Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 Longrange - 100% volledig opgeladen slechts 495 km bereik?

This site may earn commission on affiliate links.
hallo iedereen, voordat ik contact opneem met tesla wil ik eens kijken met jullie ...

Ik bezit een Model 3 Long Range (nu 5500 km gereden), dagelijks laad ik de auto op 90% en krijg ik een bereik van ongeveer 445 km op het scherm (in werkelijkheid slechts ongeveer 400 km). Vandaag heb ik geprobeerd het volledig op te laden tot 100%, maar ik krijg slechts 494 km op het scherm, wat veel te ver van 560 km is zoals aangegeven op hun website.

Hebben jullie dezelfde ervaring? Als dit waar is ben ik hier niet echt blij mee.

PS: Ik heb een Wallconnector geïnstalleerd op 230V.

Groetjes
Welkom, Ben je maandagmorgen uit een ei gekropen? Als het een paar weken eerder was gebeurt had je deze verbazing waarschijnlijk niet als zo’n grote teleurstelling gezien...
 
  • Disagree
Reactions: JanMetPet
Ik ben vandaag op weg naar Dusseldorf (500 km heen en terug), ik dacht dat een volledige oplading het werk zal doen, maar het lijkt erop dat ik moet stoppen bij een supercharger ergens ...

Dat klopt. de WLTP-waarde is een gewogen gemiddelde van een stadscyclus en een autowegcyclus (aan een slakkegangetje). Voor dieselwagens is het vooral in de stad fantasie, maar een elektrische wagen verbruikt in stadcyclus erg weinig en dus haal je vooral op autoweg minder.

Als je op autoweg naar Dusseldorf rijdt dan heb je veel meer vermogen nodig, en dus is je bereik kleiner dan het WLTP-cijfer.

Je kunt het best nog even kijken op die tabel, die uit verschillende gepubliceerde EPA-tests werd samengesteld:
Tesla Range Table - Teslike.com

Dan zul je zien dat je aan 129km/h met een RWD LR met aero-doppen aan 435km kunt verwachten te rijden, en na enkele jaren iets minder. Wil je de 500km halen dan moet je niet meer dan 110km/h rijden -- en dat is allemaal zonder airco en bij 20°; in de winter heb je een groter verbruik, en er is ook nog mogelijks tegenwind.

De RWD LR is trouwens de meest efficiënte elektrische wagen van het moment samen met de Ioniq (die een veel kleinere actieradius heeft dan zelfs de SR+). Dus als je hem terugbrengt omdat die te veel verbruikt rest er je enkel nog de trein te nemen.

Tesla Model 3 Long Range RWD

geeft je een aantal indicaties van de echte actieradius bij verschillende condities.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Lucas31 and RobPet
Ik snap je reactie niet helemaal, maar hij komt op mij nogal onvriendelijk over. Waar is dat voor?
Ik was echt verbaasd dat iemand dit niet schijnt te weten. Natuurlijk had ik het anders kunnen verwoorden. Waar ik in de veronderstelling was dat iedereen wel wist dat verbruikscijfers van auto’s al decennia lang niet realistisch worden opgegeven. Verwarrend is natuurlijk ook het toepassen van cijfers omtrent bereik. Dit doet nooit iemand met een ICE maar schijnt bij een EV de maat te zijn. Mijn advies. Stel de weergave op % en en niet op actieradius omdat dit nooit een eerlijk beeld geeft en je bereik vaak sneller terugloopt dan je gereden kilometers oplopen.
 
Ik was echt verbaasd dat iemand dit niet schijnt te weten. Natuurlijk had ik het anders kunnen verwoorden. Waar ik in de veronderstelling was dat iedereen wel wist dat verbruikscijfers van auto’s al decennia lang niet realistisch worden opgegeven. Verwarrend is natuurlijk ook het toepassen van cijfers omtrent bereik. Dit doet nooit iemand met een ICE maar schijnt bij een EV de maat te zijn. Mijn advies. Stel de weergave op % en en niet op actieradius omdat dit nooit een eerlijk beeld geeft en je bereik vaak sneller terugloopt dan je gereden kilometers oplopen.

Ik vond de reactie ook buitensporig bot. En daar zou ik nog mijn schouders over ophalen, ware het niet dat ik hier de laatste tijd vaker zie dat er zo negatief op elkaar wordt gereageerd.

Volgens mij wordt het voor niemand leuker met zulke reacties.

Mijn mening.
 
My two cents:

Wat mij vaak verbaast op dit forum is dat er bij elke vorm van niet "Tesla-positiviteit" meteen een aantal mensen klaar staat om als door een wesp gestoken te reageren. Ik bedoel dan niet per se de wat kort-door-de-bocht reactie van Bas., alhoewel dat wel symptomatisch hiervoor is.
Het feit dat er gezegd wordt dat "verbruikscijfers al decennialang niet realistisch worden weergegeven" geeft Tesla geen vrijbrief om hier dan maar van af te wijken. Two wrongs do not make a right....

