Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 verlagen - Ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
Dit lijkt me een beter idee. hiermee kom je ook makkelijk over drempels.

Zeker een leuk systeem ja, maar is ook wel veel duurder dan verlagingsveren of coilovers. Dat geld heb ik er niet voor over aangezien ik hem toch nooit zo laag zou leggen. Vind dat echt niet uit zien en kan zo toch niet rijden dus snap het nut ervan niet echt. Ik zou het dan eerder gebruiken voor te kunnen wisselen tussen de standaard hoogte en -30mm of -40mm. Lager dan dat vind ik persoonlijk niet mooi. Maarja smaken verschillen, zullen genoeg mensen zijn die dat dan wel weer mooi vinden. ;)



Nog even een toevoeging op mijn post van gisteren over de 20mm Cobra verlagingsveren. Drempels zijn hiermee totaal geen probleem, kan gewoon zelfde snelheid aanhouden als voor de verlaging. Zelfs met wat hogere drempels en heuvels raak ik niks. Een Model 3 20mm verlagen kun je dus prima doen. Wat betreft het verbruik is het verschil toch wat minder groot dan ik eerst dacht. Is niet 20 wh/km minder maar denk ergens tussen de 5-10 wh/km. Maar toch mooi meegenomen natuurlijk. :)
 
Vandaag door Ron's Bandencentrale in Best mijn Model 3 SR+ laten verlagen met Cobra 20mm verlagingsveren. Erg tevreden over. De SUV look is nu weg. ;) De ruimte tussen de banden en wielkasten is nu overal gelijk, vind dit zelf toch wel het mooiste. Hou niet zo van dat hele lage en is voor mij ook niet bruikbaar aangezien ik dagelijks veel drempels tegen kom. Is nu toch al 10mm lager dan de Model 3 Performance, vind ik laag zat. :) Auto ligt ook veel vaster op de weg en toch nog steeds erg comfortabel. Met nemen van bochten lijkt die wel op rails te liggen nu, stuurt erg strak en veel minder 'bodyroll' (weet even niet hoe we dat in onze eigen taal noemen :D). Ook het verbruik is een stuk beter nu, paar tests gedaan en lijkt 20 wh/km minder te verbruiken bij 105 km/u. Had alleen geen bagage in de auto vandaag die ik normaal wel erin heb liggen. Nu is dat niet veel extra gewicht maar toch. Zal de komende dagen dus nog even wat meer tests doen.

Zou de Cobra verlagingsveren zeker aanraden voor iedereen die zijn/haar Model 3 wil verlagen. En als je in de buurt van Best woont heb je ook meteen een goed adres om ze te laten monteren. ;)

Hier wat foto's van de verschillen na en voor het verlagen. Alleen niet precies vanuit dezelfde hoek genomen maar verschil is toch wel goed zichtbaar. :)

QWvAxvG.jpg


orZcxjZ.jpg


xW6vwSx.jpg


In de komende weken ga ik nog een aanpassing doen, even wachten tot ik alles binnen heb. ;) En dan ook eindelijk de zomerbanden/velgen erop. :)
Ziet er goed uit.
De Wheel gap vind ik ook te groot maar 40mm verlagen is er dan weer over voor mij.
Persoonlijk zou ik voor de 25mm durven gaan, lijkt mij de ideale stand.
Spijtig genoeg geen verdelers in België.
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Ziet er goed uit.
De Wheel gap vind ik ook te groot maar 40mm verlagen is er dan weer over voor mij.
Persoonlijk zou ik voor de 25mm durven gaan, lijkt mij de ideale stand.
Spijtig genoeg geen verdelers in België.

Bedankt. :) Vind opzich 40mm ook nog net mooi maar denk dat het niet echt praktisch is met al die drempels tegenwoordig. Vooral in België kun je beter iets hoger pakken inderdaad. :D Zoals je in PM al zei, even over de grens kijken als je de Cobra veren wil hebben. Als dat nu mag tenminste met jullie nieuwe Corona maatregelen. ;)
 
Rij nu een week op de Cobra verlagingsveren, nog altijd tevreden met het rijgedrag en de looks. :)

Alleen heb ik linksvoor steeds een klapperend geluid bij oneffen wegdek, vooral over klinkers. Vandaag even wiel eraf gehad en gekeken, kan eigenlijk niet echt iets bijzonders zien, lijkt nog allemaal goed te zitten. Heb ook met alles bewogen en kan het geluid zo niet reproduceren, alleen tijdens het rijden. Heb zelfs de wielkastbekleding en frunk eruit gehaald om te kijken of daar het geluid misschien ergens vanaf kwam maar lijkt toch echt ergens vanaf de veer of schokdemper te komen.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Schokdemper zelf lijkt me sterk, met de originele veren nooit dit geluid gehad en is nog vrij nieuw (bijna 17.000 km nu).

