer dit allemaal op aangeleverde specificaties en de standaardberekening voor luchtweerstand, overigens op zeeniveau, voor de detaillisten.)
We zien nu dat de ICE constructeurs toen zij begonnen met EV's de belangrijkste factor hebben onderschat.
230 km/uur. Model 3 22,75
230 km/uur. Model S 26,48
230 km/uur. Audi E-tron 30,61
230 km/uur. Tesla Model X 37,65
230 km/uur . Jaguar iPace 39,30
De cijfers spreken voor zichzelf. De Model 3 heeft het door zijn lage luchtweerstand heel gemakkelijk. De Jaguar daarentegen heeft ( met enige overdrijving) bijna het dubbele nodig. (Die laatste cijfers geven de berekende luchtweerstand aan en ik ben nog op zoek naar een omrekening naar Kw kracht. Als iemand een suggestie heeft graag. Voor nu even zo zien dat als de Model 3 22.75 kWh verbruikt, voor datzelfde stuk en met die snelheid de Audi 34% meer kWh tjes nodig heeft en de Jaguar 72%. Ik baseer dit allemaal op aangeleverde specificaties en de standaardberekening voor luchtweerstand, overigens op zeeniveau, voor de detaillisten.)
We zien nu dat de ICE constructeurs toen zij begonnen met EV's de belangrijkste factor hebben onderschat.
230 km/uur. Model 3 22,75
230 km/uur. Model S 26,48
230 km/uur. Audi E-tron 30,61
230 km/uur. Tesla Model X 37,65
230 km/uur . Jaguar iPace 39,30