Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Ook in Duiven wezen kijken. We hadden de auto al uitgebreid in de USA kunnen bewonderen, maar nog niet binnen in gezeten. Gaat 'm wel worden als tweede auto :cool:
Over vragen en "geen zin in" - kennelijk ook een kwestie van de juiste vragen stellen :D.
Een medewerker wist me toch wat zaken te vertellen die wij nog niet wisten:
1) Er worden in Q1 14.000 M3's voor de Europese markt geproduceerd
2) Er zijn 7000 tot 8000 M3 reserveringen alleen in Nederland
Als deze beweringen kloppen, durf ik te stellen dat we net als China alleen de LR en Performance versie kunnen verwachten. Die 14.000 krijgen ze echt wel gevuld met orders. Waarom 10-tallen miljoenen Euro's omzet weggooien als men het duurdere model toch wel verkocht krijgt? (Berekening: prijsverschil tussen MR en LR is USD 7000. Dat vertaalt zich naar ca. €8000. Laat de helft van de orders anders een MR zijn geweest = 8000 x 7000 = 56 miljoen...).
 
@RichieB Onno geeft al aan eind '20 nog het gecombineerde tarief te mogen rekenen. Zoals het nu in de wetgeving staat ga je namelijk per 1-1-2021 gewoon over de volle mep 22% betalen. Dan zal de model S mk2 voor velen een onbereikbare auto worden.

@Flaker in die €8000 zit belasting... alleen het bedrag ex btw en importbelasting is omzet ;) Het zou mooi zijn als de EU de 10% importbelasting laat vallen voordat Tesla gaat verschepen, anders komen de boten hier aan met auto's die minimaal 60K+ gaan kosten. Dat lukt misschien Q1 wel, maar uiteindelijk zullen ze toch in de andere kwartalen goedkopere auto's moeten gaan leveren.
 
  • Like
Reactions: Onno
@Flaker in die €8000 zit belasting... alleen het bedrag ex btw en importbelasting is omzet ;) Het zou mooi zijn als de EU de 10% importbelasting laat vallen voordat Tesla gaat verschepen, anders komen de boten hier aan met auto's die minimaal 60K+ gaan kosten. Dat lukt misschien Q1 wel, maar uiteindelijk zullen ze toch in de andere kwartalen goedkopere auto's moeten gaan leveren.
Correct, maar dan nog steeds €6000 per auto meer, laat dat 15kWh aan batterij zijn, wat al richting 100$ per kWh gaat - zeg 100€ -> 1500€ kosten dus €4500 extra marge op LR tov MR. Bij 7000 auto's toch goed voor ruim 31 miljoen extra marge (in Euro's).
V.w.b. importheffing - ik neem aan dat Tesla hier een gecalculeerde afweging heeft gemaakt. 10% op een auto van 100k kost 2x zoveel als op een auto van 50k. Ergens ligt een omslagpunt tussen heffing betalen of deel van montage in NL door duurdere arbeidskrachten te laten doen. Overigens ‘slikt’ Tesla een groot deel van de 40% importheffing die ze in China moeten betalen.
 
  • Like
Reactions: Michel3
We weten het binnenkort en ik denk idd dat ze voor de 3 de afweging hebben gemaakt: voor de aantallen die we in Europa verwachten te gaan leveren, moeten we te veel investeren om die importheffing uit te sparen. Bovendien zijn ze in de VS nu uit de production hell en zouden ze dan een assemblage straat moeten inrichten in Europa met de nodige risico's vandien. En we gaan zien wat ze doen met die importheffing. Als ze al de helft zouden wegpoetsen dan zou dat al de nodige duizendjes schelen, makkelijker is het dat de EU het iig schrapt voor EV's ;) voor die dikke pickup's mag de importheffing omhoog.
 
Een medewerker wist me toch wat zaken te vertellen die wij nog niet wisten:
1) Er worden in Q1 14.000 M3's voor de Europese markt geproduceerd
2) Er zijn 7000 tot 8000 M3 reserveringen alleen in Nederland
Ik hoop dat dit waar is. Mijn ervaring is dat medewerkers niet meer weten dan wij. Als ik daar van uit ga:
Betekent dit dat er alleen in Q1 M3's voor EU geproduceerd worden? Of is dit de productie voor ieder kwartaal?
7000 tot 8000 klinkt mij niet als veel in de oren. Ten opzichte van 400.000 - 600.000 reserveringen wereldwijd.
Stel in Nederland zijn 20% van de Europese reserveringen, dan zouden er 2800 per kwartaal voor NL zijn. Dan zouden de huidige Nederlandse reserveringen al na 2 à 3 kwartalen vervuld zijn.
Mijn inschatting is dat de genoemde aantallen te laag zijn. Maar ik heb daar geen bewijzen voor. We zullen het zien.

