Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model X Ervaringen - Benelux

This site may earn commission on affiliate links.
Reed vandaag over de Franse binnenwegen naar Clermont Ferrand. Ap niet mogelijk dus dan maar CruiseControl. Wat schets mijn verbazing. Elke bocht werd er netje 'gas' teruggenomen en later weer opgetrokken. Bij flauwe bochten weinig, bij scherpe veel. Heb haar zelf alleen nog maar hoeven sturen. Helaas dendert ze wel met 90 op een rotonde af. Systeem is nog niet perfect maar wel al verbazingwekkend.
 
  • Like
Reactions: Cloxxki
Dit hoort waarschijnlijk ook onder dit draadje.

Afgelopen woensdag mochten wij onze X ophalen. Mijn vrouw zou deze week gaan fietsen in (F) met vriendinnen. Dus heb ik met de 4 jongens (en hond) een roadtrip gepland. Via la Centre de France (wonen mijn ouders) door naar Barcelona. Overmorgen naar Milaan, dan door de Alpen, om de Bodensee naar Lindau en weer naar huis. Ongeveer 5000 kilometer in een week. Wat een genot die AP.
Zelfs in Parijs bijna niet in hoeven grijpen.
 
Keyfob misschien ingeklemd en wellicht onbedoeld ingedrukt?
Bijvoorbeeld bij het vastzetten van de gordel?
Tesla heeft de logs nagekeken en in de juiste volgorde bestuurdersdeur opengedaan, ingestapt, deur gesloten, gordel aangedaan en dan is het commando gegeven met de fob om de vleugeldeur te openen.
Dus je hebt het bij het juiste eind :)

Ondertussen heb ik de Falcon X vandaag terug opgehaald bij De Buck, en zijn vleugel is onzichtbaar hersteld met een volledige nieuwe deur :)
 
  • Like
Reactions: KrisB
Mijn vrouw had gisteren een achterraam open laten staan omdat ze er vanuit ging dat de auto deze vanzelf wel dicht zou doen bij weglopen en afsluiten. Op zich geen onlogische gedachte bij een geautomatiseerde auto als deze. Ik weet dat dit niet het geval is, maar waarom eigenlijk niet? Veiligheidsredenen? Technisch lijkt het me een eenvoudige check en handeling en mij een fijne optie om te kunnen inschakelen.

Maarten
 
FullSizeRender (9).jpg


Zo....heb de 40.000 inmiddels ook gepasseerd op mijn X.
Aangeschaft op 30-9-2016, dus zit nog steeds op schema van 60.000 km/pj.
Mijn ervaringen de afgelopen 10.000km waren wat uitgebreider dan daarvoor.

Service center bezoek
Ben een 2x langs geweest omdat mijn stoel "kraakte". Als ik het gas los laat, en de radio staat uit ( vanwege geluid ) dan hoor je de stoel terugglijden in een andere positie, erg minimaal, maar wel veel geluid daarbij. Geef je dan weer licht wat meer acceleratie hoor je het tegenovergestelde. Dat was in het begin echt minimaal, maar werd inmiddels teveel en dat is opgelost door het service center tilburg, goede service!

Ongelukje/schade
Reed op een rotonde toen een malloot bedacht er nog even snel voor langs te gaan. Vol in de flank geraakt. Hele neus was beschadigd, bumper kapot, motorklep kapot, sensors kapot etc. Dat is uiteindelijk allemaal netjes gerepareerd door Haans autoschade in Tilburg. Maar de verzekering van de persoon die ik had aangereden claimde dat ik geen voorrang had uiteindelijk aangezien hij van rechts kwam. Dat was correct, maar hij had verzwegen dat er haaientanden op de rotonde stonden voor hem. Gelukkig had ik een dashcam en heb ik de beelden opgestuurd, geen enkel probleem meer, schade netjes uitgekeerd ;)

Keyfob kapot
Keyfob deed het ineens niet meer, helemaal niks. Zelfs de handleiding gevolgd en gekeken naar de alternatieve methoden van de handleiding. Contact met servicedesk, niks hielp. Uiteindelijk in Hamburg (D) naar een service center geweest, zijn ze anderhalf uur bezig geweest, maar ook dat hielp niet. Uiteindelijk nieuwe keyfob gekregen en moet de andere die toen nog thuislag nog in tilburg omruilen voor een nieuwe. Want allebei zijn ze nu niet meer werkend. Gelukkig kon het nog wel met de telefoon auto openen en starten, maar was niet ideaal op onze roadtrip.

Wintersport
Heerlijke rit gehad heen en terug. 4 volwassen, incl skies en bagage in de auto. En zonder problemen alles met de superchargers gedaan.

Trillende vooras
Enige minpunt wat eris bijgekomen de afgelopen periode, en wat nu meer opvalt, is de trillende vooras bij het acceleren. Vooral bij het wat snellere acceleren en vanuit stilstand begint de hele auto te schudden. Schijnt dus de vooras te zijn, en de service centers zouden inmiddels generatie 2 van deze as hebben. Daar moet ik nog een afspraak voor maken om die te laten vervangen want begint nu langzamerhand te frusteren.

