Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Als de Hyundai's en Kia's een mooie 220kW kunnen halen op 800V dan verwacht ik dat Tesla een veel mooier vermogen en laadcurve zou kunnen halen.
Dat is het zowat... De Hyundai/Kia groep, en Audi/Porsche. Dat zijn de enigen aan 800V, en in laadtijd evenaren ze Tesla, die een groter 400V laadnetwerk hebben. En bij Porsche/Audi zit er nog een component in dat je aan 400V kan laden, maar de Hyundai's en Kia's doen het aan superchargers bar slecht omdat dat component ontbreekt.
 
Dat is het zowat... De Hyundai/Kia groep, en Audi/Porsche. Dat zijn de enigen aan 800V, en in laadtijd evenaren ze Tesla, die een groter 400V laadnetwerk hebben. En bij Porsche/Audi zit er nog een component in dat je aan 400V kan laden, maar de Hyundai's en Kia's doen het aan superchargers bar slecht omdat dat component ontbreekt.
De eGMP auto's zijn interessant omdat ze de DC/DC conversie in de drivetrain doen. En daarmee ook uncontrolled DC zouden kunnen laden.
Onvermijdelijk dat alle merken een dergelijke techniek gaan inbouwen nmm.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Dat is het zowat... De Hyundai/Kia groep, en Audi/Porsche. Dat zijn de enigen aan 800V, en in laadtijd evenaren ze Tesla, die een groter 400V laadnetwerk hebben. En bij Porsche/Audi zit er nog een component in dat je aan 400V kan laden, maar de Hyundai's en Kia's doen het aan superchargers bar slecht omdat dat component ontbreekt.
uit de test van Tesla Bjorn was het ook duidelijk dat de topsnelheid van de Hyundai, net zoals bij de Porsche, gewoon erg lang kon behaald worden. Uiteraard van weinig belang maar mij lijkt dat er door gebruik te maken van 800v toch wel wat optimalisaties kunnen worden doorgevoerd. (dunnere/lichtere wiring, hitte, laadcurve…)
 
uit de test van Tesla Bjorn was het ook duidelijk dat de topsnelheid van de Hyundai, net zoals bij de Porsche, gewoon erg lang kon behaald worden. Uiteraard van weinig belang maar mij lijkt dat er door gebruik te maken van 800v toch wel wat optimalisaties kunnen worden doorgevoerd. (dunnere/lichtere wiring, hitte, laadcurve…)


Het heeft ook weer nadelen voor wat betreft de architectuur van de AC lader en de omvormer daarachter en de motoromvormers.
 
Welke dan?

Stelt andere eisen aan oa de Mosfets in de inverter.

Lees duurder 😅

Wat je aan de ene kant wint verlies je dus weer aan de andere kant.

Vooral dus een componenten verhaal omdat je van AC niet naar 400Vdc maar naar 800Vdc gaat en naar de motor van 800Vdc weer naar AC.

Dat is in ieder geval hoe mij het uitgelegd is 😁

Over het algemeen is 400V is tot laadvermogens van 350 kW toereikend pas daarboven gaat het lonen om naar een 800V architectuur te gaan. Dus bij zeer grote packs (CyberTruck, Semi) of ooit met een nieuwe chemie die extreme C-rates aankan.

Er is wel sprake dat CATL komt met een 5C capabel pack, maar dat is bij een 70kWh pack nog steeds maar 350 kW.
 
