Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Jawel hoor @Hans Noordsij ; Ik heb dat "gewenste configuratie" genoemd. Dat heeft waarschijnlijk redelijk invloed. Uiteindelijk veroorzaakt de invloed van de gewenste configuratie en de manier van uitleveren (prio en leveringen afwisselend tussen de drie grote afzetgebieden) een grote onzekerheid. Vandaar de ruime 6 maanden marge voor de inschatting. Dat wordt vanzelf nauwkeuriger wanneer de praktijk de speculatie inhaalt.

Eerste helft 2019 is gewoon realistisch en komt (gelukkig maar) overeen met de officiële inschatting van Tesla. Een positievere inschatting hanteren dan Tesla is hoopvol, maar aangezien inschattingen van Tesla zelf al erg positief zijn, wellicht niet heel zinvol.
 
En juist dat maakt dat de VS in het tweede deel van dit jaar dus alle prioriteit zullen krijgen wat betreft de 3. (En Ontario, Canada als er besloten wordt de 200 000ste Amerikaanse wagen een paar weken uit te stellen)


In Q4 produceerde Tesla 22140 S+X. In het kwartaal daarvoor waren dat er nog 25076, het kwartaal daarvoor 25708 en het kwartaal daarvoor 25418. Wat Tesla niet verwachtte is dat de beschikbaarheid van de Model 3 beperkt is waardoor de vraag van S/X hoog blijft. Iedere week dat dit zo blijft duren is een week slechter nieuws voor hen die hopen snel een 3 in Europa te ontvangen.

De Amerikaanse markt is ongeveer 15 keer groter dan de Nederlandse. Kortom, 10% van de Amerikaanse verkoop missen is een stuk erger dan 100% van de Nederlandse markt. Een verschil van $10 000 in aankoopprijs halveert ongeveer de interesse, dus voor $7500 zal de minderverkoop zeker en vast meer dan 10% bedragen. Niet heel moeilijk te raden waar de prioriteit naar zal gaan zolang de aftrek er nog is. Bovendien is Tesla overduidelijk geweest : er komt geen enkele capaciteitsuitbreiding voor de productie van de S/X dit jaar. Dat wil zeggen dat alle nieuwe markten (Midden Oosten, Z-Korea en Hong Kong dat terug erg aantrekkelijke fiscale voordelen invoert) die nu op volle stoom komen netto op de beschikbaarheid in Europa zullen wegen. En dan valt dus te hopen dat Tesla niet verder uitbreidt naar Z-Amerika!

Het geheel betrekt zich in het uiterste geval op 1 kwartaal, maar dan moet men met rakettenprecisie manoeuvreren. In dat kwartaal worden er zeg 25k S en X gemaakt. Bij voldoende vraag zal men deze inderdaad in dat kwartaal persen. Maar 7k korting op een auto van 100k is natuurlijk veel geld maar zal uiteindelijk niet de showstopper worden op S en X. Of er dus een enorme piek in de bestellingen van S en X gaat komen vanwege de rebates valt te betwijfelen zeker omdat daarna nog een aardige tijd 3.75K rebate blijft bestaan.
Op het US forum wordt verwacht (en ook weer tegengesproken uiteraard) dat de 200k in Q1 van 2018 wordt bereikt, dat betekent dat Q2 nog het volle bedrag aan rebate krijgt en het in Q3 halveert.
In dit scenario ziet het er alweer wat gunstiger uit.

Maar ook als het een kwartaal opschuift is dat het geval. Dan zijn er inmiddels al aardig wat van de Model 3 LR verkocht en wordt het toch een beetje de vraag of men dan een LR met rebate wil hebben of straks een aanzienlijk goedkopere Model 3 SR versie met halve rebate. Tenzij men alsnog versneld de SR versie gaat produceren, maar dat weten we niet.

Wat Q4 2017 betreft is aangegeven dat er tijdelijk extra capaciteit is gegaan naar oplossen van bottleneck bij productie Model 3, ten koste van productie van S en X. Dat zal inmiddels wel weer op niveau zijn. Rest alleen nog dat de vraag onverwacht is toegenomen en dus de levertijd.

En uiteraard zal men willen voorkomen dat de Nederlandse markt (valt nog mee dat de Amerikaanse maar 15 x groter is) niet optimaal oplevert. Daarom zullen er, vanwege de komende belastingverslechteringen (wat heet), met voorrang S en X'en hierheen komen, nog voordat andere markten waar incentives gelukkig worden vergroot en waar dat stabieler is ze in grote getale gaan krijgen. Want je kunt op je klompen aanvoelen dat er in NL vanaf januari nauwelijks nog een S en X wordt afgeleverd en de fabriek hier voor de rest van Europa zal draaien.