Niet alleen bij dit onderwerp overigens, ook als er iemand de in zijn ogen gebrekkige of zelfs afwezige service van Tesla beschrijft, zijn er meer mensen die aangeven dat dat niet erg is, het ergens anders ook zo is of iets van gelijke strekking. Prima als er mensen zijn die nooit problemen hebben gehad met onderhoud, geen contactmogelijkheid met de serviceafdeling, lange wachttijden, onjuiste opgaves, het nooit terugkrijgen van een reactie van Tesla of het geen probleem vinden dat hun auto overnight 30-50K in prijs devalueert. Dat neemt niet weg dat er wel mensen zijn die daar anders over denken, dan wel daar wel problemen mee hebben. Het komt mij wel eens over alsof hier alleen positief over Tesla gepraat mag worden en iets anders alleen bij hoge uitzondering getolereerd wordt. Jammer wat mij betreft.
 
  • Like
Reactions: horta
Het feit dat er gezegd wordt dat "verbruikscijfers al decennialang niet realistisch worden weergegeven" geeft Tesla geen vrijbrief om hier dan maar van af te wijken. Two wrongs do not make a right....

Lets keep it on topic.

He is verplicht om de waardes van WLTP te melden.

Tesla moet dat. Elke fabrikant moet dat.

als voorbeeld bij de ipace staat zelfs nog op de website ; 470 km WLTP range ipace
Daar kom je dus nog geen 250km mee op pad.

Tot hoeverre is dit een Tesla issue? De range volgens WLTP klopt.
 
My two cents:

Wat mij vaak verbaast op dit forum is dat er bij elke vorm van niet "Tesla-positiviteit" meteen een aantal mensen klaar staat om als door een wesp gestoken te reageren. Ik bedoel dan niet per se de wat kort-door-de-bocht reactie van Bas., alhoewel dat wel symptomatisch hiervoor is.
Het feit dat er gezegd wordt dat "verbruikscijfers al decennialang niet realistisch worden weergegeven" geeft Tesla geen vrijbrief om hier dan maar van af te wijken. Two wrongs do not make a right....

Niet alleen bij dit onderwerp overigens, ook als er iemand de in zijn ogen gebrekkige of zelfs afwezige service van Tesla beschrijft, zijn er meer mensen die aangeven dat dat niet erg is, het ergens anders ook zo is of iets van gelijke strekking. Prima als er mensen zijn die nooit problemen hebben gehad met onderhoud, geen contactmogelijkheid met de serviceafdeling, lange wachttijden, onjuiste opgaves, het nooit terugkrijgen van een reactie van Tesla of het geen probleem vinden dat hun auto overnight 30-50K in prijs devalueert. Dat neemt niet weg dat er wel mensen zijn die daar anders over denken, dan wel daar wel problemen mee hebben. Het komt mij wel eens over alsof hier alleen positief over Tesla gepraat mag worden en iets anders alleen bij hoge uitzondering getolereerd wordt. Jammer wat mij betreft.

Ik snap wat je zegt, maar iedere medailie kent twee kanten. Wat betreft de verbuikscijfers kan Tesla wel de werkelijke cijfers publiceren, maar daarmee zetten ze zich negatiever neer t.o.v. de concurentie. Je moet stevig in je schoenen staan als je zo'n stap zet. Dit probleem zou op een hoger niveau ( lees wet en regelgeving) aangepakt moeten worden.

Op andere onderwerpen, zoals de prijs... tsja.. Ik voel me behoorlijk in het ootje genomen, Andere hebben daar geen moeite mee en communiceren dan hun mening ook. Dat kan aanvoelen als "Door een wesp gestoken". Het blijft echter hun mening. Als Tesla wil groeien, wat belangrijk is voor hun bestaansrecht, moeten ze naar een marktconform prijs. Het was een marktconform prijs met de belastingvoordelen.

Negatieve reacties zijn volgens mij van harte welkom. Hou er wel rekening mee dat andere meningen er ook zijn. Die kunnen door de hoeveelheid en communicatiestijl vervelend ervaren worden. Aan de andere kant is het toch niet erg om uitgedaagd te worden?
 
Lets keep it on topic.

He is verplicht om de waardes van WLTP te melden.

Tesla moet dat. Elke fabrikant moet dat.

als voorbeeld bij de ipace staat zelfs nog op de website ; 470 km WLTP range ipace
Daar kom je dus nog geen 250km mee op pad.

Tot hoeverre is dit een Tesla issue? De range volgens WLTP klopt.
Idd graag weer OT. Service ,communicatie, prijzen graag in de anders topics.
 
