Maarten CH
Member
In dat geval laat ik mijn reservering toch maar staanMet lichtmetalen velgen eronder!
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
In dat geval laat ik mijn reservering toch maar staanMet lichtmetalen velgen eronder!
Ik heb deze foto vorige week genomen van de display Model 3 in New York.
View attachment 282072
Als ik dit vergelijk met de panel gaps op mijn Model S uit 2013 kan ik alleen maar concluderen dat de Model 3 die wij als eerste in Europa gaan ontvangen, er op "panel gaps" gebied veel beter aan toe zijn dan de S 5! (OMG al 5) jaar geleden.
Heeft de TSLA koers goed gedaan gisteren.
Lees ook de bron, rechtsteeks, op Reddit:Wat interessante info: Tesla Model 3 gets hacked, reveals more details and great potential for dual motor/ performance versions
Dus zo'n 76 kWh capaciteit waarvan iets minder beschikbaar schijnt te zijn (rond de 73). Regen is max 46,9 kW. Dat is minder dan S/X, maar die wegen ook beduidend meer. Het batterijpack kan maar liefst 370 kW vermogen afgeven (zo'n 500 pk).
Begin 2019 als we geluk hebben en al een Tesla owner zijn.Maar wat denken jullie nu echt gaan we nog de M3 geleverd krijgen in 2018 want in bij Tesla in Amsterdam zijn ze er zeker van dat het 2019 wordt.... Ja ik weet het gewoon niet meer....
Begin 2019 als we geluk hebben en al een Tesla owner zijn.
Wordt de M3 je eerste Tesla zie ik eerder richting tweede helft 2019 gaan.
Ik wil geen pessimist zijn maar als je ziet wat er nog maar geproduceerd is en wat er al geproduceerd zou moeten zijn...
Neen. 2018 gaat ie zeker niet worden, ondanks het eeuwige optimisme van @Hans Noordsij . Vanaf 1 juli gaat de tijdbom tikken. Dat wil zeggen dat de volle fiscale voordelen voor een Tesla hun laatste of (in het ergste geval voor ons) het voorlaatste kwartaal ingaan in de VS. Kortom, er gaat een enorme toeloop vanuit de VS zijn voor de Model 3 (en in iets mindere, maar toch voldoende, mate ook de S en X) in die periode om daar nog van te profiteren. Dat zal er op neerkomen dat de volledige productie voor die 3 (en in ergste geval 6) maanden naar de VS zal gaan. Ten allervroegste in oktober zal men dan beginnen met het produceren van de Europese versie. Ik vermoed dat dat de Noorse auto's zijn : die moeten namelijk niet via een tussenstop. Ook daar is er natuurlijk een enorme reserveringslijst weg te werken. De West-Europese markt is dan ten vroegste eind dit jaar aan de beurt. Tel een aantal weken erbij voor transport, Tilburg assemblage en levering en we zitten in het allerbeste geval met de eerste leveringen zo rond nieuwjaar.
Op dit moment denk ik dus dat het weinig zin meer heeft om te reserveren als Europese niet-eigenaar. Het aantal reserveringen tussen nu en dan uit die categorie zal laag genoeg zijn dat het allemaal niet meer uitmaakt omdat er tegen dan een paar duizend stuks per week van de Tilburgse band rolt. Het verschil tussen een levering in Juli en August bijvoorbeeld.
Vanwege diezelfde redenering denk ik ook dat zij die nog een S/X willen bestellen op het nippertje in 2018 ivm bijtellingsregels, die onmiddellijk moeten bestellen op het moment dat de geschatte leveringstermijn voor Europa naar het derde kwartaal springt. De S/X productie uit het derde en vierde kwartaal die naar Europa gaat zal een stuk beperkter zijn dan gemiddeld, waardoor de wachttijd stevig zal oplopen. Het feit dat de S/X productie momenteel op een lager pitje draait helpt natuurlijk ook niet.
Neen. 2018 gaat ie zeker niet worden, ondanks het eeuwige optimisme van @Hans Noordsij . Vanaf 1 juli gaat de tijdbom tikken. Dat wil zeggen dat de volle fiscale voordelen voor een Tesla hun laatste of (in het ergste geval voor ons) het voorlaatste kwartaal ingaan in de VS. Kortom, er gaat een enorme toeloop vanuit de VS zijn voor de Model 3 (en in iets mindere, maar toch voldoende, mate ook de S en X) in die periode om daar nog van te profiteren. Dat zal er op neerkomen dat de volledige productie voor die 3 (en in ergste geval 6) maanden naar de VS zal gaan. Ten allervroegste in oktober zal men dan beginnen met het produceren van de Europese versie. Ik vermoed dat dat de Noorse auto's zijn : die moeten namelijk niet via een tussenstop. Ook daar is er natuurlijk een enorme reserveringslijst weg te werken. De West-Europese markt is dan ten vroegste eind dit jaar aan de beurt. Tel een aantal weken erbij voor transport, Tilburg assemblage en levering en we zitten in het allerbeste geval met de eerste leveringen zo rond nieuwjaar.
Op dit moment denk ik dus dat het weinig zin meer heeft om te reserveren als Europese niet-eigenaar. Het aantal reserveringen tussen nu en dan uit die categorie zal laag genoeg zijn dat het allemaal niet meer uitmaakt omdat er tegen dan een paar duizend stuks per week van de Tilburgse band rolt. Het verschil tussen een levering in Juli en August bijvoorbeeld.
