Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 - FSD upgrade

This site may earn commission on affiliate links.
Ook als je de rbv vooraf in kennis had gesteld had je die advocaat nog steeds mogen kiezen.

Hier een advocaat op eigen kosten op zetten zou ik als ik het zo lees niet doen.

Mijn advies: maandag alsnog melden (in beginsel kun je stellen dat pas na het niet tijdig reageren op de igb een conflict is ontstaan).

Als ik jouw brief lees heb je overigens een bewijsprobleem.

Vwb gratis Autopilot heb ik een bevestiging van Tesla per e-mail gekregen. Wat moet ik dan hier meer voor hebben om dat te bewijzen. Bovendien mag van een redelijke termijn van levering uitgegaan worden.
Vwb FSD aanbieding heb ik niets anders dan mondelinge toezegging, en dat is inderdaad een bewijsprobleem als hard op hard gespeeld wordt. Ik ga nog even van het positieve uit dat Tesla staat voor wat er toegezegd wordt, en dit niet vies gaat spelen. Doen ze dat wel, dan weet ik tenminste wat ik in de kuip heb en wat ik vooral niet moet doen voor de toekomst.
 
Vwb Autopilot heb ik per e-mail bevestiging gekregen dat ik die gratis zou krijgen. Ik weet niet wat nog meer nodig heb om dat te bewijzen.
Vwb FSD heb ik niets anders dan mondelinge toezegging, en daar ben ik afhankelijk van de correctheid van Tesla.
Als Tesla het vies wil spelen, dan weten we tenminste wat voor bedrijf we in de kuip hebben.

Als je een email hebt, dan is het prima natuurlijk.

Ten aanzien van FSD: het is maar de vraag in hoeverre Tesla als bedrijf die toezegging kan achterhalen. Ik geloof ook niet in kwade wil, meer in onvermogen.
 
En alvast welkom in andere draadjes waar de problemen van AP worden besproken.
Ik wil graag weer terug naar standaard CC mogelijkheid.

Maar ik hoop dat jij er meer plezier aan beleefd.
Is alleen met TACC rijden voor jou ook geen optie? Voldoet dat ook minder dan Basic CC? Heb je het lang geprobeerd?
Ik had ooit ergens gelezen dat je het in een service center weer uit kan laten schakelen, maar ik kan daar niets meer over terugvinden. Weet jij daar wat van?
 
Vwb gratis Autopilot heb ik een bevestiging van Tesla per e-mail gekregen. Wat moet ik dan hier meer voor hebben om dat te bewijzen. Bovendien mag van een redelijke termijn van levering uitgegaan worden.
Vwb FSD aanbieding heb ik niets anders dan mondelinge toezegging, en dat is inderdaad een bewijsprobleem als hard op hard gespeeld wordt. Ik ga nog even van het positieve uit dat Tesla staat voor wat er toegezegd wordt, en dit niet vies gaat spelen. Doen ze dat wel, dan weet ik tenminste wat ik in de kuip heb en wat ik vooral niet moet doen voor de toekomst.

Pas op met advocaten. Die brengen in rap tempo meer in rekening dan de AP upgrade (@3200€) kost op basis van een zachte illusie dat je daar recht op zou hebben op basis van een mail van een persoon die daartoe wellicht niet eens de bevoegdheid heeft.
Bovendien gebaseerd op een prijsverlaging korte tijd later. Last dat nou gewoon mogen. Gebeurt ook bij vliegtickets, wasmachines, computers, kratten bier en zelfs bij onroerend goed.

En de "toegezegde" FSD korting is al helemaal boterzacht. En dat wou je tegen een beursgenoteerde Amerikaanse onderneming juridisch uitspelen?

Ik wens je oprecht veel succes, en kan je frustratie helemaal invoelen, maar denk goed na.

Goed bedoeld.
 
Is alleen met TACC rijden voor jou ook geen optie? Voldoet dat ook minder dan Basic CC? Heb je het lang geprobeerd?
Ik had ooit ergens gelezen dat je het in een service center weer uit kan laten schakelen, maar ik kan daar niets meer over terugvinden. Weet jij daar wat van?
Ik rij nog wel met TACC maar alleen als het erg rustig is op de weg, anders is het geen doen. Veel km gemaakt. Vandaag ook nog circa 250km.
Bij standaard CC weet je precies waar je aan toe bent.

In forum gelezen dat je niet terug kunt, maar ik ga dat nog navragen bij een SeC.
 
  • Informative
Reactions: joesgarage
Pas op met advocaten. Die brengen in rap tempo meer in rekening dan de AP upgrade (@3200€) kost op basis van een zachte illusie dat je daar recht op zou hebben op basis van een mail van een persoon die daartoe wellicht niet eens de bevoegdheid heeft.
Bovendien gebaseerd op een prijsverlaging korte tijd later. Last dat nou gewoon mogen. Gebeurt ook bij vliegtickets, wasmachines, computers, kratten bier en zelfs bij onroerend goed.

En de "toegezegde" FSD korting is al helemaal boterzacht. En dat wou je tegen een beursgenoteerde Amerikaanse onderneming juridisch uitspelen?

