Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Kijk, hier wordt ik nou erg blij van. Doe mij d'r maar eentje (of twee of...):):)


Heerlijk. Herkenbaar is het gevoel iets te zijn vergeten (bijv. afgelopen wintersport: alle schoenen van de kinderen, want rechtstreeks uit bed in de auto gezet). Idem het feit dat kleine blaasjes een tussenstop sowieso noodzaak maken om de 2,5 uur.

Maar wat mij ineens opvalt in het filmpje is het afdekklepje dat bij de SuC omhoog gaat in plaats van opzij (3:41). In mijn wijk wordt het leuk gevonden om vanaf de fiets de ‘tankklepjes’ van stekkerauto’s een schop te geven. De e-Golf en Leaf hebben daar relatief weinig last van (laadpunt vooraan), de Mitsubsidies zijn altijd de sjaak. De Model S niet doordat klepje en stekker in elkaars verlengde liggen en daarmee vandalisme bemoeilijken. Het klepje omhoog van de Model 3 oogt kwetsbaarder.
 
In mijn wijk wordt het leuk gevonden om vanaf de fiets de ‘tankklepjes’ van stekkerauto’s een schop te geven. De e-Golf en Leaf hebben daar relatief weinig last van (laadpunt vooraan), de Mitsubsidies zijn altijd de sjaak. De Model S niet doordat klepje en stekker in elkaars verlengde liggen en daarmee vandalisme bemoeilijken. Het klepje omhoog van de Model 3 oogt kwetsbaarder.

Bizar dat schoppen. Nog nooit eerder van gehoord.:confused:
De meeste mensen hebben bij een Model S geen enkel idee waar het klepje zit waarachter de laadaansluiting verscholen is. Ik vind dat nog steeds heel mooi weggewerkt!
 
Als je in nominale aantallen ziet hoeveel auto's (dus niet maanden) men achter loopt en dat afzet tegen de productie die in de tweede helft van dit jaar gehaald moet gaan worden (10k per week) dan heb je het uiteindelijk over een vertraging van een paar weken.
Ik laat ook nu nog mensen zich op de wachtlijst plaatsen want uiteindelijk gaat het dan om een verschil van een paar maanden met de eerste reserveringen.

Omdat ik dit nu al zo vaak lees moet me iets van het hart: een maand vertraging is een maand vertraging vrees ik.

Stel dat ik reservatie nr 225000 heb, en stel (fictieve getallen) dat het plan van Tesla was in juli 2017 5000 wagens te bouwen, in aug 10000, sept 20k, okt 30k; nov 40k en vanaf december en alle maanden daarop 50k wagens. Dan zou mijn reservering nr. 225000 ongeveer in februari geleverd worden.

Stel dat Tesla vertraging heeft en pas vanaf januari 2018, dus zes maanden later, 5000 wagens per maand begint te bouwen (wat niet eens waar is, maar soit). Stel dat de ramp-up dezelfde bleef (10k in februari, 20k in maart etc.): wagen nr 225000 wordt niet 'een paar weken later' maar, jawel, precies zes maanden later dan gepland uitgeleverd. Zes maanden vertraging vandaag is nog steeds zes maanden vertraging overmorgen.

Het enige dat kan helpen is dat reservatiehouders die vóór ons komen uit pure miserie een MS of een Leaf of een Jaguar kopen, en wij daarmee wat opschuiven in 't rijtje :)
 
Het enige dat kan helpen is dat reservatiehouders die vóór ons komen uit pure miserie een MS of een Leaf of een Jaguar kopen, en wij daarmee wat opschuiven in 't rijtje :)
Eh, naar achteren bedoel je ingeval van aanschaf van een MS substitute, ervan uitgaande dat de MS-owner dan (net als ik:rolleyes:) juist eerder je 3 mag configureren, én ondertussen al een jaar Tesla heeft gereden, het beste van één wereld ;-) Het enige dat mij t.z.t. misschien nog van configureren weerhoudt is de mogelijk enigszins tegenvallende afschrijving op de MS (die ik a.s. maandag mag ophalen ;-)
 
Ja het blijft afwachten. Soms lijkt het alleen of er wel heel gemakkelijk gerekend word met de getallen die Elon roept (Q1 2500, Q2 5000) en dat lijkt me niet handig als je een realistische schatting wilt hebben. Ik zou zelf in ieder geval rekening houden met de 2e helft van 2019 op z'n vroegst als je op plek 300.000 staat. Mocht het toch eerder zijn dan heb je een dikke meevaller :)
Het zou kunnen dat het nog meer tegenvalt. Als dat zo is, zie ik wel weer verder. Er is nu weinig reden tot paniek natuurlijk. Altijd aanleiding tot speculatie en dat vind ik zelf nog leuk ook.