  • Like
Reactions: nico180
My two cents:

Wat mij vaak verbaast op dit forum is dat er bij elke vorm van niet "Tesla-positiviteit" meteen een aantal mensen klaar staat om als door een wesp gestoken te reageren. Ik bedoel dan niet per se de wat kort-door-de-bocht reactie van Bas., alhoewel dat wel symptomatisch hiervoor is.
Het feit dat er gezegd wordt dat "verbruikscijfers al decennialang niet realistisch worden weergegeven" geeft Tesla geen vrijbrief om hier dan maar van af te wijken. Two wrongs do not make a right....

Niet alleen bij dit onderwerp overigens, ook als er iemand de in zijn ogen gebrekkige of zelfs afwezige service van Tesla beschrijft, zijn er meer mensen die aangeven dat dat niet erg is, het ergens anders ook zo is of iets van gelijke strekking. Prima als er mensen zijn die nooit problemen hebben gehad met onderhoud, geen contactmogelijkheid met de serviceafdeling, lange wachttijden, onjuiste opgaves, het nooit terugkrijgen van een reactie van Tesla of het geen probleem vinden dat hun auto overnight 30-50K in prijs devalueert. Dat neemt niet weg dat er wel mensen zijn die daar anders over denken, dan wel daar wel problemen mee hebben. Het komt mij wel eens over alsof hier alleen positief over Tesla gepraat mag worden en iets anders alleen bij hoge uitzondering getolereerd wordt. Jammer wat mij betreft.

Dat heeft een beetje te maken met dat er overdreven geklaagd wordt. Er is niets mis met nuanceren.
 
Dat heeft een beetje te maken met dat er overdreven geklaagd wordt. Er is niets mis met nuanceren.
En wie bepaalt of het overdreven is? Jij? De echte wrijving op het forum ontstaat m.i. wanneer de één de beleving van de ander gaat nuanceren omdat de beleving van die ander niet overeen komt met zijn eigen beleving. En dat kan dan twee kanten op gaan. Maar mijn gevoel zegt dat het vooral de mensen met positieve ervaringen zijn die er moeite mee hebben wanneer er minder positieve ervaringen gedeeld worden.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Ik was echt verbaasd dat iemand dit niet schijnt te weten. Natuurlijk had ik het anders kunnen verwoorden. Waar ik in de veronderstelling was dat iedereen wel wist dat verbruikscijfers van auto’s al decennia lang niet realistisch worden opgegeven. Verwarrend is natuurlijk ook het toepassen van cijfers omtrent bereik. Dit doet nooit iemand met een ICE maar schijnt bij een EV de maat te zijn. Mijn advies. Stel de weergave op % en en niet op actieradius omdat dit nooit een eerlijk beeld geeft en je bereik vaak sneller terugloopt dan je gereden kilometers oplopen.
We komen vooral verder als we elkaar helpen. Een EV is voor veel mensen nog nieuw, dus laten we daar vooral bij assisteren. Zulke dingen komen dan voor en soms zal het meerdere keren uitgelegd moeten worden. Laten we dat allemaal gewoon doen, dan komen we een heel stuk verder!
 
Het feit dat er gezegd wordt dat "verbruikscijfers al decennialang niet realistisch worden weergegeven" geeft Tesla geen vrijbrief om hier dan maar van af te wijken.

Het is voor constructeurs een wettelijke verplichting WLTP-gegevens te gebruiken in advertenties.

En dat is al beter dan vroeger met de NEDC-gegevens.

Iedereen is op dezelfde leest geschoeid. En dat die leest nog steeds roze geverfd is, dat hebben we vooral te danken aan de Duitse wagenlobby die de Europese commissie handig bespeelt.
 
als voorbeeld bij de ipace staat zelfs nog op de website ; 470 km WLTP range ipace
Als je de kleine lettertjes las merkte je vroeger dat het de WLTP-stadscyclus was! Dat was toen nog meer van de pot gerukt.

Helaas is zelfs de WLTP-actieradius met gemengde cyclus nog erg rooskleurig als je op snelweg gaat rijden...en nog meer voor dikke bakken met grote frontale oppervlakte.
 
Last edited:
En wie bepaalt of het overdreven is? Jij? De echte wrijving op het forum ontstaat m.i. wanneer de één de beleving van de ander gaat nuanceren omdat de beleving van die ander niet overeen komt met zijn eigen beleving. En dat kan dan twee kanten op gaan. Maar mijn gevoel zegt dat het vooral de mensen met positieve ervaringen zijn die er moeite mee hebben wanneer er minder positieve ervaringen gedeeld worden.

Ik bepaal inderdaad of ik vind dat het nuancering behoeft of niet. Net als ieder ander voor zichzelf beslist of die wel of niet wil reageren.

Je mag hier toch hoop ik wel het met elkaar oneens zijn. De vraag is alleen hoe je met elkaar wenst te communiceren. Wat mij betreft kan dat af en toe beter.

That’s all.