Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model X Ervaringen - Benelux

This site may earn commission on affiliate links.
Hej Simon,

wij hebben een 75D met 5 stoelen. Super wagen!
We dachten ook niet meer range nodig te hebben. Nu, in praktijk blijkt dat het zo leuk en handig is om met autopilot te rijden voor grotere afstanden dat een 100D toch handiger zou zijn geweest (iets minder supercharging stops naar de Alpen of de Voghezen of zonder stop naar de kust en terug, zou net iets praktischer zijn).
Veel succes met je aankoop en zorg dat je een 'referral' kan gebruiken! :)

Mvg,
Jasper
--
 
  • Like
Reactions: KrisB
Heren,

Ik ben aan het kijken naar een Tesla Model X, donderdag naar Tesla voor een proefrit.
Zijn er redenen om bijvoorbeeld voor de 100D te kiezen ipv de 75D?
De range van de 75D volstaat ruim voor mij, daar heb ik de 100D zeker niet voor nodig.

Misschien hebben jullie nog goede argumenten waarom wel/ niet voor een bepaald model te kiezen.

Alvast bedankt.

Groet,
Simon
Er is geen enkele andere reden dan extra range om voor de 100D te kiezen. Dus als je die echt niet nodig hebt dan vooral je knaken in je zak houden.
 
  • Informative
Reactions: PascalH
Klopt, afweging of de extra range de 23.000 extra euros waard zijn. Was in februari "slechts" 12.000, nu bijna het dubbele. Ik zou eens een paar simulaties doen op abetterrouteplanner.com naar verre bestemmingen (>150 km), eventueel heen en terug. Tweede overweging is de herverkoopwaarde, derde overweging is het fiscaal aspect (zowel personen- als vennootschapsbelasting).
Wat betreft herverkoopwaarde mag je ervan uitgaan dat de technologie niet stil zal staan en de 75 mogelijks minder gegeerd zal zijn dan de 100 hoe langer je wacht om te verkopen, maar het blijft hierbij koffiedik kijken.
Naar laadsnelheid en dergelijke denk ik dat de 75 en 100 aan elkaar gewaagd zijn, als je het forum volgt zie je dat er stiekem meer en meer 85 batterijen worden geleverd afgetopt op range 75.... maar wel met die laadsnelheid.
 
Buiten de extra range, is de 100D ook 0,3 sec sneller op een sprintje van 0-100km/u (4,8 vs 5,2sec) en heeft een hogere topsnelheid (250 km/u vs 210 km/u), maar of dat voor de meeste mensen een verschil van 23 000 euro waard is, betwijfel ik.

Exact mijn gedachte. Houd vooral het geld in je portemonnee als je de extra range niet nodig hebt. Kun je een hoop leuke dingen mee doen.

Zoals sparen voor een tweede model X :D
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Er zijn idd een paar kleine verschillen.
  • 0-100km/u in 4,9 sec ipv 5,2
  • Topsnelheid 250km/u ipv 210 km/u
Vwb range"(welke voor @SimonF87 niet van belang is)
  • Randstad-Saint Tropez 14u ipv 15:45u
  • Randstad-Gerlos 11u ipv 13u
Die leken mij te verwaarlozen. als de range niet van belang is. In mijn persoonlijke situatie wegen die laatste 2 punten(lees vrouw) juist enorm zwaar. Ik zou dan ook de 120D kopen als ik de keuze kreeg.

Je kunt waarschijnlijk ook nog wel een demo 90D voor de prijs van een nieuwe 75D kopen.
 
  • Like
Reactions: is3 and Basvdpoel
En hoe zit het hier met de andere model X-en?

Wij hebben eind juli, tien maanden en een week nadat we hem zijn gaan ophalen, de 50 000 km bereikt!
Qua getallen komen we dan uit op een totaal van 12 405 kWh, ofwel een verbruik van 248 Wh/km.

Qua mankementen hebben we de eerste maanden de windruis vooraan gehad en de piepende falconwingdoors.
Rond 40 000 km hebben ze de voorste cardanas vervangen en de achterste banden.
En nu hebben we aan de passagiersdeur vooraan de chroomstrip die wat loslaat en de FWD die binnenin aan de kant tegen het metaal schuurt en beter afgesteld moet worden.
Kortom, als ik alle verhalen hier lees, een Tesla van topkwaliteit :D

Verder hebben we dus al 50 000 km ongelooflijk veel rijplezier! We genieten er nog elke keer van om met onze model X op stap te gaan, het optrekken aan de lichten, het ongelooflijke zicht door de voorruit, de fantastische technologie, nooit gedacht dat ik een auto-liefhebber kon worden :D
 
Ik zit met dezelfde afwegingen. Het prijsverschil tussen de 75 en de 100 is inderdaad (te) groot.
Maar: de restwaardegarantie -41% bij 5 jaar- maakt dat het prijsverschil in aankoop/lease grotendeels weer wordt goedgemaakt over die looptijd. En dan is een 100 toch weer leuk.
 
Ik zit met dezelfde afwegingen. Het prijsverschil tussen de 75 en de 100 is inderdaad (te) groot.
Maar: de restwaardegarantie -41% bij 5 jaar- maakt dat het prijsverschil in aankoop/lease grotendeels weer wordt goedgemaakt over die looptijd. En dan is een 100 toch weer leuk.

