Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
de tweet van Musk met betrekking tot de kofferruimte was tussen 31/3/16 en 30/6/2016. Dus nog voor pencils down. Jammer dat er geen rekening mee werd gehouden en iedereen zich lijkt te focussen op het interieur terwijl voor velen toch de koffer en vooral de toegankelijkheid tot de koffer belangrijker is
 
de tweet van Musk met betrekking tot de kofferruimte was tussen 31/3/16 en 30/6/2016. Dus nog voor pencils down. Jammer dat er geen rekening mee werd gehouden en iedereen zich lijkt te focussen op het interieur terwijl voor velen toch de koffer en vooral de toegankelijkheid tot de koffer belangrijker is
Waar haal je het gegeven dat er geen rekening mee is gehouden?
Dat de koffer kleiner is dan bij de S een feit, het ging meer om de toegang in de kofferruimte met de hoge drempel en de manier van scharnieren dacht ik. Bij mijn weten is hier toch aandacht aan geschonken. Om de model 3 van een achterklep te voorzien was al van bij het begin uitgesloten.
 
de tweet van Musk met betrekking tot de kofferruimte was tussen 31/3/16 en 30/6/2016. Dus nog voor pencils down. Jammer dat er geen rekening mee werd gehouden en iedereen zich lijkt te focussen op het interieur terwijl voor velen toch de koffer en vooral de toegankelijkheid tot de koffer belangrijker is
Een verrassende aanname. Bij een bestelauto is dit belangrijk, bij een SUV misschien enigszins.
Bij niet zelfsturende auto's is de chauffeur in een rijdende auto in 100% van de tijd aanwezig en afhankelijk van zijn instrumenten. Maar de gemiddelde bezetting van een tweede of volgende zitplaats is minder dan 10%. Van de kofferbak nog minder.
Als auto's zelf sturen heb je de instrumenten niet meer nodig.
De kofferbak nog minder. Je kan dan beter een zelfsturend vrachtvoertuig de goederen laten vervoeren.
 
ik ga/ging er van uit dat de spotters geen wezenlijk verschil zagen tussen het alpha model en de recent getoonde release candidate?

als de model 3 op autopilot rijd kan dat dan eventueel toch nog uitgeschakeld worden of zit je er als chauffeur maar wat bij en ben je enkel nodig indien gewenst?
 
ik ga/ging er van uit dat de spotters geen wezenlijk verschil zagen tussen het alpha model en de recent getoonde release candidate?

als de model 3 op autopilot rijd kan dat dan eventueel toch nog uitgeschakeld worden of zit je er als chauffeur maar wat bij en ben je enkel nodig indien gewenst?

Voorlopig zul je, neem ik aan, gewoon alles kunnen doen wat je nu ook kunt doen. Voor wat betreft de regelgeving lijkt me dat wel handig, dan komt het er snel door.
 
de tweet van Musk met betrekking tot de kofferruimte was tussen 31/3/16 en 30/6/2016. Dus nog voor pencils down. Jammer dat er geen rekening mee werd gehouden en iedereen zich lijkt te focussen op het interieur terwijl voor velen toch de koffer en vooral de toegankelijkheid tot de koffer belangrijker is
Als er een trekhaak voorzien is heb ik geen grotere kofferopening nodig. Dan sleur ik voor die 3 keer per jaar wel een aanhangwagen achter me aan.
 
Exact een jaar geleden deed ik mijn reservatie!
zdUNKcQ.png
 
Geen enkele EV van een andere fabrikant dan Tesla kan in de praktijk momenteel met een hogere snelheid laden dan 40kW (afgezien van de Ioniq).
De nieuwe Zoe heeft toch 43kW? En volgens mij heeft ook de nieuwe E-Golf 40 kW.

Ik ben op zoek naar een elektrische 2e auto, dus ik kijk met name naar de aanschafprijs.
Tot 50.000 is de bijtelling 4%, dat heb ik voor mij als vaste bovengrens gesteld.
Als de Model 3 daarvoor niet te leveren is met de opties die ik wil, lijkt mij de E-Golf een goed alternatief.
 
De nieuwe Zoe heeft toch 43kW? En volgens mij heeft ook de nieuwe E-Golf 40 kW.

Ik ben op zoek naar een elektrische 2e auto, dus ik kijk met name naar de aanschafprijs.
Tot 50.000 is de bijtelling 4%, dat heb ik voor mij als vaste bovengrens gesteld.
Als de Model 3 daarvoor niet te leveren is met de opties die ik wil, lijkt mij de E-Golf een goed alternatief.

Kijk ook eens naar de Hyundai Ioniq, als je op zoek bent naar een 2e auto!
 
De nieuwe Zoe heeft toch 43kW? En volgens mij heeft ook de nieuwe E-Golf 40 kW.

Ik ben op zoek naar een elektrische 2e auto, dus ik kijk met name naar de aanschafprijs.
Tot 50.000 is de bijtelling 4%, dat heb ik voor mij als vaste bovengrens gesteld.
Als de Model 3 daarvoor niet te leveren is met de opties die ik wil, lijkt mij de E-Golf een goed alternatief.
Die 50k regel gaat pas 1 jan 2019 in.
 
