Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Heb momenteel een tesla S 85 en als een van de eerste model 3 gereserveerd , ik verwacht dus binnenkort ook een mail voor configuratie . Alleen hoopte ik op de " goedkope " model 3 versie . Verder was model 3 bedoeld voor de dochters , maar die blijken geen interesse te hebben nu . nu is de optie :

1. ik verkoop mijn 4 jaar oude model S en koop me model 3 goed uitgerust voor mezelf .
2. ik laat de wagen even voor wat het is maar laat reservering lopen en zie later wel wat mee te doen ( model s later verkopen , model 3 aanschaffen )
3. ik annuleer reservering

betwijfel alleen of ik geen spijt ga hebben voor inruil model S naar model 3 . In de VS heb ik er al twee keer ingezeten in de Tesla store, het interieur vind ik mooier en beter afgewerkt dan mijn huidige S maar de koffer is wel aanzienlijk kleiner .
 
Tesla heeft Groningen toegevoegd aan de evenementenlijst. Van 3 tot 11 december is de Model 3 te bezichtigen bij Tesla Groningen. Ik denk dat ik dan maar even langs ga.

Screenshot_20181123-084744__01.jpg
 
Heb momenteel een tesla S 85 en als een van de eerste model 3 gereserveerd , ik verwacht dus binnenkort ook een mail voor configuratie . Alleen hoopte ik op de " goedkope " model 3 versie . Verder was model 3 bedoeld voor de dochters , maar die blijken geen interesse te hebben nu . nu is de optie :

1. ik verkoop mijn 4 jaar oude model S en koop me model 3 goed uitgerust voor mezelf .
2. ik laat de wagen even voor wat het is maar laat reservering lopen en zie later wel wat mee te doen ( model s later verkopen , model 3 aanschaffen )
3. ik annuleer reservering

betwijfel alleen of ik geen spijt ga hebben voor inruil model S naar model 3 . In de VS heb ik er al twee keer ingezeten in de Tesla store, het interieur vind ik mooier en beter afgewerkt dan mijn huidige S maar de koffer is wel aanzienlijk kleiner .
Voor de goedkope variant zal je sowieso nog een jaar moeten wachten... nog keuzetijd genoeg dus.
 
  • Like
Reactions: Michel3
@peterkr Ik zou mogelijk kiezen voor 2. Vast en zeker dat je op een gegeven moment of een model 3 een keer langer mee kan krijgen, kan huren of kan lenen om te kijken of die aan je bagage-behoefte voldoet. En ik ben ook benieuwd of de vroege inschrijvers een mogelijkheid tot proefrit krijgen voor hun bestelling. Ik zou iig niet bestellen zonder proefrit, maar er zullen zat mensen zijn die zo het diepe inspringen.
 
Juist voor mijn begrip : de 'normale' bijtelling is toch enkel voor het bedrag boven de grens van de 50k en niet op de hele mep zodra de wagen 50k of meer is?
Jazeker! Al maak ik uit sommige reacties online (en zelf op dit forum) op dat de "wereld" ophoudt bij de 50k. Een EV onder de 50k wordt wellicht door sommigen als een "heilige graal" gezien.

Ik overweeg particulier te kopen. Dus 0% bijtelling over welk bedrag dan ook ;). De prijsinschatting van de MR staat los van mijn mening over bijtellingvoordeel voor EVs...met welk aanschafbedrag dan ook ;).
 
  • Like
Reactions: schonelucht
Heb momenteel een tesla S 85 en als een van de eerste model 3 gereserveerd , ik verwacht dus binnenkort ook een mail voor configuratie . Alleen hoopte ik op de " goedkope " model 3 versie . Verder was model 3 bedoeld voor de dochters , maar die blijken geen interesse te hebben nu . nu is de optie :

1. ik verkoop mijn 4 jaar oude model S en koop me model 3 goed uitgerust voor mezelf .
2. ik laat de wagen even voor wat het is maar laat reservering lopen en zie later wel wat mee te doen ( model s later verkopen , model 3 aanschaffen )
3. ik annuleer reservering

betwijfel alleen of ik geen spijt ga hebben voor inruil model S naar model 3 . In de VS heb ik er al twee keer ingezeten in de Tesla store, het interieur vind ik mooier en beter afgewerkt dan mijn huidige S maar de koffer is wel aanzienlijk kleiner .

Optie 4...reservering laten staan en vanaf komend jaar omzetten naar reservering voor de Y? Die auto komt ergens tegen 2021 in NL. Kan je mooi de S nog een aantal jaar rijden (optie 1), de reservering blijft lopen (voordelen uit optie 2) en niet de nadelen van optie 3...spijt van opzeggen reservering.

De kofferbak van de 3 is niet alleen kleiner, maar ook minder praktisch dan van de S (en waarschijnlijk de Y). Door de sedan koets, is de hoogte van de laadruimte vooral laag en kan in tegenstelling tot de S niet aangepast worden door het verwijderen van de hoedenplank.
 
Jazeker! Al maak ik uit sommige reacties online (en zelf op dit forum) op dat de "wereld" ophoudt bij de 50k. Een EV onder de 50k wordt wellicht door sommigen als een "heilige graal" gezien.