Om dezelfde reden, hoewel iets minder zwaarwegend, zullen er ook Model 3 in de duurste varianten hierheen komen.

We komen er niet uit maar ik hoop dat we in ieder geval de bezoekers van het forum wat meer informatie geven op deze manier.
 
Het VS rebate systeem in relatie tot Model 3 lijkt zich in de media toe te spitsen op de SR basis versie van de Model 3. Men verwacht een significatie "annuleringsgolf" (in 1 eigen woord samengevat) wanneer de 35000 dollar basisauto (zonder belastingen) niet in combinatie met de 7500 dollar rebate (wanneer je daarvoor in aanmerking komt) geleverd kan worden.

Of het waar is dat "velen" daardoor uit de rij stappen is zeer onzeker en zou mij overigens zeer verbazen. Dat de SR versie wordt geleverd ten tijde van de "volledige" rebate, lijkt zeer onwaarschijnlijk gezien de productiecijfers. Maar heel eerlijk...als Nederlandse reserveringshouder vind ik dat echt niet spannend. Het wordt spannender wanneer er nieuwe tegenslagen komen en de verwachting duidelijk na juni 2019 schuiven.

Wanneer Tesla er niet in slaagt tenminste 150.000 Model 3 auto's te produceren in 2018, dan zou ik pas voorzichtig beginnen te twijfelen "of Tesla het wel redt".

In de tussentijd probeer ik mijn teleurstelling in de (gemeente)politiek te verwerken gezien de afwezigheid van enig nuttige verkiezingsbelofte ten aanzien van elektrische auto's. Want veel verder dan een summier "we moeten meer openbare parkeerplekken opofferen in de wijken voor AC paaltjes" komen ze niet. En dat zijn twee van de zeven partijen in mijn gemeente...de overige vijf spreken niet eens over EV's.
 
Op het US forum wordt verwacht (en ook weer tegengesproken uiteraard) dat de 200k in Q1 van 2018 wordt bereikt, dat betekent dat Q2 nog het volle bedrag aan rebate krijgt en het in Q3 halveert.
In dit scenario ziet het er alweer wat gunstiger uit.

Met alle respect Hans, maar als je de basis nog niet goed hebt? De 200k zal niet in Q1 vallen, maar waarschijnlijk in Q2 tenzij Tesla specifiek moeite doet om uit te stellen naar Q3. Zie de spreadsheets van @Troy die het een en het ander heel duidelijk maken.

Maar ook als het een kwartaal opschuift is dat het geval. Dan zijn er inmiddels al aardig wat van de Model 3 LR verkocht en wordt het toch een beetje de vraag of men dan een LR met rebate wil hebben of straks een aanzienlijk goedkopere Model 3 SR versie met halve rebate. Tenzij men alsnog versneld de SR versie gaat produceren, maar dat weten we niet.

Er zijn ook nog de AWD, Performance en het niet-zwarte interieur. Voor de drie opties zijn er nog flink wat Amerikaanse wachtenden (en nette marges voor Tesla).

We komen er niet uit maar ik hoop dat we in ieder geval de bezoekers van het forum wat meer informatie geven op deze manier.

Dat hoop ik ook, maar eerlijk gezegd, de informatie die jij hier plaatst is op zijn minst niet gebaseerd op werkelijke cijfers en in het ergste geval zoals hierboven gewoon fout.
 
Met alle respect Hans, maar als je de basis nog niet goed hebt? De 200k zal niet in Q1 vallen, maar waarschijnlijk in Q2 tenzij Tesla specifiek moeite doet om uit te stellen naar Q3. Zie de spreadsheets van @Troy die het een en het ander heel duidelijk maken.



Er zijn ook nog de AWD, Performance en het niet-zwarte interieur. Voor de drie opties zijn er nog flink wat Amerikaanse wachtenden (en nette marges voor Tesla).



Dat hoop ik ook, maar eerlijk gezegd, de informatie die jij hier plaatst is op zijn minst niet gebaseerd op werkelijke cijfers en in het ergste geval zoals hierboven gewoon fout.