De trend is duidelijk...het gaat lang niet zo hard als Tesla eerst heeft gepland dat het zou gaan. Aan de andere kant, weten we ook dat uiteindelijk de auto's echt wel geleverd gaan worden. De zogenaamd specialisten claimen als sinds 2011/2012 dat Tesla het nooit zou lukken succesvol een eigen sedan in de markt te zetten...en 20.000 stuks per jaar maken in 2014? Dat zou onmogelijk zijn...ze hadden slechts ervaring met enkele 100den auto's per jaar.

Het is natuurlijk ook zo dat het opschalen van productie niet een simpel vermenigvuldig spelletje is. Van 100.000 stuks per jaar naar 600.000 stuk per jaar is veel complexer dan van 15.000 stuks per jaar naar 100.000 stuks per jaar.

De berichten van Tesla volgen overigens altijd hetzelfde patroon...
- enorm ambitieus doel stellen
- doel wordt niet gehaald
- probleem wordt onderkend
- een nog grandiozer belofte wordt gedaan
- er wordt weliswaar geleverd, maar het doel wordt wederom niet gehaald -> GOTO 3 (repeat)

Op basis van de berichtgeving op 31 maart 2016, had ik tweede helft 2018 ingeschat als redelijke leverperiode voor mijn auto. De nieuwste berichtgeving zorgde voor een herziening naar "eerste helft 2019". Tot er knappe info boven tafel komt, blijft dat zo. Bij tegenvallende productiecijfers, zullen misschien meer mensen uit de lijn stappen...en schuif ik weer door. We zullen het zien.

Voorspelling voor de 2018Q1 conference call:

- 4000 Model 3's gemaakt in 2018 ( een record in een kwartaal!)
- in laatste week een "extrapolated" productiesnelheid van 2800 auto's per week
- maand vertraging gehad online brengen duitse productielijn
- maar deze lijn is NOG efficiënter en kan nog meer maken...(zie punten van het tesla patroon)

Uiteindelijk niet super belangrijk .... Q2 en Q3 zijn veel belangrijker....omdat dan de echte productiesnelheid getoond moet worden om nog enigszins serieus genomen te worden ten aanzien van de ambitie 100.000den Model 3s per jaar te maken. De drie "aanloopkwartalen" zitten er dan op...de "smoesjes" zijn dan wel klaar.
 
Het zou kunnen dat het nog meer tegenvalt. Als dat zo is, zie ik wel weer verder. Er is nu weinig reden tot paniek natuurlijk. Altijd aanleiding tot speculatie en dat vind ik zelf nog leuk ook.

De trend is duidelijk...het gaat lang niet zo hard als Tesla eerst heeft gepland dat het zou gaan. Aan de andere kant, weten we ook dat uiteindelijk de auto's echt wel geleverd gaan worden. De zogenaamd specialisten claimen als sinds 2011/2012 dat Tesla het nooit zou lukken succesvol een eigen sedan in de markt te zetten...en 20.000 stuks per jaar maken in 2014? Dat zou onmogelijk zijn...ze hadden slechts ervaring met enkele 100den auto's per jaar.

Het is natuurlijk ook zo dat het opschalen van productie niet een simpel vermenigvuldig spelletje is. Van 100.000 stuks per jaar naar 600.000 stuk per jaar is veel complexer dan van 15.000 stuks per jaar naar 100.000 stuks per jaar.

De berichten van Tesla volgen overigens altijd hetzelfde patroon...
- enorm ambitieus doel stellen
- doel wordt niet gehaald
- probleem wordt onderkend
- een nog grandiozer belofte wordt gedaan
- er wordt weliswaar geleverd, maar het doel wordt wederom niet gehaald -> GOTO 3 (repeat)

Op basis van de berichtgeving op 31 maart 2016, had ik tweede helft 2018 ingeschat als redelijke leverperiode voor mijn auto. De nieuwste berichtgeving zorgde voor een herziening naar "eerste helft 2019". Tot er knappe info boven tafel komt, blijft dat zo. Bij tegenvallende productiecijfers, zullen misschien meer mensen uit de lijn stappen...en schuif ik weer door. We zullen het zien.

