Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 SR+ Made In China met LFP accu

This site may earn commission on affiliate links.
Ja maar laden met 35 a 45kW is echt geen pretje. Ik had 35kw geladen terwijl hij er slechts 17kw in dezelfde tijd had. Daarbij had ik een hoge SoC toen ik aankwam en zat die van hem juist tegen het bijna ideale aan. Ik hoop dat het software is anders zou ik er niet super vrolijk van worden.
 
Zijn er met de nieuwe accus ook problemen met laadsnelheid? Zit nu met collega in Leusden (v3) te laden en met 20% SoC en een rit van 110km gaat het niet sneller dan 43kW terwijl ikzelf met mijn M3P met 54% SoC aankwam en gewoon meteen 110kW pakte.
In zo een gevallen moet je door uitsluiting achterhalen of de fout in de auto ligt, of in de lader.

Auto kan je niet makkelijk vervangen (maar je weet dat jouw auto direct 100kW pakt). Laadpaal wel. Wat geeft het als ie aan een andere laadpaal hangt? Wat als ie aan de laadpaal hangt waar jij direct 110kW haalde?
 
Hoe kan ik controleren welke batterij een net geleverde 3 heeft?
SR+ is per definitie de Chinese LPF
LR is ofwel E3d of E5d
E5d is een wat kleinere accu (77 kWh) en is geproduceerd van begin oktober tot 16 november
E3d is (terug) in productie vanaf 16 november en is 82 kWh, die variant werd ook vorig jaar al gebruikt.​

Die variant staat op je COC
 
  • Like
Reactions: Danny n
Zijn er met de nieuwe accus ook problemen met laadsnelheid? Zit nu met collega in Leusden (v3) te laden en met 20% SoC en een rit van 110km gaat het niet sneller dan 43kW terwijl ikzelf met mijn M3P met 54% SoC aankwam en gewoon meteen 110kW pakte.
Is blijkbaar een vrij algemeen probleem sinds de introductie van de nieuwe accu. Lees maar eens wat berichten op het Duitse forum of deze filmpjes dus op Youtube.
In zo een gevallen moet je door uitsluiting achterhalen of de fout in de auto ligt, of in de lader.
Auto kan je niet makkelijk vervangen (maar je weet dat jouw auto direct 100kW pakt). Laadpaal wel. Wat geeft het als ie aan een andere laadpaal hangt? Wat als ie aan de laadpaal hangt waar jij direct 110kW haalde?
Tsja, er zowat overal wordt aangegeven dat de Chinese model 3 SR+ zeer traag laadt bij lage temperaturen, zou ik de oorzaak niet gaan zoeken in de laadpaal.
 
Klagen over langzaam laden is van alle tijden. Ik denk dat je enkel hier een goed oordeel over kunt vellen is als de parameters in de auto voor en tijdens het laden zichtbaar zijn via scan my tesla of andere apps.
Tesla Bjorn zou hier een mooi item van kunnen maken.

Even wat reuring in de tent, je bent dus met een 85'er nu niet meer als laatste weg bij de SuC :p
 
Last edited:
Tsja, er zowat overal wordt aangegeven dat de Chinese model 3 SR+ zeer traag laadt bij lage temperaturen, zou ik de oorzaak niet gaan zoeken in de laadpaal.
Als je met jouw Model 3 SR+ aan zo een laadpaal staat, kan je natuurlijk zeggen "goh pech, het internet heeft gelijk, ik zal maar snel posten dat ik ook het probleem heb" of "laat me toch eens een andere paal gebruiken want andere mensen met een niet-Chinese Tesla hebben soms ook lagere vermogens".

Als je bij jou thuis de lichtschakelaar aan zet, en er gaat geen licht aan, zeg je dan "ja, het is winter, ik heb in de media gelezen over dunkelflaute, ik zal maar op internet zetten dat het waar is" of kijk je dan de zekeringenkast na?

Ik ontken niet de meldingen over SR+ met LPF, maar vooraleer een ogenschijnlijk probleem toe te schrijven aan die omstandigheid zou ik persoonlijk eerst wat mitigerende acties ondernemen, o.a. een andere laadpaal proberen.

30kW is nl. iets dat ook kan gelinkt kan worden aan een koude batterij of een onvoldoende vermogen van de paal zelf.
 
  • Disagree
Reactions: OttoR
Als je met jouw Model 3 SR+ aan zo een laadpaal staat, kan je natuurlijk zeggen "goh pech, het internet heeft gelijk, ik zal maar snel posten dat ik ook het probleem heb" of "laat me toch eens een andere paal gebruiken want andere mensen met een niet-Chinese Tesla hebben soms ook lagere vermogens".

......

30kW is nl. iets dat ook kan gelinkt kan worden aan een koude batterij of een onvoldoende vermogen van de paal zelf.

Zoals ik zei lage SoC met lange rit + voorverwarming en bij een v3 lader. Daarvoor zelfde in Duiven gehad ging net zo snel. In Leusden na 5 min gewisseld met auto's ik haalde direct weer 100kWh en 42kWh is het hoogste wat we bij hem hebben gezien.

Je zag gewoon in het scherm dat er een soort limiet zat.

