Zo..dit was de storm voor de storm
.
Uiterlijk en kofferbak
Elon heeft een low res filmpje online gezet. De neus lijkt getweakt, maar ik heb niets kunnen zien van de kofferbak...zoals de scharnierpunten. Dat volgt nog en ik ben benieuwd wat Elon er destijds toe heeft gebracht te stellen dat dit "gefixt" is.
Een "roofrack" zal mogelijk moeten zijn. Geen idee of daar een optie voor nodig is zoals bij de S (panorama dak). Toch leuk om te weten.
M3 - nieuwe generatie auto?
Am noticing that many people think Model 3 is the "next version" of a Tesla, like iPhone 2 vs 3. This is not true.
Model 3 is just a smaller, more affordable version of Model S w less range & power & fewer features. Model S has more advanced technology.
Twee belangrijke quotes van Elon Musk over de positionering van de M3 ten opzichte van de rest van de modellen. De dromen over spectaculaire nieuwe dingen die in de M3 zouden komen die nog niet leverbaar zijn in de S en X, blijken slechts dromen. Dat is heel goed om te weten. De technologische snufjes komen eerst in de S en X, dan in de 3.
Zo is pack design eerst op de S en X toegepast met de 100 modellen (pack design 3). Enige verschil is dus een andere formfactor van de cellen. De chemie en eigenschappen is voor de 3 dus
niet nex gen.
Laadsnelheid
Helaas niets over gezegd. Dus kunnen we aannemen dat de M3 "gewoon" met SuperChargerV1 hardware is uitgerust en dat het "laadprofiel" redelijk overeen moet komen met de huidige S/X75. Geen nieuws over CCS 150kW ondersteuning.
HUD
Komt er niet in de 3. Tenminste....zeker niet bij de launch. Volgens Musk is 1 scherm genoeg door toenemende autonomie. Misschien dat er nog wiggleroom is voor een klein HUDje zoals je nu vaak ziet voor snelheid oid, maar ik reken er niet op.
AWD
De auto's die als eerst worden gemaakt, hebben geen Dual Motor. Elon meldde dat het 6-9 maanden kon duren. Ik las op Electrek dat het niet duidelijk was of die indicatie vanaf vandaag gerekend moet worden, of na productie. In zijn tweet-storm zag ik een antwoord van Musk, waardoor ik denk dat de indicatie is vanaf juli en niet vandaag. Iemand vroeg of de AWD vroeg genoeg zou komen voor de volledige $7500 tax credit in de VS. Musk antwoordde "I believe so". De verwachting is dat de volledige korting voor de VS doorloopt tot ergens Q1 2018. Vanaf juli gerekend zou 6-9 maanden uitkomen op heel Q1 2018.
Mensen kunnen "wachten" op AWD zonder hun plek in de virtuele wachtrij te verliezen. De levering vindt gewoon later plaats. Wanneer wij in NL ongeveer 3-4 maanden voor levering kunnen gaan configureren, dan zou het dus kunnen dat "voor ons" AWD wel direct beschikbaar is, of heel kort nadat de leveringen in NL zijn begonnen.
Accupack grootte
Helaas geen definitieve antwoorden van Musk. Afgezien van zijn antwoord dat een pack groter dan 75kWh niet zou passen onder een 3. Specifiek noemde hij "met huidige technieken". Hij heeft dus
geen max packsize afgegeven dat daadwerkelijk in de 3 gaat komen. Tenminste...als je zijn opmerkingen letterlijk neemt. Groter dan 75 past niet, is niet hetzelfde als "75 wordt ons grootste pack voor de 3".
We hebben dus een oude tweet dat het standaard pack kleiner dan 60 kWh zou worden en nu weten we dat het grootste pack
theoretisch niet groter dan 75 kWh zal zijn (voorlopig).
Aangezien Elon ook meldde dat acceleratie/snelheid etc "minder" zal zijn dan voor de S/X, dan lijkt me nog steeds een combo van 55 kWh en 70 kWh erg voor de hand liggen.
Weinig opties te kiezen dit jaar
Het gaat bij Tesla dit jaar duidelijk om aantallen te produceren M3's en niet om de hoogst mogelijke bruto marge voor de M3 realiseren. Uit de tweets blijkt duidelijk dat er voor de te produceren auto's dit jaar weinig opties te kiezen zijn. Zo zijn voorlopig alle auto's voorzien van RWD. Voor de hand ligt dan ook dat de te kiezen interieurs en andere zaken beperkt zijn. Waarschijnlijk tussen "basic" en "duurder". En ik verwacht geen zaken als luchtvering en HEPA filters.
Dan rijst bij mij de vraag wat men dit jaar gaat doen met de accupacks. Het lijkt me niet onlogisch dat men "begint" met 1 formaat pack. Daarnaast worden de auto's wel voor medewerkers gemaakt en huidige S/X eigenaren en heeft Elon $35000 beloofd. Het zou mogelijk moeten zijn een 35k auto te bestellen, maar medewerkers gaan echt wel voor grotere packs. Zouden ze dan voor 2017 modellen toch een "groter" pack standaard nemen en dan (tijdelijk) een software limit gaan aanbieden?
Ik heb eerder over de packgrootte zitten filosoferen en rekenen. Ik ging uit van een zo klein mogelijk pack voor het basismodel, omdat er marge gehaald moet worden. Uit de tweets van Elon spreekt echter vooral "aantallen, aantallen, aantallen". En we weten dat hij daarbij niet financiën op 1 zet, maar wel het beperken van complexiteit en het uitbannen van risico's. Het uitbouwen van opties en marges zou ergens vanaf Q2 2018 belangrijker kunnen worden wanneer het opschalen goed lukt.
Het uitwaaieren van het uitleveren van de Model 3 vanaf west naar oost heeft ook een financieel voordeel. Volgens mij zitten in het westen van de VS ook enkele belangrijke ZEV staten, dat helpt dan een beetje.
Dus ik zet hem neer: "De Model 3 wordt geleverd met een 70kWh pack met een software limit optie naar 55kWh voor het basismodel"
Ik twijfelde tussen 70 en 65 (met 65 kan je een 65kWh model uitbrengen en een 55, met ruimte voor het theoretische maximum van 75). Aangezien er met een 70 is getest en de PL versie later komt, toch maar mijn geld op de 70 gezet.
Kosten "externalizen"
Tesla heeft al een stap gezet hiermee door Supercharging "aan te pakken". Ik heb geen indicaties gezien dat dit op andere vlakken zou gaan gebeuren. Zoals OTA updates, Spotify, of het internetabonnement voor de "always on" connectie.
Uiteindelijk...(met bijbehorend speculaas)
Sommigen reageerden wat teleurgesteld online. Vooral omdat de fantasie erg geprikkeld wordt door Tesla en Musk in het bijzonder. Toch wordt de 3 naar mijn idee geen kale auto:
- 55kWh accupack (software limited)
- LED koplampen
- AP2 hardware en safety opties standaard
- 17-18" lichtmetalen wielen
- RWD
- 15" scherm met navi en multimedia
- Supercharging hardware standaard
- 400kWh Supercharging credit per jaar
- climate control
- cruisecontrol
- centrale deurvergrendeling (misschien keyless entry?)
- Tesla app
- 0-100 in 6 seconden
- behoorlijk wat laadruimte (grootste in zijn klasse)
En alles voor ongeveer € 43.000 incl BTW.
Volgens mij is een vergelijkbare BMW erg....vergelijkbaar:
BMW 3-serie 320i