Vandaar inderdaad mijn vraag. Ik blijf bij mijn mening dat de bijtelling gewoon geen goed mechanisme is om EV gebruik te stimuleren. Een EV kost je geld bij aanschaf omdat die nu eenmaal nog steeds duurder is. Dus dan moet je subsidie geven. Tijdens gebruik is een EV juist niet alleen handiger maar ook nog eens goedkoper. Kortom, geef gewoon een eenmalig belastingskrediet bij aanschaf ter hoogte van de meerprijs die een EV op dat moment in de markt kost. Geen gedoe met regelingen die 4 jaar later net wel of net niet dreigen af te lopen waardoor je normaal marktgedrag verstoort, een stuk flexibeler aan te passen voor de overheid dus een stuk eenvoudiger om oneigelijke 'Foutlander' subsidies te vermijden en een incentive die niet discrimineert tussen zakelijke rijders en prive rijders.

Voor de Vlamingen onder ons : alles wat er fout was met groene stroom certificaten, is er ook fout met de bijtellingsregeling voor EVs in Nederland. Enkel dat die groene stroom certificaten een bagage van 20 jaar of zo meedragen en die van de bijtelling dan gelukkig 'maar' 4 jaar.
 
  • Like
Reactions: MaH
Eens, een eenmalige subsidie van b.v. 4000 euro zoals in Duitsland is dan beter en ook eerlijker: zowel particulieren als zakelijke rijders profiteren in gelijke mate. Nu is het voor een zakelijke rijder en zeker een goedverdienende zzp-er heel aantrekkelijk: btw valt sowieso weg, maar dan nog een MIA en KIA; de Vamil is niet meer van toepassing op nieuwe EV's en ook de MIA en KIA zijn beperkt, maar dan nog kan het fors aantikken. Denk, weet het eigenlijk wel zeker, dat hier particulieren een 3 gaan aanschaffen en er meer voor kwijt zijn dan diverse ondernemers en zzp-ers kwijt waren voor hun S. Geen afgunst, maar wel een constatering.

En hop Tesla: nu opschieten met die prijzen, dan kan ik gaan rekenen ;)
 
  • Funny
Reactions: Michel3
Oei...zoals in een topic over zonnepanelen de "terugverdientijd" altijd een discussie oproept, zo ook stimuleringsmaatregelen voor auto's. Zowel voor welke auto's, voor aanschaf en/of verbruik en of zakelijk stimuleren niet meer "oplevert" dan particulier stimuleren.

Een wespennest van meningen die specifieke topics als deze flink kan laten ontsporen. :rolleyes:
 
  • Like
Reactions: Fralamjo
Oh dat kan ik begrijpen. Ik heb mijn zonnepanelen terugverdiend aan het einde van 2019 (door alle brandstof die ik niet meer hoef te kopen ;)) En ja stimuleringsmaatregelen blijven lastig omdat er altijd groepen zijn die meer profiteren dan anderen. Degene die over een paar jaar een EV koopt van b.v. 25-30K mag gewoon MRB betalen en misschien hebben ze dan ook de BPM al weer aangepast en dus geen voordeeltjes meer.

Maar laten we het idd bij de 3 houden :) Wanneer zouden ze proefritten gaan aanbieden met de 3?
 
Voor de Vlamingen onder ons : alles wat er fout was met groene stroom certificaten, is er ook fout met de bijtellingsregeling voor EVs in Nederland. Enkel dat die groene stroom certificaten een bagage van 20 jaar of zo meedragen en die van de bijtelling dan gelukkig 'maar' 4 jaar.
En met het verschil dat de groene stroomcertificaten er voor iedereen waren en de voordelen die van de bijtellingsregeling uitgaan er enkel zijn voor zakelijk gereden wagens.
 
Vanmorgen even wezen kijken bij de Model 3 in Rotterdam. Dat was op de valreep, want hij gaat (ging intussen) om 13:00 vandaag naar Arnhem en is dus niet meer te zien in Rotterdam!

Het is wel echt een kleinere auto dan de MS. Zelfs voor ons, die als pensionados slechts in uitzonderingen met meer dan twee in de auto zitten, zal het wennen zijn. Positief omdat het inparkeren en rijden in de binnenstad makkelijker wordt, maar negatief omdat we toch de binnenruimte wel gaan missen.

Het dashboard vond ik erg fraai en juist doordat de auto veel smaller is dan een S, vond ik het geen enkel probleem dat er geen scherm recht voor je zit. Dat centrale scherm zit zo dichtbij. Achterin is voor langere mensen wel behelpen. Je moet onderuit gaan zitten want anders zit je tegen het dak aan.
 
Achterin is voor langere mensen wel behelpen. Je moet onderuit gaan zitten want anders zit je tegen het dak aan.
hoe lang ben je dan wel Ger? Want dit is de pano-versie. Als er ooit zoals aangekondigd nog een metalen dak-versie (non-premiun) komt met een hemeltje, gaan waarschijnlijk meer mensen last krijgen.. (Overigens ga ik sowieso voor premium interieur..)
 
hoe lang ben je dan wel Ger? Want dit is de pano-versie. Als er ooit zoals aangekondigd nog een metalen dak-versie (non-premiun) komt met een hemeltje, gaan waarschijnlijk meer mensen last krijgen.. (Overigens ga ik sowieso voor premium interieur..)

Dak voor 2e rij heeft standaard glas. Enkel voor voorstoelen zou dak metaal worden bij non-premium uitvoering.
 
hoe lang ben je dan wel Ger? Want dit is de pano-versie. Als er ooit zoals aangekondigd nog een metalen dak-versie (non-premiun) komt met een hemeltje, gaan waarschijnlijk meer mensen last krijgen.. (Overigens ga ik sowieso voor premium interieur..)
1 meter 85 cm. Daarmee kon ik net aan rechtop zitten (met mn rug tegen de leuning aan), maar dan voelde ik mn haar tegen het dak aan komen.