Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 Longrange - 100% volledig opgeladen slechts 495 km bereik?

This site may earn commission on affiliate links.
hallo iedereen, voordat ik contact opneem met tesla wil ik eens kijken met jullie ...

Ik bezit een Model 3 Long Range (nu 5500 km gereden), dagelijks laad ik de auto op 90% en krijg ik een bereik van ongeveer 445 km op het scherm (in werkelijkheid slechts ongeveer 400 km). Vandaag heb ik geprobeerd het volledig op te laden tot 100%, maar ik krijg slechts 494 km op het scherm, wat veel te ver van 560 km is zoals aangegeven op hun website.

Hebben jullie dezelfde ervaring? Als dit waar is ben ik hier niet echt blij mee.

PS: Ik heb een Wallconnector geïnstalleerd op 230V.

Groetjes
 
In Europa wordt de range anders gemeten, op een manier die voordeliger is voor electrische auto's. Ze adverteren dus ook via die normen om eerlijk te concurreren met de andere merken, maar het display toont de range volgens de Amerikaanse normen. 310 mijl of 498 km is normaal, en haal je ook daadwerkelijk als je buiten de snelweg rustig rijdt. Soms haal ik zelfs meer, terwijl ik toch een redelijk zware voet heb. Op de snelweg (140-150 km/h) verbruik ik ongeveer anderhalve keer het echte aantal km.
 
In Europa wordt de range anders gemeten

Autofabricanten zijn verplicht om via de product/verkoop-kanalen de range volgens de voorschriften aan te geven (dus WLTP tegenwoordig voor EU), wat onderhand beter bekend als de sjoemelwaarde.

Vervolgens mag en zou je dan dus wel als fabricant een andere meet methode/weergave gaan gebruiken(de WLTP is onrealistisch); en zie in je Tesla settings de optie; rated en typical range.
 
hallo iedereen, voordat ik contact opneem met tesla wil ik eens kijken met jullie ...

Ik bezit een Model 3 Long Range (nu 5500 km gereden), dagelijks laad ik de auto op 90% en krijg ik een bereik van ongeveer 445 km op het scherm (in werkelijkheid slechts ongeveer 400 km). Vandaag heb ik geprobeerd het volledig op te laden tot 100%, maar ik krijg slechts 494 km op het scherm, wat veel te ver van 560 km is zoals aangegeven op hun website.

Hebben jullie dezelfde ervaring? Als dit waar is ben ik hier niet echt blij mee.

PS: Ik heb een Wallconnector geïnstalleerd op 230V.

Groetjes

Wat ga je dan doen? Je auto terug doen en inruilen voor een I-Pace / E-Tron? Dan mag je blij zijn als je de 280km kan halen.
Daarom kan je beter gewoon je range instellen op % ipv. op km.

Kans is groot dat de range van de boordcomputer al gebaseerd is op je verbruik. Dus dan moet je zuiniger rijden ;)
Als je max. 90 rijd haal je de 560km zonder problemen.
 
hallo iedereen, voordat ik contact opneem met tesla wil ik eens kijken met jullie ...

Ik bezit een Model 3 Long Range (nu 5500 km gereden), dagelijks laad ik de auto op 90% en krijg ik een bereik van ongeveer 445 km op het scherm (in werkelijkheid slechts ongeveer 400 km). Vandaag heb ik geprobeerd het volledig op te laden tot 100%, maar ik krijg slechts 494 km op het scherm, wat veel te ver van 560 km is zoals aangegeven op hun website.

Hebben jullie dezelfde ervaring? Als dit waar is ben ik hier niet echt blij mee.

Groetjes

Ik zou hem terugbrengen of je even verdiepen in hoe een willekeurige EV aan zijn range komt ;) (hier rond de 540km range)
 
Bedankt voor de reacties mensen, dit is mijn eerste elektrische auto, terwijl ik geniet van alle voordelen (ik ben dol op de auto elke dag), het lijkt erop dat ik de inconenient truth ook moet accepteren.

Ik ben vandaag op weg naar Dusseldorf (500 km heen en terug), ik dacht dat een volledige oplading het werk zal doen, maar het lijkt erop dat ik moet stoppen bij een supercharger ergens ...
 
Bedankt voor de reacties mensen, dit is mijn eerste elektrische auto, terwijl ik geniet van alle voordelen (ik ben dol op de auto elke dag), het lijkt erop dat ik de inconenient truth ook moet accepteren.