Die spreadsheets zijn net zo speculatief als wat wij doen. Er zijn genoeg geluiden die op Q1 of in ieder geval Q2 wijzen. Als ze uitstellen naar Q3 zal het gaan om de SR versies die dan in Q4 volop mee kunnen. Als men inderdaad vreest dat just uit die groep mensen afhaken wanneer zij de rebate niet gaan krijgen zal men gaan rekken totdat die groep bediend gaat worden.
Maar juist met en door dat uitstel moet er meer op andere markten geleverd worden.

Ik denk dat, zeker voorlopig maar misschien ook wel alleen, AWD op de LR versie komt en de P versie zal naar ik inschat helemaal alleen op de LR versie beschikbaar komen dus daar verandert niets.

Het andere interieur is gewoon een optie die al meedraait.

Men zit vast aan wat men kan. Op dit moment alleen LR. AWD zal wel gaan komen binnenkort, SR versies tweede halfjaar en P versies zijn nog niet in de planning genoemd dus die schuiven helemaal door.

Ik blijf rekenen op eerste configuraties van LR versies in NL in tweede halfjaar van 2018 met leveringen in Q4. We gaan het zien.
 
Op het US forum wordt verwacht (en ook weer tegengesproken uiteraard) dat de 200k in Q1 van 2018 wordt bereikt, dat betekent dat Q2 nog het volle bedrag aan rebate krijgt en het in Q3 halveert.

I disagree. It's not possible for Tesla to hit 200,000 US sales in Q1 2018. US sales are as follows:

At the end of Q4 2017: 161K
At the end of Q1 2018: 183K
At the end of Q2 2018: 240K

See my message here for more details and data sources.
 
Last edited:
@Defiant Tesla produceert nu volgens bloomberg 917 model 3's per week. Ik denk niet dat ze dat in een maand hebben opgekrikt naar 2500. Ik denk ook niet dat ze ook maar in de buurt komen van 150.000 model 3's dit jaar. Ik zou je verwachting echt niet baseren op wat Elon Musk continue roept. Zijn voorspellingen komen echt zelden uit volgens de tijdlijnen die hij er zelf aan koppelt. Aan de andere kant geloof ik niet dat het een groot probleem voor Tesla zal zijn. Uiteindelijk komen die aantallen er wel alleen het duurt allemaal net even wat langer.

Maar wat denken jullie nu echt gaan we nog de M3 geleverd krijgen in 2018 want in bij Tesla in Amsterdam zijn ze er zeker van dat het 2019 wordt.... Ja ik weet het gewoon niet meer....

Ga er maar niet vanuit. Het meest voor de hand liggende scenario is dat Tesla in Q2 de 200k geregistreerde auto's in de U.S. passeert. Dat zou betekenen dat er in Q3 een 7500$ belastingvoordeel, in Q4 een 3750$ voordeel en in Q1 2019 nog een 1875$ voordeel te behalen valt in de U.S. Tesla zal om daar zoveel mogelijk van te profiteren zoveel mogelijk auto's in de U.S. uitleveren en dan komen wij in Europa simpelweg nog niet aan de beurt.

Het enige (haast ondenkbare) scenario waarin er Tesla's naar Europa zouden komen zou zijn als Tesla probeert de grens van 200k geregistreerde auto's in de U.S. pas te laten plaatsvinden in Q3. Daarvoor zouden ze op de 1 of andere manier maar 40k auto's in de eerste 2 kwartalen moeten leveren binnen de U.S. T/m 2017 waren er namelijk 160k teslas geleverd in de U.S. De rest moet in dat scenario dan naar het buitenland en daar zouden wij er dan (naast Canada) een aantal van moeten ontvangen. Zoals @schonelucht al zei zal dit t/'m juni gelden daarna gaan alle model 3's weer volop naar de U.S.
 
  • Like
Reactions: schonelucht
Absoluut niet. De aantallen verkochte Teslas in de VS zijn zeer goed bekend. Er is echt 0 kans dat de 200 000ste Tesla in de VS dit kwartaal wordt geleverd. Tesla Europe Registration Stats

Ik denk het zelf ook niet hoor, maar ik denk dat de aantallen S en X in Q1 2018 wat hoger liggen dan geschat, in ieder geval de lijn volgend zoals die tot nu toe is geweest en dan zitten we op een totaal van ergens 176k excl Model 3 in 2018. Als Model 3 op een gemiddelde van 1.000 per week zit dan zitten we op 188 k aan het eind van Q1. Het zal dan een hele klus worden om in Q2 slechts 12k auto's in US uit te leveren om het door te rekken naar Q3. Zelfs als mijn cijfers hierboven erg optimistisch blijken, dan komt er hooguit een paar duizend bij voor Q2.

