Niek
Member
Nieuwe m3: geventileerde stoelen, interieur verlichting, scherm achterin, betere range en suspension: ziet er top uit!
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Is 800V zo belangrijk? De enkele auto's op 800V halen er nauwelijks voordeel uit. Geen van de Tesla's, noch hun snelladers, doen al 800V.Ik zou hem overwegen als ze al 800V techniek zouden hebben ingebouwd.
Maar voor alleen die cosmetische veranderingen, nah...
Als de Hyundai's en Kia's een mooie 220kW kunnen halen op 800V dan verwacht ik dat Tesla een veel mooier vermogen en laadcurve zou kunnen halen.Is 800V zo belangrijk? De enkele auto's op 800V halen er nauwelijks voordeel uit. Geen van de Tesla's, noch hun snelladers, doen al 800V.
Dat is het zowat... De Hyundai/Kia groep, en Audi/Porsche. Dat zijn de enigen aan 800V, en in laadtijd evenaren ze Tesla, die een groter 400V laadnetwerk hebben. En bij Porsche/Audi zit er nog een component in dat je aan 400V kan laden, maar de Hyundai's en Kia's doen het aan superchargers bar slecht omdat dat component ontbreekt.Als de Hyundai's en Kia's een mooie 220kW kunnen halen op 800V dan verwacht ik dat Tesla een veel mooier vermogen en laadcurve zou kunnen halen.
De eGMP auto's zijn interessant omdat ze de DC/DC conversie in de drivetrain doen. En daarmee ook uncontrolled DC zouden kunnen laden.Dat is het zowat... De Hyundai/Kia groep, en Audi/Porsche. Dat zijn de enigen aan 800V, en in laadtijd evenaren ze Tesla, die een groter 400V laadnetwerk hebben. En bij Porsche/Audi zit er nog een component in dat je aan 400V kan laden, maar de Hyundai's en Kia's doen het aan superchargers bar slecht omdat dat component ontbreekt.
uit de test van Tesla Bjorn was het ook duidelijk dat de topsnelheid van de Hyundai, net zoals bij de Porsche, gewoon erg lang kon behaald worden. Uiteraard van weinig belang maar mij lijkt dat er door gebruik te maken van 800v toch wel wat optimalisaties kunnen worden doorgevoerd. (dunnere/lichtere wiring, hitte, laadcurve…)Dat is het zowat... De Hyundai/Kia groep, en Audi/Porsche. Dat zijn de enigen aan 800V, en in laadtijd evenaren ze Tesla, die een groter 400V laadnetwerk hebben. En bij Porsche/Audi zit er nog een component in dat je aan 400V kan laden, maar de Hyundai's en Kia's doen het aan superchargers bar slecht omdat dat component ontbreekt.
uit de test van Tesla Bjorn was het ook duidelijk dat de topsnelheid van de Hyundai, net zoals bij de Porsche, gewoon erg lang kon behaald worden. Uiteraard van weinig belang maar mij lijkt dat er door gebruik te maken van 800v toch wel wat optimalisaties kunnen worden doorgevoerd. (dunnere/lichtere wiring, hitte, laadcurve…)
Welke dan?Het heeft ook weer nadelen voor wat betreft de architectuur van de AC lader en de omvormer daarachter en de motoromvormers.
Welke dan?
Ik zie ook de voordelen van laden boven de 250 KW niet zo goed, zeker niet in combinatie met een range van ca 500 km. Immers voor alledaags verkeer is 500 km range meer dan genoeg. Voor de dagen dat ik wat verder moet (veelal vakantie, soms voor werk), dan is het wel prima om de eerste stop na 3 uit te doen en daarna om de 2,5 uur. De pauze's daartussen zijn meestal langer dan wat de auto nodig heeft om weer 300 km verder te kunnen, zeker op een v4 SUC. Dus voor mij zouden er andere redenen moeten zijn, zoals levensduur van de batterij en degradatie om een 800v architectuur als nuttig te zien. Liever beter betaalbare auto's en heel veel snelladers.Als Ik met 100% vertrekkend van onder Bordeaux naar Nederland kan rijden en dan onderweg nog geen uur aan het laden ben in totaal maak ik mij over de volts en KW’s niet druk. Wel over het feit dat de lunch zo snel naar binnen gepropt moet worden omdat ie “alweer vol” is.Het belangrijkste bij roadtrips is altijd nog met 100% kunnen vertrekken en bij aankomst (met 1 of 2%)kunnen laden. En dan is het fijn om LR te hebben. Dus komende week donderdag hopelijk in Groningen mijn Model Y LR ophalen. (mocht er iemand vanuit midden Nederland die kant op gaan….)
Beiden hebben gelijk wat mij betreft. Nu al zitten we met laadsnelheden dat mijn vrouw echt moppert dat we alweer klaar zijn met laden en moeten vertrekken. Dus voor een road trip is het eigenlijk prima. Veel sneller laden gaat immers inhouden dat je bij je auto moet blijven. Ik bedoel, dan is het niet meer sociaal om gewoon weg te lopen en te gaan lunchen tijdens het laden.Ik vind het altijd vreemd wanneer mensen hier komen te vertellen dat het “wel goed is zo”.
uiteraard gaan we nog sprongen zien in laadsnelheden, densiteit, …. indien niet zou ik het best een epic fail vinden.
Het gaat niet zozeer over het feit dat het nu niet “werkbaar” is maar het kan beter dus blijft m’n gelukkig innoveren.
We gaan met z’n allen meer en meer elektrisch rijden dus wat is er mis met een laadplein oprijden, 5 minuten laden en dan je auto op de parking te zetten om eventueel te gaan lunchen of gewoon door te rijden?
Minder infra nodig, minder (eventuele) wachttijden, caravans, batterijen moeten niet blijven groeien voor meer bereik, minder algemeen tijdsverlies en tijd om te gaan lunchen van de snelweg weg
Als Tesla het niet doet dan doen de Chinezen het wel en eerlijk wie zou dit nu niet toejuichen mocht de mogelijkheid bestaan.
Die vrees klopt denk ik, pak maar een Kia of Hyundai, die hadden ook altijd een optie voor een kleiner accupakket (iets van 39 kWh volgens mij), die worden nu gewoon niet meer aangeboden.Maar ik vrees dat er straks toch echt veel mensen gaan kiezen voor de grootste accu die ze kunnen betalen (dat zie je ook bij de vrachtwagens, die worden vrijwel uitsluitend verkocht met de grootste accu), ook als de laadtijd nog maar 5 minuten is.
Steeds sneller laden stelt steeds extremere eisen aan het net en aan de stroomvoorziening. Dus ik betwijfel of jouw stelling aangaande minder infra correct is.Ik vind het altijd vreemd wanneer mensen hier komen te vertellen dat het “wel goed is zo”.
uiteraard gaan we nog sprongen zien in laadsnelheden, densiteit, …. indien niet zou ik het best een epic fail vinden.
Het gaat niet zozeer over het feit dat het nu niet “werkbaar” is maar het kan beter dus blijft m’n gelukkig innoveren.
We gaan met z’n allen meer en meer elektrisch rijden dus wat is er mis met een laadplein oprijden, 5 minuten laden en dan je auto op de parking te zetten om eventueel te gaan lunchen of gewoon door te rijden?
Minder infra nodig, minder (eventuele) wachttijden, caravans, batterijen moeten niet blijven groeien voor meer bereik, minder algemeen tijdsverlies en tijd om te gaan lunchen van de snelweg weg
Als Tesla het niet doet dan doen de Chinezen het wel en eerlijk wie zou dit nu niet toejuichen mocht de mogelijkheid bestaan.