Heb al contact gezocht met het bedrijf die ze eronder gezet heeft, kijken of ik deze week daar nog terecht kan. Lijkt toch iets niet helemaal goed te zijn gegaan. Iemand anders deze ervaring met de Cobra verlagingsveren? @PeeVeez ?
 
ik heb het even op een rijtje gezet incl. kosten.

Eibach verlaagt de performance met 25 mm voor en achter 35. Kosten bedragen €397,- incl. btw.
Tesla

H&R verlaagt met 30/30 mm. Kosten bedragen €297,- incl. btw. (tijdelijke actie)
H&R Verlagingsveren Tesla Model 3 AWD

KW verlaagt met 30/30 mm. Kosten bedragen €319,- incl. btw
https://www.kwsuspensions.net/tesla_model_3

Cobra verlaagt met 30/30 of 15/15 (performance). Kosten incl. uitlijning en montage komen uit op €550,- volgens @jorisee.
Lowering Springs Tesla MODEL 3 (AWD) | Cobra suspension

PS: alleen Cobra doet montage, de andere prijzen zijn ex montage en uitlijning!

Wat mij opvalt is dat eigenlijk iedereen 30/30 aanbied en alleen cobra ook 15/15 heeft.
Ik volg alleen de keuze van Eibach niet om voor 25mm te verlagen en achter 35mm, Wellicht dat je achter minder kans hebt de grond te raken?

Daarnaast heb ik even gemeten bij mijn performance, vanaf de grond naar de wielkast is nu 71.5 mm. met 30mm verlaging zak je dus naar 68.5. Ik ga er maar vanuit dat dit 67.5 zoals ook bij de rest hier die al verlaagt heeft.
De een die naar 67.5 is gegaan heeft geen problemen en de ander weer wel, het ligt er dus vooral aan of je met steile parkeer garages te maken hebt.

Ik denk dat ik zelf voor de HR set ga.
 
Ik heb de Eibachs besteld voor mijn SR+, 30mm voor en 30mm achter.
Heb nog getwijfeld om Cobra te plaatsen maar ga toch voor een gevestigde waarde.
Inclusief plaatsing en uitlijning komt het op 490 euro.
Nu nog wachten tot de lockdown voorbij is.
 
heeft er iemand eigenlijk ook spoor verbreders op een model 3 zitten?
zoals bij deze:
><to on Instagram: “Pausing/posing for 2019 #workinprogress #BuildingEuropesFastestModel3 Bring on 2020! Wishing each and everyone a wonderful year ahead!…”

Voor 15 mm en achter 20mm, vraag me alleen of dit per velg is of totaal per as.
4 cm breder achter is best wat.. hij gebruikt ze alleen op de standaard velgen van Tesla
Is per velg.
Ik heb ze liggen maar nog niet geplaatst.
 
heeft er iemand eigenlijk ook spoor verbreders op een model 3 zitten?
zoals bij deze:
><to on Instagram: “Pausing/posing for 2019 #workinprogress #BuildingEuropesFastestModel3 Bring on 2020! Wishing each and everyone a wonderful year ahead!…”

Voor 15 mm en achter 20mm, vraag me alleen of dit per velg is of totaal per as.
4 cm breder achter is best wat.. hij gebruikt ze alleen op de standaard velgen van Tesla

Gezien er het voor 15mm is vermoed ik per velg, dus 3cm per as. (spacer van 7,5mm heb je denk ik niet veel...)

Als je de ET waarde van velg goed kiest (en bij veel velgen kan dat) dan heb je geen spacers nodig.
Spacers gebruik je dan bij voorbaat ook niet.
Echter, als je de originele wielen verder naar buiten wil dan ontkom je er niet aan.
 
Ik heb de spacers voor de OEM 18' velgen aangeschaft die ik als winterwiel zal gebruiken.
Tweemaal 20mm achteraan en tweemaal 15mm vooraan is ideaal, niet te agressief en nog net niet buiten de wielkasten.
Nu nog de knoop doorhakken in mijn keuze van de zomervelgen ...
 
heeft er iemand eigenlijk ook spoor verbreders op een model 3 zitten?
zoals bij deze:
><to on Instagram: “Pausing/posing for 2019 #workinprogress #BuildingEuropesFastestModel3 Bring on 2020! Wishing each and everyone a wonderful year ahead!…”

Voor 15 mm en achter 20mm, vraag me alleen of dit per velg is of totaal per as.
4 cm breder achter is best wat.. hij gebruikt ze alleen op de standaard velgen van Tesla

Nog niet, over 2-3 weken heb ik er wel spacers op zitten als het goed is. Zijn op maat gemaakte, duurt dus even eer ze er zijn. ;)

De meeste hier op het forum (vooral Amerikaanse gedeelte) kiezen voor 15mm voor en 20mm achter van Bloxsport, met ingebouwde draadeinden. Ideale is 13mm voor en 20mm achter, dan lopen de velgen precies gelijk met de wielkasten. Aangezien 13mm spacers met ingebouwde draadeinden niet bestaan kiezen de meeste dus voor 15mm voor. Hierbij steken de velgen 2mm uit buiten de wielkasten.

