Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 SR+ aangeduid rijbereik - nieuwe auto – sterk afwijkend van WLTP

This site may earn commission on affiliate links.
Wat lost dat op dan?
% SoC is de bepalende factor van de aanvang en de curve van een laadsessie. 8% SoC is de beste aanvang (bij M3) voor een SuC sessie. Bij een v3 lader zal je met 8% SoC aanvang al bij 10% SoC de maximale 250kw ontvangen. Als je de voorspelde range in je display hebt staan weet je nooit hoeveel 50km omgerekend in %SoC is aangezien deze km weergave afhankelijk is van de rijstijl. Ik kwam erachter in de eerste maand van intensief gebruik (12.000km in 6w in Frankrijk) en veel gebruik maken van SuC de % weergave voor mij beter werkt dan de km weergave. Maar is vast iets persoonlijks. Omdat ik de km's niet zie maak ik me ook niet druk om het verlies want ik heb vaak geen flauw idee hoeveel km ik op een lading heb gereden.
 
  • Informative
Reactions: DutchTM3
% SoC is de bepalende factor van de aanvang en de curve van een laadsessie. 8% SoC is de beste aanvang (bij M3) voor een SuC sessie.
Als jij met b.v. met 12% (oftewel 60 km voorspelde range, zie hieronder) op de display langs een SuC komt, rijd je dan door naar de volgende? Dat vind ik dapper hoor. Tenzij je het over een plaatselijke SuC hebt en je alleen de spreekwoordelijke "rondjes om de kerk" doet.

Als je de voorspelde range in je display hebt staan weet je nooit hoeveel 50km omgerekend in %SoC is aangezien deze km weergave afhankelijk is van de rijstijl.
Nee hoor. De voorspelde range gaat uit van 153 Wh / km. Dus je kunt de voorspelde kilometers zo vertalen naar een percentage. Voor een M3 LR AWD (en volgens mij voor de P ook) geldt globaal: 100% = 500 km. Dan is 8% = 40 km. Simpel zat.

Omdat ik de km's niet zie maak ik me ook niet druk om het verlies want ik heb vaak geen flauw idee hoeveel km ik op een lading heb gereden.
Wat niet weet, wat niet deert. Da's ook een benadering ;)
 
ik blijf het roepen; vergeet de kilometer weergave op je main display, je hebt dan meer aan de 'estimated range' wat je vindt in de 'trip display', adhv de laatste 5/25/50 kilometer zie je het verbruik en de daarbij verwachte range.
Ik heb het in mijn Model X 100D erg makkelijk. In het extreme geval zit ik aan 300Wh/km (nu zit ik aan een 250Wh/km).

Als ik dus mijn batterij-percentage * 3 doe, weet ik mijn nog te verwachten range.

90% * 3 = 270km. 50% * 3 = 150km. Pakweg 30% per 100km.

Veel accurater dan het giswerk van Tesla op basis van hun EPA metingen.

En als ik wat rustiger met het gaspedaal aan de hand ga, of kleinere wielen steek, zakt mijn verbruik ook.
 
Ik heb het in mijn Model X 100D erg makkelijk. In het extreme geval zit ik aan 300Wh/km (nu zit ik aan een 250Wh/km).

Als ik dus mijn batterij-percentage * 3 doe, weet ik mijn nog te verwachten range.

90% * 3 = 270km. 50% * 3 = 150km. Pakweg 30% per 100km.

Veel accurater dan het giswerk van Tesla op basis van hun EPA metingen.

En als ik wat rustiger met het gaspedaal aan de hand ga, of kleinere wielen steek, zakt mijn verbruik ook.


Inderdaad zo doe ik het ook, en als ik heel rustig aan doe en het is niet te koud haal ik 4km uit een % Denk ook een kwestie van rijden, ervaring opdoen en zo ga je er vanzelf in geloven. Rondje Kroatië, wintersport niet teveel plannen, rijden en genieten!
 
  • Like
Reactions: nico180
bij mij staat de auto ook op percentages ingesteld ipv kilometers. is veel makkelijker rekenen hoever je nog kan rijden.
mijn woon werk verkeer is 85 km enkel reis. hier verbruik ik ongeveer 22%. als ik keurig 100 rij kom ik op 20% rij ik meer door zit ik op 25%

mijn schoonfamilie woont 160 km verder op. verbruik ik ongeveer 40% tot 42%
 
bij mij staat de auto ook op percentages ingesteld ipv kilometers. is veel makkelijker rekenen hoever je nog kan rijden.
mijn woon werk verkeer is 85 km enkel reis. hier verbruik ik ongeveer 22%. als ik keurig 100 rij kom ik op 20% rij ik meer door zit ik op 25%

mijn schoonfamilie woont 160 km verder op. verbruik ik ongeveer 40% tot 42%
Dus voor woon-werkverkeer verbruik je 110 km. Als je rustig rijdt verbruik je 100 km, en als je door rijdt verbruik je 125 km.
Naar je schoonfamilie verbruik je tussen de 200 en 210 km.

