Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Ok thanks. Ben wel benieuwd wanneer dit precies gelanceerd wordt, want je zou zeggen dat het wegennet in Amerika toch minder is dan in Europa. Maar het zal te makkelijk gedacht zijn dat het 'slechts' wat kleuren toevoegen is :) Benieuwd wanneer we de update kunnen verwachten. Klopt het dat in Duitsland de snelheidsborden door Tesla worden gelezen en in NL niet? Dat hoorde ik laatst.

Recente Tesla's (Autopilot 2 en hoger) lezen uberhaupt geen verkeersborden. alleen autopilot 1 doet dat, en die doet dat ook in Nederland.

Het probleem is volgens mij dat bv. in Nederland de lijnen wit zijn, en bij werkzaamheden geel. In Italie was het (vroeger althans) geel. En dan hebben we hier nog dat domme gedoe met die groene lijn in het midden die ook van alles kan betekenen. Het is hier toch best rommelig denk ik als je alle uitzonderingen mee moet pakken.
 
  • Like
Reactions: Tijsla!
Uitstel levering Model 3?

Via de website van Leasit (onderdeel van De Lage Landen) had ik de gegevens ingevuld betreffende de aanvraag voor een financial lease voor de door mij reeds bestelde model 3: te financieren bedrag, looptijd en restbetaling.

Keurig een offerte ontvangen. Deze ondertekend en teruggestuurd met de gevraagde gegevens, waaronder de orderbevestiging van Tesla.

Krijg ik vervolgens de volgende mail:

Hartelijk dank voor uw bericht en dank voor het toesturen van de gevraagde informatie.

Helaas moet ik u mededelen dat wij, LEASIT en De Lage Landen geen financieringen mogen verstrekken voor Tesla voertuigen.

Het hoger management heeft recent besloten om de stekker er voor Tesla uit te trekken, waardoor wij genoodzaakt u op dit moment een ‘’nee’’ te moeten verkopen.

Ik had u graag anders willen berichten maar helaas kunnen wij elke willekeurige personenauto in een lease onderbrengen, behalve Tesla.

Als wij iets voor u verder kunnen betekenen neem dan uiteraard contact met ons op, dit hadden we wellicht al moeten navragen in het offerte stadium….

Alvast bedankt en zoals aangegeven hadden wij u anders willen berichten.


Wilde hier op het forum melding van maken, voor toekomstige personen die geïnteresseerd zijn financial lease, zodat zij weten dat zij bij Leasit en alle andere aan De Lage Landen gelieerde ondernemingen niet terecht kunnen.

Nu op zoek naar een andere financial lease maatschappij...... Heeft er iemand nog tips (mag/moet via PM)?
 
Uitstel levering Model 3?

Via de website van Leasit (onderdeel van De Lage Landen) had ik de gegevens ingevuld betreffende de aanvraag voor een financial lease voor de door mij reeds bestelde model 3: te financieren bedrag, looptijd en restbetaling.

Keurig een offerte ontvangen. Deze ondertekend en teruggestuurd met de gevraagde gegevens, waaronder de orderbevestiging van Tesla.

Krijg ik vervolgens de volgende mail:

Hartelijk dank voor uw bericht en dank voor het toesturen van de gevraagde informatie.

Helaas moet ik u mededelen dat wij, LEASIT en De Lage Landen geen financieringen mogen verstrekken voor Tesla voertuigen.

Het hoger management heeft recent besloten om de stekker er voor Tesla uit te trekken, waardoor wij genoodzaakt u op dit moment een ‘’nee’’ te moeten verkopen.

Ik had u graag anders willen berichten maar helaas kunnen wij elke willekeurige personenauto in een lease onderbrengen, behalve Tesla.

Als wij iets voor u verder kunnen betekenen neem dan uiteraard contact met ons op, dit hadden we wellicht al moeten navragen in het offerte stadium….

Alvast bedankt en zoals aangegeven hadden wij u anders willen berichten.


Wilde hier op het forum melding van maken, voor toekomstige personen die geïnteresseerd zijn financial lease, zodat zij weten dat zij bij Leasit en alle andere aan De Lage Landen gelieerde ondernemingen niet terecht kunnen.

Nu op zoek naar een andere financial lease maatschappij...... Heeft er iemand nog tips (mag/moet via PM)?
Iemand die iets zinnigs durft te zeggen over mogelijke reden “voor hoger :p management”?
 
Iemand die iets zinnigs durft te zeggen over mogelijke reden “voor hoger :p management”?
Daar hoef je niet naar te gissen.