De produktie in Q2 zal wat S en X betreft rond de 15k schommelen en Model 3 variërend van 32.500 (als het gemiddeld 2.500 per week is, dus schatting tesla begin kwartaal maar niets meer erbij) tot 48,750 als er een lineaire groei is van 2.500 tot 5.000 per week.

Dat zijn dan heel veel auto's boven de 12k die elders geleverd moeten worden. In deze benadering 35 tot 45k auto's, voornamelijk Model 3.
Pas in dat geval schuift het naar Q3.

Interessant. Ik denk niet dat ze de afleveringen in US zo kunnen verlammen en dat ze wel in Q2 de 200k zullen halen.

Maar we blijven het volgen.
 
Op het US forum wordt verwacht (en ook weer tegengesproken uiteraard) dat de 200k in Q1 van 2018 wordt bereikt

Mijn nadruk. En waar ik dus bezwaar tegen maakte waarop jij weer bezwaar maakt tegen mij met :

Ik denk het zelf ook niet hoor, maar ik denk dat de aantallen S en X in Q1 2018 wat hoger liggen dan geschat, in ieder geval de lijn volgend zoals die tot nu toe is geweest en dan zitten we op een totaal van ergens 176k excl Model 3 in 2018. Als Model 3 op een gemiddelde van 1.000 per week zit dan zitten we op 188 k aan het eind van Q1.

Weer mijn nadruk.

Wat is nu juist je stelling, want volgens mij ben je alles door elkaar aan het mengen?
 
@Defiant Tesla produceert nu volgens bloomberg 917 model 3's per week. Ik denk niet dat ze dat in een maand hebben opgekrikt naar 2500. Ik denk ook niet dat ze ook maar in de buurt komen van 150.000 model 3's dit jaar. Ik zou je verwachting echt niet baseren op wat Elon Musk continue roept. Zijn voorspellingen komen echt zelden uit volgens de tijdlijnen die hij er zelf aan koppelt. Aan de andere kant geloof ik niet dat het een groot probleem voor Tesla zal zijn. Uiteindelijk komen die aantallen er wel alleen het duurt allemaal net even wat langer.
...

Het enige waar ik vanuit ga is de inschattingen van Tesla zelf en de daadwerkelijke cijfers per kwartaal. Bloomberg kan van alles roepen "op basis van bronnen". Tesla heeft zelf geclaimd eind december rond de 1000 stuks per week te zitten en ik heb geen reden aan te nemen dat het anders is.

Misschien wordt het 200.000, misschien 100.000. Die 190-200.000 stuks is op basis van de inschattingen van Tesla zelf zoals verwoord tijdens de Q gesprekken. Die korrel zout heb ik zeker benoemd. Zelf zou ik 150.000 inschatten als minimum benodigd voor de geloofwaardigheid van Tesla ten aanzien van massaproductie. Laten we niet vergeten dat de versnelde planning die heel veel geld heeft gekost, had moeten leiden tot een productiesnelheid aan het eind van 2018 van 10.000 stuks per week. Dat had voor 2018 in totaal op een aantal rondom de 300-350.000 stuks moeten leiden. (Veel) minder dan de helft daarvan ophoesten is dan wel een erg groot verschil.

We horen het uiteindelijk wel. Mijn verhaal ging over hoe redelijk eerste helft 2019 is voor levering in NL en vooral hoe onnauwkeurig de inschatting nog is door de vele factoren die een rol spelen bij de leverbaarheid van de auto.
 
Mijn nadruk. En waar ik dus bezwaar tegen maakte waarop jij weer bezwaar maakt tegen mij met :



Weer mijn nadruk.

Wat is nu juist je stelling, want volgens mij ben je alles door elkaar aan het mengen?

Neen, Ik noemde dat er gesproken wordt, en tegengesproken, dat de grens in Q1 bereikt zou worden zonder dat ik daar zelf iets over zeg en geef vervolgens aan dat het gezien de cijfers niet waarschijnlijk is dat ze het gaan rekken tot Q3. Dat betekent dat ergens in Q2 de grens wordt bereikt en men tot eind Q3 de gelegenheid heeft om de volledige rebate te krijgen.
Maar, een heel groot deel van de reserveringen hebben het oog op de SR versie, die begint bij 35k.
Jammer genoeg weten we niet wat het aantal reserveringen in US is en ook niet welk deel daarvan wil kiezen voor de duurdere variant.

