Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model X reservaties - Benelux - Bestelling/Design/Levering etc

This site may earn commission on affiliate links.
Jouw display staat op Typical?
Ik meen mij te herinneren dat ik dat bij afleveren zo geconfigureerd heb. Ik weet zelfs de optie niet meteen staan maar zal nog eens controleren straks.
In ieder geval: 320 km is de officiële EPA range en ik dacht dat daar de "typical" range op gebaseerd is. De andere optie is op basis van NEDC, en dat sprookje geloven ze enkel de belastingen.
De 75D zou 238 ml = 380 km moeten halen.

Word de range op de batterij indicator aangepast aan werkelijk verbruik? Ik weet dat de energie tab echt verbruik rekent, maar dat hangt natuurlijk af van de laatste 50 km.
 
Er is me niet gemeld dat er nog panelen nageleverd worden. De 2 vloerplaten zijn er bij en achter de zetels is een verticale plaat gemonteerd.

In de eerste 5-sear MXen waren er nog wat problemen met het leveren van het panelen dat ervoor zorgt dat de volledige laadruimte vlak wordt, en met het vertikale paneel achter de seats. Er zijn meerdere engelstalige threads over, hier eentje:
5 seaters, how is your load floor supported behind the 2nd row?

Goed te horen dat het bij jou ook al in orde is :)
 
Ik meen mij te herinneren dat ik dat bij afleveren zo geconfigureerd heb. Ik weet zelfs de optie niet meteen staan maar zal nog eens controleren straks.
In ieder geval: 320 km is de officiële EPA range en ik dacht dat daar de "typical" range op gebaseerd is. De andere optie is op basis van NEDC, en dat sprookje geloven ze enkel de belastingen.
De 75D zou 238 ml = 380 km moeten halen.

Word de range op de batterij indicator aangepast aan werkelijk verbruik? Ik weet dat de energie tab echt verbruik rekent, maar dat hangt natuurlijk af van de laatste 50 km.

Er wordt wel rekening gehouden met temperatuur en werkelijk verbruik maar dat is in mijn ervaring echt maar minimaal. In de richting van misschien 1-2%.

Bij afleveren staat de consumption setting meestal al op Typical dacht ik, maar kun je dat checken?
 
Gisteren heb ik mijn 60D opgehaald (tja, range zal ik op moeten letten). Mijn cruise control werkt ook (nog?) niet. FF gebeld met service, maar zou geactiveerd worden door software update.

Ik betwijfel dat eigenlijk wel een beetje, want heb nu versie 17.7.2 en de changelist maakt duidelijk vermelding van Traffic Aware Cruise Control.
Bovendien zie ik geen enkele voorligger opduiken op het dashboard. Ik vermoed dat de radar niet in orde is.

Ik heb de eerste 10-tallen kilometers de melding gekregen dat de camera's werden gekalibreerd. Dit bericht is ondertussen vervangen door "Cruise control niet beschikbaar, contacteer service als het probleem aanhoud."
Ik vermoed dat de radar het niet doet. Ik mis cruise control op dit moment toch ook wel zeer erg, doe veel autostrade.

Cruis werkt dus nog altijd niet na >1200 km. Zeker niet meer aan het kalibreren, vast een defecte radar.

Morgen afspraak in het Service Center Zaventem. Ik zal een vervangwagen krijgen omdat er een kleine beschadiging bovenop de rechter vleugeldeur zit, was er al bij aflevering.
Ik heb ondertussen screenshots proberen te nemen bij elke melding die ik kreeg m.b.t. cruise/auto-pilot. Soms een "groene" melding bij het instappen (opstarten auto?), altijd een foutmelding (gele) bij activeren cruise. Screenschot zou lang duwen op rechts-onder stuurknop moeten zijn, maar kreeg geen enkele melding daarvan, dus hoop dat de service techs ze vinden in hun systeem.
 
Cruis werkt dus nog altijd niet na >1200 km. Zeker niet meer aan het kalibreren, vast een defecte radar.

