Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 zakelijk - boekhoudkundige vraag

This site may earn commission on affiliate links.
Goedemiddag allemaal,

Mijn Model 3 heb ik zakelijk aangeschaft (ZZP'er/eenmanszaak). Ik betaal netjes jaarlijks bijtelling en een BTW bijtelling.

Als ik ga (Super)chargen dan krijg ik netjes maandelijks een factuur. Hierop staat ook natuurlijk de BTW vermeld. Mag ik deze dan ook terugvragen bij de BTW-aangifte? Nu boek nu alle kosten (autowassen, aanschaf accessoires etc) op de zaak.

Weet iemand dat?
 
Goedemiddag allemaal,

Mijn Model 3 heb ik zakelijk aangeschaft (ZZP'er/eenmanszaak). Ik betaal netjes jaarlijks bijtelling en een BTW bijtelling.

Als ik ga (Super)chargen dan krijg ik netjes maandelijks een factuur. Hierop staat ook natuurlijk de BTW vermeld. Mag ik deze dan ook terugvragen bij de BTW-aangifte? Nu boek nu alle kosten (autowassen, aanschaf accessoires etc) op de zaak.

Weet iemand dat?

Heb je geen boekhouder ? Maar, ja uiteraard, zakelijke kosten dus btw terug.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Het is niet helemaal zo simpel als het soms lijkt. Je zult, voor de normale teruggave, een BTW factuur moeten hebben die voldoet aan de daaraan gestelde regels.

Dat betekent onder andere dat het Nederlandse BTW nummer van de leverancier vermeld moet zijn. Het zou mooi zijn als Tesla de kosten zonder BTW terug zou brengen naar de Tesla vestiging in het land waar de auto thuis hoort en dan daarvandaan met BTW zou factureren, zoals bijvoorbeeld roaming kosten van je telefoon wel gewoon via je Nederlandse provider lopen, maar dat doen ze dus niet. Op je facturen voor buitenlandse SuC laadsessies staat dan ook een buitenlands bedrijf met een buitenlands BTW nummer. En voor die facturen kom je dus in het scenario terecht dat @pvh schetste. Je moet denk ik wel heel veel in het buitenland rijden voordat dat de moeite gaat lonen.

Maar let ook op je facturen voor binnenlandse laadsessies. Bij mij ontbrak mijn bedrijfsnaam op deze facturen en daarmee voldoen die facturen ook niet aan de eisen van de belastingdienst. Zelfde gold ook voor mijn AP factuur (en daar ging het toch echt wel om een serieus bedrag), maar weer niet voor de factuur voor de auto zelf. Die was wel gewoon goed. Na heel veel mailen heb ik een tijdje geleden alsnog een goede factuur gekregen voor mijn (tot nu toe enige) SuC laadsessie in Nederland. En gisteren kreeg ik, na net geen 2 maanden 'trekken' eindelijk een goede factuur voor mijn AP aanschaf, net op tijd voor mijn Q2 aangifte.