Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Een ICE is toch niet het enige alternatief voor een Tesla? Er komen steeds meer serieuze EV alternatieven op de markt met goede range.

De post die ik quote gaat over dat deze persoon voor de M3 niet bereid is 'zoveel' te spenderen. Kennelijk wil deze persoon wel in het niveau Model 3 rondrijden. Welke EV's onder de 60 komen er het komende jaar met die range en opties zoals op de M3?

Uiteraard zijn er zeer goede EV's voor minder maar die classificeer ik persoonlijk toch op een lagere schaal.
 
In welke ICE zou je anders gaan rijden en heb je daar al eens de Total Cost of Ownership doorgerekend inclusief wegenbelasting en verkoopwaarde? Je denkt toch niet dat benzine/diesels over 7 jaar nog verkoopbaar zullen zijn voor de normale man?

Ik rij nu al een Hyundai Ioniq EV en ik heb ook een reservering staan voor een Kia e-Niro, misschien niet zo sexy als een M3, maar wel voor 46K de meest luxe variant (Full led-verlichting, alles verwarmbaar, incl stuurverwarming, stoelkoeling, shitload aan hulpsystemen) en range vergelijkbaar met de MR M3. Heb nu een range van 200km, had de Ioniq 300km gehaald dan had ik nu niet eens gekeken naar een nieuwe EV, maar voor vakantie en weekenden weg is het wel relaxter om meer range te hebben.

Edit: Zeer praktische auto, betere zit achterin, maar duidelijk minder sportief in rijden. Met Android Auto of Apple Carplay kan je zorgen dat je zeer recente kaarten hebt om te navigeren en ook Waze kan gebruiken.
 
Last edited:
de E-Niro heeft toch een vergelijkbare range met de LR M3? Niet de Mid Range.

Heb zelf ook een M3 en E-Niro reservering. Ik begreep van de Kia dealer dat ik ver bovenaan de lijst sta dus nu bestellen is februari rijden. Ik had nooit gedacht dat ik Kia zou overwegen, maar dit is echt een goede business case.

Omdat ik geen auto meer had heb ik tijdelijk een Ioniq EV genomen in de short lease. Ook om het EV rijden langdurig in de praktijk te kunnen ervaren. Nu ruim een maand verder moet ik zeggen dat het rijden in EV uitstekend bevalt. Alleen de range van Ioniq is met 150km in de winter echt te weinig. Overigens had ik ook nooit gedacht dat ik in een Hyundai zou rijden , maar de Ioniq is toch wel een geniale auto. Die Koreanen hebben het goed voor elkaar.
 
  • Informative
Reactions: Carl
WLTP van de e-Niro is 485km, vergelijkbaar met de Kona; die haalt EPA range 420km. Ik verwacht dat de Niro ook op circa 420km EPA range komt en dat is vergelijkbaar met de MR; maar 400+ km range is zat ook op vakantie of weekend weg naar b.v. de Ardennen. Ik heb in mid augustus mijn Niro gereserveerd, dus verwacht ook nog redelijk hoog op de lijst te staan; pas na de zomervakantie is het, dacht ik, gaan stormlopen.

Ik haal wat meer uit mijn Ioniq, maar hij staat ook op te warmen voor het huis aan de stekker en ik moet woon-werk deels stukken binnendoor en dat is ook zuiniger. Idd een fijne auto en de Niro is het cross-over broertje van de Ioniq. Dus eens dat ze in Zuid-Korea weten hoe je een EV bouwt, jammer dat ze er niet genoeg van kunnen bouwen.

Maar afijn, hart-hoofd kwestie. In mijn hart wil ik misschien meer een M3, maar is dat het waard? Dat is ieders persoonlijke afweging. Morgen iig kijken of ik een proefrit kan regelen met de e-Niro en dan eens het spreadsheet bijwerken met de prijzen en opties.
 
Denk dat het netwerk van laadpalen het voornaamste is dat Tesla onderscheidt van Hyundai. Maar ‘t is wel een belangrijk verschil natuurlijk.

Sterker nog - als je belangrijkste motivatie om een auto met langere range te willen is dat je er mee op vakantie kunt gaan dan heb je maar één echte keus (tenzij je niet verder gaat dan pakweg 300 km natuurlijk -;). Wat heb je aan een grote range op weg naar Italië/Frankrijk etc als je overal staat te klungelen met laden (blijkt niet te werken/beschikbaar of is bezet, om de twee uur minstens een uur laden op 50kW... Kijk eens naar de ervaringen van I-Pace rijders op het Ipaceforums.
Met een Tesla is dat laadissue nu opgelost, met elk andere EV moet je zeker nog tee tot drie jaar wachten.
 
Gaat nu heel snel.."..reserveringen voor de Model 3 die vandaag worden geplaatst worden vanaf begin 2019 geleverd..." jaja..

Schermafbeelding 2018-11-30 om 07.44.53.png
 
Even een vraag.
Stel de configurator komt online en dan..?
Auto samenstellen en een aanbetaling doen? Of het volledige bedrag..
Hoe gaat het dan met een eventuele lease via mijn eigen bank? Kan ik de M3 gewoon bestellen en dan met de order naar mijn bank? Hoe werkt zoiets..
Normaal gezien weet ik van tevoren de prijs en ga ik met een offerte naar de bank.
 
  • Disagree
Reactions: SpeedyEddy
Sterker nog - als je belangrijkste motivatie om een auto met langere range te willen is dat je er mee op vakantie kunt gaan dan heb je maar één echte keus (tenzij je niet verder gaat dan pakweg 300 km natuurlijk -;). Wat heb je aan een grote range op weg naar Italië/Frankrijk etc als je overal staat te klungelen met laden (blijkt niet te werken/beschikbaar of is bezet, om de twee uur minstens een uur laden op 50kW... Kijk eens naar de ervaringen van I-Pace rijders op het Ipaceforums.
Met een Tesla is dat laadissue nu opgelost, met elk andere EV moet je zeker nog tee tot drie jaar wachten.

i-Pace is een electronen verslinder en ja dan wordt je niet vrolijk met een EV met grote accu. Neem een effciënte EV en je haalt meer kilometers. b.v. Hyundai Kona ten op zichte daarvan verbruikt de I-Pace maar liefst 55% meer! De accu is 30% groter, dus tel uit je verlies, das echt van lader tot lader rijden met die I-Pace. Het grote voordeel van het Tesla netwerk is dat het georganiseerd is opgezet: zet een groep laders bij elkaar en bij de versnipperde aanpak zie je vooral: paaltje hier, paaltje daar en eigen betaalmethodes. FastNed heeft het goed gedaan en zo zijn er nog wel een paar (btw: waarom zie ik dan Tesla's bij Fastned als dat eigen netwerk zo goed is? ;) :p). Maar als ik nu al met een Ioniq naar de Franse Alpen kom en terug dan, wordt het met meer range alleen maar simpeler. En over een paar jaar zal het nog veel makkelijker gaan, je ziet nu al een vermindering van de versnipperde betaalmethode (eigen pasjes en apps). Ach en dadelijk gewoon CCS laden bij Tesla met je niet-Tesla :D