Voorspelling voor de 2018Q1 conference call:

- 4000 Model 3's gemaakt in 2018 ( een record in een kwartaal!)
- in laatste week een "extrapolated" productiesnelheid van 2800 auto's per week
- maand vertraging gehad online brengen duitse productielijn
- maar deze lijn is NOG efficiënter en kan nog meer maken...(zie punten van het tesla patroon)

Uiteindelijk niet super belangrijk .... Q2 en Q3 zijn veel belangrijker....omdat dan de echte productiesnelheid getoond moet worden om nog enigszins serieus genomen te worden ten aanzien van de ambitie 100.000den Model 3s per jaar te maken. De drie "aanloopkwartalen" zitten er dan op...de "smoesjes" zijn dan wel klaar.

Als je wat verder van de dag van vandaag af gaat staan en de totale lijn bekijkt blijkt dat men eigenlijk keurig op het schema ligt en de voorspellingen wat essentiële feiten betreft wel klopt. Al iets eerder hier gepost maar ik doe het nog eens. Echt de moeite van het doorlezen waard.

Is Tesla Model 3 Actually On Original Schedule? | CleanTechnica
 
  • Informative
Reactions: M.W.
Als je wat verder van de dag van vandaag af gaat staan en de totale lijn bekijkt blijkt dat men eigenlijk keurig op het schema ligt en de voorspellingen wat essentiële feiten betreft wel klopt. Al iets eerder hier gepost maar ik doe het nog eens. Echt de moeite van het doorlezen waard.

Is Tesla Model 3 Actually On Original Schedule? | CleanTechnica
Daar staat niets nieuws in en ook niets wat niet al eerder op het forum langs is gekomen. Zelf volg ik Tesla behoorlijk nauwgezet vanaf 2014 en al snel werd duidelijk dat:

- De doelen Tesla te ambitieus waren geformuleerd (chronisch)
- Dat Tesla wel altijd de doelen haalt, maar iets later (met bovenmatige inspanning en veel zaken overlatend aan Service)
- Dat de "normale" media moord en brand gilt wanneer Tesla niet op tijd haar doelen haalt.

Het is een bekend verhaal dat Tesla overweldigd was door het reserveringssucces van de Model 3. Als ik het me goed herinner, had Elon 100.000 stuks gereserveerd verwacht in de loop van 1 tot 1.5 jaar en niet binnen een paar uur. Vanaf het moment dat Tesla besloot vele miljarden meer en/of sneller te investeren in hun machine, is de originele planning de deur uitgegaan. De uitgaves zijn gedaan en gefinancierd op de nieuwe schaal. Voor de gezondheid van het bedrijf moet deze dure machine gaan produceren. En geen 1000 per week, maar 10.000 per week. Veel minder produceren maakt de geproduceerde exemplaren erg kostbaar.

Het beginnen van de productie half 2017 was erg knap. Ik was erg enthousiast afgelopen zomer. Ik dacht echt dat Tesla zowaar in staat zou zijn in 2017 een significante hoeveelheid Model 3's te bouwen. Niet de 80.000 stuks die door "de positivo's" de wereld in werden geslingerd, maar ik had toch wel 20.000 - 30.000 verwacht. Wanneer er dan slechts een paar 1000 van de band lopen en er blijkt ineens een bottleneck te zijn wat nog eens een half jaar duurt op een beetje op te lossen (tot max 5000 einde Q2), dan mag je spreken van falen.

Nee, niet dat de boel op de fles gaat of dat Tesla niet ooit in staat zou zijn meer dan 300.000 auto's per jaar te maken. Maar wel als je naar de planning kijkt, wanneer je naar de investeringen kijkt en vooral wanneer die investeringen "geld" op hadden moeten leveren.

Ja, Elon (Tesla) heeft gezegd, 500.000 auto's per jaar eind 2020. Dat is aangepast naar een maximaal positieve outlook van een "productiecapaciteit" van 600.000 auto aan het einde van 2018. Een doel welke ze zouden kunnen halen wanneer in de laatste dagen van december een "geëxtrapoleerde" productiesnelheid van meer dan 11.500 auto's per week gemaakt worden.