Morgen afspraak in het Service Center Zaventem. Ik zal een vervangwagen krijgen omdat er een kleine beschadiging bovenop de rechter vleugeldeur zit, was er al bij aflevering.
Ik heb ondertussen screenshots proberen te nemen bij elke melding die ik kreeg m.b.t. cruise/auto-pilot. Soms een "groene" melding bij het instappen (opstarten auto?), altijd een foutmelding (gele) bij activeren cruise. Screenschot zou lang duwen op rechts-onder stuurknop moeten zijn, maar kreeg geen enkele melding daarvan, dus hoop dat de service techs ze vinden in hun systeem.
Ben zojuist ook maar eens langs SC gereden. Afspraak gemaakt om afleverpunten op te laten lossen.
Vanochtend ook de update 17.9.3 geïnstalleerd. Nieuwe airco snelheden en 10km Autosteer extra. Leuk, maar het werkt na 980km nog steeds niet. Monteur ter plaatse gaf aan dat de auto ongeveer 100km aan weg moet hebben gereden om te kalibreren. Ritje Amsterdam Tilburg en wat meer leek mij wel voldoende.
Vanavond Tilburg Vlaardingen, 113km enkele reis. Dan misschien? Anders bij service afspraak maar laten kijken.
 
Afgelopen donderdag samen met mijn vrouw en 2 jongste kinderen in Tilburg de Model X in ontvangst genomen!
Tesla is gestart met een pilot waarbij 3 deliveries tegelijkertijd plaatsvinden. Alle aanwezigen krijgen op een groot scherm instructievideo's te zien en het delivery team vertelt over de auto. Daarnaast gelegenheid om vragen te stellen. Vervolgens naar de auto's waar ieder een eigen delivery-medewerker krijgt die de laatste instructies geeft in en om de auto.

Mijn delivery ging niet vlekkeloos, maar de Tesla mannen hebben er alles aan gedaan dat ik toch mijn auto dezelfde dag kon meenemen. Hier laat Tesla zien dat ze hun klant echt serieus nemen en alles op alles zetten om het in orde te maken. Complimenten!
Wat ging er dan mis?

- De kentekenplaten ontbraken. Best wel essentieel om de weg op te kunnen :D
De platen waren ook niet in het pand aanwezig. Ze zijn met spoed door een koerier gehaald bij de drukker.

- Enhanced Autopilot optie was niet geinstalleerd.
Dit was mij zelf niet opgevallen, maar de delivery specialist zag het toevallig toen hij de optie zocht in het menu.
Er is een engineer opgetrommeld om de optie te enablen, maar dit lukte niet, want:

- Firmware voor autopilot-HW1 auto's bleek geinstalleerd
Het is natuurlijk wel erg vreemd dat dit tijdens de eindcontrole in de USA niet is opgevallen en ook niet tijdens de eindcontrole in NL.
Ik mocht ter plekke kiezen of ik de auto toch meenam en dan zou 's nachts een nieuwe firmware worden geinstalleerd. Als dat echter mis zou gaan, dan zou ik moeten terugkomen naar Tilburg. Alternatief is dat ter plekke de nieuwe firmware werd geïnstalleerd en dat er nog anderhalf uur wachttijd bij kwam.

Ik heb gekozen om het ter plekke te laten doen. Mijn vrouw was inmiddels met de kindjes alvast richting huis vertrokken. Om de tijd te doden kreeg ik een Model S P90D om anderhalf uur mee te spelen in en om Tilburg :) Ideaal om AutoPilot HW1 eens goed te testen.

Om 15:45 kon ik uiteindelijk mijn Model X naar buiten rijden en meteen aan mijn eerste rit van ruim 200km beginnen. Mijn delivery heeft bijna 5 uur geduurd, maar, zoals gezegd, Tesla Delivery heeft er alles aan gedaan om het te laten lukken.

Maar wat een geweldige auto! Na het Meet-the-Model-X event heb ik er nog maar één in het wild zien rijden. Mijn verwachtingen waren hoog, en de auto voldoet toch aan alle. Da's knap!
De autopilot HW 2.0 heb ik nog niet kunnen proberen, omdat de camera's nog aan het kalibreren zijn. Tenminste, die melding gaf hij aanvankelijk. Nu niet meer (400km gereden), maar het werkt nog steeds niet. Hij detecteer wel wegbelijning (zwarte lijntjes in het display), maar geen ander verkeer.

