Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model X zonder Autopilot kopen of niet?

This site may earn commission on affiliate links.
hallo,

Ik sta op het punt om mijn eerste Tesla te kopen. Mogelijk een demo X90D. Deze heeft autopilot 2.0 maar die kan ook nog gedesactiveerd worden en dan moet ik die ook niet betalen. Ik zie me dat immers nooit gebruiken en ik vindt het dan al zeker geen 5000 euro waard.

Is dat een domme beslissing?

een newbie uit België
 
Een van de meest fascinerende en gewaardeerde opties is autopilot, het is DE optie to get als je voor een tesla kiest. Ik denk dat iedereen het hier met me eens zal zijn, 1x gebruiken en je bent overtuigd. Het is bizar veel geld maar echt .. super fijn.
 
  • Like
Reactions: STLL
Het eerste wat ik doe als ik de snelweg opdraai is autopilot aan, zelfs hier in de randstad. Laat staan op de peage:)
Ook ik zou nooit zonder willen.
De zelfrijdende functie is wat anders, die bestel ik op mijn nieuwe auto nog niet mee. Eerst maar even afwachten wanneer dat werkt.
 
Wat genuanceerder: het hangt van je dagelijkse ritten af. Rijd je veel snelweg? Dan is het een prima investering waar je veel rust en comfort van hebt. Rijd je je juist veel B-wegen of in stedelijk gebied? Dan is het een dure gimmick die vaak wel werkt maar meestal net niet goed genoeg...
Eigenlijk is het vooral TACC dat waardevol is, tussen de lijntjes blijven is voor mij misbaar maar TACC daar ben ik heel blij mee.
 
Voor mij is het onmisbaar, maar ik zie in België heel veel Tesla rijders - ook de Model X en de facelift Model S - toch altijd nog slingeren in het rijvak... Ik vind het vreemd om het niet te kiezen en in een auto met zoveel computers toch koppig zelf te willen rijden.
 
Tsja. Alle argumenten waarom je het wél moet nemen, zie hiervoor. Allemaal waar. Aan de andere kant, nu heb je een auto waar het niet in zit en je mist het nog niet. Dan is de upgrade naar een X al feest genoeg. Een van onze medewerkers ipv een Audi naar een instapmodel X "gepraat" die met stoffen bekleding en zonder AP ook al de koning te rijk is.
 
Ik zou het ook nemen. Van zodra ik een baan zie met lijnen links en rechts van mijn wagen klik ik de AP aan. De zelfrijdende functie uiteraard nog niet kopen. Tegen dat dit toegelaten is en goed werkt, heb je al je volgende Tesla gekocht.
 
Ik vind autopilot persoonlijk te overschat en te duur. Je moet sowieso om de 2 min een rukje geven aan het stuur en verwisselen van baan vergt ook steeds een handeling. In de file rij ik zelf meer aan de buitenkant dan ap ivm motorrijders.

Enkel als ik echt lang op dezelfde baan kan rijden is ap echt prettig
 
mijn vorige auto, een XC90 T8 had vb zo'n zelfparkerende functie. Nooit gebruikt. Had bij Tesla een testrit gedaan (in een model S) met AP en toen vond ik er ook niets aan. Bijna het hele jaar rijdt ik alleen maart korte afstanden, enkel 1 of 2 keer per jaar op vakantie zou ik het misschien eens gebruiken. Toch dank voor al de feedback. Moet morgen beslissen.
 
mijn vorige auto, een XC90 T8 had vb zo'n zelfparkerende functie. Nooit gebruikt. Had bij Tesla een testrit gedaan (in een model S) met AP en toen vond ik er ook niets aan. Bijna het hele jaar rijdt ik alleen maart korte afstanden, enkel 1 of 2 keer per jaar op vakantie zou ik het misschien eens gebruiken. Toch dank voor al de feedback. Moet morgen beslissen.
je kan het later alsnog laten activeren. wel iets duurder dan, maar dat verschil valt weer weg tegen lagere bijtelling. Ik zeg maar zo in dit verband: bij twijfel niet inhalen!
 
mijn vorige auto, een XC90 T8 had vb zo'n zelfparkerende functie. Nooit gebruikt. Had bij Tesla een testrit gedaan (in een model S) met AP en toen vond ik er ook niets aan. Bijna het hele jaar rijdt ik alleen maart korte afstanden, enkel 1 of 2 keer per jaar op vakantie zou ik het misschien eens gebruiken. Toch dank voor al de feedback. Moet morgen beslissen.
Ik denk dat je een testrit moet doen van een uurtje, en dan beslissen.
 
De huidige Autopilot (AP2) is zonder twijfel de optie die ik totaal niet zou missen. Ik doel daarbij op de autosteer functie. De Traffic Aware Cruise Control (TACC) is wel enigzins prettig, hoewel ook die je een minder goede chauffeur maakt. Bijvoorbeeld:

- automatisch versnellen terwijl je ingehaald wordt. Dit kan gebeuren als je voorligger van baan wisselt.

- te lang in de dode hoek blijven hangen van een auto op de rechterbaan. Een goede chauffeur zou enkele meters naar voren of naar achteren opschuiven. TACC niet.

- geen of te weinig ruimte geven aan iemand die voor je wil invoegen. TACC/AP rijdt het liefst tot bijna achterop de bumper om vervolgens hard te remmen.