Vraag maar eens aan je leasemaatschappij wie er opdraait voor de kosten van vervangend vervoer tijdens de uitval van een Tesla tijdens de looptijd van het contract.
Het schaderisico en de reparatiekosten zijn wel in te schatten en op te nemen in de maandbedragen door de leasemaatschappij. Maar de inzet van vervangende auto's tijdens het soms maandenlang wachten op onderdelen, reparatiecapaciteit en miscommunicaties is een te groot risico, kan ik me zo voorstellen. Uiteraard wil de berijder tijdens de uitvalperiode een vergelijkbare klasse auto met vergelijkbare bijtelling rijden, dus een paar maanden een Aygo inzetten zal niet lukken.

Tel daar nog bij op dat er klanten zullen zijn die het leasecontract willen verbreken, zodra ze met dergelijke ongein geconfronteerd worden. De leasemaatschappij kan die klanten geen ongelijk geven en er zal vaak van de gebruikelijke afkoopsom (handjevol maandtermijnen) afgezien worden. En wat is de restwaarde van een uitgevallen Tesla, die ergens in en vergeten hoekje op een parkeerterrein staat weg te kwijnen?

Er was ooit sprake van een eigen Tesla leasemaatschappij, maar dat kan in de actuele situatie niet meer. Tesla wil namelijk geen externe financiering meer. Bij SolarCity is men er om vergelijkbare redenen mee gestopt.
 
  • Informative
Reactions: MusQueTear
Daar hoef je niet naar te gissen.

Vraag maar eens aan je leasemaatschappij wie er opdraait voor de kosten van vervangend vervoer tijdens de uitval van een Tesla tijdens de looptijd van het contract.
Het schaderisico en de reparatiekosten zijn wel in te schatten en op te nemen in de maandbedragen door de leasemaatschappij. Maar de inzet van vervangende auto's tijdens het soms maandenlang wachten op onderdelen, reparatiecapaciteit en miscommunicaties is een te groot risico, kan ik me zo voorstellen. Uiteraard wil de berijder tijdens de uitvalperiode een vergelijkbare klasse auto met vergelijkbare bijtelling rijden, dus een paar maanden een Aygo inzetten zal niet lukken.

Tel daar nog bij op dat er klanten zullen zijn die het leasecontract willen verbreken, zodra ze met dergelijke ongein geconfronteerd worden. De leasemaatschappij kan die klanten geen ongelijk geven en er zal vaak van de gebruikelijke afkoopsom (handjevol maandtermijnen) afgezien worden. En wat is de restwaarde van een uitgevallen Tesla, die ergens in en vergeten hoekje op een parkeerterrein staat weg te kwijnen?

Er was ooit sprake van een eigen Tesla leasemaatschappij, maar dat kan in de actuele situatie niet meer. Tesla wil namelijk geen externe financiering meer. Bij SolarCity is men er om vergelijkbare redenen mee gestopt.
Dat zijn argumenten voor operational lease. Het gaat/ging om financial lease.
 
  • Like
Reactions: Michel3
Daar hoef je niet naar te gissen.

Vraag maar eens aan je leasemaatschappij wie er opdraait voor de kosten van vervangend vervoer tijdens de uitval van een Tesla tijdens de looptijd van het contract.
Het schaderisico en de reparatiekosten zijn wel in te schatten en op te nemen in de maandbedragen door de leasemaatschappij. Maar de inzet van vervangende auto's tijdens het soms maandenlang wachten op onderdelen, reparatiecapaciteit en miscommunicaties is een te groot risico, kan ik me zo voorstellen. Uiteraard wil de berijder tijdens de uitvalperiode een vergelijkbare klasse auto met vergelijkbare bijtelling rijden, dus een paar maanden een Aygo inzetten zal niet lukken.

Tel daar nog bij op dat er klanten zullen zijn die het leasecontract willen verbreken, zodra ze met dergelijke ongein geconfronteerd worden. De leasemaatschappij kan die klanten geen ongelijk geven en er zal vaak van de gebruikelijke afkoopsom (handjevol maandtermijnen) afgezien worden. En wat is de restwaarde van een uitgevallen Tesla, die ergens in en vergeten hoekje op een parkeerterrein staat weg te kwijnen?

Er was ooit sprake van een eigen Tesla leasemaatschappij, maar dat kan in de actuele situatie niet meer. Tesla wil namelijk geen externe financiering meer. Bij SolarCity is men er om vergelijkbare redenen mee gestopt.
Kan ook aan mij liggen maar Financial Lease gaat toch louter en alleen over de financiering. Kosten voor vervangend vervoer zijn toch ten laste van de "leasenemer" in zulke gevallen? (Mogelijks is de invulling van deze term verschillend in België en Nederland, in dat geval heb ik niets gezegd.)
 
Iets anders. Ik heb vandaag een proefrit gemaakt en wil daar verslag van doen, omdat het me nuttig lijkt voor anderen.