Vanwege diezelfde redenering denk ik ook dat zij die nog een S/X willen bestellen op het nippertje in 2018 ivm bijtellingsregels, die onmiddellijk moeten bestellen op het moment dat de geschatte leveringstermijn voor Europa naar het derde kwartaal springt. De S/X productie uit het derde en vierde kwartaal die naar Europa gaat zal een stuk beperkter zijn dan gemiddeld, waardoor de wachttijd stevig zal oplopen. Het feit dat de S/X productie momenteel op een lager pitje draait helpt natuurlijk ook niet.
Tenzij Tesla internationale leveringen prioriteit geeft om in eigen land belastingvoordeel te maximaliseren. Dan zou het zomaar kunnen dat Europa sneller en meer leveringen krijgt dan nu verwacht.
Die internationale leveringen moeten dan gebeuren tussen nu en juni. Maar de tijd tikt natuurlijk ongenadig weg. Er is op dit moment zelfs nog helemaal geen Europese model 3 en ik geloof ook dat in Tilburg nog geen specifieke aanpassingen met het oog op de komst van de 3 zijn gebeurd (is al een hele tijd geleden dat ik er was, misschien ben ik hier mis). Bovendien plaatsen de productieproblemen nu reeds onvoorziene stress op de financiele resultaten, het vullen van een 4 tot 8 weken durende pipeline wil je daar niet nog eens bovenop. Kortom, als er al model 3's naar het buitenland gaan, dan zal het eerder naar Canada zijn. Niet verwonderlijk dat hun geschatte leveringstermijn momenteel een stuk voor loopt op de Europese.
Tenslotte is Tesla tot nu toe erg gevoelig geweest voor lokale omstandigheden, dat hebben we in Denemarken gezien.
En de productie van S en X draait niet op een laag pitje, maar er is gewoon een onverwachte toename in de vraag waardoor de backlog langer is dan gehoopt. Tesla just explained why its Model S and Model X are taking so long to deliver
Ik zie ook geen indicatie dat de productie in Q3 en Q4 voor Europa minder zal zijn. In US gaat het om een bedrag van ik meen 7k $ terwijl het in NL het verschil is tussen wel of niet (meer) verkopen van S en X. Dat hebben ze echt wel door hoor.
Wanneer de Model 3 naar NL komt. Tsja...niemand die het echt weet. Wat ik wel weet is dat Elon Musk heeft gezegd, dat einde maart ongeveer 2500 Model 3's van de band moeten rollen (per week). Eind juni moet dat ongeveer op de 5000 stuks per week uitkomen wanneer de uit Duitsland afkomstige "Batterij Module productiestraat" volledig online komt.
De push naar 10.000 stuks wordt dan ingezet, maar er is uitdrukkelijk geen datum afgegeven wanneer deze capaciteit wordt gehaald. Ook is aangegeven dat tussen de 5000 en 10.000 een nieuwe bottleneck moet worden opgelost voordat de capaciteit van ongeveer 7000 kan opschalen naar 10.000.
Tesla levert in batches naar de verschillende markten. De EU (met Noorwegen) is 1 van de 3 aflevergebieden. Net als VS/Canada en Azie/Oceanie. Daarnaast gaat het om de plek in de wachtrij van ons reserveringshouders. Deze hangt af van "prio" (medewerker, eigenaar of TeslaMaagd) en natuurlijk de gewenste configuratie van de auto.
Ik ben bijvoorbeeld een TeslaMaagd die (pas) na 1 week durfde te reserveren. Afgaande op de berichtgeving in de eerste week van Tesla over de reserveringsaantallen...zou mijn "bruto" plaats ergens rond nummer 300.000 moeten zijn.
Een pessimistische inschatting zou dan zijn dat auto 300.000 pas voor mij is. Met beschikbare gegevens en een natte vinger in de lucht kom ik dan op:
productie:
2017 Q3 + Q4: 260 + 2425 = 2685 (daadwerkelijk geproduceerd)
2018 Q1 = 14000 (inschatting; gemiddeld iets hoger dan 1000 stuks per week)
2018 Q2 = 32000 (inschatting; gemiddeld iets boven 2500 stuks per week)
2018 Q3 = 65000 (inschatting; gemiddeld iets boven 5000 stuks per week)
2018 Q4 = 84000 (inschatting; gemiddeld 7000 stuks per week)
Totaal: 197685. Afgerond ergens tussen de 195000 en 200000 stuks in totaal eind 2018. Dus eerste helft 2019 zou een redelijk inschatting zijn voor auto 300.000. Maar dan geldt de "TeslaTombola"....de volgorde van aflevering. Dus ik ga uit van de eerste Model 3 auto's in NL eind 2018. Dit zijn testritauto's bij Tesla.
Door de onzekerheid in de volgorde van aflevering, reken ik nu zelf op "eerste helft 2019". En totdat er nieuwe officiële berichten komen over tegenslagen in productiecijfers (of wanneer blijkt dat de daadwerkelijk productie per kwartaal (veel) lager uitvalt dan mijn inschattingen), hou ik het op "eerste helft 2019"
Je weet pas zeker wanneer je aan de beurt bent, wanneer je "de" mail hebt gekregen.