Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S 2019 update (raven) leveringen

This site may earn commission on affiliate links.
Ze hebben er dit jaar nog geen zestig verkocht; model S en X samen. Is simpelweg niet zon interessante auto meer zonder belasting voordeel en met de concurrentie die vanaf volgend jaar echt op stoom raakt vrees ik dat ze bij tesla enkel nog kunnen concurreren als de prijzen drastisch omlaag gaan.

Model X;
Tesla Model X verkoopcijfers Nederland

Model S;
Tesla Model S verkoopcijfers Nederland

Verkoopcijfers zijn ook zo slecht omdat vrijwel iedereen die een S of X overwoog in december nog voor 5 jaar 4% ging.
 
Ze hebben er dit jaar nog geen zestig verkocht; model S en X samen. Is simpelweg niet zon interessante auto meer zonder belasting voordeel en met de concurrentie die vanaf volgend jaar echt op stoom raakt vrees ik dat ze bij tesla enkel nog kunnen concurreren als de prijzen drastisch omlaag gaan. Sterker nog; de EQC is in vrij veel opzichten al beter dan de X (op de aandrijflijn na, dat moet Mercedes nog onder de knie krijgen). Prijstechnisch is hij sowieso winnaar.

Mooie tijden breken aan!

Model X;
Tesla Model X verkoopcijfers Nederland

Model S;
Tesla Model S verkoopcijfers Nederland

De concurrentie volgend jaar echt op stoom...

Tsja... Das ook een beetje het niveau wat ik volgend jaar van de concurrentie verwacht. Of stoom nou echt goed op kan tegen de batterijen van Tesla.
Overigens blijkt opnieuw dat batterij leveringen voor de concurrentie van Tesla niet erg lekker lopen. Ook de grote beloften van vag over gecontracteerde leveringen blijken tegen te vallen. Samsung levert maar een klein deel van wat zogenaamd gecontracteerd is. Hoe zit het dan met de andere contracten.
 
De aandrijflijn zal nog niet kunnen tippen aan die van tesla, dat duurt nog jaren. Maar de auto an sich; afwerkingsniveau, materialen gebruik, efficiëntie/kosten drukken bij het bouwen, isolatie etc daar loopt tesla simpelweg op achter. En met enkel de beste aandrijving gaat tesla dit wedloopje niet winnen. Ik zou in ieder geval niet 20k extra betalen voor een betere aandrijving maar inferieure auto. En dat is helemaal niet erg want wat tesla de afgelopen jaren heeft gedaan is uniek. Elektrische autos en de snelheid van ontwikkeling hebben we volledig te danken aan ze. Ik schrijf tesla zeker niet af alleen zie ze in de toekomst eerder als leverancier van aandrijving dan auto bouwer.
 
Ze lopen nog steeds mijlen ver op de concurrentie en 95% van het huidige Tesla publiek gaat overduidelijk voor zo goedkoop mogelijk, met name in NL ivm de wegvallende voordelen. Ik weet nog goed dat de meeste 2013/2014 Tesla rijders ZZP ITers waren. Dus met de volledige MIA/KIA/VAMIL (Mia ook in 2014 volledig als je in 2013 de verplichting aanging) 2013 leveringen op 0%, Tesla verzekering voor vaste prijs, ongeveer €750, gratis laden. Met een inkomstenbelasting van 52% was je netto aanschaf bedrag ongeveer gelijk aan een luxe Golf of standaard Audi A4. Met dan ook nog eens zo een 60k aan kilometers per jaar voornamelijk op de SuC en de gratis bakjes koffie terwijl je aan het laden was werden de KM uiteraard vol gedeclareerd bij de opdrachtgevers.

Nu is het heel anders, Tesla zal zich nu echt op de luxe rijders moeten gaan richten waar de slag zal worden moeten geslagen door een veel langere range, hoge laadsnelheden, zowel AC als DC en een fantastisch laadnetwerk. Wat ik zo kan opmaken uit de berichtgeving zal er vanaf september/oktober echt een geheel ge-update S/X lijn komen (is hier al aangegeven), met inderdaad minimalistische interieur zoals de M3 maar ze zullen denk ik echt met veel wijzigingen gaan komen. Denk zeker hogere kwaliteit zittingen en betere afwerking. De accu en laadtechniek zal dezelfde als de M3 gaan zijn maar dan een 120(+) kWh accu en ook dezelfde laadpoort CCS zonder adapter dus en dat voor onder de €100.000. Ook denk ik dat ze meer op de X zullen gokken dan op de S, misschien zelfs wel zonde vleugeldeuren. Waar de M3/Y is nu al duidelijk de concurrentie aan het voeren is met bijvoorbeeld Volkswagen is dat voor de nieuwe S/X de dikkere Audi/Mercedes rijders dus, daar gaan ze zich vol op richten. Diegene die een EV audi/Merc en toch ook wel Jaguar iPace kopen komen nu erachter dat ze in een luxe auto rijden maar veel ongemak ondervinden met laden, range etc. Dit is publiek dat het niet boeit om wat meer te betalen voor laden, bijtelling zijn ze gewent om 22/25% te betalen over een bak van een ton dus gaan ze alleen maar op vooruit hiermee, gaat echt niet omrijden om goedkoop te kunnen laden, tijd=geld dus liefst 750+ KM in de accu en thuisladen of op de zaak. Op vakantie ermee 1x laden tijdens de lunch etc. En dan is NL een klein land, als je in Duitsland straks 280 kan gaan en dan 500 km doortrappen op één lading, alle Mercs, Porches en Audi's zoektrekt denk ik zo maar dat Duitslang de nieuwe nr1 in Europa zal worden qua Tesla uitleveringen, in ieder geval de S/X.
 