Tesla gaat er ruim een half jaar langer dan gepland over doen om de 5000 Model 3's per week te produceren. De verwachting dat de 10.000 stuks dit jaar worden gehaald is door Elon nadrukkelijk losgelaten tijdens het Q4 gesprek. Een nieuwe bottleneck (zonder oplostermijn) is afgegeven vanaf ongeveer 7000 auto's per week.

Op basis van de gegevens en inschattingen van Tesla zelf en in het achterhoofd houdende dat deze altijd wat positief van aard zijn, is het bijna onmogelijk voor te stellen dat er dit jaar meer dan 200.000 Model 3 auto's worden gebouwd. Al is er altijd ruimte voor een positieve verrassing. Misschien 300.000 in 2019?

Na de aankondiging van de versnelde planning, achtte ik de kans behoorlijk groot dat ik half 2018 de keuze zou krijgen daadwerkelijk een 3 aan te schaffen. Nu lijkt dat "eerste helft 2019" te moeten worden. Is maar 6 tot 12 maanden langer dan ik had mogen verwachten. Geen man overboord, maar wel vervelend.

Aan het einde van Q3 2018 zou Tesla 5 kwartalen bezig zijn met het opschalen. Wanneer er dan wederom "excuses" of problemen uit de hoge hoed komen, wordt het wel erg lastig de extra miljarden vervroegde investering te verdedigen. In mijn "voorspelling" voor de resultaten van Q1 zat wat cynisme en een knipoog. Ik word graag gerustgesteld voor de resultaten de rest van het jaar. Uiteindelijk kunnen alleen de resultaten de dromen (van oa Elon) waarmaken.
 
@Defiant,

Zelf volg ik Tesla behoorlijk nauwgezet vanaf 2014 en al snel werd duidelijk dat:

Na de aankondiging van de versnelde planning, achtte ik de kans behoorlijk groot dat ik half 2018 de keuze zou krijgen daadwerkelijk een 3 aan te schaffen. Nu lijkt dat "eerste helft 2019" te moeten worden. Is maar 6 tot 12 maanden langer dan ik had mogen verwachten. Geen man overboord, maar wel vervelend.

Ik word graag gerustgesteld voor de resultaten de rest van het jaar. Uiteindelijk kunnen alleen de resultaten de dromen (van oa Elon) waarmaken.

Hoi Defiant,

Over de hele lijn ben ik het zeker met je eens en is het woord vervelend goed gekozen. Er zit alleen aan Q42018 of Q1 2019 voor mij een hele nare bijsmaak van 22% (van boven de €50.000)
 
Ach, als levering echt 2019 wordt, verwacht ik dat de full ops 70k LR AWD aangeboden wordt als een speciale Nederlandse 50k full ops versie met software limited batterij en dito AWD. Na levering AWD en LR activeren en je bent nog gunstiger uit qua bijtelling.

Problem solved.

We wachten al sinds maart 2016. Die 6 maanden extra overleven wij ook nog wel.
 
  • Like
Reactions: M.W.
Ach, als levering echt 2019 wordt, verwacht ik dat de full ops 70k LR AWD aangeboden wordt als een speciale Nederlandse 50k full ops versie met software limited batterij en dito AWD. Na levering AWD en LR activeren en je bent nog gunstiger uit qua bijtelling.

Problem solved.

We wachten al sinds maart 2016. Die 6 maanden extra overleven wij ook nog wel.

Wellicht.. maar als Tesla voor NL-belastingwijzigingen gevoelig zou zijn geweest, zou ik begin 2014 al een S hebben gereden. Ik was net te laat toen ik wilde bestellen in aug 2013, en uit chagrijn heb ik het laten gaan.. tot ik begin 2015 bij zinnen kwam. Als beloning had ik toen wel een D met AP :cool:
 
@Defiant,

Zelf volg ik Tesla behoorlijk nauwgezet vanaf 2014 en al snel werd duidelijk dat:

Na de aankondiging van de versnelde planning, achtte ik de kans behoorlijk groot dat ik half 2018 de keuze zou krijgen daadwerkelijk een 3 aan te schaffen. Nu lijkt dat "eerste helft 2019" te moeten worden. Is maar 6 tot 12 maanden langer dan ik had mogen verwachten. Geen man overboord, maar wel vervelend.

Ik word graag gerustgesteld voor de resultaten de rest van het jaar. Uiteindelijk kunnen alleen de resultaten de dromen (van oa Elon) waarmaken.