Als Ik met 100% vertrekkend van onder Bordeaux naar Nederland kan rijden en dan onderweg nog geen uur aan het laden ben in totaal maak ik mij over de volts en KW’s niet druk. Wel over het feit dat de lunch zo snel naar binnen gepropt moet worden omdat ie “alweer vol” is.Het belangrijkste bij roadtrips is altijd nog met 100% kunnen vertrekken en bij aankomst (met 1 of 2%)kunnen laden. En dan is het fijn om LR te hebben. Dus komende week donderdag hopelijk in Groningen mijn Model Y LR ophalen. (mocht er iemand vanuit midden Nederland die kant op gaan….:D)
 
Als Ik met 100% vertrekkend van onder Bordeaux naar Nederland kan rijden en dan onderweg nog geen uur aan het laden ben in totaal maak ik mij over de volts en KW’s niet druk. Wel over het feit dat de lunch zo snel naar binnen gepropt moet worden omdat ie “alweer vol” is.Het belangrijkste bij roadtrips is altijd nog met 100% kunnen vertrekken en bij aankomst (met 1 of 2%)kunnen laden. En dan is het fijn om LR te hebben. Dus komende week donderdag hopelijk in Groningen mijn Model Y LR ophalen. (mocht er iemand vanuit midden Nederland die kant op gaan….:D)
Ik zie ook de voordelen van laden boven de 250 KW niet zo goed, zeker niet in combinatie met een range van ca 500 km. Immers voor alledaags verkeer is 500 km range meer dan genoeg. Voor de dagen dat ik wat verder moet (veelal vakantie, soms voor werk), dan is het wel prima om de eerste stop na 3 uit te doen en daarna om de 2,5 uur. De pauze's daartussen zijn meestal langer dan wat de auto nodig heeft om weer 300 km verder te kunnen, zeker op een v4 SUC. Dus voor mij zouden er andere redenen moeten zijn, zoals levensduur van de batterij en degradatie om een 800v architectuur als nuttig te zien. Liever beter betaalbare auto's en heel veel snelladers.
 
Snelladen is voorlopig beperkt door de chemie van de batterijen, niet door de dikte van de draden.
Om die reden heeft 800V enkel het voordeel van minder gewicht door minder dikke draden. Wat inderdaad een voordeel is, maar in hoeverre dit opweegt ten opzichte van goedkopere componenten e.d. weet ik niet, evenals gevaren. Met 400V in de sloot liggen of tegen een boom aanrijden is denk ik iets veiliger dan met 800V, evenals een zelfprutser die 400V door zich heen krijgt of 800V.
Dat ze sneller laden komt waarschijnlijk eerder door een andere chemie in de batterijen, een betere koeling, of de komst van hogere temperaturen acceptabel blijven vinden (en om die reden mogelijk minder lang meegaan van de accu) of een combinatie daarvan.

Tesla accepteert batterijen met mindere performance, op voorwaarde dat ze dan wel veiliger zijn of langer meegaan en ze nog wel acceptabele waardes kunnen behalen met hun auto die buiten de chemie van de batterij an sich wel efficiënter is.
 
Ik vind het altijd vreemd wanneer mensen hier komen te vertellen dat het “wel goed is zo”.
uiteraard gaan we nog sprongen zien in laadsnelheden, densiteit, …. indien niet zou ik het best een epic fail vinden.

Het gaat niet zozeer over het feit dat het nu niet “werkbaar” is maar het kan beter dus blijft m’n gelukkig innoveren.

We gaan met z’n allen meer en meer elektrisch rijden dus wat is er mis met een laadplein oprijden, 5 minuten laden en dan je auto op de parking te zetten om eventueel te gaan lunchen of gewoon door te rijden?

Minder infra nodig, minder (eventuele) wachttijden, caravans, batterijen moeten niet blijven groeien voor meer bereik, minder algemeen tijdsverlies en tijd om te gaan lunchen van de snelweg weg 😉

Als Tesla het niet doet dan doen de Chinezen het wel en eerlijk wie zou dit nu niet toejuichen mocht de mogelijkheid bestaan.
 
Ik vind het altijd vreemd wanneer mensen hier komen te vertellen dat het “wel goed is zo”.
uiteraard gaan we nog sprongen zien in laadsnelheden, densiteit, …. indien niet zou ik het best een epic fail vinden.

Het gaat niet zozeer over het feit dat het nu niet “werkbaar” is maar het kan beter dus blijft m’n gelukkig innoveren.