Roadtrip Scandinavie
Ruim 4.000 km gereden met de 3 kids en vrouw en de X door scandinavie. Noord duitsland/Denemarken/Zweden/Noorwegen hebben we aangedaan, wat een fantastische trip zeg! Echt genieten van de autopilot en de ruimte in de auto. Kinderen hebben genoten van de ipads aan de stoelen. Hoefde uiteindelijk maar 1 keer de ChaDeMo lader te gebruiken van @widodh die ik had geleend voor deze trip, bedankt voor het lenen! Maar was er dus wel blij mee dat ik hem had, want het kwam op een ongelukkig tijdstip. En betalen was een crime. Sms werkte niet, Creditcard werkte niet, de App van de pall werkte niet, mijn RFID tags (3 stuks) werkte niet. Uiteindelijk via een website van de paal zelf via mijn mobiel lukte het met de creditcard uiteindelijk.
FullSizeRender (11).jpg


IMG_1652.JPG



Kortom, heerlijke auto en ik kijk uit naar de volgende km's!!
 
De linker falcon wing deur wil niet meer helemaal open. De deur sensor ziet een obstakel.(als de deur dicht is rode lijn naast de deur op de display). Ook geforceerd verder openen werkt maar deels. halverwege gaat de deur simpelweg niet verder meer open. Iemand met het zelfde probleem?

Nee, gelukkig nog geen problemen mee gehad. Wel soms dat die bij het openen denkt iets te zien en niet helemaal opengaat, maar dan werkt het geforceerd verder openen wel en dat is ook niet elke keer hetzelfde of bij dezelfde deur;

Toch zeker geen te vuile auto? ;)
 
De linker falcon wing deur wil niet meer helemaal open. De deur sensor ziet een obstakel.(als de deur dicht is rode lijn naast de deur op de display). Ook geforceerd verder openen werkt maar deels. halverwege gaat de deur simpelweg niet verder meer open. Iemand met het zelfde probleem?
Ja, ook 2x voorgekomen bij rechtse deur, verleden weekend. Geen obstakels in ruime omgeving, enkel geschilderde lijnen van parking. Verder op te volgen, want lijkt moeilijk te reproduceren.
 
Zo....heb de 40.000 inmiddels ook gepasseerd op mijn X.
Aangeschaft op 30-9-2016, dus zit nog steeds op schema van 60.000 km/pj.
Mijn ervaringen de afgelopen 10.000km waren wat uitgebreider dan daarvoor.

Wij zitten op een gelijkaardig schema: 43.000km nu en een weekje eerder in ons bezit!

Ik heb na drie maanden ook een keyfob gehad die niets meer deed, maar dat was een probleem met de firmware ofzoiets en met een update daarvan en een nieuwe batterij ging hij weer wel.

En wij hebben ook een trillende vooras gehad. Ik dacht dat het iets was met de uitlijning van de banden ofzo, maar één keer optrekken in het testritje met de mecanieker en hij wist al genoeg. Blijkbaar is het iets met de kogellagers van de voorste cardanas, wat ze dus nog al hadden gezien. En wij hadden ook een -soms heel zacht en soms harder- 'toek-toek-toek-toek-toek-toek' geluid en dat bleek een zaagtandmotief in de achterste banden te zijn. Die achterbanden waren met bijna 40.000 km nog helemaal niet versleten, maar wel verkeerd afgesleten, wat het vervelende geluid gaf. En aangezien we onder goodwill twee nieuwe achterbanden hebben gekregen denk ik dat dat wel iets te maken had met die cardanas.

En bij het onderhoud hebben ze ook gezien dat er iets niet helemaal in orde was met een onderdeel van de airco (roest ofzo) en dat hebben ze dan besteld en achteraf vervangen.

Verder blijft het elke keer weer een genot om er mee te rijden! Niet te geloven hoe zalig dat die rijdt en dat geweldige zicht, dat blijft me ook elke keer fascineren!
 
  • Like
Reactions: FrankNL
En wij hebben ook een trillende vooras gehad. Ik dacht dat het iets was met de uitlijning van de banden ofzo, maar één keer optrekken in het testritje met de mecanieker en hij wist al genoeg. Blijkbaar is het iets met de kogellagers van de voorste cardanas, wat ze dus nog al hadden gezien.

Mijn S, 85D, heeft deze maand een nieuwe cardan as voor gekregen wegens exact hetzelfde probleem. Het is dus niet voorbehouden aan de X, wellicht is het hetzelfde onderdeel.

Onderdeel halfshaft dual motor 1030615-00B links en ....616 - rechts.
 
Last edited:
Heren,

Ik ben aan het kijken naar een Tesla Model X, donderdag naar Tesla voor een proefrit.
Zijn er redenen om bijvoorbeeld voor de 100D te kiezen ipv de 75D?
De range van de 75D volstaat ruim voor mij, daar heb ik de 100D zeker niet voor nodig.

Misschien hebben jullie nog goede argumenten waarom wel/ niet voor een bepaald model te kiezen.

Alvast bedankt.

Groet,
Simon