Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S/X refresh

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag een testrit in een nieuwe S met de yoke mogen maken van een klein uur.

Veel rotondes gereden. Denk dat ik nog best aan de yoke kan wennen maar het gebruik van die buttons als knipperlicht… Iemand die er al aan gewend is? Of is hier een trucje voor?
Grote rotondes is geen probleem, maar kleine rotondes waarbij ik de eerste afslag moet nemen is nog steeds #BMWrijder (knipperlicht niet gebruiken) ;)
Maar toch wil ik de Yoke niet meer missen.
 
Grote rotondes is geen probleem, maar kleine rotondes waarbij ik de eerste afslag moet nemen is nog steeds #BMWrijder (knipperlicht niet gebruiken) ;)
Maar toch wil ik de Yoke niet meer missen.

Vandaag een testrit in een nieuwe S met de yoke mogen maken van een klein uur.

Veel rotondes gereden. Denk dat ik nog best aan de yoke kan wennen maar het gebruik van die buttons als knipperlicht… Iemand die er al aan gewend is? Of is hier een trucje voor?
Voor mij zijn de rotondes nog steeds een niet eenvoudige manier om de knipperlichten goed te gebruiken. De Yoke daarentegen is reeds zeer gewoon aan het worden. Ik weet niet of ik nu nog zou kiezen voor het ronde stuur. Volgens mij zijn er in de States minder kleine rotonde's en is dit daar geen issue.
 
Voor mij zijn de rotondes nog steeds een niet eenvoudige manier om de knipperlichten goed te gebruiken. De Yoke daarentegen is reeds zeer gewoon aan het worden. Ik weet niet of ik nu nog zou kiezen voor het ronde stuur. Volgens mij zijn er in de States minder kleine rotonde's en is dit daar geen issue.
Het is het enige punt nog in het bestelproces van een nieuwe X.....ik denk dat ik toch voor het ronde stuur ga.........
 
Het gaat me ook niet zo zeer om de richtingaanwijzers maar om het sturen in het algemeen........
Een rond stuur is superieur tegenover een yoke, behalve als een yoke steer by wire heeft (lees: je nooit hoeft over te pakken).

Iedereen die je iets anders vertelt (inclusief het ‘je moet er aan wennen’ argument) praat onzin, of overschat zijn eigen rijkunsten.

Bij een nieuwe order zou ik altijd voor een rond stuur gaan, tot dat het stuur systeem geheel digitaal wordt.
 
Een rond stuur is superieur tegenover een yoke, behalve als een yoke steer by wire heeft (lees: je nooit hoeft over te pakken).

Iedereen die je iets anders vertelt (inclusief het ‘je moet er aan wennen’ argument) praat onzin, of overschat zijn eigen rijkunsten.

Bij een nieuwe order zou ik altijd voor een rond stuur gaan, tot dat het stuur systeem geheel digitaal wordt.
Oneens, een rond stuur kan superieur zijn t.o.v. een yoke als je heel veel in de stad rijdt en iedere keer moet keren op de weg. Aangezien 99% van de tijd gewoon rechtdoor is of de bochten van die aard zijn dat het eenvoudig kan met een yoke is een yoke statistisch superieur aan een rond stuur omdat het zichtveld zoveel aangenamer is dan bij een rondstuur. Die enkele keur dat een rond stuur op een rotonde of keren op de weg aangenamer zou kunnen zijn is het wennen een koud kunstje.

Ieder zijn ding ;)
 
Vandaag een testrit in een nieuwe S met de yoke mogen maken van een klein uur.

Veel rotondes gereden. Denk dat ik nog best aan de yoke kan wennen maar het gebruik van die buttons als knipperlicht… Iemand die er al aan gewend is? Of is hier een trucje voor?
Mijn truuk is de linkerhand op het stuur houden, zodat je weet waar de knop zit. Als het het stuur los laat, dan ben je de weg kwijt. Ben er toch wel snel gewend aan geraakt moet ik zeggen. Wat bij mij nu eigenlijk het meest mis gaat is dat de "knop" niet reageerd. Maar als je je vinger op de knop legt en heen en weer schuift reageerd hij uiteindelijk wel. Nee, het is niet ideaal, maar er is aan te wennen. Op de snelweg overigens is het dikke prima.

De Yoke zelf is wel ok. Er is aan te wennen. Ik vind het niet beter, maar ook niet mega veel slechter. Hopelijk komt in maart het rond stuur beschikbaar en dan zullen we zien.
 
Last edited:
Een rond stuur is superieur tegenover een yoke, behalve als een yoke steer by wire heeft (lees: je nooit hoeft over te pakken).

Iedereen die je iets anders vertelt (inclusief het ‘je moet er aan wennen’ argument) praat onzin, of overschat zijn eigen rijkunsten.

Bij een nieuwe order zou ik altijd voor een rond stuur gaan, tot dat het stuur systeem geheel digitaal wordt.
Het voordeel van de yoke is dat goeie chauffeurs zich niet moeten aanpassen, en slechte chauffeurs gedwongen worden een betere stuurhouding te nemen.
 