Proefrit was in mijn ogen een teleurstelling. Niet vanwege de auto, maar vanwege de rit.
De rit was namelijk erg kort, niet over snelwegen, niet over drempels of slecht wegdek. Daarom was het nauwelijks een test van de auto. Volgens de Tesla medewerker was 'het evenement' ook niet bedoeld als een echte test, maar meer als eerste kennismaking.
Voor ons had dat niet gehoeven, we hebben sinds 2016 al langer test gereden in Model S en stilstaand kennisgemaakt met Model 3. Achteraf heeft het voor ons dus niet opgeleverd wat we hoopten; duidelijkheid over rijkwaliteit.
Wat ben ik wel te weten gekomen?
  • In Duiven stonden 2 Model 3; een rode en een blauwe, beide Performance, zonder EAP.
  • Model 3 rijdt prima, als op rails.
  • Wegligging is prima.
  • Kleine oneffenheden (putten) worden niet erg merkbaar doorgegeven, hobbels in het wegdek merk je best wel.
  • Performance heeft enorm veel power, voor ons te veel.
  • LR AWD is voor ons meer dan genoeg.
  • Zit is prima, overzichtelijkheid naar voren is erg goed, overzichtelijkheid naar achteren is minder; kleine achteruitkijkspiegel en zijspiegels. Gelukkig is de achteruitrijcamera behoorlijk goed.
  • De auto zit als een handschoen, prima passend.
  • Achterin is de zit en hoofdruimte prima.
  • Glazen dak is best donker. Dat had lichter gemogen.
  • Scherm went supersnel. Heerlijk.
  • Bediening (pookjes / richtingaanwijzer) is wat vaag, maar dat is wennen.
  • Regeneratie / afremmen bij loslaten acceleratiepedaal is fenomenaal. Dat went snel.
  • Audiogeluid is heel goed.
  • Nu bestellen is levering in maart.
  • Volgens de Tesla medewerker zouden 18" banden soepeler moeten zijn dan deze 20". Maar uit de VS komen ander geluiden.
  • Het is onbekend wanneer SAS (luchtvering) komt.
  • Het is ook onbekend wanneer er de optie van een trekhaak komt. In ieder geval alleen op AWD. (Ben vergeten te vragen of die ook alleen op auto's met SAS komt.)
  • Het is ook onbekend of de trekhaak mogelijk wordt als retrofit. In ieder geval moet de auto dan opnieuw RDW gekeurd worden, want die staat nu met 0 kg trekvermogen.
  • Het is ook onbekend of de MR komt, of direct de SR. Hij verwachtte daarover duidelijkheid voor de zomer.
  • Hij verwachtte dat in maart alleen de lancering van Model Y plaatsvindt. Niet dat er dan ook info over (luchtvering of trekhaak op) Model 3 komt.
  • Zij kennen ook alleen de tweets van Elon/Tesla.
  • Volgens hen worden auto's nu afgeleverd met EAP 2.5, met hardware 2 (Nvidia computer) en is nog geen sprake ervan dat de EU auto's al hardware 3 zouden hebben. Ondanks recente indicaties in die richting.
  • Wij gaan voor een blauwe LR AWD met zwart interieur.
  • Die komt er zeker, maar nog niet nu.
  • Om te kunnen beoordelen of een LR AWD zonder SAS met 18" voor ons voldoende is, hebben we een langere proefrit nodig.
  • De meerwaarde van 6 maanden gratis Superchargen (voor ons ter waarde van € 600) weegt niet op tegen die onduidelijkheid en de onzekerheid over de komst van luchtvering en trekhaak.
  • Voor iemand die al een Model 3 besteld heeft met referral en de auto over een maand geleverd krijgt is een proefrit compleet nutteloos, het kost je 3 maanden gratis Superchargen ter waarde van € 300 en levert nauwelijks wat op.
  • Voor mensen die twijfelen of Tesla Model 3 een goede auto is, is het een belevenis. Model 3 zal veel mensen over de streep trekken. De belangstelling voor deze proefritten schijnt groot te zijn.
  • Terugrijden in onze fossiele auto voelde als een stap terug in de tijd.
 
Iets anders. Ik heb vandaag een proefrit gemaakt en wil daar verslag van doen, omdat het me nuttig lijkt voor anderen.