Ik wens je oprecht veel succes, en kan je frustratie helemaal invoelen, maar denk goed na.

Goed bedoeld.

Ik heb iets vergelijkbaars eerder ook al gepost. Het procesrisico is groot en zelfs als je wint is de kans groot dat je onder de streep rode cijfers hebt in vergelijk met niets doen.

Nou ken ik het bedrijf niet anders als dat men van goede wil is, dus geduld hebben en op de juiste toon vragen lijkt mij het devies. En ja, het duurt vaak lang. Ze zijn duidelijk understaffed.
 
  • Like
Reactions: Michel3
Je schreef dat je 3200 euro betaald had maar dat je vervolgens een mail kreeg dat je 3200 te veel betaald had (dat het dus gratis moest zijn). Vervolgens heb je 6400 betaald om te upgraden van basic AP naar FSD, en hoop je de 3200 euro (zoals beloofd) terug te krijgen. Met andere woorden dus precies als ik zei, een gratis upgrade (niets -> basic AP) waar je dan een betalende FSD aan hebt toegevoegd. Toch? Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?

In de VS kreeg iedereen die voor 1 maart besteld had en na 1 maart geleverd kreeg, 1 gratis upgrade (niets->basic of EAP->FSD). En er was even sprake van dat in Europa alle M3 een upgrade kregen als ze voor 1 maart besteld hadden, ongeacht leverdatum. Blijkbaar hebben sommigen van dat laatste gebruik kunnen maken maar de meeste anderen niet.
Je begrijpt het blijkbaar niet.
Zo lang ik die € 3200 niet echt teruggekregen heb, blijft dat onzeker. Ik heb dus € 3200 + 6400 betaald en niets gratis gekregen.
Ook heb ik € 3200 meer voor de auto betaald dan mensen die laten bestelden.
Mensen die (door toeval) 2 dagen na mij geleverd kregen, hebben wel een toezegging over gratis AP (of FSD als ze EAP2 hadden).
Ik heb geen SMS gekregen en ook niet kunnen upgraden. Het is een kwestie van toeval, of je iets krijgt of niet, terwijl omstandigheden van mensen wel hetzelfde kunnen zijn. Dat is het stomme van Tesla's service.
 
Ik heb gisteren en eergisteren 1200 km gereden, waarvan het grootste deel op TACC en Auto Lane Change (NoA). Het is wat wennen. Vooral dat je erg vroeg uit de baan moet waar een vrachtwagen (of bus) voor je rijdt.
Maar als je dat doet, vind ik het erg relaxed. Prettiger dan de domme CC, die er telkens op en af moest, en de ingestelde snelheid niet vast hield. Zonder CC rijden vind ik met een Tesla niet fijn, omdat je geen motorgeluid hoort, waarmee je bij een fossiele auto je snelheid bepaalt. De Autosteer (Stuurautomaat) werkt erg goed, stuurt strak door het midden van de baan.
Ik heb twee keer een spookrem gehad. Een keer lichtjes, door een vrachtwagen met een donkere schaduw er naast (de zon was opeens doorgekomen). Een keer een harde rem naar de snelheid van de vrachtwagen. Achteraf bleek er een oranje afbeelding op de zijkant te staan (het programma schrikt van oranje). Op zich heb ik daar weinig problemen mee. Mijn vrouw schrikt er wel van.
Om het afremmen en accelereren wat minder heftig te maken kun je de auto in Chill Mode zetten. Alleen vind ik dat wat eng, om niet het volle vermogen meteen beschikbaar te hebben. Daarmee heb ik al een aantal keren enge situaties opgelost; er tussenuit accelereren en het is opgelost.
 
  • Informative
Reactions: joesgarage
Ook als je de rbv vooraf in kennis had gesteld had je die advocaat nog steeds mogen kiezen.

Hier een advocaat op eigen kosten op zetten zou ik als ik het zo lees niet doen.

Mijn advies: maandag alsnog melden (in beginsel kun je stellen dat pas na het niet tijdig reageren op de igb een conflict is ontstaan).

Als ik jouw brief lees heb je overigens een bewijsprobleem.

Daarnet mijn rechtsbijstand op de hoogte gesteld, dus bedankt voor de tip!
Advies was om ingebrekestelling te sturen, wat ik al gedaan heb. Notitie is gemaakt bij mijn verzekering, en indien niet binnen de gestelde termijn van 2 weken de zaak opgelost is willen ze inspringen om de zaak voor me over te nemen. Dus het balletje kan gaan rollen.
 