MAAR:
Let op met die 15mm spacers. Op mijn eigen Model 3 SR+ met de standaard Aero velgen zouden deze niet passen. Heb de draadeinden opgemeten, deze zouden met die 15mm Bloxsport spacer nog 11,5mm uitsteken. De Aero velgen bieden aan de binnenkant echter maar 10,5-11mm ruimte waar die draadeinden in zouden kunnen vallen. Dat is dus niet genoeg waardoor de velgen niet vlak tegen de spacer zullen komen maar dus juist tegen die draadeinden aan. Dit is erg gevaarlijk, de draadeinden van de spacers kunnen hierdoor afbreken en dan kun je een wiel verliezen. Ook zul je waarschijnlijk wel meteen een onbalans voelen tijdens het rijden.

Wil je 15mm spacers gebruiken, meet dan altijd eerst je draadeinden en de binnenruimte van de velgen die je erbij wil gebruiken en kijk of er genoeg speling is hiertussen. Is dit niet het geval, gebruik die 15mm spacers dan vooral niet! Tenzij je bereid bent om een stuk van de draadeinden af te slijpen. Er zijn namelijk verschillen in de draadeinden op de Model 3's. Sommige, zoals bij die van mij, zijn net iets langer waardoor 15mm dus niet mogelijk is in combinatie met de Aero velgen.


In mijn geval, aangezien de makkelijke optie met de 15mm/20mm spacers dus niet mogelijk was, laat ik nu spacers zonder ingebouwde draadeinden maken. Vooraan 2x 8mm en achter 2x 15mm. Deze zijn speciaal voor mijn zomervelgen die al 5mm verder naar buiten zitten. Voor de Aero velgen heb je dus 13mm en 20mm nodig, deze laat ik tegen de winter ook nog maken. Deze spacers schuiven gewoon over de draadeinden die in de wielhubs zitten. Deze draadeinden ga ik wel vervangen, komen langere in (van Dorman, art.nr. 610-490). Zouden anders natuurlijk veel te kort zijn. Is wat meer werk dan met die Bloxsport spacers maar je krijgt zo wel de velgen voor en achter precies gelijk met de wielkasten. Is ook makkelijk wisselen als je verschillende nodig zou hebben voor de winter- en zomerset. En wat mij betreft ook veel veiliger aangezien je maar zoals normaal 5 wielmoeren per wiel hebt. Dit is bij de Bloxsport dus 10 (5 voor de spacers vast te zetten en nog eens 5 voor de wielen zelf). Wordt bij die spacers aangeraden regelmatig te controleren of ze nog goed vast zitten, is alleen nogal lastig aangezien je dan steeds de wielen eraf moet halen. Bij de spacers die bij mij erop komen is dus niet nodig, daar kan ik gewoon makkelijk de wielmoeren controleren. ;)

En nog een belangrijk iets, welke spacers je ook kiest, zorg ervoor dat ze hub-centric zijn. Deze spacers hebben dan een extra naaf waar de velgen op komen zodat deze precies in het midden zitten, net zoals op de wielhubs van de auto zelf. Spacers zonder hub-centric zijn erg gevaarlijk en moet je zeker niet gebruiken.
 
  • Like
Reactions: DeHakkelaar
Heb je toevallig wat foto's van de standaard velg met de spacers? Ben benieuwd naar de look van de auto.

Ik heb de spacers voor de OEM 18' velgen aangeschaft die ik als winterwiel zal gebruiken.
Tweemaal 20mm achteraan en tweemaal 15mm vooraan is ideaal, niet te agressief en nog net niet buiten de wielkasten.
Nu nog de knoop doorhakken in mijn keuze van de zomervelgen ...
 
Zijn je troubles opgelost @Firehuntah ? Ik heb geen enkele problemen met de Cobra veren.

Yep, was ik vergeten te posten. ;) Afgelopen zaterdag terug geweest bij het bedrijf dat de verlaging heeft uitgevoerd en ze hebben het opgelost. Schijnbaar zat de moer bovenaan de veerpoot niet goed genoeg vast waardoor er een klein beetje speling was. Daardoor het klapperende geluid. Ze hebben de moer nog een keer goed vast gedraaid en is nu allemaal prima. Is ook meteen uitgelijnd dus daar hoef ik ook niet meer voor terug. Geen vreemde geluiden meer en rijdt nog altijd lekker. :) Wel wat stugger, vooral op de wegen in België goed merkbaar. Maar vind ik niet zo erg, heb het er wel voor over voor de veel betere looks. ;)
 
  • Like
Reactions: Hayden
1e post! Hallo allemaal. Ik rij sinds november in een LR AWD. Kwam dit draadje tegen in mijn zoektocht naar spacers en juiste ET voor de nog aan te schaffen zomerset.

