Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
  • Like
Reactions: Defiant
Ah, dat bedoelde ik niet rot, hoor.
Overigens wordt jouw sentiment goed beschreven en voorspeld door electrek:

Tesla’s quality issues will be harder to overlook for Model 3 owners, says J.D. Power

Ik las het ja...hoor ik toch nog eens bij een "gemiddelde". Dat ik dat nog eens mee zou maken. Nu weet ik niet direct hoe ik JDPower moet plaatsen...weet wel dat hun betrouwbaarheidstrofee erg zichtbaar tijdens reclames (Chevy voornamelijk volgens mij) wordt gebruikt. Dus met een een beetje conspiracy denken zou je kunnen verwachten dat deze club eventuele problemen overdrijft omdat het een "GM club" is. :eek:.

Maar het is ook logisch om veel te verwachten van de 3. Tesla heeft meer ervaring, is groter, heeft betere afspraken met leveranciers en betere leveranciers en roept heel hard dat EVs betrouwbaarder zijn (minder bewegende onderdelen) en de Model 3 in het bijzonder (simpeler dan S/X). Dan leg je zelf de lat heel hoog en daarop baseren klanten hun verwachtingen. Dus daar ga ik ook vanuit. :D
 
  • Like
Reactions: Jkr85
Als ik de tweets zo lees van Elon word de auto soberder dan ik had gehoopt..
Is dat erg? Ik vind het eigenlijk niet :)

75kWh lijkt mij ook prima in Model 3. Als de auto lichter is dan Model S, betere stroomlijning, kleinere banden, dan moet een realistisch verbruik van 180Wh/km mogelijk zijn.

75kWh, zeg 90% bruikbaar en veilig. Dan kom je uit op 375km bereik.

Natuurlijk is een Model S 100kWh ook leuk, maar een zuinigere auto laad ook sneller in km/u.
 
Het is de bedoeling dat deze auto lang meegaat.
Wat is lang? 30 jaar lijkt geen probleem. Technisch dan.
Voor zover ik het begrijp heeft een Tesla van batterij naar wiel, 19 bewegende onderdelen tegen meer dan 2.000 voor een ICE.
Een EV opereert in de buurt van de kamertemperatuur en het vermogen opwekkende deel en de remfunctie werken contactloos. Een ICE gaat ten onder aan thermische stress, slijtage en corrosie. Zal bij een Tesla niet gebeuren.
Als je de kosten vergelijk van een instap S75 kom je uit in de buurt van een Passat, en wil je er lang meedoen dan zakt het naar een Golf. Dus met je voorliefde om lang met een auto te doen zou je ook S aan kunnen schaffen.

mag zelfs 60kWh accu zijn. Prima als tweede auto
Vermoedelijk is niet de range de beperking om te functioneren als eerste auto maar de laadsnelheid. Deze zal bij een 3 niet lager zijn dan bij een S.
 
Als ik de tweets zo lees van Elon word de auto soberder dan ik had gehoopt..

Ik word daar echt vrolijk van; ben ik een uitzondering? Een achterwielaangedreven M3, 0-100km/u in minder dan 6 seconden, kleinste batterij (en dus zo licht mogelijk) en toch 250/300km echte autonomie (winter/zomer), dat zal lekker rijden zijn. Zou blij zijn als die configuratie inderdaad als eerste ons continent bereikt.

Wat me een beetje stoort is het "één-scherm"-idee (voor zover het waar is natuurlijk, en geen mist die Tesla opzettelijk creëert om morgen de concurrentie te verrassen met "spaceship-like controls").

Zolang M3 niet echt zelfrijdend is (dus, volgens kwatongen, tot minstens 2020 of zo) wil ik toch wel zelf "zien wat de wagen ziet", in mijn gezichtsveld als bestuurder, en dus niet op de middelconsole. Vind dat alvast bij AP1 essentieel: in een snelle bocht wil ik beide blauwe lijnen zien, en in de file wil ik weten dat ie, zelfs zonder lijnen, een realistisch mikpunt heeft. Lijkt me moeilijker als dat alleen op de middenconsole te zien is.
 
staat het al met zekerheid vast dat de model 3 net als de S en X OTA updates zal krijgen of wordt dit enkel voorbehouden voor de duurdere modellen.
Dit lijkt me iets waar Tesla niet meer vanaf kan/wil. Het heeft minstens even veel voordelen voor tesla als voor de gebruiker.