Ai, daar gaat mijn logica.

Wat zijn de argumenten voor een IoniQ?
Hij heeft een super kleine batterij (28kWh) en ik vind hem ook niet fraai.
Op papier lijkt hij wel een redelijke actieradius te hebben, maar de batterij is veel kleiner dan die van de concurrentie.
En in de basis is hij erg kaal, de versie met wat opties niet echt goedkoper.

Dan vond ik de Ampera-E een beter alternatief, maar sinds de verkoop van Opel door GM weet ik niet wat ik daar van moet denken.
Zit in mijn beleving allemaal in de range 37.000 - 45.000 euro compleet.

Allemaal 'for the sake of argument' natuurlijk, want ik wil gewoon een Model 3.
Maar wel "goedkoop" graag
 
De nieuwe Zoe heeft toch 43kW? En volgens mij heeft ook de nieuwe E-Golf 40 kW.

Ik ben op zoek naar een elektrische 2e auto, dus ik kijk met name naar de aanschafprijs.
Tot 50.000 is de bijtelling 4%, dat heb ik voor mij als vaste bovengrens gesteld.
Als de Model 3 daarvoor niet te leveren is met de opties die ik wil, lijkt mij de E-Golf een goed alternatief.
Ik weet niet of een auto 43kW kan hebben.
kWh is de term voor de grote van de batterij en bepaald hoever je ermee kunt rijden.
kW wordt doorgaans gebruikt icm laadvermogen en hangt doorgaans niet alleen van de auto af maar ook van het soort laadpunt.
Het grote verschil tussen een Tesla en de andere auto's is dat een Tesla kan Supercharge, dwz laden met een vermogen tot 125kW. Voor een tweede auto is dit minder relevant. Het speelt vooral als je de auto wilt gebruiken voor afstanden groter dan het maximale bereik. Met 100kW laden is dan wel een minimum, tenzij je het je hobby is om recreëren op een snelwegstation.
 
De nieuwe Zoe heeft toch 43kW? En volgens mij heeft ook de nieuwe E-Golf 40 kW.

Ik ben op zoek naar een elektrische 2e auto, dus ik kijk met name naar de aanschafprijs.
Tot 50.000 is de bijtelling 4%, dat heb ik voor mij als vaste bovengrens gesteld.
Als de Model 3 daarvoor niet te leveren is met de opties die ik wil, lijkt mij de E-Golf een goed alternatief.

Volgens de folder zou de Zoe met 43kW AC moeten kunnen laden...met de Quickcharge optie (€1000 ongeveer). Dat is minder dan 40kW netto laadsnelheid (hoger laadverlies dan bij DC laden door omzetting AC->DC). Bovendien kan je niet op veel plaatsen met dergelijke vermogen AC laden. Meestal 11-22kW AC.

De nieuwe e-Golf zou een max DC laadsnelheid van 40kW krijgen (volgens de FAQ van de site). Echter is dat waarschijnlijk alleen kort haalbaar met hoge SoC (State of Charge). Blijkbaar is de e-Golf gelimiteerd op 100A ? (DC snelladen met 50kW gaat met max. 400V en 125A). Ga uit van laadsnelheden rond de 30-35 gemiddeld. Accupack Golf zal zeker onder de 400V zijn.

De later genoemde Ioniq is overigens wel aardig uniek. Deze auto kan DC snelladen met hogere vermogens dan 50kW. Ondanks de kleine accu.


De CCS 150kW/350kW modellen en laadstations zijn er nog niet. Er is weinig mis met 50kW snelladen...maar het feit dat de Model 3 aan de SuperCharger kan, is wel een erg groot voordeel ten opzichte van de concurrentie. Gebaseerd op huidige techniek, mag je laadsnelheden verwachten van max 80-95kW voor de nieuwe Tesla telg (tussen 20-60% SoC).

Nee, geen SC V3.0. De Model 3 is niet de vaandeldrager van Tesla techniek...dat zijn de S en X.

Trekhaak is bevestigd door Musk, of het standaard is of optie is volgens mij nog niet duidelijk.

Ga uit van optie. Een individuele optie, dan wel als onderdeel van een of ander pakket om de hoeveelheid verschillende configs te beperkten tijdens het eerste half jaar van de productie. Alles is een optie ten opzichte van het basismodel. Zo ook de comfort functies van AutoPilot. Alleen Safety is gratis en standaard.

Overigens weer een tweet...de kristallen bol van Elon verwacht dat een reserveerder van het eerste uur en eigenaar van een Model S, een redelijk kans zal hebben een "D" te ontvangen voor het eind van het jaar. Dat zou betekenen dat de eerder door Elon genoemde "6-9 maanden" misschien toch betrekking had op de datum van de tweet en niet de start van productie? Ik heb niet meer zoveel speculaas gegeten sinds die kerel met die baard en puntmuts in NL was... :eek:.
 
Last edited: