Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb deze foto vorige week genomen van de display Model 3 in New York.

View attachment 282072

Als ik dit vergelijk met de panel gaps op mijn Model S uit 2013 kan ik alleen maar concluderen dat de Model 3 die wij als eerste in Europa gaan ontvangen, er op "panel gaps" gebied veel beter aan toe zijn dan de S 5! (OMG al 5) jaar geleden.


Gaaf te zien. Gaat helemaal goed komen eind 2018 of begin 2019
 
Wat interessante info: Tesla Model 3 gets hacked, reveals more details and great potential for dual motor/ performance versions
Dus zo'n 76 kWh capaciteit waarvan iets minder beschikbaar schijnt te zijn (rond de 73). Regen is max 46,9 kW. Dat is minder dan S/X, maar die wegen ook beduidend meer. Het batterijpack kan maar liefst 370 kW vermogen afgeven (zo'n 500 pk).
Lees ook de bron, rechtsteeks, op Reddit:
+ Model 3 Factory Mode - Battery Pack Info Revealed • r/teslamotors
+ Model 3 Teardown Videos (youtube) • r/teslamotors
 
Last edited:
Schaalmodel van de Model 3. 1:43
Dit zouden diegenen krijgen die (iig in de US) op 31 maart voor de bestelling in de rij hebben gestaan.
upload_2018-2-27_10-51-42.png
 
Maar wat denken jullie nu echt gaan we nog de M3 geleverd krijgen in 2018 want in bij Tesla in Amsterdam zijn ze er zeker van dat het 2019 wordt.... Ja ik weet het gewoon niet meer....
Begin 2019 als we geluk hebben en al een Tesla owner zijn.
Wordt de M3 je eerste Tesla zie ik eerder richting tweede helft 2019 gaan.
Ik wil geen pessimist zijn maar als je ziet wat er nog maar geproduceerd is en wat er al geproduceerd zou moeten zijn...
 
Begin 2019 als we geluk hebben en al een Tesla owner zijn.
Wordt de M3 je eerste Tesla zie ik eerder richting tweede helft 2019 gaan.
Ik wil geen pessimist zijn maar als je ziet wat er nog maar geproduceerd is en wat er al geproduceerd zou moeten zijn...

Als je in nominale aantallen ziet hoeveel auto's (dus niet maanden) men achter loopt en dat afzet tegen de productie die in de tweede helft van dit jaar gehaald moet gaan worden (10k per week) dan heb je het uiteindelijk over een vertraging van een paar weken.
Ik laat ook nu nog mensen zich op de wachtlijst plaatsen want uiteindelijk gaat het dan om een verschil van een paar maanden met de eerste reserveringen.
 
  • Like
Reactions: Klaas and S-19910
Neen. 2018 gaat ie zeker niet worden, ondanks het eeuwige optimisme van @Hans Noordsij . Vanaf 1 juli gaat de tijdbom tikken. Dat wil zeggen dat de volle fiscale voordelen voor een Tesla hun laatste of (in het ergste geval voor ons) het voorlaatste kwartaal ingaan in de VS. Kortom, er gaat een enorme toeloop vanuit de VS zijn voor de Model 3 (en in iets mindere, maar toch voldoende, mate ook de S en X) in die periode om daar nog van te profiteren. Dat zal er op neerkomen dat de volledige productie voor die 3 (en in ergste geval 6) maanden naar de VS zal gaan. Ten allervroegste in oktober zal men dan beginnen met het produceren van de Europese versie. Ik vermoed dat dat de Noorse auto's zijn : die moeten namelijk niet via een tussenstop. Ook daar is er natuurlijk een enorme reserveringslijst weg te werken. De West-Europese markt is dan ten vroegste eind dit jaar aan de beurt. Tel een aantal weken erbij voor transport, Tilburg assemblage en levering en we zitten in het allerbeste geval met de eerste leveringen zo rond nieuwjaar.

Op dit moment denk ik dus dat het weinig zin meer heeft om te reserveren als Europese niet-eigenaar. Het aantal reserveringen tussen nu en dan uit die categorie zal laag genoeg zijn dat het allemaal niet meer uitmaakt omdat er tegen dan een paar duizend stuks per week van de Tilburgse band rolt. Het verschil tussen een levering in Juli en August bijvoorbeeld.

Vanwege diezelfde redenering denk ik ook dat zij die nog een S/X willen bestellen op het nippertje in 2018 ivm bijtellingsregels, die onmiddellijk moeten bestellen op het moment dat de geschatte leveringstermijn voor Europa naar het derde kwartaal springt. De S/X productie uit het derde en vierde kwartaal die naar Europa gaat zal een stuk beperkter zijn dan gemiddeld, waardoor de wachttijd stevig zal oplopen. Het feit dat de S/X productie momenteel op een lager pitje draait helpt natuurlijk ook niet.
 
Neen. 2018 gaat ie zeker niet worden, ondanks het eeuwige optimisme van @Hans Noordsij . Vanaf 1 juli gaat de tijdbom tikken. Dat wil zeggen dat de volle fiscale voordelen voor een Tesla hun laatste of (in het ergste geval voor ons) het voorlaatste kwartaal ingaan in de VS. Kortom, er gaat een enorme toeloop vanuit de VS zijn voor de Model 3 (en in iets mindere, maar toch voldoende, mate ook de S en X) in die periode om daar nog van te profiteren. Dat zal er op neerkomen dat de volledige productie voor die 3 (en in ergste geval 6) maanden naar de VS zal gaan. Ten allervroegste in oktober zal men dan beginnen met het produceren van de Europese versie. Ik vermoed dat dat de Noorse auto's zijn : die moeten namelijk niet via een tussenstop. Ook daar is er natuurlijk een enorme reserveringslijst weg te werken. De West-Europese markt is dan ten vroegste eind dit jaar aan de beurt. Tel een aantal weken erbij voor transport, Tilburg assemblage en levering en we zitten in het allerbeste geval met de eerste leveringen zo rond nieuwjaar.

Op dit moment denk ik dus dat het weinig zin meer heeft om te reserveren als Europese niet-eigenaar. Het aantal reserveringen tussen nu en dan uit die categorie zal laag genoeg zijn dat het allemaal niet meer uitmaakt omdat er tegen dan een paar duizend stuks per week van de Tilburgse band rolt. Het verschil tussen een levering in Juli en August bijvoorbeeld.

Vanwege diezelfde redenering denk ik ook dat zij die nog een S/X willen bestellen op het nippertje in 2018 ivm bijtellingsregels, die onmiddellijk moeten bestellen op het moment dat de geschatte leveringstermijn voor Europa naar het derde kwartaal springt. De S/X productie uit het derde en vierde kwartaal die naar Europa gaat zal een stuk beperkter zijn dan gemiddeld, waardoor de wachttijd stevig zal oplopen. Het feit dat de S/X productie momenteel op een lager pitje draait helpt natuurlijk ook niet.

Tenzij Tesla internationale leveringen prioriteit geeft om in eigen land belastingvoordeel te maximaliseren. Dan zou het zomaar kunnen dat Europa sneller en meer leveringen krijgt dan nu verwacht.
 