Gisteren heb ik een set 25mm Cobra veren laten monteren bij Baan velgen in Rotterdam. Nog niet veel mee gereden daarna, maar het valt qua comfort in ieder geval niet tegen. En de hoogste drempel bij mij in de wijk geeft geen problemen :)
De looks zijn er sowieso op vooruit gegaan. De noodzaak voor spacers voor een betere uitstraling wordt na verlaging ook duidelijker.
 

Attachments

  • 20200403_131722.jpg
    20200403_131722.jpg
    633.9 KB · Views: 263
  • Like
Reactions: Firehuntah
1e post! Hallo allemaal. Ik rij sinds november in een LR AWD. Kwam dit draadje tegen in mijn zoektocht naar spacers en juiste ET voor de nog aan te schaffen zomerset.

Gisteren heb ik een set 25mm Cobra veren laten monteren bij Baan velgen in Rotterdam. Nog niet veel mee gereden daarna, maar het valt qua comfort in ieder geval niet tegen. En de hoogste drempel bij mij in de wijk geeft geen problemen :)
De looks zijn er sowieso op vooruit gegaan. De noodzaak voor spacers voor een betere uitstraling wordt na verlaging ook duidelijker.

Netjes. :) Verlagen is zeker al een stuk mooier dan origineel maar inderdaad, om het echt af te maken moeten de velgen ook gelijk staan met de wielkasten. ;) Beste is als je meteen velgen kunt kopen met de juiste ET/offset. Als de velgen die je wil hebben niet beschikbaar zijn in de juiste ET/offset kun je inderdaad spacers gebruiken. Wel even goed opmeten welke spacers je kunt gebruiken dan. :)
 
ik heb het even op een rijtje gezet incl. kosten.

Eibach verlaagt de performance met 25 mm voor en achter 35. Kosten bedragen €397,- incl. btw.
Tesla

H&R verlaagt met 30/30 mm. Kosten bedragen €297,- incl. btw. (tijdelijke actie)
H&R Verlagingsveren Tesla Model 3 AWD

KW verlaagt met 30/30 mm. Kosten bedragen €319,- incl. btw
https://www.kwsuspensions.net/tesla_model_3

Cobra verlaagt met 30/30 of 15/15 (performance). Kosten incl. uitlijning en montage komen uit op €550,- volgens @jorisee.
Lowering Springs Tesla MODEL 3 (AWD) | Cobra suspension

PS: alleen Cobra doet montage, de andere prijzen zijn ex montage en uitlijning!

Wat mij opvalt is dat eigenlijk iedereen 30/30 aanbied en alleen cobra ook 15/15 heeft.
Ik volg alleen de keuze van Eibach niet om voor 25mm te verlagen en achter 35mm, Wellicht dat je achter minder kans hebt de grond te raken?

Daarnaast heb ik even gemeten bij mijn performance, vanaf de grond naar de wielkast is nu 71.5 mm. met 30mm verlaging zak je dus naar 68.5. Ik ga er maar vanuit dat dit 67.5 zoals ook bij de rest hier die al verlaagt heeft.
De een die naar 67.5 is gegaan heeft geen problemen en de ander weer wel, het ligt er dus vooral aan of je met steile parkeer garages te maken hebt.

Ik denk dat ik zelf voor de HR set ga.

Klopt dat de hoge en helling van de drempels wel of niet voor problemen zorgt bij verlaging. Mijn ervaring is dat de H&R veren de een LR Dual motor 45mm aan de voorkant laat zakken en de achter 36mm. Een heel groot verschil met de opgegeven 30mm aan de voorkant. Voor mij een reden om deze veren te vervangen. De auto staat nu al drie weken stil omdat ik de wijk niet uit kan zonder de onderkant te raken. Alleen voor de afspraak deze veren er onderuit te halen zal ik nog één keer moeten schrapen.
 
Klopt dat de hoge en helling van de drempels wel of niet voor problemen zorgt bij verlaging. Mijn ervaring is dat de H&R veren de een LR Dual motor 45mm aan de voorkant laat zakken en de achter 36mm. Een heel groot verschil met de opgegeven 30mm aan de voorkant. Voor mij een reden om deze veren te vervangen. De auto staat nu al drie weken stil omdat ik de wijk niet uit kan zonder de onderkant te raken. Alleen voor de afspraak deze veren er onderuit te halen zal ik nog één keer moeten schrapen.

Das best wel kloten. Ik ga nu voor de 25 mm verlaging van Cobra. Op mijn performance komt dat neer op 15 mm.