Als je wat verder van de dag van vandaag af gaat staan en de totale lijn bekijkt blijkt dat men eigenlijk keurig op het schema ligt en de voorspellingen wat essentiële feiten betreft wel klopt. Al iets eerder hier gepost maar ik doe het nog eens. Echt de moeite van het doorlezen waard.
Is Tesla Model 3 Actually On Original Schedule? | CleanTechnica
Daar staat niets nieuws in en ook niets wat niet al eerder op het forum langs is gekomen. Zelf volg ik Tesla behoorlijk nauwgezet vanaf 2014 en al snel werd duidelijk dat:
- De doelen Tesla te ambitieus waren geformuleerd (chronisch)
- Dat Tesla wel altijd de doelen haalt, maar iets later (met bovenmatige inspanning en veel zaken overlatend aan Service)
- Dat de "normale" media moord en brand gilt wanneer Tesla niet op tijd haar doelen haalt.
Het is een bekend verhaal dat Tesla overweldigd was door het reserveringssucces van de Model 3. Als ik het me goed herinner, had Elon 100.000 stuks gereserveerd verwacht in de loop van 1 tot 1.5 jaar en niet binnen een paar uur. Vanaf het moment dat Tesla besloot vele miljarden meer en/of sneller te investeren in hun machine, is de originele planning de deur uitgegaan. De uitgaves zijn gedaan en gefinancierd op de nieuwe schaal. Voor de gezondheid van het bedrijf moet deze dure machine gaan produceren. En geen 1000 per week, maar 10.000 per week. Veel minder produceren maakt de geproduceerde exemplaren erg kostbaar.
Het beginnen van de productie half 2017 was erg knap. Ik was erg enthousiast afgelopen zomer. Ik dacht echt dat Tesla zowaar in staat zou zijn in 2017 een significante hoeveelheid Model 3's te bouwen. Niet de 80.000 stuks die door "de positivo's" de wereld in werden geslingerd, maar ik had toch wel 20.000 - 30.000 verwacht. Wanneer er dan slechts een paar 1000 van de band lopen en er blijkt ineens een bottleneck te zijn wat nog eens een half jaar duurt op een beetje op te lossen (tot max 5000 einde Q2), dan mag je spreken van falen.
Nee, niet dat de boel op de fles gaat of dat Tesla niet ooit in staat zou zijn meer dan 300.000 auto's per jaar te maken. Maar wel als je naar de planning kijkt, wanneer je naar de investeringen kijkt en vooral wanneer die investeringen "geld" op hadden moeten leveren.
Ja, Elon (Tesla) heeft gezegd, 500.000 auto's per jaar eind 2020. Dat is aangepast naar een maximaal positieve outlook van een "productiecapaciteit" van 600.000 auto aan het einde van 2018. Een doel welke ze zouden kunnen halen wanneer in de laatste dagen van december een "geëxtrapoleerde" productiesnelheid van meer dan 11.500 auto's per week gemaakt worden.
Tesla gaat er ruim een half jaar langer dan gepland over doen om de 5000 Model 3's per week te produceren. De verwachting dat de 10.000 stuks dit jaar worden gehaald is door Elon nadrukkelijk losgelaten tijdens het Q4 gesprek. Een nieuwe bottleneck (zonder oplostermijn) is afgegeven vanaf ongeveer 7000 auto's per week.
Op basis van de gegevens en inschattingen van Tesla zelf en in het achterhoofd houdende dat deze altijd wat positief van aard zijn, is het bijna onmogelijk voor te stellen dat er dit jaar meer dan 200.000 Model 3 auto's worden gebouwd. Al is er altijd ruimte voor een positieve verrassing. Misschien 300.000 in 2019?
Na de aankondiging van de versnelde planning, achtte ik de kans behoorlijk groot dat ik half 2018 de keuze zou krijgen daadwerkelijk een 3 aan te schaffen. Nu lijkt dat "eerste helft 2019" te moeten worden. Is maar 6 tot 12 maanden langer dan ik had mogen verwachten. Geen man overboord, maar wel vervelend.
Aan het einde van Q3 2018 zou Tesla 5 kwartalen bezig zijn met het opschalen. Wanneer er dan wederom "excuses" of problemen uit de hoge hoed komen, wordt het wel erg lastig de extra miljarden vervroegde investering te verdedigen. In mijn "voorspelling" voor de resultaten van Q1 zat wat cynisme en een knipoog. Ik word graag gerustgesteld voor de resultaten de rest van het jaar. Uiteindelijk kunnen alleen de resultaten de dromen (van oa Elon) waarmaken.