Neen. 2018 gaat ie zeker niet worden, ondanks het eeuwige optimisme van @Hans Noordsij . Vanaf 1 juli gaat de tijdbom tikken. Dat wil zeggen dat de volle fiscale voordelen voor een Tesla hun laatste of (in het ergste geval voor ons) het voorlaatste kwartaal ingaan in de VS. Kortom, er gaat een enorme toeloop vanuit de VS zijn voor de Model 3 (en in iets mindere, maar toch voldoende, mate ook de S en X) in die periode om daar nog van te profiteren. Dat zal er op neerkomen dat de volledige productie voor die 3 (en in ergste geval 6) maanden naar de VS zal gaan. Ten allervroegste in oktober zal men dan beginnen met het produceren van de Europese versie. Ik vermoed dat dat de Noorse auto's zijn : die moeten namelijk niet via een tussenstop. Ook daar is er natuurlijk een enorme reserveringslijst weg te werken. De West-Europese markt is dan ten vroegste eind dit jaar aan de beurt. Tel een aantal weken erbij voor transport, Tilburg assemblage en levering en we zitten in het allerbeste geval met de eerste leveringen zo rond nieuwjaar.

Op dit moment denk ik dus dat het weinig zin meer heeft om te reserveren als Europese niet-eigenaar. Het aantal reserveringen tussen nu en dan uit die categorie zal laag genoeg zijn dat het allemaal niet meer uitmaakt omdat er tegen dan een paar duizend stuks per week van de Tilburgse band rolt. Het verschil tussen een levering in Juli en August bijvoorbeeld.

Vanwege diezelfde redenering denk ik ook dat zij die nog een S/X willen bestellen op het nippertje in 2018 ivm bijtellingsregels, die onmiddellijk moeten bestellen op het moment dat de geschatte leveringstermijn voor Europa naar het derde kwartaal springt. De S/X productie uit het derde en vierde kwartaal die naar Europa gaat zal een stuk beperkter zijn dan gemiddeld, waardoor de wachttijd stevig zal oplopen. Het feit dat de S/X productie momenteel op een lager pitje draait helpt natuurlijk ook niet.

We kunnen zo lekker bezig blijven maar het zit echt wel wat gecompliceerder.
Zo kan de strategie wat de fiscale voordelen in US betreft ook inhouden dat men juist een tijdje in US niet of nauwelijks uitlevert om nog een laatste vol kwartaal te kunnen gaan scoren.
Daarnaast wacht het overgrote deel van de reserveringshouders op de 35k versie (kleine batterij) die er voorlopig niet zal zijn. Dat betekent nu al dat men in Canada kan configureren voor de LR versie (en AWD). Ook betekent dat dat de lijst al aardig uitgedund wordt en dat reserveringshouders die voor de topversie gaan, die men duidelijk voorlopig alleen wil blijven uitleveren, in feite al veel hoger op de lijst staan.
Tenslotte is Tesla tot nu toe erg gevoelig geweest voor lokale omstandigheden, dat hebben we in Denemarken gezien. Vlak voor de belastingverhoging kreeg men alle prioriteit. Noorwegen heeft voorlopig geen last van belastingverhogingen (daar heeft de overheid uiteindelijk toch het licht gezien) maar NL wel, met name voor de Model 3 versies LR en S en X. Daar komt echt wel een offensief in het kader van damage control.

En de productie van S en X draait niet op een laag pitje, maar er is gewoon een onverwachte toename in de vraag waardoor de backlog langer is dan gehoopt. Tesla just explained why its Model S and Model X are taking so long to deliver

Ik zie ook geen indicatie dat de productie in Q3 en Q4 voor Europa minder zal zijn. In US gaat het om een bedrag van ik meen 7k $ terwijl het in NL het verschil is tussen wel of niet (meer) verkopen van S en X. Dat hebben ze echt wel door hoor.
 
Tenzij Tesla internationale leveringen prioriteit geeft om in eigen land belastingvoordeel te maximaliseren. Dan zou het zomaar kunnen dat Europa sneller en meer leveringen krijgt dan nu verwacht.

