Gelukkig maar, kon ook nergens iets vinden over EAP2 . Net of het al niet ingewikkeld genoeg is zonder dat mensen hun eigen terminologie verzinnen
Niet helemaal waar. Alles verandert voortdurend bij Tesla, maar een tijd lang was sprake van EAP2.
De S en X zijn eerst geleverd met AutoPilot (AP, wat later AP1 genoemd werd). Dat bevatte Autosteer, TACC, en Lane Change.
Toen Tesla met eigen autopilot computer (HW2 en 2.5) in S en X ging werken, noemden ze die versie van AutoPilot AP2 of EAP2 ('Extended' Autopilot 2). Extended omdat Tesla vanaf het begin beloofde dat EAP2 meer zou kunnen dan het oude AP(1). Hoewel dat in de praktijk jaren geduurd heeft. Daarbovenop kon je dan FSD bestellen, wat eigenlijk niet veel toevoegde, alleen de belofte van ooit echt zelf rijden en upgraden naar HW3 computer.
EAP1 heeft inderdaad nooit bestaan.
Model 3 kon tot 1 maart besteld worden met een versie van AutoPilot die hetzelfde kon als de EAP2 van S en X. Namelijk naast Autosteer en TACC, ook Lane Change, Navigate on Autopilot, AutoPark en Summon. En eventueel kon je daar bovenop ook de karige versie van FSD bestellen.
EAP2 kostte in nabestelling voor Model 3 in NL € 7400, FSD kostte € 3200
Vanaf 1 maart wordt Model 3 (en ik denk S en X ook) geleverd met AP (wat Tesla medewerkers nu Basic Auto Pilot noemen). Dat is inderdaad een basic versie, zonder Lane Change, Navigate on Autopilot, AutoPark en Summon.
Die vier functies zijn nu verschoven naar FSD. Gevolg is dat een auto met alleen (Basic) AutoPilot nog niet zoveel kan. Voor het wisselen van rijbaan moet je AP uit en weer aan zetten. Door deze verschuiving van functies ben je bijna gedwongen om naast AP ook FSD te kopen. Commercieel slim gedaan.
'Nu' kost AP € 3200 en FSD € 7400 (wat even 8500 was en ik 6400 betaald heb). Het prijsbeleid van Tesla is onnavolgbaar...
Als je het totale pakket afneemt maakt het qua geld en functies dus weinig/geen verschil.
Ik heb spijt niet meteen EAP2 besteld te hebben, want dan had ik (nog) geen geld hoeven uitgeven aan FSD.
Voor iemand die nu (na 1 maart) bestelt, zou ik ofwel geen AP nemen en genoegen nemen met een rudimentaire CC, ofwel het volledige zelf rijdende pakket AP + FSD nemen.