Ze lopen nog steeds mijlen ver op de concurrentie en 95% van het huidige Tesla publiek gaat overduidelijk voor zo goedkoop mogelijk, met name in NL ivm de wegvallende voordelen. Ik weet nog goed dat de meeste 2013/2014 Tesla rijders ZZP ITers waren. Dus met de volledige MIA/KIA/VAMIL (Mia ook in 2014 volledig als je in 2013 de verplichting aanging) 2013 leveringen op 0%, Tesla verzekering voor vaste prijs, ongeveer €750, gratis laden. Met een inkomstenbelasting van 52% was je netto aanschaf bedrag ongeveer gelijk aan een luxe Golf of standaard Audi A4. Met dan ook nog eens zo een 60k aan kilometers per jaar voornamelijk op de SuC en de gratis bakjes koffie terwijl je aan het laden was werden de KM uiteraard vol gedeclareerd bij de opdrachtgevers.
Nu is het heel anders, Tesla zal zich nu echt op de luxe rijders moeten gaan richten waar de slag zal worden moeten geslagen door een veel langere range, hoge laadsnelheden, zowel AC als DC en een fantastisch laadnetwerk. Wat ik zo kan opmaken uit de berichtgeving zal er vanaf september/oktober echt een geheel ge-update S/X lijn komen (is hier al aangegeven), met inderdaad minimalistische interieur zoals de M3 maar ze zullen denk ik echt met veel wijzigingen gaan komen. Denk zeker hogere kwaliteit zittingen en betere afwerking. De accu en laadtechniek zal dezelfde als de M3 gaan zijn maar dan een 120(+) kWh accu en ook dezelfde laadpoort CCS zonder adapter dus en dat voor onder de €100.000. Ook denk ik dat ze meer op de X zullen gokken dan op de S, misschien zelfs wel zonde vleugeldeuren. Waar de M3/Y is nu al duidelijk de concurrentie aan het voeren is met bijvoorbeeld Volkswagen is dat voor de nieuwe S/X de dikkere Audi/Mercedes rijders dus, daar gaan ze zich vol op richten. Diegene die een EV audi/Merc en toch ook wel Jaguar iPace kopen komen nu erachter dat ze in een luxe auto rijden maar veel ongemak ondervinden met laden, range etc. Dit is publiek dat het niet boeit om wat meer te betalen voor laden, bijtelling zijn ze gewent om 22/25% te betalen over een bak van een ton dus gaan ze alleen maar op vooruit hiermee, gaat echt niet omrijden om goedkoop te kunnen laden, tijd=geld dus liefst 750+ KM in de accu en thuisladen of op de zaak. Op vakantie ermee 1x laden tijdens de lunch etc. En dan is NL een klein land, als je in Duitsland straks 280 kan gaan en dan 500 km doortrappen op één lading, alle Mercs, Porches en Audi's zoektrekt denk ik zo maar dat Duitslang de nieuwe nr1 in Europa zal worden qua Tesla uitleveringen, in ieder geval de S/X.