Die internationale leveringen moeten dan gebeuren tussen nu en juni. Maar de tijd tikt natuurlijk ongenadig weg. Er is op dit moment zelfs nog helemaal geen Europese model 3 en ik geloof ook dat in Tilburg nog geen specifieke aanpassingen met het oog op de komst van de 3 zijn gebeurd (is al een hele tijd geleden dat ik er was, misschien ben ik hier mis). Bovendien plaatsen de productieproblemen nu reeds onvoorziene stress op de financiele resultaten, het vullen van een 4 tot 8 weken durende pipeline wil je daar niet nog eens bovenop. Kortom, als er al model 3's naar het buitenland gaan, dan zal het eerder naar Canada zijn. Niet verwonderlijk dat hun geschatte leveringstermijn momenteel een stuk voor loopt op de Europese.
 
Wanneer de Model 3 naar NL komt. Tsja...niemand die het echt weet. Wat ik wel weet is dat Elon Musk heeft gezegd, dat einde maart ongeveer 2500 Model 3's van de band moeten rollen (per week). Eind juni moet dat ongeveer op de 5000 stuks per week uitkomen wanneer de uit Duitsland afkomstige "Batterij Module productiestraat" volledig online komt.

De push naar 10.000 stuks wordt dan ingezet, maar er is uitdrukkelijk geen datum afgegeven wanneer deze capaciteit wordt gehaald. Ook is aangegeven dat tussen de 5000 en 10.000 een nieuwe bottleneck moet worden opgelost voordat de capaciteit van ongeveer 7000 kan opschalen naar 10.000.

Tesla levert in batches naar de verschillende markten. De EU (met Noorwegen) is 1 van de 3 aflevergebieden. Net als VS/Canada en Azie/Oceanie. Daarnaast gaat het om de plek in de wachtrij van ons reserveringshouders. Deze hangt af van "prio" (medewerker, eigenaar of TeslaMaagd) en natuurlijk de gewenste configuratie van de auto.

Ik ben bijvoorbeeld een TeslaMaagd die (pas) na 1 week durfde te reserveren. Afgaande op de berichtgeving in de eerste week van Tesla over de reserveringsaantallen...zou mijn "bruto" plaats ergens rond nummer 300.000 moeten zijn.

Een pessimistische inschatting zou dan zijn dat auto 300.000 pas voor mij is. Met beschikbare gegevens en een natte vinger in de lucht kom ik dan op:

productie:
2017 Q3 + Q4: 260 + 2425 = 2685 (daadwerkelijk geproduceerd)
2018 Q1 = 14000 (inschatting; gemiddeld iets hoger dan 1000 stuks per week)
2018 Q2 = 32000 (inschatting; gemiddeld iets boven 2500 stuks per week)
2018 Q3 = 65000 (inschatting; gemiddeld iets boven 5000 stuks per week)
2018 Q4 = 84000 (inschatting; gemiddeld 7000 stuks per week)

Totaal: 197685. Afgerond ergens tussen de 195000 en 200000 stuks in totaal eind 2018. Dus eerste helft 2019 zou een redelijk inschatting zijn voor auto 300.000. Maar dan geldt de "TeslaTombola"....de volgorde van aflevering. Dus ik ga uit van de eerste Model 3 auto's in NL eind 2018. Dit zijn testritauto's bij Tesla.

Door de onzekerheid in de volgorde van aflevering, reken ik nu zelf op "eerste helft 2019". En totdat er nieuwe officiële berichten komen over tegenslagen in productiecijfers (of wanneer blijkt dat de daadwerkelijk productie per kwartaal (veel) lager uitvalt dan mijn inschattingen), hou ik het op "eerste helft 2019"

Je weet pas zeker wanneer je aan de beurt bent, wanneer je "de" mail hebt gekregen ;).
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Die internationale leveringen moeten dan gebeuren tussen nu en juni. Maar de tijd tikt natuurlijk ongenadig weg. Er is op dit moment zelfs nog helemaal geen Europese model 3 en ik geloof ook dat in Tilburg nog geen specifieke aanpassingen met het oog op de komst van de 3 zijn gebeurd (is al een hele tijd geleden dat ik er was, misschien ben ik hier mis). Bovendien plaatsen de productieproblemen nu reeds onvoorziene stress op de financiele resultaten, het vullen van een 4 tot 8 weken durende pipeline wil je daar niet nog eens bovenop. Kortom, als er al model 3's naar het buitenland gaan, dan zal het eerder naar Canada zijn. Niet verwonderlijk dat hun geschatte leveringstermijn momenteel een stuk voor loopt op de Europese.