  • Like
Reactions: GIO1974
Verkoopcijfers zijn ook zo slecht omdat vrijwel iedereen die een S of X overwoog in december nog voor 5 jaar 4% ging.
En neem daarbij dat in Q1 ook vrij duidelijk was dat er een update ging komen. Ook worden alle auto's die tijdens de prijsverlaging (~ eind maart) zijn besteld pas in juni-juli uitgeleverd met een uitzondering daargelaten. Mijn P100D met Ludi van maart komt ook pas in juli, ivm de Raven upgrade. Geen wonder dat de verkoopcijfers slecht zijn als er geen auto's uitgeleverd worden.

Even alle bijtellingen daargelaten is Nederland wel een uitzonderlijk land qua autoprijzen en zeker geen indicatie voor Europa. Als je 100k te besteden hebt kan je nog niet eens een leuke auto met V8 aanschaffen, laat staan met wat Duitse aankleding. Voor mij was dat wel reden om voor Tesla te gaan; je krijgt meer waar voor je geld dan met een auto die voor letterlijk tienduizenden euro's minder bij de buren verkocht wordt. De keuze tussen een X3M, X5, Velar en Tesla X was bijzonder snel gemaakt. In sommige landen zal de keuze wel moeilijker zijn, kan ik me zo voorstellen.
Moet ook zeggen dat de afwerking bij Tesla wat onder een vergrootglas ligt. Als ik terugdenk aan mijn Mercedes, Mini en BMW's was er allemaal wel wat mis bij aflevering of in de begin periode. Bij de BMW lag er zelfs opeens een band af en heb ik een begrafenis moeten missen daardoor. Bij Tesla wereldnieuws, bij BMW niet eens een berichtje in het lokale suffertje ;-).
 
  • Like
Reactions: job-lek
Vandaag heb ik weer met delivery gebeld om de prijs aan te laten passen. Dat scheelt toch 3200 euro. De dame deed de toezegging dat ze het zou gaan regelen maar schermde in eerste instantie ermee dat de order geannuleerd zou moeten worden en daarna opnieuw aangemaakt. Dat lijkt me niet echt praktisch. Ze wist me wel te vertellen dat mijn order nog niet aan een auto gekoppeld is. Dat betekent dat ze ook voor de Model S helemaal afgestapt zijn van het build to order concept.
Mijn huidige S heb ik intussen verkocht en die blijft lekker in Wassenaar. Daar kan Pieter Omtzigt dan weer tevreden mee zijn.
 
  • Like
Reactions: job-lek and ebullio
Hoe doe je dat als ik vragen mag ? Rij je intussentijd met een gehuurde auto ? Ik moet noodgedwongen wachten op de levering en dan pas kan ik mn oude 85D verkopen, want nu reeds een verkoopsovereenkomst afsluiten is wel erg lastig als je geen duidelijke leveringsdatum krijgt ...
 
Hoe doe je dat als ik vragen mag ? Rij je intussentijd met een gehuurde auto ? Ik moet noodgedwongen wachten op de levering en dan pas kan ik mn oude 85D verkopen, want nu reeds een verkoopsovereenkomst afsluiten is wel erg lastig als je geen duidelijke leveringsdatum krijgt ...
Er is een verschil tussen het aangaan van de verkoopovereenkomst en de feitelijke levering. Ik hoef de auto pas te leveren als ik mijn nieuwe heb.
 
OK, maar de nieuwe koper heeft er dus geen probleem mee dat je niet precies kan zijn over de timing, wat dus nog impact kan hebben op de prijs bijvoorbeeld ? Indien de wagen pas in Augustus geleverd zou worden (Tesla is er al een paar keer maanden naast geweest ook), wordt dat dan toch lastig ?

Maar als het jou lukt op die manier kan ik hem misschien ook al reeds trachten te verkopen ...
 
OK, maar de nieuwe koper heeft er dus geen probleem mee dat je niet precies kan zijn over de timing, wat dus nog impact kan hebben op de prijs bijvoorbeeld ? Indien de wagen pas in Augustus geleverd zou worden (Tesla is er al een paar keer maanden naast geweest ook), wordt dat dan toch lastig ?

Maar als het jou lukt op die manier kan ik hem misschien ook al reeds trachten te verkopen ...
Nee, hij vindt het prima, en ik ga ervan uit dat Tesla netjes deze maand mijn nieuwe auto levert zoals overeengekomen toen ik de overeenkomst met ze afsloot.