Over import, kleine aanvulling. Ik heb begrepen dat de kosten van Roro transport en 10% importheffing lager zijn dan aangepaste productie, transport per container, en assemblage in Tilburg. Bovendien is de 100% productie in de VS nu op orde en zou er in Tilburg een nieuwe assemblage- en controlelijn gebouwd moeten worden. Ik verwacht dus geen doorberekend van de importheffing, die zit al in de huidige omreken factoren voor de prijzen van US $ naar €.
 
En we gaan zien wat ze doen met die importheffing. Als ze al de helft zouden wegpoetsen dan zou dat al de nodige duizendjes schelen, makkelijker is het dat de EU het iig schrapt voor EV's ;) voor die dikke pickup's mag de importheffing omhoog.
De import heffing zal in geen geval dalen, daar zal de Europese autobouwer lobby wel voor zorgen. Die dikke pickup's vormen geen bedreiging voor hen maar de M3 wel degelijk. In BelgIê zitten vele BMW, Audi en Mercedes leasingmanagers met een ei: de M3 is een potentiële bedreiging voor het segment van de hoge middenklasse bedrijfswagens (bmw 3, audi a4, mercedes a).
 
  • Like
Reactions: Michel3
Ik hoop dat dit waar is. Mijn ervaring is dat medewerkers niet meer weten dan wij. Als ik daar van uit ga:
Betekent dit dat er alleen in Q1 M3's voor EU geproduceerd worden? Of is dit de productie voor ieder kwartaal?
7000 tot 8000 klinkt mij niet als veel in de oren. Ten opzichte van 400.000 - 600.000 reserveringen wereldwijd.
Stel in Nederland zijn 20% van de Europese reserveringen, dan zouden er 2800 per kwartaal voor NL zijn. Dan zouden de huidige Nederlandse reserveringen al na 2 à 3 kwartalen vervuld zijn.
Mijn inschatting is dat de genoemde aantallen te laag zijn. Maar ik heb daar geen bewijzen voor. We zullen het zien.
Maar hoeveel procent daarvan plaatste een reservering voor het instapmodel?
Veel van deze gaan afhaken want het instapmodel is nog steeds een unicorn.
Bovendien als hij er komt zal hij 10k duurder uitvallen met alle taksen en heffingen erbij.
Er lopen er nog steeds rond die denken dat ze voor 35k een M3 gaan kunnen kopen en als die allemaal afhaken zou het cijfer wel eens snel kunnen dalen wat EU betreft.
Ik heb mijn reservatie heel vroeg geplaatst en ik heb enkel interesse in de SR met premium pack.
Maar als die er niet komt dan wordt het geen Tesla voor mij.
 
Ook in Duiven wezen kijken. We hadden de auto al uitgebreid in de USA kunnen bewonderen, maar nog niet binnen in gezeten. Gaat 'm wel worden als tweede auto :cool:
Over vragen en "geen zin in" - kennelijk ook een kwestie van de juiste vragen stellen :D.
Een medewerker wist me toch wat zaken te vertellen die wij nog niet wisten:
1) Er worden in Q1 14.000 M3's voor de Europese markt geproduceerd
2) Er zijn 7000 tot 8000 M3 reserveringen alleen in Nederland
Als deze beweringen kloppen, durf ik te stellen dat we net als China alleen de LR en Performance versie kunnen verwachten. Die 14.000 krijgen ze echt wel gevuld met orders. Waarom 10-tallen miljoenen Euro's omzet weggooien als men het duurdere model toch wel verkocht krijgt? (Berekening: prijsverschil tussen MR en LR is USD 7000. Dat vertaalt zich naar ca. €8000. Laat de helft van de orders anders een MR zijn geweest = 8000 x 7000 = 56 miljoen...).

Dat aantal reserveringen lijkt wat aan de lage kant ingeschat, maar goed. Wie weet klopt het. Het productiecijfer zou me meer teleurstellen. Dat zou namelijk betekenen dat Tesla slechts 2 van de 12 weken in Q1 auto's gaat maken voor de hele EU. Dat zou wel erg jammer zijn. Er zijn 10 duizenden reserveringen door heel Europa, Misschien wel meer dan 100.000 stuks. Ik zou juist verwachten dat er in Q1 voornamelijk voor de EU en Azië (China) geproduceerd zou worden.

Tijd zal het leren. 14.000 klinkt veel (zet even af tegen de 20.000 voor een heel jaar in 2014), maar als het goed is, moet de Model 3 lijn 7000 halen de komende week. Dus in Q1 zal dit tempo redelijk "sustained" moeten zijn zodat er in totaal ruim 80.000 Model 3's bij gaan komen in Q1.

Het is toch altijd verwonderlijk dat er zoveel verschil in "inside" kennis is bij medewerkers. Dat kan daadwerkelijk het geval zijn gezien de "agile" communicatie binnen Tesla...of de ogenschijnlijk onwetenden kunnen heel goed acteren... :eek:
 
  • Like
Reactions: Michel3
Mijn “voorspellingen” voor de M3:
1. Eind december opent configurator voor NL. In eerste instantie is alleen de LR, premium variant configureerbaar en zijn daarvan de prijzen bekend.

2. Leveringen hiervoor beginnen maart 2018. Tesla zal zoveel mogelijk de LR blijven produceren ivm hogere winstmarges. Hiervan proberen ze er zoveel mogelijk te verkopen in de VS. De rest van de productiecapaciteit verdelen ze over de EU en China. Resterende productiecapaciteit is voor de MR in de VS. Aldaar is de tax rebate op de M3 namelijk nog 3750 dollar, wat de MR nog erg aantrekkelijk maakt.

3. Pas begin Q3 verschijnt de MR in de configurator voor de EU, omdat begin Q3 de tax rebate in de VS naar 1875 gaat, daarmee de vraag in de VS omlaag gaat en er dus meer capaciteit voor de EU + China.

4. Begin Q3 verschijnt SR met premium pack voor 42K in de configurator voor de VS. Met tax rebate betalen ze dus ong 40K voor de SR Premium. In de tussentijd verkoopt de MR aardig in de EU + china.

5. Q1 2020 SR premium beschikbaar in de configurator in EU. Pas als de vraag naar de premium LR, MR, SR “opdroogt” komt de non-premium beschikbaar. Ook weer in de volgorde van eerst non-premium LR, dan non-premium MR, daarna non-premium SR. Op de premium optie maken ze namelijk erg goede winstmarges. Daarnaast is dit de beste manier om “wachtenden”’ over de streep te trekken om toch naar een duurder segment te gaan.

Ergens tussen dit alles zal de Model Y nog worden unveiled, maar wel op een manier dat ze de verkopen van de 3 niet kannibaliseren.

Neem alles met drie grote vaten zout.
 
Mijn “voorspellingen” voor de M3:
1. Eind december opent configurator voor NL. In eerste instantie is alleen de LR, premium variant configureerbaar en zijn daarvan de prijzen bekend.

2. Leveringen hiervoor beginnen maart 2018. Tesla zal zoveel mogelijk de LR blijven produceren ivm hogere winstmarges. Hiervan proberen ze er zoveel mogelijk te verkopen in de VS. De rest van de productiecapaciteit verdelen ze over de EU en China. Resterende productiecapaciteit is voor de MR in de VS. Aldaar is de tax rebate op de M3 namelijk nog 3750 dollar, wat de MR nog erg aantrekkelijk maakt.

3. Pas begin Q3 verschijnt de MR in de configurator voor de EU, omdat begin Q3 de tax rebate in de VS naar 1875 gaat, daarmee de vraag in de VS omlaag gaat en er dus meer capaciteit voor de EU + China.

4. Begin Q3 verschijnt SR met premium pack voor 42K in de configurator voor de VS. Met tax rebate betalen ze dus ong 40K voor de SR Premium. In de tussentijd verkoopt de MR aardig in de EU + china.

5. Q1 2020 SR premium beschikbaar in de configurator in EU. Pas als de vraag naar de premium LR, MR, SR “opdroogt” komt de non-premium beschikbaar. Ook weer in de volgorde van eerst non-premium LR, dan non-premium MR, daarna non-premium SR. Op de premium optie maken ze namelijk erg goede winstmarges. Daarnaast is dit de beste manier om “wachtenden”’ over de streep te trekken om toch naar een duurder segment te gaan.

Ergens tussen dit alles zal de Model Y nog worden unveiled, maar wel op een manier dat ze de verkopen van de 3 niet kannibaliseren.

Neem alles met drie grote vaten zout.
met deze planning verwacht ik dat er veel gaan afhaken.
Mij lijkt de MR veel vroeger te moeten komen, misschien zelfs gelijk met de LR
 
Eens met @Xfrank en reken er op dat ergens 2020 toch ook andere fabrikanten zich gaan roeren; je raakt een keer je voorsprong kwijt.