Omdat vrij recent de 90D uit het NL assortiment is gehaald heb je misschien geluk nog een 90D te treffen met korting. In de praktijk iets duurder dan de 75D, maar echt goedkoper dan de 100D. En een mooi compromis voor actieradius voor wie dat wel van belang is (zoals voor mij). Voordeel tov demo-auto is dat je wel alle fiscale voordelen hebt (als je ondernemer bent) van een nieuwe...

Staan niet op de site, maar verkoop adviseurs Tesla hebben misschien nog een lijstje. Die van ons hebben we daar in elk geval van besteld :)
 
Omdat vrij recent de 90D uit het NL assortiment is gehaald heb je misschien geluk nog een 90D te treffen met korting. In de praktijk iets duurder dan de 75D, maar echt goedkoper dan de 100D. En een mooi compromis voor actieradius voor wie dat wel van belang is (zoals voor mij). Voordeel tov demo-auto is dat je wel alle fiscale voordelen hebt (als je ondernemer bent) van een nieuwe...

Staan niet op de site, maar verkoop adviseurs Tesla hebben misschien nog een lijstje. Die van ons hebben we daar in elk geval van besteld :)

Nadeel is overigens wel dat deze 90D's binnen een paar weken geleverd worden... :) :)
 
Omdat vrij recent de 90D uit het NL assortiment is gehaald heb je misschien geluk nog een 90D te treffen met korting. In de praktijk iets duurder dan de 75D, maar echt goedkoper dan de 100D. En een mooi compromis voor actieradius voor wie dat wel van belang is (zoals voor mij). Voordeel tov demo-auto is dat je wel alle fiscale voordelen hebt (als je ondernemer bent) van een nieuwe...

Staan niet op de site, maar verkoop adviseurs Tesla hebben misschien nog een lijstje. Die van ons hebben we daar in elk geval van besteld :)
Ik heb vandaag navraag gedaan voor een zaken partner vandaag bij SeC Rotterdam; er is nog keuze te over van wat onderweg is qua 90D
 
  • Like
Reactions: EelkoV
Zo heb ik het ook met de S gedaan, binnen een week een voorraad 90. Maar nu met de restwaardegarantie en, zo hoorde ik vandaag, 0,4% nog deze week ook op een 100, is dat toch ook een verleidelijke optie..

Ja zeker, al hebben ze mij uitgelegd dat de 0,4% alleen geldt voor de 75D en de rest 90D, maar dat voor de 100D een hoger tarief (meen 2,75%) geldt. Dat maakte voor mij toch het verschil...
 
Ik overweeg de aanschaf van een X en heb het hele draadje gelezen. Kwam vaak de discussie tegen over de 6 vs 7 zitsconfiguratie. Wat ik niet kan vinden was wat nou precies de maximale lengte is voor de persoon op de middelste zitplaats op de 2e rij. Kan mij frêle ega met haar 1,60 meter (of een van mijn dochters) daar comfoetaal een lange reis zitten of heb je echt niets aan deze zitplek?
 
Ik overweeg de aanschaf van een X en heb het hele draadje gelezen. Kwam vaak de discussie tegen over de 6 vs 7 zitsconfiguratie. Wat ik niet kan vinden was wat nou precies de maximale lengte is voor de persoon op de middelste zitplaats op de 2e rij. Kan mij frêle ega met haar 1,60 meter (of een van mijn dochters) daar comfoetaal een lange reis zitten of heb je echt niets aan deze zitplek?
Wij hadden eerst een 6 zitter model x, die wij hebben ingeruild op een 7 zitter toen bleek dat wij een tweeling zouden krijgen en daarmee in totaal drie kinderen (en toen ik toch bezig was, heb ik ook maar meteen autopilot 2.0, een 100 kWh accu en performance aangevinkt, dat laatste enkel omdat toen een 100 kWh accu enkel verkrijgbaar was als p100d :D).

Wij zijn erg tevreden met de 7 zitter. Op het middenzitje van de tweede zitrij ik met mijn 1,90 niet gaan zitten, maar tot 1,75 meter zit je daar prima. De kinderen met hun stoelen (twee maxi cosi's en een kinderzitje voor een 4 jarige) passen goed.
 
Wij hadden eerst een 6 zitter model x, die wij hebben ingeruild op een 7 zitter toen bleek dat wij een tweeling zouden krijgen en daarmee in totaal drie kinderen (en toen ik toch bezig was, heb ik ook maar meteen autopilot 2.0, een 100 kWh accu en performance aangevinkt, dat laatste enkel omdat toen een 100 kWh accu enkel verkrijgbaar was als p100d :D).

Wij zijn erg tevreden met de 7 zitter. Op het middenzitje van de tweede zitrij ik met mijn 1,90 niet gaan zitten, maar tot 1,75 meter zit je daar prima. De kinderen met hun stoelen (twee maxi cosi's en een kinderzitje voor een 4 jarige) passen goed.
Super, dank voor je snelle antwoord. Nu alleen nog knoop door hakken met het dilemma 'wachten opdatde volledigneer klapbare 2e zitrij ook naar de EU komt' of korting op een voorraad model (als ze er nog zij, op de site ineens alle x-en weg).