Het voordeel van de yoke is dat goeie chauffeurs zich niet moeten aanpassen, en slechte chauffeurs gedwongen worden een betere stuurhouding te nemen.
Zoals je weet, ben ik het daar niet mee eens. Heb een rond stuur precies hetzelfde vast als de Yoke.

Anyway, laten we niet de Yoke vs rond stuur discussie beginnen. Dat wordt een gebed zonder einde. Het maakt ook niet meer uit, want je kan nu kiezen. Iedereen weet hoe een rond stuur rijdt. Als je wil weten hoe de Yoke rijdt, boek een proefrit bij Tesla en maak je keuze :)
 
Sorry voor het openbreken van deze discussie jongens 😂

Ging me eigenlijk ook meer om de richtingaanwijzerknopjes dan de yoke zelf. Die laatste, daar kon ik verdacht snel aan wennen tijdens de testrit, ook op rotondes. Maar om vlak voor het verlaten van de rotonde het pijltje naar rechts te vinden op een volledig gedesoriënteerde yoke (lees: bestuurder), dat vind ik best een ding en vraag me af of je dat kan leren (Bijv de hierboven genoemde truc met de linkerhand op dezelfde plek houden). Ben benieuwd hoe Elon ooit dacht dat dit handig was, zou hem wel eens willen zien rijden hiermee (of zou hij totaal lak hebben aan richting aangeven op rotondes 😅?).
 
  • Like
Reactions: Mister Rafiki
Het voordeel van de yoke is dat goeie chauffeurs zich niet moeten aanpassen, en slechte chauffeurs gedwongen worden een betere stuurhouding te nemen.
Het gaat niet over stuurhouding, of zicht, of hoe makkelijk/moeilijk een rotonde op de openbare weg te nemen valt.

Een yoke (in het geval van Tesla, waar geen steer by wire aanwezig is) introduceert een extra risico in (nood)situaties - het mis kunnen grijpen van je stuur wanneer het echt nodig is.

Mocht je twijfelen - rij met je yoke eens een dagje mee met een rijvaardigheidstraining.
 
Sorry voor het openbreken van deze discussie jongens 😂

Ging me eigenlijk ook meer om de richtingaanwijzerknopjes dan de yoke zelf. Die laatste, daar kon ik verdacht snel aan wennen tijdens de testrit, ook op rotondes. Maar om vlak voor het verlaten van de rotonde het pijltje naar rechts te vinden op een volledig gedesoriënteerde yoke (lees: bestuurder), dat vind ik best een ding en vraag me af of je dat kan leren (Bijv de hierboven genoemde truc met de linkerhand op dezelfde plek houden). Ben benieuwd hoe Elon ooit dacht dat dit handig was, zou hem wel eens willen zien rijden hiermee (of zou hij totaal lak hebben aan richting aangeven op rotondes 😅?).
Ik denk dat het grote verschil is dat ze in de VS niet zoveel rotondes hebben, en meeste wegen kaarsrecht zijn, dus dan speelt dit probleem niet zo zeer.
 
  • Like
Reactions: Vlaaiman
Het gaat niet over stuurhouding, of zicht, of hoe makkelijk/moeilijk een rotonde op de openbare weg te nemen valt.

Een yoke (in het geval van Tesla, waar geen steer by wire aanwezig is) introduceert een extra risico in (nood)situaties - het mis kunnen grijpen van je stuur wanneer het echt nodig is.

Mocht je twijfelen - rij met je yoke eens een dagje mee met een rijvaardigheidstraining.
'tis goed, ge hebt den dikste,
 
Koop 2 plaklettertjes L en twee R, plak ze naast de knop op stuur, kan je ze makkelijker terugvinden ;) En als je geen yoke wil bestel / koop je een rond stuur. Heb er zelf geen last van. En oh ja, ik heb heel veel circuit ervaring. ( Niet met de Tesla overigens ) Wat ik veel gevaarlijker vind is dat in veel auto's voor mij met mijn 2.05 mtr veel te weinig ruimte is ( vooral tussen stuur en versnellingspook ) Dat is met de bediening en yoke in onze nieuwe Tesla volledig opgelost, mijn zitpositie is prima wat enorm bijdraagt aan de veiligheid.
 
  • Like
Reactions: Xfrank
Hoe kan het beter zijn met een stuk stuur minder, dat als het er wel is, totaal niet hindert?
  • Zicht: het stuur is instelbaar je kan het perfect zo instellen dat het volledige dashboard zichtbaar is.
  • Stuurhouding: zelfs met een volledig rond stuur kan je de perfecte houding nemen. (Terzijde: die perfecte houding is bullshit als je met AP op de autoweg cruiset)
Een volledig stuur heeft in theorie een stuk te veel, maar ik zou zeggen:”baadt het niet, ‘t schaadt niet”.
En je zal inderdaad in paniek maar eens verkeerd grijpen in een noodsituatie. Zoals we allemaal wel eens op de rem gestampt hebben bij onze eerste automaat, toen we wilden ontkoppelen.
Disclaimer: ik vraag het om te begrijpen, niet om een kamp te kiezen.
 
  • Like
Reactions: Rqcg and DVR-MYP