@T1989 mijn 2 centen ten aanzien van je verhaal: Tesla gaat volgend jaar, uitgaande van de huidige productie aantallen van 5-7000 per week, grofweg tussen de 250.000 en 350.000 auto's maken. Dit jaar zullen ze ongeveer 150.000 auto's van de wachtlijst afpoetsen; dat optellen bij de productieverwachtingen van komend jaar dan kom je ergens tussen de 4-500.000 auto's uit en zet dat uit tegen het aantal reserveringen. Dan zullen ze echt ook wereldwijd die goedkope SR auto moeten kunnen leveren, ander haakt een groot gedeelte af omdat het mij niet zal verbazen dat een fors gedeelte, misschien wel de helft op die basic SR auto zit te azen. Of maak ik ergens een reken of denkfout? Het komt er ook op neer dat ze actief voor de 2020 pijplijn moeten gaan markten. En alle interesse in de auto bij alle meetings van de afgelopen tijd zeggen wel wat, maar hoeveel van de niet reserveringshouders die b.v. hier in NL hebben gekeken, hebben ook een reservering gemaakt? NL: kijken, kijken, niet kopen! of toch wel?
 
Dat de M3 nog niet beschikbaar is in Europa, daar kunnen de mensen nog mee leven en dat kan je nog wel eventueel uitstellen. (Al is 3
jaar toch wel al de moeite) Maar eens de deur open gaat en dan beschikbare modellen gaan achter houden om het onderste uit de kan te halen. Dat weet ik niet of dit wel een goede zet is. Ondertussen mogen ze de wel productie op punt gaan hebben om ook een de MR een aardig centje te verdienen. Als er totaal geen keuze is, moet er ook geen configurator open gesteld worden. Dan maken ze er een aantal van de 5 kleurtjes en sturen die naar Europa...
 
Het wordt mogelijk vervelender als VW idd in 2020 zijn ID Neo kan gaan leveren. Elke basic SR verkocht in 2019 is mogelijk geen koop voor VW in 2020, maar als de lanceringsdatum van de VW dichterbij gaat komen kan het wel mensen aan het twijfelen brengen als die basic SR nog op zich laat wachten in Europa. Tesla heeft nu nog redelijk het rijk alleen, maar dat blijft niet eeuwig. Hyundai/Kia worstelen met leveren, Nissan met Rapidgate 40kW Leafs, maar komt wel in 2019 met de 60kW versie met actieve koeling. De rest is niet echt relevant voor de M3. En hier zullen misschien mensen vinden dat die auto's niet te vergelijken zijn met een Tesla, maar de gemiddelde consument zit helemaal niet te wachten op een hi-tech auto met alleen een touchscreen, die willen gewoon klokken voor hun snufferd en knoppen op de middenconsole en een hogere zit.

Edit: in mijn ogen heeft Tesla dus absoluut belang erbij om volgend jaar een grote slag te slaan voordat de andere aanbieders echt kunnen gaan leveren.
 
  • Like
Reactions: job-lek and Michel3
Ik maak bezwaar tegen de gedachte dat er ook maar de geringste kans is op verminderde vraag naar welk Tesla Model dan ook. Natuurlijk komen er andere aanbieders, met modellen geschikter voor bepaalde marktsegmenten, maar Tesla heeft nog steeds een enorme voorsprong. In denken, durven èn doen.

Het maakt natuurlijk uit hoe groot je productiecapaciteit is, maar minstens zoveel hoe grooot de uiteindelijk vraag is. Vergelijk het met het scheppen van water uit een badkuip met een drinkglas. Dat schiet niet op, dus ontwikkel je een emmertje. Dat schiet beter op, zodat je het zwembad tot doel kunt nemen. Inmiddels ben je bezig met het onwikkelen van een gemaal, om meertjes leeg te kunnen pompen. En dan gaan de zwartkijkers het hebben over de eindige watervoorraad in de oceanen.
 
Last edited:
Ik denk dat jullie vergeten dat er op dit moment eigenlijk geen alternatieven zijn voor goede niet-onbetaalbare elektrische auto's. Tenminste niet tot 2020/2021. Of het nu een goedkopere of een duurdere versie van Model 3 is.

Want er zijn wel prijsverschillen tussen de versies van Model 3, maar die blijven allemaal in de duurdere middenklasse. Ook een basis SR kost in Europa nog € 40.000. Dat is ook niet goedkoop. Er is dus hoe dan ook sprake van een uitselectie, waar alleen mensen met een boven-modaal of middelhoog inkomen een Tesla kunnen betalen. Tot 2020/2021 gaat het niet om welke Model 3, maar om òf je een Model 3 kunt rijden.