Je begrijpt het blijkbaar niet.
Zo lang ik die € 3200 niet echt teruggekregen heb, blijft dat onzeker. Ik heb dus € 3200 + 6400 betaald en niets gratis gekregen.
Ook heb ik € 3200 meer voor de auto betaald dan mensen die laten bestelden.
Mensen die (door toeval) 2 dagen na mij geleverd kregen, hebben wel een toezegging over gratis AP (of FSD als ze EAP2 hadden).
Ik heb geen SMS gekregen en ook niet kunnen upgraden. Het is een kwestie van toeval, of je iets krijgt of niet, terwijl omstandigheden van mensen wel hetzelfde kunnen zijn. Dat is het stomme van Tesla's service.
Ik begrijp het wel, hoor. Ze hebben je beloofd dat je de gratis basic AP krijgt, alleen heb je het geld dat je daarvoor betaald hebt nog niet teruggekregen dus je "hebt" hem nog niet gratis gekregen. Maar je hebt de toezegging op e-mail, dat bedoelde ik met "je krijgt de gratis upgrade". In de veronderstelling dat ze een gegeven woord per e-mai nakomen, natuurlijk. Maar dat is in elk geval meer dan wat ik heb, helemaal geen toezegging, terwijl de situatie hetzelfde is.
 
Je begrijpt het blijkbaar niet.
Zo lang ik die € 3200 niet echt teruggekregen heb, blijft dat onzeker. Ik heb dus € 3200 + 6400 betaald en niets gratis gekregen.
Ook heb ik € 3200 meer voor de auto betaald dan mensen die laten bestelden.
Mensen die (door toeval) 2 dagen na mij geleverd kregen, hebben wel een toezegging over gratis AP (of FSD als ze EAP2 hadden).
Ik heb geen SMS gekregen en ook niet kunnen upgraden. Het is een kwestie van toeval, of je iets krijgt of niet, terwijl omstandigheden van mensen wel hetzelfde kunnen zijn. Dat is het stomme van Tesla's service.
Wat bedoel je met EAP2? Zijn er ook nog weer twee EAP's? Wat is het verschil tussen EAP1 en EAP2.
Er is toch maar één EAP?
 
Gelukkig maar, kon ook nergens iets vinden over EAP2 . Net of het al niet ingewikkeld genoeg is zonder dat mensen hun eigen terminologie verzinnen
Niet helemaal waar. Alles verandert voortdurend bij Tesla, maar een tijd lang was sprake van EAP2.

De S en X zijn eerst geleverd met AutoPilot (AP, wat later AP1 genoemd werd). Dat bevatte Autosteer, TACC, en Lane Change.

Toen Tesla met eigen autopilot computer (HW2 en 2.5) in S en X ging werken, noemden ze die versie van AutoPilot AP2 of EAP2 ('Extended' Autopilot 2). Extended omdat Tesla vanaf het begin beloofde dat EAP2 meer zou kunnen dan het oude AP(1). Hoewel dat in de praktijk jaren geduurd heeft. Daarbovenop kon je dan FSD bestellen, wat eigenlijk niet veel toevoegde, alleen de belofte van ooit echt zelf rijden en upgraden naar HW3 computer.
EAP1 heeft inderdaad nooit bestaan.

Model 3 kon tot 1 maart besteld worden met een versie van AutoPilot die hetzelfde kon als de EAP2 van S en X. Namelijk naast Autosteer en TACC, ook Lane Change, Navigate on Autopilot, AutoPark en Summon. En eventueel kon je daar bovenop ook de karige versie van FSD bestellen.
EAP2 kostte in nabestelling voor Model 3 in NL € 7400, FSD kostte € 3200

Vanaf 1 maart wordt Model 3 (en ik denk S en X ook) geleverd met AP (wat Tesla medewerkers nu Basic Auto Pilot noemen). Dat is inderdaad een basic versie, zonder Lane Change, Navigate on Autopilot, AutoPark en Summon.
Die vier functies zijn nu verschoven naar FSD. Gevolg is dat een auto met alleen (Basic) AutoPilot nog niet zoveel kan. Voor het wisselen van rijbaan moet je AP uit en weer aan zetten. Door deze verschuiving van functies ben je bijna gedwongen om naast AP ook FSD te kopen. Commercieel slim gedaan.
'Nu' kost AP € 3200 en FSD € 7400 (wat even 8500 was en ik 6400 betaald heb). Het prijsbeleid van Tesla is onnavolgbaar...
Als je het totale pakket afneemt maakt het qua geld en functies dus weinig/geen verschil.

Ik heb spijt niet meteen EAP2 besteld te hebben, want dan had ik (nog) geen geld hoeven uitgeven aan FSD.
Voor iemand die nu (na 1 maart) bestelt, zou ik ofwel geen AP nemen en genoegen nemen met een rudimentaire CC, ofwel het volledige zelf rijdende pakket AP + FSD nemen.
 
Last edited:
Volgens mij kost FSD al een poosje 6.400 euro, zowel bij aanschaf als nadien voor bezitters.

Ja, klopt. Maar dat is dus precies wat ik aangaf in het begin. Ik heb wel mijn M3 afbesteld en opnieuw de bestelling geplaatst zonder AP. Hierdoor voor €55.600 de M3 aan kunnen schaffen. Ik was toen al van mening dat er heus wel een moment zou komen dat je met korting AP en FSD later zou kunnen bijkopen, dat is dus nu het geval. €3200 voor AP en €6400 voor FSD waar er ik meen €4600 en €7400 voor zou staan. Dus, nu lage cataloguswaarde en dus lagere bijtelling en voor dezelfde prijs als het zou kosten bij aanschaf nu kunnen kiezen wanneer en of je AP met mogelijk ook nog FSD wil hebben.