We gaan met z’n allen meer en meer elektrisch rijden dus wat is er mis met een laadplein oprijden, 5 minuten laden en dan je auto op de parking te zetten om eventueel te gaan lunchen of gewoon door te rijden?

Minder infra nodig, minder (eventuele) wachttijden, caravans, batterijen moeten niet blijven groeien voor meer bereik, minder algemeen tijdsverlies en tijd om te gaan lunchen van de snelweg weg 😉

Als Tesla het niet doet dan doen de Chinezen het wel en eerlijk wie zou dit nu niet toejuichen mocht de mogelijkheid bestaan.
Beiden hebben gelijk wat mij betreft. Nu al zitten we met laadsnelheden dat mijn vrouw echt moppert dat we alweer klaar zijn met laden en moeten vertrekken. Dus voor een road trip is het eigenlijk prima. Veel sneller laden gaat immers inhouden dat je bij je auto moet blijven. Ik bedoel, dan is het niet meer sociaal om gewoon weg te lopen en te gaan lunchen tijdens het laden.

Maar goed, er zijn ook laadmomenten dat het wel prettig is dat het snel is gedaan. En inderdaad, de mensen die krampachtig vasthouden aan de ICE die willen dat het binnen 5 minuten kan (onwetend dat tanken in de praktijk vaak langer duurt).

Dus het zal zeker komen. Maar of het noodzakelijk is?

Hetzelfde met hele forse ranges. Ooit vond ik dat ook belangrijk. Maar ik zou nu eigenlijk liever zien dat de hogere energiedichtheid zich gaat vertalen naar lichtere batterijen. Juist nu je zoveel laders hebt en het laden zo snel gaat. Maar ik vrees dat er straks toch echt veel mensen gaan kiezen voor de grootste accu die ze kunnen betalen (dat zie je ook bij de vrachtwagens, die worden vrijwel uitsluitend verkocht met de grootste accu), ook als de laadtijd nog maar 5 minuten is.
 
Maar ik vrees dat er straks toch echt veel mensen gaan kiezen voor de grootste accu die ze kunnen betalen (dat zie je ook bij de vrachtwagens, die worden vrijwel uitsluitend verkocht met de grootste accu), ook als de laadtijd nog maar 5 minuten is.
Die vrees klopt denk ik, pak maar een Kia of Hyundai, die hadden ook altijd een optie voor een kleiner accupakket (iets van 39 kWh volgens mij), die worden nu gewoon niet meer aangeboden.
 
Ik vind het altijd vreemd wanneer mensen hier komen te vertellen dat het “wel goed is zo”.
uiteraard gaan we nog sprongen zien in laadsnelheden, densiteit, …. indien niet zou ik het best een epic fail vinden.

Het gaat niet zozeer over het feit dat het nu niet “werkbaar” is maar het kan beter dus blijft m’n gelukkig innoveren.

We gaan met z’n allen meer en meer elektrisch rijden dus wat is er mis met een laadplein oprijden, 5 minuten laden en dan je auto op de parking te zetten om eventueel te gaan lunchen of gewoon door te rijden?

Minder infra nodig, minder (eventuele) wachttijden, caravans, batterijen moeten niet blijven groeien voor meer bereik, minder algemeen tijdsverlies en tijd om te gaan lunchen van de snelweg weg 😉

Als Tesla het niet doet dan doen de Chinezen het wel en eerlijk wie zou dit nu niet toejuichen mocht de mogelijkheid bestaan.
Steeds sneller laden stelt steeds extremere eisen aan het net en aan de stroomvoorziening. Dus ik betwijfel of jouw stelling aangaande minder infra correct is.

Ook met een model Y is het prima met een caravan rijden. Ook dan haal je het om iedere ca 2.5 uur te rijden en daarna te moeten laden. Je hebt namelijk wel een zwaarder gewicht achter de auto, maar de snelheid zit meestal zo rond de 90. We halen met een zware paardentrailer achter de model y meestal een verbruik van rond de 300.