Het monopolie van Model 3 wordt pas doorbroken als andere merken (VW, Hyundai, Renault, Nissan) goedkopere en enigszins vergelijkbare elektrische auto's in grote aantallen kunnen gaan produceren. Wat ik me ernstig af vraag. Die merken zeggen wel dat ze in 2020 gaan leveren, maar het is duidelijk dat zij de productiecapaciteit dan niet op orde hebben. Zeker niet van accu's, want daar hebben ze nog (nauwelijks) niet in geïnvesteerd.
Waarom zou Tesla dus met goedkopere autos's komen, waar ze minder aan verdienen? Die zijn wel in het vooruitzicht gesteld, maar er is geen enkel concreet zicht op.

Maar in 2020/2021 begint ook de productie door Tesla van de pickup en met Model Y op gang te komen. Verwachting is dat de vraag naar beide gigantisch is, groter dan naar Model 3, wat toch een kleine sedan is die minder gewild is. De Pickup wordt een verkoopsucces in de binnenlanden van de VS en bij bedrijven. De Y is een hogere gezinsauto, met meer bagageruimte, die een giga succes wordt in de stedelijke gebieden in de VS en in Europa.

Oftewel, Tesla heeft tot 2021 met Model 3 een monopolie en zal die tijd gebruiken om zoveel mogelijk inkomsten te genereren uit goede auto's, die nog nèt betaalbaar zijn. Goedkopere versies SR / non-PUP, waar ze minder aan verdienen, worden beperkt in de markt gezet. Net zoveel dat klanten tevreden gehouden worden. Na 2021 hebben ze nieuwe cash-machines.
Tesla verwerft zo een groot marktaandeel van de duurdere middenklasse en laat de goedkopere sectoren waarin minder verdiend kan worden over aan ander merken. Reken dus niet teveel op goedkope versies van Model 3.
 
  • Disagree
Reactions: Xfrank
met deze planning verwacht ik dat er veel gaan afhaken.
Mij lijkt de MR veel vroeger te moeten komen, misschien zelfs gelijk met de LR
Ik verwacht dat, zolang er geen goed alternatief is, niemand zal afhaken. Als je 2.5 jaar hebt gewacht op een Tesla EV, zal je niet alsnog voor een ICE gaan. Verder zou Tesla gek zijn om niet gebruik te maken van de enorme vraag en het beperkte aanbod door eerst alleen de modellen met dikkere winstmarges te verkopen. Dat doende zullen ze ook de winstmarges voor de MR en SR opkrikken (door economies of scale en efficientere productie). Pas wanneer ze een specifiek minimum winstmarge kunnen halen op de SR, zullen ze deze eerst alleen in de VS verkopen. Verwacht dat de vraag daar zo enorm zal zijn, dat het wel even zal duren voordat hij deze kant op komt.

Maar de tijd zal het leren! :)
 
  • Disagree
  • Like
Reactions: Xfrank and Michel3
Ik verwacht dat, zolang er geen goed alternatief is, niemand zal afhaken. Als je 2.5 jaar hebt gewacht op een Tesla EV, zal je niet alsnog voor een ICE gaan. Verder zou Tesla gek zijn om niet gebruik te maken van de enorme vraag en het beperkte aanbod door eerst alleen de modellen met dikkere winstmarges te verkopen. Dat doende zullen ze ook de winstmarges voor de MR en SR opkrikken (door economies of scale en efficientere productie). Pas wanneer ze een specifiek minimum winstmarge kunnen halen op de SR, zullen ze deze eerst alleen in de VS verkopen. Verwacht dat de vraag daar zo enorm zal zijn, dat het wel even zal duren voordat hij deze kant op komt.

Maar de tijd zal het leren! :)
dat is toch wat ik zei, ik heb het totaal niet gehad over de SR.
Maar je kan het toch niet maken om in 2016 grote show te geven met de verkondiging van een 35K$ model en na 3 jaar enkel de LR met alle toeters en bellen aan te bieden voor rond de 72k€
Als ze de MR ernaast zetten, zal die incl. AP en een kleurtje ook al boven de 60k€. wat nog steeds een eind weg is van de +40K€ voor de SR.

Als enkel de LR komt bij de Europese lancering, mogen ze mijn eerste plaats voor België gerust hebben.;)
Los van "Poen scheppen " bestaat er ook nog iets als "ethiek"