@Carl: ik denk dat één scherm slechts kan in combi met een HUD. Ze willen volgens mij de concurrentie zand in de ogen strooien en we gaan het pas weten, net voor de eerste leveringen denk ik
 
En over OTA updates: wij, gebruikers, vinden dat fantastisch natuurlijk, qua constante verbetering van onze wagens (hier de impressionante lijst van gratis updates waar de eerste kopers van S'jes nooit op rekenden, vermits we het bestaan van OTA updates niet eens kenden), maar voor Tesla is het nog véél nuttiger: een OTA-update (inzake een of ander software-probleem) kost natuurlijk een fractie van wat een 'fysieke' recall van de wagens zou kosten...
 
en jullie achten het niet mogelijk dat het model 3 zal afwijken van de gangbare werkwijze van tesla
In de dure aankoopprijs van een x of s zit misschien de latere ota's mee ingecalculeerd. zij betalen al een pak meer dan de model 3 koper dus is het logisch dat zij na aankoop nog updates krijgen waarbij nieuwigheden geïntroduceerd worden. Zou het kunnen dat model 3 bezitters enkel ota's ontvangen om bug fixes weg te werken maar dus nooit nieuwe mogelijkheden gaan krijgen?
 
Ik vind het toch jammer. Zal dus voor mij geen (full options) vervanging worden voor de MS
Dat is precies waar Elon op speelt, als hij alles in de M3 stopt aan innovatie zal de MS verkoop stagneren. Daarom zal de 3 nooit sneller worden of meer bereik krijgen als de MS. Je ziet steeds beter dat hij een duidelijke lijn aan het trekken is tussen deze modellen, begrijpelijk maar wel jammer.
 
Zo..dit was de storm voor de storm :).

Uiterlijk en kofferbak
Elon heeft een low res filmpje online gezet. De neus lijkt getweakt, maar ik heb niets kunnen zien van de kofferbak...zoals de scharnierpunten. Dat volgt nog en ik ben benieuwd wat Elon er destijds toe heeft gebracht te stellen dat dit "gefixt" is.

Een "roofrack" zal mogelijk moeten zijn. Geen idee of daar een optie voor nodig is zoals bij de S (panorama dak). Toch leuk om te weten.

M3 - nieuwe generatie auto?
Am noticing that many people think Model 3 is the "next version" of a Tesla, like iPhone 2 vs 3. This is not true.

Model 3 is just a smaller, more affordable version of Model S w less range & power & fewer features. Model S has more advanced technology.

Twee belangrijke quotes van Elon Musk over de positionering van de M3 ten opzichte van de rest van de modellen. De dromen over spectaculaire nieuwe dingen die in de M3 zouden komen die nog niet leverbaar zijn in de S en X, blijken slechts dromen. Dat is heel goed om te weten. De technologische snufjes komen eerst in de S en X, dan in de 3.

Zo is pack design eerst op de S en X toegepast met de 100 modellen (pack design 3). Enige verschil is dus een andere formfactor van de cellen. De chemie en eigenschappen is voor de 3 dus niet nex gen.

Laadsnelheid
Helaas niets over gezegd. Dus kunnen we aannemen dat de M3 "gewoon" met SuperChargerV1 hardware is uitgerust en dat het "laadprofiel" redelijk overeen moet komen met de huidige S/X75. Geen nieuws over CCS 150kW ondersteuning.

HUD
Komt er niet in de 3. Tenminste....zeker niet bij de launch. Volgens Musk is 1 scherm genoeg door toenemende autonomie. Misschien dat er nog wiggleroom is voor een klein HUDje zoals je nu vaak ziet voor snelheid oid, maar ik reken er niet op.

AWD
De auto's die als eerst worden gemaakt, hebben geen Dual Motor. Elon meldde dat het 6-9 maanden kon duren. Ik las op Electrek dat het niet duidelijk was of die indicatie vanaf vandaag gerekend moet worden, of na productie. In zijn tweet-storm zag ik een antwoord van Musk, waardoor ik denk dat de indicatie is vanaf juli en niet vandaag. Iemand vroeg of de AWD vroeg genoeg zou komen voor de volledige $7500 tax credit in de VS. Musk antwoordde "I believe so". De verwachting is dat de volledige korting voor de VS doorloopt tot ergens Q1 2018. Vanaf juli gerekend zou 6-9 maanden uitkomen op heel Q1 2018.

Mensen kunnen "wachten" op AWD zonder hun plek in de virtuele wachtrij te verliezen. De levering vindt gewoon later plaats. Wanneer wij in NL ongeveer 3-4 maanden voor levering kunnen gaan configureren, dan zou het dus kunnen dat "voor ons" AWD wel direct beschikbaar is, of heel kort nadat de leveringen in NL zijn begonnen.