[edit] Zat net dat Duitse filmpje te kijken die heeft SoC van 20% (tijdstip 12:56) en laad naar 77% (tijdstip 13:33) +24kWh in 37 min. Ik heb net gekeken in mijn laadcurve bij een 120kW paal in Duitsland en deed met de M3P bij een aankomst met een SoC van 19% hier 15 min over om er 24kWh bij te krijgen. De rest van die laadcurve van het filmpje ziet er gelijk uit als wat ik gisteren bij mijn collega zag in de auto.
 
Last edited:
Afgelopen maandag ben ik de trotse bezitter geworden van mijn Model 3.

Het is een plaatje om te zien. Echter herken ik exact het probleem van laden tot 82%.

Van Tesla kreeg ik de mededeling, dat het onverstandig is om de wagen op te laden tot 100% aan de SuC. Het zou veel beter zijn om dit aan een normale laadpaal te doen.

Maar ook hier wordt dan 82% gehaald. Donderdag de update gedaan naar 2020.48.12.1. En vanaf nu haal ik 96%. Dat is ook niet de 100% die Tesla zelf aanraadt om wekelijks in ieder geval 1x te laden. Aan de gewone laadpaal is het 96% en ook aan de SuperCharger is het 96%.

Het meest erge bij mij is dat de range bij die 96% dan 401km is. Na iets meer dan 200km gereden te hebben (bij de huidige temperaturen van afgelopen week die tussen de 8-12 graden lagen) is de batterij leeg.

In eerste instantie dacht ik dat dit met mijn rijstijl van de eerste dagen te maken had. Echter als ik met de AP aan rij op 100km/uur op de snelweg is het echt niet veel meer dan 200km.

Het laden bij de SuC is ook wel een dingetje. Na een rit van Tilburg naar de SuC in Leusden (SuC in de navigatie geselecteerd) kwam de laadsnelheid niet boven de 70kw en zakte vrij direct in naar rond de 40/45kw. De batterij werd voorbereid toen ik op de A50 Nijmegen passeerde, dus die zou er dan toch klaar voor moeten zijn en niet te koud zoals ik vaker heb gelezen.

Het kan best een software dingetje zijn en er zijn zat mensen die over de range klagen, maar 200km op een auto die met een WLTP van 440 is verkocht is in mijn ogen vreemd.

Als er iemand is die hier een goede raad in kan geven, dan graag. Want ik probeer het te begrijpen.
 
200 km is wel heel weinig.
WLTP is notoir overdreven, EPA range van 250 miles (402 km) zou onder ideale omstandigheden haalbaar kunnen zijn. Bij 20 graden en droog weer.

Wat is je verbruik in Wh/km? Staan je banden op 3.0 bar?
55kWh/400km geeft een normverbruik van 137,5 Wh/km. Benieuwd waar het verschil zit.
 
  • Like
Reactions: Niek
137,5Wh/km zul je niet gaan halen. Ik heb de auto nu exact 1 jaar en 2 weken en zit nu op een gemiddeld jaarverbruik van 170Wh/km. In deze tijd van het jaar zit ik gemiddeld rond de 185Wh/km met uitschieters naar 200Wh/km wat theoretisch een actieradius geeft tussen de 250 en 270km. Praktisch zul je iets lager uitkomen omdat je de accu doorgaans niet van 100 naar 0 rijd. Daarbij rijd (reed) ik meestal veel snelweg en rond de 120\130 km/h.

Blijft wel vreemd dat je niet tot 100% kunt laden.
 
  • Like
Reactions: Koifim
Goedemorgen iedereen,

Aangezien ik het topic heb gestart, wil ik toch mijn ervaringen delen van de afgelopen weken.
Ineens kon mijn Tesla wel tot 100% laden maar was mijn actieradius 350KM dus nog niet wat je ervan had gehoopt. Uit tips uit een ander forum heb ik mijn batterij een keer helemaal leeg gereden 5% en vervolgens de auto 2 uur laten slapen en daarna aan de oplader gezet. Toen ik de volgende ochtend wakker werd, stond er ineens 418KM actieradius en het laden gaat nu ook prima.

Toen ik de accu nog niet volledig kon laden ben ik met een actieradius van 320KM (80%) weg gereden en zo'n 140KM gereden waarna de percentage zo'n 20% was. Maar, ik maak me er niet al te druk om gezien het nu erg koud is en winter is ik verwacht dat dit in de zomer wel goed komt en prik gewoon de stekker erin als het moet :)
 
Zijn er met de nieuwe accus ook problemen met laadsnelheid? Zit nu met collega in Leusden (v3) te laden en met 20% SoC en een rit van 110km gaat het niet sneller dan 43kW terwijl ikzelf met mijn M3P met 54% SoC aankwam en gewoon meteen 110kW pakte.

Ik heb hetzelfde probleem. Meerdere keren wezen superchargen, warme accu, SOC tussen de 20-40%, niet boven de 43kW gekomen.
 
Op dit moment is het verbruik hier bij 100km/h op de AP 251Wh/km. Is dat niet extreem hoog dan?

Daarbij is het hier nu niet enorm koud. -10, dat is koud. 10 graden boven 0 komt heel regelmatig voor in Nederland. Dan loop ik nog gewoon zonder jas naar buiten.

Hoe doen die mensen dat dan in Canada en Noorwegen waar het soms -20 of lager wordt. Rijden die dan nog maar 50km op een volle accu?