De auto is krasvrij geleverd en ziet er gewoon piekfijn uit. Het blijkt dat ik 1 van de weinigen ben die voor zilver metallic heeft gekozen.

Ik heb gisteren ontdekt dat 1 van de gordels gedraaid is gemonteerd. Dit schijnt vaker te gebeuren, gezien de delivery checklist op het Amerikaanse forum. Dat laat ik wel een keer in orde maken. Tevens ontdekt dat de kunststof afdekkap onder de motorkap (frunk) op enkele plaatsen los zat, maar die heb ik zelf vast kunnen zetten. Verder alles prima!

De sensoren van de Falcon deuren zijn minder gevoelig dan ik dacht. Bij het openen en sluiten duwt de vleugeldeur harder door dan veilig is. Ik geef geen "hij-stopt-als-hij-je-detecteert-ga-daar-maar-rustig-staan"-demo's meer.
Het DAB Radio ontvangst valt een beetje tegen. Schijnt niet aan Tesla, maar aan DAB te liggen. Jammer. De geluidskwaliteit van de audio installatie is echter prima. Ik heb geen Premium uitvoering, maar de standaard uitvoering volstaat zeker. En ik kom van een premium Audi Sound System met subwoofer. Die was nog net iets beter, maar een diesel motor geeft dusdanig veel geluid, dat de audio in een stille Tesla beter tot zijn recht komt.

Inmiddels heb ik al een keertje bij de Supercharger geladen. Dat ging lekker, met bijna 600 km/u.
One pedal driving werkt dankzij regeneratieve remmen voortreffelijk! Wel even wennen dat het bij een koud accupakket minder goed werkt en je dan dus wel even het rempedaal moet gebruiken.

Hieronder nog een foto van de delivery. Het was op de verjaardag van Roos (mijn vrouw). Een mooier cadeau kon zij (eh... ik) zich niet wensen :)

delivery_X.jpg
 
De autopilot HW 2.0 heb ik nog niet kunnen proberen, omdat de camera's nog aan het kalibreren zijn. Tenminste, die melding gaf hij aanvankelijk. Nu niet meer (400km gereden), maar het werkt nog steeds niet. Hij detecteer wel wegbelijning (zwarte lijntjes in het display), maar geen ander verkeer.

Ik heb hetzelfde met mijn vorige week afgeleverde Model S (ondertussen 850km op de teller). Een snel telefoontje met de SeC leerde me dat ze dat wel kennen, maar dat ik ervoor moest binnenkomen :( -> next week.. (druk in Zaventem blijkbaar).
 
Ja, alle recent binnengekomen auto's moeten vóór 1 april worden uitgeleverd. Goed voor de kwartaalcijfers.
Dit is ook de reden dat de meeste Nederlandse bestellingen pas op de laatste dagen van maart aan de beurt komen. Eerst worden de auto's voor de rest van Europa geassembleerd, want die moeten nog verder reizen op een vrachtauto en ook vóór 1 april worden uitgeleverd.
 
Mooi dat je het zo sportief opvat al die punten bij aflevering. Maar eigenlijk is dit natuurlijk bespottelijk dat dit soort zaken nog steeds fout gaan. Als de model 3 straks in grote getalen uitgeleverd gaat worden.....
Dat zal altijd zo blijven, Amerikanen hebben nu eenmaal een andere mening over perfect afgewerkt. En dat zijn ze ook volgens Amerikaanse normen, een deur met een lijn die 5 mm scheelt valt binnen de normen. :rolleyes:
 
Bij mijn nieuwe s was calibratie ook klaar na 200 km, wel lijnen geen ander verkeer dus ook geen tacc, radar moest opnieuw afgesteld bij sec, sindsdien werkt het prima. Bij sec zeiden ze 100 mijl voor calibratie als het dan niet werkt moet er iets afgesteld worden