Accupack grootte
Helaas geen definitieve antwoorden van Musk. Afgezien van zijn antwoord dat een pack groter dan 75kWh niet zou passen onder een 3. Specifiek noemde hij "met huidige technieken". Hij heeft dus geen max packsize afgegeven dat daadwerkelijk in de 3 gaat komen. Tenminste...als je zijn opmerkingen letterlijk neemt. Groter dan 75 past niet, is niet hetzelfde als "75 wordt ons grootste pack voor de 3".

We hebben dus een oude tweet dat het standaard pack kleiner dan 60 kWh zou worden en nu weten we dat het grootste pack theoretisch niet groter dan 75 kWh zal zijn (voorlopig).

Aangezien Elon ook meldde dat acceleratie/snelheid etc "minder" zal zijn dan voor de S/X, dan lijkt me nog steeds een combo van 55 kWh en 70 kWh erg voor de hand liggen.

Weinig opties te kiezen dit jaar
Het gaat bij Tesla dit jaar duidelijk om aantallen te produceren M3's en niet om de hoogst mogelijke bruto marge voor de M3 realiseren. Uit de tweets blijkt duidelijk dat er voor de te produceren auto's dit jaar weinig opties te kiezen zijn. Zo zijn voorlopig alle auto's voorzien van RWD. Voor de hand ligt dan ook dat de te kiezen interieurs en andere zaken beperkt zijn. Waarschijnlijk tussen "basic" en "duurder". En ik verwacht geen zaken als luchtvering en HEPA filters.

Dan rijst bij mij de vraag wat men dit jaar gaat doen met de accupacks. Het lijkt me niet onlogisch dat men "begint" met 1 formaat pack. Daarnaast worden de auto's wel voor medewerkers gemaakt en huidige S/X eigenaren en heeft Elon $35000 beloofd. Het zou mogelijk moeten zijn een 35k auto te bestellen, maar medewerkers gaan echt wel voor grotere packs. Zouden ze dan voor 2017 modellen toch een "groter" pack standaard nemen en dan (tijdelijk) een software limit gaan aanbieden?

Ik heb eerder over de packgrootte zitten filosoferen en rekenen. Ik ging uit van een zo klein mogelijk pack voor het basismodel, omdat er marge gehaald moet worden. Uit de tweets van Elon spreekt echter vooral "aantallen, aantallen, aantallen". En we weten dat hij daarbij niet financiën op 1 zet, maar wel het beperken van complexiteit en het uitbannen van risico's. Het uitbouwen van opties en marges zou ergens vanaf Q2 2018 belangrijker kunnen worden wanneer het opschalen goed lukt.

Het uitwaaieren van het uitleveren van de Model 3 vanaf west naar oost heeft ook een financieel voordeel. Volgens mij zitten in het westen van de VS ook enkele belangrijke ZEV staten, dat helpt dan een beetje.

Dus ik zet hem neer: "De Model 3 wordt geleverd met een 70kWh pack met een software limit optie naar 55kWh voor het basismodel"

Ik twijfelde tussen 70 en 65 (met 65 kan je een 65kWh model uitbrengen en een 55, met ruimte voor het theoretische maximum van 75). Aangezien er met een 70 is getest en de PL versie later komt, toch maar mijn geld op de 70 gezet.

Kosten "externalizen"
Tesla heeft al een stap gezet hiermee door Supercharging "aan te pakken". Ik heb geen indicaties gezien dat dit op andere vlakken zou gaan gebeuren. Zoals OTA updates, Spotify, of het internetabonnement voor de "always on" connectie.

Uiteindelijk...(met bijbehorend speculaas)
Sommigen reageerden wat teleurgesteld online. Vooral omdat de fantasie erg geprikkeld wordt door Tesla en Musk in het bijzonder. Toch wordt de 3 naar mijn idee geen kale auto:

- 55kWh accupack (software limited)
- LED koplampen
- AP2 hardware en safety opties standaard
- 17-18" lichtmetalen wielen
- RWD
- 15" scherm met navi en multimedia
- Supercharging hardware standaard
- 400kWh Supercharging credit per jaar
- climate control
- cruisecontrol
- centrale deurvergrendeling (misschien keyless entry?)
- Tesla app
- 0-100 in 6 seconden
- behoorlijk wat laadruimte (grootste in zijn klasse)

En alles voor ongeveer € 43.000 incl BTW.

Volgens mij is een vergelijkbare BMW erg....vergelijkbaar: BMW 3-serie 320i
 
Last edited: