Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Blijven sparen...

Nou budget... misschien meer: wil ik wel zo veel aan een auto uitgeven? Ik verwacht die LR AWD zonder AP al boven de 60K gaat kosten, laat me graag verrassen in positieve zin, maar 62K gaat me niet verbazen ($53.000 * wisselkoers + 10% importheffing + 21% btw) en met AP komt er dan nog 5300 euro bij... Vandaag of morgen weten we het waarschijnlijk wel ;)

Waarschijnlijk wordt het dus wachten op goedkopere versies en ik hoop nog steeds dat er een MR naar Europa gaat komen.
 
Last edited:
Nou budget... misschien meer: wil ik wel zo veel aan een auto uitgeven? Ik verwacht die LR AWD zonder AP al boven de 60K gaat kosten, laat me graag verrassen in positieve zin, maar 62K gaat me niet verbazen ($53.000 * wisselkoers + 10% importheffing + 21% btw) en met AP komt er dan nog 5300 euro bij... Vandaag of morgen weten we het waarschijnlijk wel ;)

Waarschijnlijk wordt het dus wachten op goedkopere versies en ik hoop nog steeds dat er een MR naar Europa gaat komen.
precies. Ik ga ook geen bedragen boven de 60K uitgeven voor de M3. Zoals mn vrouw de M3 beschreef na het bezoekje in Rdam.... De S is een brute bak de 3 is een aardige verschijning en meer ook niet.
 
Ik ga ook niet boven de 50k en dat is al een serieuze herziening van het initieel geplande bedrag. Moest ik niet zo'n fanboy zijn zou ik nooit zo'n aankoop doen en al zeker niet voor een wagen, maar het merk intrigeert mij al van kinds af dus ja :). Hogere premies zouden ook wel helpen. 7500 tot 12500 in bepaalde staten in Amerika is een wereld van verschil met de situatie in België en Nederland. Denk dat we hooguit op 2000 euro aanspraak kunnen maken(België). Daar spring je echt niet ver mee hoor.
 
Ik las wat berichten over dat Tesla het rijk alleen heet voorlopig en dat dit tussen nu en ergens rond de magische 2020 gaat veranderen. Vele "experts" halen dit aan als risico voor Tesla en de shorts gaan hier ook helemaal los op.

Tot nu toe blijkt de EV vooral een concurrent voor de ICE auto's te zijn in dezelfde prijsklasse (tot zelfs een prijsklasse daarboven). De markt voor EVs door "overstappers" lijkt erg hard te groeien. De EVs van de bestaande merken zullen in eerste instantie gaan concurreren met de eigen ICE modellen. Want als je al tevreden bent bij een bepaald merk, dan is de kans groot dat je bij dat merk een nieuwe auto gaat halen.

Het zou natuurlijk kunnen dat een hoeveelheid overstappers naar Tesla eigenlijk graag weer terug willen naar hun oude ICE merk wanneer dat merk een knappe EV heeft. Klantbehoud (kwaliteit, garantie, service) zal voor Tesla natuurlijk belangrijker worden in de toekomst.

Bestaande merken zullen voorlopig (naar het zich laat aanzien) EVs met weinig marge (dan wel verlies) verkopen. Dat zal op een zo klein mogelijke schaal gaan plaatsvinden door lage marge (verlies) en leverbaarheid accucellen.

Houd ook in je achterhoofd dat de bestaande merken helemaal niet geïnteresseerd zijn in EVs zoals wij (luchtkwaliteit, rijervaring, reductie CO2 uitstoot)...die zijn alleen geïnteresseerd in winst maken. Vanaf 2020 worden er stevige boetes uitgedeeld aan (groepen) fabrikanten die niet voldoen aan de CO2 uitstooteisen die de EU inmiddels heeft voorgeschreven. Men zal proberen de verliezen bij productie en verkoop EVs te optimaliseren ten opzichte van de potentiële boetes die men kan ontvangen.

Verder vinden die merken "branding" heel belangrijk. Ofwel...de uitstraling hebben dat men voorop loopt op technisch (of een ander vlak). Dat was voor Bob Lutz de reden de Volt te bepleiten bij GM. Men wilde "haasje over" doen naar Toyota omdat zij met hun Prius ervoor zorgden dat GM als "verouderd" gezien zou kunnen worden.

Tesla zal weinig last hebben van "alternatieven" zolang de groep ICE->EV overstappers veel groter blijft dan het aanbod van exemplaren van de oude garde. En aangezien die voorlopig relatief kleine hoeveelheden EVs produceren, lijkt er geen directe dreiging te zijn.

Dan de Model 3 in de EU...ben toch benieuwd naar het vernomen nieuws dat "tegen" december bekend moet worden ;). Maar vermoed net als een paar anderen dat de MR niet (direct) komt.
 
  • Like
Reactions: Michel3
Iets van een Miss België die vermoord wordt of zo:eek:
Aha. Toen ik hen van mijn ‘andere auto’ verwijderde leefden ze nog allemaal, hoor.
upload_2018-11-29_15-49-2.jpeg
 
Nou budget... misschien meer: wil ik wel zo veel aan een auto uitgeven? Ik verwacht die LR AWD zonder AP al boven de 60K gaat kosten, laat me graag verrassen in positieve zin, maar 62K gaat me niet verbazen ($53.000 * wisselkoers + 10% importheffing + 21% btw) en met AP komt er dan nog 5300 euro bij... Vandaag of morgen weten we het waarschijnlijk wel ;)

In welke ICE zou je anders gaan rijden en heb je daar al eens de Total Cost of Ownership doorgerekend inclusief wegenbelasting en verkoopwaarde? Je denkt toch niet dat benzine/diesels over 7 jaar nog verkoopbaar zullen zijn voor de normale man?
 
  • Like
Reactions: Michel3
In welke ICE zou je anders gaan rijden en heb je daar al eens de Total Cost of Ownership doorgerekend inclusief wegenbelasting en verkoopwaarde? Je denkt toch niet dat benzine/diesels over 7 jaar nog verkoopbaar zullen zijn voor de normale man?

Een ICE is toch niet het enige alternatief voor een Tesla? Er komen steeds meer serieuze EV alternatieven op de markt met goede range.
 
  • Like
Reactions: Fralamjo