Proefrit was in mijn ogen een teleurstelling. Niet vanwege de auto, maar vanwege de rit.
De rit was namelijk erg kort, niet over snelwegen, niet over drempels of slecht wegdek. Daarom was het nauwelijks een test van de auto. Volgens de Tesla medewerker was 'het evenement' ook niet bedoeld als een echte test, maar meer als eerste kennismaking.
Voor ons had dat niet gehoeven, we hebben sinds 2016 al langer test gereden in Model S en stilstaand kennisgemaakt met Model 3. Achteraf heeft het voor ons dus niet opgeleverd wat we hoopten; duidelijkheid over rijkwaliteit.
Wat ben ik wel te weten gekomen?
  • In Duiven stonden 2 Model 3; een rode en een blauwe, beide Performance, zonder EAP.
  • Model 3 rijdt prima, als op rails.
  • Wegligging is prima.
  • Kleine oneffenheden (putten) worden niet erg merkbaar doorgegeven, hobbels in het wegdek merk je best wel.
  • Performance heeft enorm veel power, voor ons te veel.
  • LR AWD is voor ons meer dan genoeg.
  • Zit is prima, overzichtelijkheid naar voren is erg goed, overzichtelijkheid naar achteren is minder; kleine achteruitkijkspiegel en zijspiegels. Gelukkig is de achteruitrijcamera behoorlijk goed.
  • De auto zit als een handschoen, prima passend.
  • Achterin is de zit en hoofdruimte prima.
  • Glazen dak is best donker. Dat had lichter gemogen.
  • Scherm went supersnel. Heerlijk.
  • Bediening (pookjes / richtingaanwijzer) is wat vaag, maar dat is wennen.
  • Regeneratie / afremmen bij loslaten acceleratiepedaal is fenomenaal. Dat went snel.
  • Audiogeluid is heel goed.
  • Nu bestellen is levering in maart.
  • Volgens de Tesla medewerker zouden 18" banden soepeler moeten zijn dan deze 20". Maar uit de VS komen ander geluiden.
  • Het is onbekend wanneer SAS (luchtvering) komt.
  • Het is ook onbekend wanneer er de optie van een trekhaak komt. In ieder geval alleen op AWD. (Ben vergeten te vragen of die ook alleen op auto's met SAS komt.)
  • Het is ook onbekend of de trekhaak mogelijk wordt als retrofit. In ieder geval moet de auto dan opnieuw RDW gekeurd worden, want die staat nu met 0 kg trekvermogen.
  • Het is ook onbekend of de MR komt, of direct de SR. Hij verwachtte daarover duidelijkheid voor de zomer.
  • Hij verwachtte dat in maart alleen de lancering van Model Y plaatsvindt. Niet dat er dan ook info over (luchtvering of trekhaak op) Model 3 komt.
  • Zij kennen ook alleen de tweets van Elon/Tesla.
  • Volgens hen worden auto's nu afgeleverd met EAP 2.5, met hardware 2 (Nvidia computer) en is nog geen sprake ervan dat de EU auto's al hardware 3 zouden hebben. Ondanks recente indicaties in die richting.
  • Wij gaan voor een blauwe LR AWD met zwart interieur.
  • Die komt er zeker, maar nog niet nu.
  • Om te kunnen beoordelen of een LR AWD zonder SAS met 18" voor ons voldoende is, hebben we een langere proefrit nodig.
  • De meerwaarde van 6 maanden gratis Superchargen (voor ons ter waarde van € 600) weegt niet op tegen die onduidelijkheid en de onzekerheid over de komst van luchtvering en trekhaak.
  • Voor iemand die al een Model 3 besteld heeft met referral en de auto over een maand geleverd krijgt is een proefrit compleet nutteloos, het kost je 3 maanden gratis Superchargen ter waarde van € 300 en levert nauwelijks wat op.
  • Voor mensen die twijfelen of Tesla Model 3 een goede auto is, is het een belevenis. Model 3 zal veel mensen over de streep trekken. De belangstelling voor deze proefritten schijnt groot te zijn.
  • Terugrijden in onze fossiele auto voelde als een stap terug in de tijd.

De MR komt over 3-4 maanden. Dat is belangrijk volgens Elon Musk. Dan komt hij in alle markten. De SR blijft gissen. Ik denk later dan MR.
 
Hoe heb je de niet verstelbare hoofdsteun ervaren? Vond dit in de oude S stoelen niet fijn.

Wat was hun argument dat de eap uit stond? Dit is juist 1 van de dikke pluspunten van een Tesla.
Ik vind de hoofdsteunen prima. Het zijn de nieuwe (betere) 3-stoelen. Ga zelf proberen zou ik zeggen.
EAP2 was nog niet gereed voor de EU markt / belijning volgens hem. Ondanks de data van S en X, maar die zou toch aangepast moeten worden voor Model 3. Ik vraag me af of dat waar is, maar maak me daar geen zorgen over. Kan ook zijn dat ze EAP2 er bewust nog niet opgezet is, of dat ze daar nog niet aan toegekomen zijn. De auto stond pas sinds donderdag op kenteken. Geen zorgen, omdat dit vast goed werkt zodra de auto's naar de klanten gaan. Zoals je zegt is het een van de dikke pluspunten.