Ik ben vandaag op weg naar Dusseldorf (500 km heen en terug), ik dacht dat een volledige oplading het werk zal doen, maar het lijkt erop dat ik moet stoppen bij een supercharger ergens ...
Tegen 90 haal je dat wel, maar je zal sneller zijn als je in Duitsland 160 rijdt en onderweg oplaadt :)
 
Wat ga je dan doen? Je auto terug doen en inruilen voor een I-Pace / E-Tron? Dan mag je blij zijn als je de 280km kan halen.
Daarom kan je beter gewoon je range instellen op % ipv. op km.

Kans is groot dat de range van de boordcomputer al gebaseerd is op je verbruik. Dus dan moet je zuiniger rijden ;)
Als je max. 90 rijd haal je de 560km zonder problemen.
De 'boordcomputer' baseeert niets op jouw rijstijl bij Tesla. Zijn vaste waardes.

Bedankt voor de reacties mensen, dit is mijn eerste elektrische auto, terwijl ik geniet van alle voordelen (ik ben dol op de auto elke dag), het lijkt erop dat ik de inconenient truth ook moet accepteren.

Ik ben vandaag op weg naar Dusseldorf (500 km heen en terug), ik dacht dat een volledige oplading het werk zal doen, maar het lijkt erop dat ik moet stoppen bij een supercharger ergens ...
Welkom en leuk!

De NEDC danwel WLTP waardes hebben auto's nooit gehaald. Ze halen het verbruik 'uit het boekje' nooit. NEDC was een drama en WLTP is stukken beter, maar nog steeds is het niet realistisch.

Als je ICE aan gaf 800km op een tank te kunnen rijden, ging je er dan ook vanuit dat je echt 800km kon rijden? Dit is niet een vraag om vervelend te zijn, maar bij een EV speelt het zelfde. 500km op een enkele accu is in een Model 3 ook gewoon lastiger. Beter is even bij een SuperCharger stoppen.

'Speed Kills Range!'

Hoe harder je rijd, hoe sneller de accu leeg gaat. Dat is pure natuurkunde.
 
  • Like
Reactions: Exiteer
Bedankt voor de reacties mensen, dit is mijn eerste elektrische auto, terwijl ik geniet van alle voordelen (ik ben dol op de auto elke dag), het lijkt erop dat ik de inconenient truth ook moet accepteren.

Ik ben vandaag op weg naar Dusseldorf (500 km heen en terug), ik dacht dat een volledige oplading het werk zal doen, maar het lijkt erop dat ik moet stoppen bij een supercharger ergens ...
Heel normaal. Dit voelt in het begin allemaal vreemd. Ik ben er nu aan gewend en ik haal ongeveer 400km op een lading maar ben er achter dat dat helemaal niet belangrijk is...
 
Ik hoop hem binnenkort om te ruilen voor de door mij bestelde Kona. En nee, toen ik die bestelde was levering van de Model 3 nog niet in beeld. Nu blijkt de Model 3 maar 25 euro in de maand duurder te zijn. :( En nee, omruilen tegen een Model 3 kan niet volgens de leasemaatschappij, die mij ten tijde van de bestelling van de Kona verzekerde dat ze geen zaken met Tesla meer deden. :(

En nee, een Nissan Leaf is niet mijn keuze.
 
Last edited:
Ik hoop hem binnenkort om te ruilen voor de door mij bestelde Kona. En nee, toen ik die bestelde was levering van de Model 3 nog niet in beeld. Nu blijkt de Model 3 maar 25 euro in de maand duurder te zijn. :( En nee, omruilen tegen een Model 3 kan niet volgens de leasemaatschappij, die mij ten tijde van de bestelling van de Kona verzekerde dat ze geen zaken met Tesla meer deden. :(

En nee, een Nissan Leaf is niet mijn keuze.

Dat is wel naar en eigenlijk ook raar van de leasemaatschappij. Kona heeft een flinke wachttijd, dus daar had je een ander blij mee kunnen maken.

Maar goed, ik denk misschien ook te simpel.
 
Ik hoop hem binnenkort om te ruilen voor de door mij bestelde Kona. En nee, toen ik die bestelde was levering van de Model 3 nog niet in beeld. Nu blijkt de Model 3 maar 25 euro in de maand duurder te zijn. :( En nee, omruilen tegen een Model 3 kan niet volgens de leasemaatschappij, die mij ten tijde van de bestelling van de Kona verzekerde dat ze geen zaken met Tesla meer deden. :(

En nee, een Nissan Leaf is niet mijn keuze.

Nu is de Kona ook een prima EV, tegelijkertijd snap ik je teleurstelling. Welke leasemaatschappij is het?