Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3: SR+ kopen of sparen voor LR AWD

This site may earn commission on affiliate links.
Dag allen,

Ik ben van plan mijn eerste Tesla te kopen, naar alle waarschijnlijkheid een nieuwe model 3. Ik kan op dit moment enigszins comfortabel een model 3 Standard range+ aanschaffen. Een Long range of een Performance model interesseren mij natuurlijk ook, maar hiervoor zou ik minstens een jaar nog moeten sparen.

Het extra bereik lijkt me niet enorm belangrijk aangezien ik niet heel veel kilometers maak, met uitzonderingen van enkele dagen per jaar en vakanties.
Ik ben met name onzeker over de volgende zaken:
  1. Het verschil in acceleratie.
  2. Up-to-date: heeft een LR meer toekomstpotentieel op vlak van upgrades vanwege de twee motors? M.a.w. bestaat het risico dat de SR+ sneller outdated is?
  3. De geluidsinstallatie
  4. Depreciatie: procentueel gezien, is er een (verwacht) verschil tussen de procentuele depreciatie van de twee versies?
In conclusie, is het gezien bovenstaande elementen adviseerbaar om nog een jaartje te wachten voor een duurder model?
Wellicht zijn enkele vragen al vaker op het forum gekomen, excuses daarvoor.
 
Dag Layem,

mijn persoonlijke mening is:
1. Tuurlijk: bij een wedstrijdsprint verliest de SR+ dik van een Performance. Maar die 2 seconden extra acceleratie zal je echt niet veel van merken op de Nederlandse wegen. In praktijk is een SR+ is snel genoeg. Is het de meerprijs (euro per seconde) het wel waard?
2. Het zijn vaak de computercomponenten die verouderen (nu HW3.0) en dat is bij een SR+ niet anders dan LR of Performance. Volgens mij updaten zij de motoren en de rest van de auto helemaal niet vaak.
3. geen idee eerlijk gezegd.
4. Vast. De LR of performance zal meer restwaarde opleveren tzt maar zijn in aanschaf ook duurder. Ik weet niet hoe lang je de auto wil rijden, maar over 10 jaar is álles outdated: óók de accu van de Performance. De ontwikkelingen gaan nu eenmaal erg snel.

maw: een Tesla moet je zien als een computer op wielen. Een computer (of mobiel) moet je kopen op basis van wat je nodig hebt en niet op de toekomst. Er is altijd wel een versie die net beter is tegen die tijd.
 
Dag Layem,

mijn persoonlijke mening is:
1. Tuurlijk: bij een wedstrijdsprint verliest de SR+ dik van een Performance. Maar die 2 seconden extra acceleratie zal je echt niet veel van merken op de Nederlandse wegen. In praktijk is een SR+ is snel genoeg. Is het de meerprijs (euro per seconde) het wel waard?
2. Het zijn vaak de computercomponenten die verouderen (nu HW3.0) en dat is bij een SR+ niet anders dan LR of Performance. Volgens mij updaten zij de motoren en de rest van de auto helemaal niet vaak.
3. geen idee eerlijk gezegd.
4. Vast. De LR of performance zal meer restwaarde opleveren tzt maar zijn in aanschaf ook duurder. Ik weet niet hoe lang je de auto wil rijden, maar over 10 jaar is álles outdated: óók de accu van de Performance. De ontwikkelingen gaan nu eenmaal erg snel.

maw: een Tesla moet je zien als een computer op wielen. Een computer (of mobiel) moet je kopen op basis van wat je nodig hebt en niet op de toekomst. Er is altijd wel een versie die net beter is tegen die tijd.

Dank, omtrent punt 4, daarom dat ik procentueel bedoelde, zal een tesla Long range bijvoorbeeld eerder geneigd zijn om bijvoorbeeld 10 procent te verliezen op een jaar, ten opzichte van een SR+ maar 5 procent omdat de long range in een hoger segment valt? Ik heb hier weinig verstand in maar kan me er zo iets mee inbeelden.
 
Ervaring uit het verleden leert dat een duurder model van dezelfde auto sneller zijn waarde verliest, en dan op dezelfde eindwaarde uitkomt... Maar dat is mijn ervaring, misschien dat het met de Model 3 anders gaat zijn.

Vergeet ook niet dat de nieuwe modellen EV's je op dit moment om de oren vliegen, en dat de EV wereld er over 4 of 5 jaar heel anders uit zal zien.
 
Ik heb een SR+ en rijd ook ongeveer 50 km per dag. Geld voor een grotere accu vond ik niet nodig, daarvan kun je heel vaak superchargen als je dat zou doorrekenen. Ik heb een eigen laadpaal, en op het werk. Misschien maakt het dat nog anders maar ik ben kan altijd vol zijn als ik vertrek. Heel vaak sluit ik hem thuis niet eens aan (laad op het werk gratis :cool:).
 
Spaar door voor de LR, heb ik ook gedaan. Ga je zeker geen spijt van krijgen, zo vreselijk makkelijk als je een keer verder moet rijden en je hoeft niet na te denken over laden.