Alleen naarmate je accu in capaciteit gaat inleveren, gaan die verbruikte %-en afwijken terwijl die verbruikte kms hetzelfde blijven. Ik hoop toch zo dat iemand mij er eens uit kan leggen waarom die %-en echt beter zijn en ik het los kan laten .... :rolleyes:
 
Maar ik heb mijn manier en jij de jouwe. Laten we kiezen wat voor ons het beste werkt? :)

In beide gevallen zijn de opgegeven gegevens "onjuist": de resterende afstand die Tesla voorstelt is te optimistisch, en mijn inschatting van 3x het percentage is pessimistisch. Maar in het geval van een EV is een pessimistisch uitgangspunt veiliger dan een optimistisch uitgangspunt :). Da's waarom ik het op percentage zet.
 
Maar ik heb mijn manier en jij de jouwe. Laten we kiezen wat voor ons het beste werkt? :)
Vind ik een prima idee. Mijn reacties zijn enkel ingegeven door het feit dat mensen bij voortduring roepen dat de km indicatie niet deugd en dat het % veel betrouwbaarder zou zijn. Maar het enige verschil is dat je een andere factor toe moet passen om op iets bruikbaars uit te komen.

In beide gevallen zijn de opgegeven gegevens "onjuist": de resterende afstand die Tesla voorstelt is te optimistisch, en mijn inschatting van 3x het percentage is pessimistisch. Maar in het geval van een EV is een pessimistisch uitgangspunt veiliger dan een optimistisch uitgangspunt :). Da's waarom ik het op percentage zet.
Jij vermenigvuldigd het aangegeven percentage met 4 (of 3 als je safe wil zitten). Ik vermenigvuldig het aangegeven aantal kms met ongeveer 0.7 (of o.6 als ik meer safe wil zitten). Ongeacht van waar je van vertrekt, je kunt het net zo optimistisch of pessimistisch maken als je zelf wil.

Ik heb dat ook aan willen illustreren door de percentages van berg 1-op-1 te vertalen naar de kilometer indicatie.
 
ik ga niet in discussie. het gaat over range indicatie van de SR+

de range indicatie van de SR+ is 375 zoals OP dit draadje begint..., is dit een regulier bereik wat Tesla aangeeft voor een Model 3 SR+?
Ja, dat is het reguliere bereik wat Tesla aangeeft voor een Model 3 SR+. Dat is ca 10% minder dan de 409 km die Tesla jou beloofde toen je de auto bestelde
 
  • Like
Reactions: SnowLeopard
Ik sta ook op percentages ingesteld, maar ik reken het nooit om naar kilometers. Ik weet dat ik alle ritjes die ik regelmatig doe makkelijk met 50% lading kan halen (en weer thuis kan komen). Als ik wat verder weg moet kijk ik even op abetterrouteplanner of ik verwacht dat ik onderweg moet laden, en waar dat dan handig is.
 
Zaterdag road trip gemaakt van Amsterdam naar Zuid-Limburg en terug in de SR+:
- oeps vergeten vol te laden voor vertrek. Terwijl het reisgezelschap zich klaar maakt thuis nog snel een uurtje geladen van 61% naar 78%. Ruim voldoende voor de eerste etappe naar Eindhoven, 145km, 103km/h gemiddeld gereden, gemiddeld verbruik 0,19kWh/km.
- Tijdens de eerste lunch stop bijgeladen aan publieke laadpaal in 2 uur van 24% naar 56%, voldoende voor de rit naar Zuid-Limburg, 105km. Helaas geen laadpaal in Eys, 17%SoC maar voldoende om op de terugweg de supercharger in Urmond, Stein te halen.
- Om 21:00 vertrokken uit Eys en sportief achter 2 motorfietsen door de Limburgse heuvels gereden naar de SuC bij Van der Valk Urmond Stijn. Met 7% de auto aangesloten en 21 minuten later met 65% weer de A2 op naar huis. Volgens de trip-grafiek in de auto was 65% voldoende om met 4% SoC thuis aan te komen. De laadplanner had nog 15 minuten langer willen laden maar daarvoor was ik te ongeduldig.
- De 207km naar huis in 2 uur en 5 minuten gereden. Vanaf Eindhoven de autopilot omlaag gedraaid naar 105km/h met de melding op het scherm dat ik niet harder dan 100 moest rijden om de eindbestemming te halen. Met de trip grafiek in de auto kun je dan prima de juiste snelheid vinden waarmee je met een positieve SoC gaat aankomen. Om 23:45 weer thuis en de auto aan de lader gehangen met nog 4% in de batterij. Over 207km 31kWh gebruikt, 0,15kWh/km. Dat is waar de SR+ goed in is, efficient rijden.

Totale road trip was 145+105+29+207=486km. Vertrokken met 79% batterij, tijdens de lunch 2 uur geladen en op de terugweg 21 minuten aan de SuC.

Kosten: thuis 79% en 32% bij de laadpaal in Eindhoven is bij elkaar 111% x 50kWh x €0,36 is €20. Bij de SuC voor €7,50 geladen is samen €27,50. Dat is minder dan 6 cent per km over de totale road trip van 486km.

Blij met de SR+ :p
 
Bedankt Nico. Met jouw info en deze van een paar andere reacties kan ik met een gerust gemoed besluiten dat er met de batterij van mijn nieuwe SR+ (met 1000km op de teller) niets mis is.
Ongeveer 335km bij 90% en 375km bij 100% lijkt me gezien de andere reacties dus volledig normaal.
 
  • Like
Reactions: nico180