- phantom breaking (plotseling zonder reden hard remmen)

Rijden met Autopilot zou 40% veiliger zijn dan zonder Autopilot. Aldus een onafhankelijk onderzoek. Een onderzoek dat zich uitsluitend heeft gebaseerd op cijfers die door Tesla zelf beschikbaar zijn gesteld...
 
  • Like
Reactions: basvk and robertvg
hallo,

Ik sta op het punt om mijn eerste Tesla te kopen. Mogelijk een demo X90D. Deze heeft autopilot 2.0 maar die kan ook nog gedesactiveerd worden en dan moet ik die ook niet betalen. Ik zie me dat immers nooit gebruiken en ik vindt het dan al zeker geen 5000 euro waard.

Is dat een domme beslissing?

een newbie uit België
Het niet nemen van Autopilot zou voor mij totaal onbespreekbaar zijn. Ik rij letterlijk iedere kilometer, van autowegen tot provinciale wegen, met de AP. Alleen in de bebouwde kom stuur ik zelf. Ik ben een rustige rijder en heb een Model S met Autopilot 1.
Autopilot 1 (AP1) is op dit moment nog beter dan AP2. AP1 toont meer info op het scherm zoals motorrijders, vrachtauto's e.d. Ook op meer rijbanen. Voor AP2 is alles gelijk en wordt uitsluitend afgebeeld als personenauto's en dat alleen in de eigen rijbaan.
AP2 wordt nu al bijna twee jaar door Tesla zelf ontwikkeld en die ontwikkelingen vallen helaas tegen.
Bij een recente update van AP2 is deze versie een heel eind richting AP1 gekomen, maar evenaart deze nog niet.

Ook Tesla is niet blij met de snelheid van de vorderingen en heeft vandaag het hoofd van de software ontwikkel afdeling Autopilot, Jim Keller, ontslagen. En dit is niet het eerste ontslag. Ook een vorige baas van de Autopilot afdeling heeft het maar kort volgehouden.

In jouw geval kun je AP2 laten uitschakelen en bespaar je tijdelijk 5000 euro. Bij later alsnog inschakelen ben je meer geld kwijt, maar kun je profiteren van de doorontwikkeling van AP2.

AP2.0/2.5 zal in de toekomst AP1 zeker voorbij streven op weg naar volledig autonoom rijden. Met de nieuwe baas van de Autopilot afdeling, Andrej Karpathy, is een absolute wereldtopper op het gebied van AI aan het bewind gekomen. En juist AI is bepalend voor snelle vorderingen op AP gebied.
 
Ik vind autopilot helemaal niks. Het elke minuut mijn stuur een rukje moeten geven, het veel te vroeg inhouden bij een voorligger, het plotseling weer accelereren als er ruimte ontstaat en het allerergste, de soms plotselinge remacties waar je je echt rot van schrikt...ik ben me al maanden aan het aanpraten dat het aan mij ligt omdat iedereen hier lyrisch is, maar ik kan er simpelweg niet aan wennen en waar velen hier het zo rustgevend vinden vind ik mijn eigen rijstijl veel rustgevender. Ik heb nog hoop op verbeteringen met toekomstige updates, maar om ook een iets ander geluid te laten horen hier, voilà, bij deze ;)
Maar ik denk dat het eerder gegeven advies een heel goede is: maak een flinke proefrit met AP en kijk hoe het je bevalt.
 
Ik vind autopilot helemaal niks. Het elke minuut mijn stuur een rukje moeten geven, het veel te vroeg inhouden bij een voorligger, het plotseling weer accelereren als er ruimte ontstaat en het allerergste, de soms plotselinge remacties waar je je echt rot van schrikt...ik ben me al maanden aan het aanpraten dat het aan mij ligt omdat iedereen hier lyrisch is, maar ik kan er simpelweg niet aan wennen en waar velen hier het zo rustgevend vinden vind ik mijn eigen rijstijl veel rustgevender. Ik heb nog hoop op verbeteringen met toekomstige updates, maar om ook een iets ander geluid te laten horen hier, voilà, bij deze ;)
Maar ik denk dat het eerder gegeven advies een heel goede is: maak een flinke proefrit met AP en kijk hoe het je bevalt.
Autopilot werkt best in combinatie met jezelf. Het is een rijhulp, geen autonoom rijden.
Op de snelweg kan ik autopilot zowat alle taken geven; ik zit er enkel nog bij om te beslissen om van rijstrook te veranderen, of wanneer ik een afrit of knooppunt nader over te nemen.

Op gewone wegen neem ik veel vaker en vroeger over. Met TACC kan ik mijn voorligger gebruiken om te vertragen bij lichten en rotondes, maar door zelf klassiek nog het gas- en rempedaal te gebruiken kan je die overgang van TACC naar zelf rijden vloeiend over nemen. En op zo een momenten loopt mijn rijstijl feilloos over in autopilot en vice versa.

Ik gebruik TACC bijvoorbeeld heel vaak als ik een voorligger nader die stil staat omdat ie voorrang moet geven. Ik start het regeneratief remmen zelf, maar halverwege zal ik TACC opzetten zodat de auto zelf over neemt en zijn remmen zal kiezen, en ik niet meer aandachtig hoef te zijn tot het exacte punt waar ik wil stoppen.