Hoi Defiant,

Over de hele lijn ben ik het zeker met je eens en is het woord vervelend goed gekozen. Er zit alleen aan Q42018 of Q1 2019 voor mij een hele nare bijsmaak van 22% (van boven de €50.000)

Snap ik. Het is voor zakelijke rijders die een Model 3 willen goedkoper als deze op tijd wordt geleverd. Als particulier heb ik daar zelf geen belang bij. Een "First production" Model 3 zou in NL ongeveer € 63000 kosten (met BTW en kosten rijklaar maken; Ja, met EAP). Je hebt dan inderdaad te maken met 18% meer bijtelling voor € 13000 per jaar.

Er komt dus ongeveer € 2300 bij je inkomen per jaar...en je betaalt dan toch ongeveer 30% belasting daarover? Voor een aanvullend maandbedrag van: € 60?

Dus tenzij ik nog niet voldoende koffie heb gehad (of te lang uit het bijtellingberekenen ben als niet meer zakelijk rijder), dan lijkt het erop dat je € 60 per maand meer kwijt zou zijn bij levering in 2019 tov 2018?

Zonder in je knip te kijken....geeft dat werkelijk zo'n nare bijsmaak?

Ik snap dat minder betalen altijd beter is, maar ik vraag me soms af of het uitmaakt hoeveel extra bijbetaald moet worden, of dat het alleen gaat om uberhaupt extra bijbetalen in sommige discussies :).
 
Snap ik. Het is voor zakelijke rijders die een Model 3 willen goedkoper als deze op tijd wordt geleverd. Als particulier heb ik daar zelf geen belang bij. Een "First production" Model 3 zou in NL ongeveer € 63000 kosten (met BTW en kosten rijklaar maken; Ja, met EAP). Je hebt dan inderdaad te maken met 18% meer bijtelling voor € 13000 per jaar.

Er komt dus ongeveer € 2300 bij je inkomen per jaar...en je betaalt dan toch ongeveer 30% belasting daarover? Voor een aanvullend maandbedrag van: € 60?

Dus tenzij ik nog niet voldoende koffie heb gehad (of te lang uit het bijtellingberekenen ben als niet meer zakelijk rijder), dan lijkt het erop dat je € 60 per maand meer kwijt zou zijn bij levering in 2019 tov 2018?

Zonder in je knip te kijken....geeft dat werkelijk zo'n nare bijsmaak?

Ik snap dat minder betalen altijd beter is, maar ik vraag me soms af of het uitmaakt hoeveel extra bijbetaald moet worden, of dat het alleen gaat om uberhaupt extra bijbetalen in sommige discussies :).


Eerlijk is eerlijk, je antwoord is leuk. En het is niet puur te doen om het verschil qua geld maar als ik mag kiezen doe mij Q4 2018. Gaat om het verwachting patroon wat opgeworpen is en het ongewisse.. Zie het nog steeds in het positieve..... ;)
 
  • Like
Reactions: Defiant
Lees net alle discussie over wanneer de M3 nu eindelijk komt (een discussie die het hele jaar nog wel dagelijks door zal gaan). Ik rijd sinds vorige week in mijn per-dag-opzegbare occasion lease (Toyota Auris) in afwachting van de M3. Ik hoop echt héél erg dat het nog in 2018 wordt, want die bijtelling voor de LR per 1-1-2019 is echt bagger. Scheelt toch een hoop geld per maand, en dan per jaar, en dan 4 jaar lang... puur vanwege mogelijke trage levering... dus ik duim...
 
Ach, als levering echt 2019 wordt, verwacht ik dat de full ops 70k LR AWD aangeboden wordt als een speciale Nederlandse 50k full ops versie met software limited batterij en dito AWD. Na levering AWD en LR activeren en je bent nog gunstiger uit qua bijtelling.

Problem solved.

We wachten al sinds maart 2016. Die 6 maanden extra overleven wij ook nog wel.

Software limited batterij is dat al zeker dat dat zo gaat gebeuren dan?
 
Software limited batterij is dat al zeker dat dat zo gaat gebeuren dan?

Niets is zeker. Vanaf donderdag zijn alle specs bekend van de Audi. Voor zover nu in te schatten wordt dat een echte EV die naast Tesla de markt zal gaan aanvoeren. Ik denk niet dat Audi dezelfde fouten zal maken als Jaguar, zowel wat de presentatie betreft als de, voor een nieuwe auto die in een veld moet meespelen waar 150 tot 200 Kw realistisch zijn, wat onbeholpen laadmogelijkheden.