Die SR versie zal er voorlopig nog niet komen, "push back". en daaruit concludeer ik dat het best eens zal kunnen dat ergens in Q3 de grens bereikt zal zijn en de LR bestellers in US hun auto krijgen en er LR versies vrij gaan komen en sluit zeker niet uit dat NL met zijn bijtellingsregeling in de picture komt voor zowel S en X als Model 3 LR. Die zal dan misschien 15k boven de 50k liggen, voor de dan top versies, maar de bijtelling daarover is dan 2.700 hoger per jaar. Extra dus. De totale bijtelling is 10.000 + 16.500 = 26.500 over de vijf jaren i.p.v. 13.000,00.

Over S en X hebben we al uitgebreid gesproken.

Ik heb het ook niet voor het zeggen maar sluit niet uit dat het gunstig uitpakt voor NL.
 
Het enige waar ik vanuit ga is de inschattingen van Tesla zelf en de daadwerkelijke cijfers per kwartaal. Bloomberg kan van alles roepen "op basis van bronnen". Tesla heeft zelf geclaimd eind december rond de 1000 stuks per week te zitten en ik heb geen reden aan te nemen dat het anders is.

Misschien wordt het 200.000, misschien 100.000. Die 190-200.000 stuks is op basis van de inschattingen van Tesla zelf zoals verwoord tijdens de Q gesprekken. Die korrel zout heb ik zeker benoemd. Zelf zou ik 150.000 inschatten als minimum benodigd voor de geloofwaardigheid van Tesla ten aanzien van massaproductie. Laten we niet vergeten dat de versnelde planning die heel veel geld heeft gekost, had moeten leiden tot een productiesnelheid aan het eind van 2018 van 10.000 stuks per week. Dat had voor 2018 in totaal op een aantal rondom de 300-350.000 stuks moeten leiden. (Veel) minder dan de helft daarvan ophoesten is dan wel een erg groot verschil.

We horen het uiteindelijk wel. Mijn verhaal ging over hoe redelijk eerste helft 2019 is voor levering in NL en vooral hoe onnauwkeurig de inschatting nog is door de vele factoren die een rol spelen bij de leverbaarheid van de auto.

Ja het blijft afwachten. Soms lijkt het alleen of er wel heel gemakkelijk gerekend word met de getallen die Elon roept (Q1 2500, Q2 5000) en dat lijkt me niet handig als je een realistische schatting wilt hebben. Ik zou zelf in ieder geval rekening houden met de 2e helft van 2019 op z'n vroegst als je op plek 300.000 staat. Mocht het toch eerder zijn dan heb je een dikke meevaller :)
 
Informatie over M3 verkopen in februari 2018 op onderstaande link
dec: 1060 jan: 1875 en feb: 2485 stuks
Monthly Plug-In Sales Scorecard
Een kleine 2500 in februari, zo'n 600 per week. Dat ligt in lijn met het invite spreadsheet. Die prognoses laten zien dat 2500/wk eind deze maand een illusie is. Ergens rond de 700-800/wk is waarschijnlijker. Dat wordt weer koren op de molen van de Tesla short-ers.:(
 
Een kleine 2500 in februari, zo'n 600 per week. Dat ligt in lijn met het invite spreadsheet. Die prognoses laten zien dat 2500/wk eind deze maand een illusie is. Ergens rond de 700-800/wk is waarschijnlijker. Dat wordt weer koren op de molen van de Tesla short-ers.:(

Valt inderdaad tegen als het klopt. Het zijn echter nog schattingen op basis van eerdere kwartalen. En het gaat bij Tesla om afleveringen, niet om productie wat een geheel ander cijfer kan zijn. Dus wachten we maar de berichtgeving van Tesla zelf af.
 
Ja het blijft afwachten. Soms lijkt het alleen of er wel heel gemakkelijk gerekend word met de getallen die Elon roept (Q1 2500, Q2 5000) en dat lijkt me niet handig als je een realistische schatting wilt hebben. Ik zou zelf in ieder geval rekening houden met de 2e helft van 2019 op z'n vroegst als je op plek 300.000 staat. Mocht het toch eerder zijn dan heb je een dikke meevaller :)

Eerder wordt met jou stelling hier boven nooit meer 2018 in ons mooie Kikkerlandje oeps