Het zal je verbazen hoe vaak je toch wel grotere afstanden aflegt, althans had ik. Alles is gewoon beter bij de LR, klein dingetje waar ik wel waarde aan hecht is bijvoorbeeld google traffic info op je scherm dat heb je in de SR niet. Zo zijn er nog wel wat dingen op te noemen.
 
Spaar door voor de LR, heb ik ook gedaan. Ga je zeker geen spijt van krijgen, zo vreselijk makkelijk als je een keer verder moet rijden en je hoeft niet na te denken over laden.

Het zal je verbazen hoe vaak je toch wel grotere afstanden aflegt, althans had ik. Alles is gewoon beter bij de LR, klein dingetje waar ik wel waarde aan hecht is bijvoorbeeld google traffic info op je scherm dat heb je in de SR niet. Zo zijn er nog wel wat dingen op te noemen.

Dank. Is google traffic niet ook gewoon mogelijk op een SR met een abonnement?
 
SR+
1. Bereik in de winter ruim boven de 250 km. En de charger is altijd wel in de buurt
2. Laden start met 170 KW. Supersnel. Op vakantie sta ik nooit langer dan 15 min bij de charger
3. Sorry JRY, maar intussen heeft de SR+ al lang een upgrade gehad. Dus wel Live traffic, Google Earth, Netflix, Youtube etc etc.
4. Lange afstanden: met een SR+ naar Florence: 1339 km, 12:01 rijden, 2:15 uur laden, totaal 14:16
RWD LR naar Florence, 12:01 uur rijden, 1:30 uur laden totaal 13:32 (beide auto's via Abetterrouteplanner.com en alleen SuC laden max snelheid 124 km/u)
Met een RWD LR doe je er dus 44 minuten korter over, maar kost je een jaar langer sparen en een jaar minder voordeel.
5. Geluid? goed genoeg voor mij. Maar moet je zelf beslissen
6. Verbruik van SR+ is lager dan RWD LR. Ik zit na 30.000 km nu op 158 wh/km
7. Alle modellen intussen HW3. dus je bent up to date. (tot de volgende improvement, maar dat geldt voor iedereen.)
 
Ga voor de LR. Wij hebben de auto vorig jaar mei privé aangeschaft en inmiddels reeds 24.000 km er op zitten. Nog nooit gedacht, had ik toch maar de SR+ genomen.
Overigens is de LR op vakantie met een vouwwagen al helemaal handig, maar dat is niet voor iedereen van toepassing;)
 
Ik denk dat het geen moer uit maakt welke je pakt.

Als je een SR + neemt moet je op langere afstanden superchargen, dat moet je ook bij een LR. Alleen kan je of wat harder rijden of net iets verder komen. Als dit maar 1 of 2 keer voorkomt per jaar waarom zou je dan zoveel meer uitgeven?

Ik rij zelf in een performance en rij 2 keer in de maand op en neer naar het oosten en weer terug, 320 km dan is het wel fijn dat je die extra capaciteit hebt zeker als je geen mogelijkheden hebt om te laden op de bestemming. Nu kom ik elke x heen en weer.
Met een SR+ had ik dat waarschijnlijk niet gehaald.

Wat je wel hebt met een SR+ is dat je eerder een langzamere snelheid krijgt met superchargen. hoe voller het % van de batterij word hoe langzamer het gaat. waardoor ook de langere reistijd die hier al genoemd was naar Florence.

Restwaarde zal wat minder zijn, maar dat is de aanschaf ook. De markt wordt over 5 jaar overspoelt met model 3's die uit het lease contract lopen.

Audio is op zich prima. Wat is je referentie kader? ik kom uit Audi a3 met het optionele bang en olufsen sound system. Die was wel hoorbare beter.
 
Ik denk dat het geen moer uit maakt welke je pakt.
.
Als je met de SR+ tussen de 160.000 en de 192.000 km geconfronteerd wordt met een batterijprobleem kan het veel uitmaken. De SR+ heeft voor het zelfde aantal kilometers ook meer laadcycli nodig hetgeen naar ik weet minder goed zou zijn voor de batterij tov minder laadcycli.
Waarom wordt een SR+ door Tesla 32.000 km eerder uitgesloten van de garantie....

(juist voor de tweedehands koper gaat die 32.000 km (over bijvoorbeeld 5 jaar) van belang zijn. Niet alleen de range maar ook het aantal resterende km onder de batterijgarantie speelt lijkt mij een rol inzake de tweedehands prijs.)
Voertuiggarantie
  • Model 3 en Model Y Standard of Standard Range Plus - 8 jaar of 160.000 km, wat het eerst van toepassing is, met behoud van ten minste 70% van de batterijcapaciteit gedurende de garantieperiode.
  • Model 3 en Model Y Long Range of Performance - 8 jaar of 192.000 km, wat het eerst van toepassing is, met behoud van ten minste 70% van de batterijcapaciteit gedurende de garantieperiode.
Deze garanties bieden dekking voor reparatie of vervanging naar aanleiding van defecten in het materiaal of de afwerking van onderdelen die door Tesla zijn gemaakt of geleverd, die ontstaan bij normaal gebruik.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: horta