De homologatie is rond en laadpoort zou in januari getest zijn. Kwestie van optie in productielijn, daar zal het hem niet in zitten. Toen ik laatst in Tilburg was bij een aflevering begreep ik dat er al het nodige is gedaan, zoals nieuwe afleverstraat, maar daar kan ik natuurlijk geen zekerheid over geven. Maar er ligt natuurlijk al veel langer een planning en die verandert niet omdat het wat langer duurt voordat de eerste komen.

Die financiële resultaten zijn nog steeds onderwerp van allerlei speculaties maar het houdt ze niet tegen om op volle kracht te blijven investeren. Dus dat valt zoals gebruikelijk wel mee en leeft meer in de buitenwereld. Het een week of vier doorschuiven van de cash op een afgeleverde auto vanwege langer traject (ook in Canada staat hij niet gelijk op de stoep) zal ze de kop niet kosten.

En nogmaals, het zijn twee vraagstukken. Model 3 SR, verreweg de meeste gegadigden, zal er voorlopig niet zijn, dus die blijven wachten, zowel in US als Canada als hier. Model 3 LR biedt men nu al aan buiten US omdat de reserveringen in US zelf een duidelijke voorkeur laten zien voor de SR versie en men uitwijkt.
Ik weet zeker dat reserveringshouders voor de SR versie hier echt nog veel geduld moeten hebben (wat fiscaal gezien niet zo'n ramp is want die valt binnen de 50k grens) maar dat de LR wachtenden wel wat kunnen gaan verwachten dit jaar.

Maar "Wie immer, ohne Gewähr".
 
Tenslotte is Tesla tot nu toe erg gevoelig geweest voor lokale omstandigheden, dat hebben we in Denemarken gezien.

En juist dat maakt dat de VS in het tweede deel van dit jaar dus alle prioriteit zullen krijgen wat betreft de 3. (En Ontario, Canada als er besloten wordt de 200 000ste Amerikaanse wagen een paar weken uit te stellen)

En de productie van S en X draait niet op een laag pitje, maar er is gewoon een onverwachte toename in de vraag waardoor de backlog langer is dan gehoopt. Tesla just explained why its Model S and Model X are taking so long to deliver

In Q4 produceerde Tesla 22140 S+X. In het kwartaal daarvoor waren dat er nog 25076, het kwartaal daarvoor 25708 en het kwartaal daarvoor 25418. Wat Tesla niet verwachtte is dat de beschikbaarheid van de Model 3 beperkt is waardoor de vraag van S/X hoog blijft. Iedere week dat dit zo blijft duren is een week slechter nieuws voor hen die hopen snel een 3 in Europa te ontvangen.

Ik zie ook geen indicatie dat de productie in Q3 en Q4 voor Europa minder zal zijn. In US gaat het om een bedrag van ik meen 7k $ terwijl het in NL het verschil is tussen wel of niet (meer) verkopen van S en X. Dat hebben ze echt wel door hoor.

De Amerikaanse markt is ongeveer 15 keer groter dan de Nederlandse. Kortom, 10% van de Amerikaanse verkoop missen is een stuk erger dan 100% van de Nederlandse markt. Een verschil van $10 000 in aankoopprijs halveert ongeveer de interesse, dus voor $7500 zal de minderverkoop zeker en vast meer dan 10% bedragen. Niet heel moeilijk te raden waar de prioriteit naar zal gaan zolang de aftrek er nog is. Bovendien is Tesla overduidelijk geweest : er komt geen enkele capaciteitsuitbreiding voor de productie van de S/X dit jaar. Dat wil zeggen dat alle nieuwe markten (Midden Oosten, Z-Korea en Hong Kong dat terug erg aantrekkelijke fiscale voordelen invoert) die nu op volle stoom komen netto op de beschikbaarheid in Europa zullen wegen. En dan valt dus te hopen dat Tesla niet verder uitbreidt naar Z-Amerika!
 
Wanneer de Model 3 naar NL komt. Tsja...niemand die het echt weet. Wat ik wel weet is dat Elon Musk heeft gezegd, dat einde maart ongeveer 2500 Model 3's van de band moeten rollen (per week). Eind juni moet dat ongeveer op de 5000 stuks per week uitkomen wanneer de uit Duitsland afkomstige "Batterij Module productiestraat" volledig online komt.

De push naar 10.000 stuks wordt dan ingezet, maar er is uitdrukkelijk geen datum afgegeven wanneer deze capaciteit wordt gehaald. Ook is aangegeven dat tussen de 5000 en 10.000 een nieuwe bottleneck moet worden opgelost voordat de capaciteit van ongeveer 7000 kan opschalen naar 10.000.

Tesla levert in batches naar de verschillende markten. De EU (met Noorwegen) is 1 van de 3 aflevergebieden. Net als VS/Canada en Azie/Oceanie. Daarnaast gaat het om de plek in de wachtrij van ons reserveringshouders. Deze hangt af van "prio" (medewerker, eigenaar of TeslaMaagd) en natuurlijk de gewenste configuratie van de auto.

Ik ben bijvoorbeeld een TeslaMaagd die (pas) na 1 week durfde te reserveren. Afgaande op de berichtgeving in de eerste week van Tesla over de reserveringsaantallen...zou mijn "bruto" plaats ergens rond nummer 300.000 moeten zijn.

Een pessimistische inschatting zou dan zijn dat auto 300.000 pas voor mij is. Met beschikbare gegevens en een natte vinger in de lucht kom ik dan op:

productie:
2017 Q3 + Q4: 260 + 2425 = 2685 (daadwerkelijk geproduceerd)
2018 Q1 = 14000 (inschatting; gemiddeld iets hoger dan 1000 stuks per week)
2018 Q2 = 32000 (inschatting; gemiddeld iets boven 2500 stuks per week)
2018 Q3 = 65000 (inschatting; gemiddeld iets boven 5000 stuks per week)
2018 Q4 = 84000 (inschatting; gemiddeld 7000 stuks per week)

Totaal: 197685. Afgerond ergens tussen de 195000 en 200000 stuks in totaal eind 2018. Dus eerste helft 2019 zou een redelijk inschatting zijn voor auto 300.000. Maar dan geldt de "TeslaTombola"....de volgorde van aflevering. Dus ik ga uit van de eerste Model 3 auto's in NL eind 2018. Dit zijn testritauto's bij Tesla.

Door de onzekerheid in de volgorde van aflevering, reken ik nu zelf op "eerste helft 2019". En totdat er nieuwe officiële berichten komen over tegenslagen in productiecijfers (of wanneer blijkt dat de daadwerkelijk productie per kwartaal (veel) lager uitvalt dan mijn inschattingen), hou ik het op "eerste helft 2019"

Je weet pas zeker wanneer je aan de beurt bent, wanneer je "de" mail hebt gekregen ;).

Let op, in je benadering houd je geen rekening met de prioriteit van LR modellen. Pas in de tweede helft van het jaar zal men aan de kleine batterij (SR) gaan beginnen. Dat is ook logisch, hun marge op de LR modellen is veel groter.

Dus alle opties zijn nog open.

Grappig is ook dat de US website iets anders zegt dan de NL site.

Schermafbeelding 2018-03-01 om 12.50.54.png


Schermafbeelding 2018-03-01 om 12.52.07.png