Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Waarom zegt Tesla dat je LFP batterijen tot 100% kan/moet laden? Normaal gesproken verleng je bij LifePo4 de levenduur enorm door tussen de 20 en 80% te blijven. Winston cellen halen bv 2000-4000 cycles bij 100% en er zijn gevallen bekend van wel 15000 cycles bij een max SOC van 80%. Ook sneller laden en ontladen dan 1C geeft degradatie.
Tesla geeft ook maar garantie tot 160.000 km en dan mag hij 30% degratie hebben, dat vind ik niet getuigen van veel vertrouwen. Dat is maar een dikke 500 cycles met een model y sr. 30% degradatie op 500 cycles vind ik dramatisch.
 
  • Like
Reactions: JayWayB
Herkennen anderen dit met hun MY?

- partner (phonekey) heeft laatst gereden
- auto 'slaapt'
- ik (primaire phonekey) open de auto
- de auto gaat wel open (harde klik)
- scherm blijft nog even zwart (paar sec)

Zodra het scherm wel beeld heeft, blijft het rijdersprofiel op partner staan. Die moet ik handmatig alsnog omzetten naar mijn profiel.

Mijn telefoon was de aanleiding tot het openen, mijn partner was niet aanwezig (dus haar phone niet aanwezig), en mijn telefoon is de enige telefoon aanwezig in de auto en ook nog eens de primaire sleutel/telefoon.
 
Herkennen anderen dit met hun MY?

- partner (phonekey) heeft laatst gereden
- auto 'slaapt'
- ik (primaire phonekey) open de auto
- de auto gaat wel open (harde klik)
- scherm blijft nog even zwart (paar sec)

Zodra het scherm wel beeld heeft, blijft het rijdersprofiel op partner staan. Die moet ik handmatig alsnog omzetten naar mijn profiel.

Mijn telefoon was de aanleiding tot het openen, mijn partner was niet aanwezig (dus haar phone niet aanwezig), en mijn telefoon is de enige telefoon aanwezig in de auto en ook nog eens de primaire sleutel/telefoon.
Je moet je phonekey koppelen aan het rijders profiel als je wilt dat die daarmee wisselt.
 
Waarom zegt Tesla dat je LFP batterijen tot 100% kan/moet laden? Normaal gesproken verleng je bij LifePo4 de levenduur enorm door tussen de 20 en 80% te blijven. Winston cellen halen bv 2000-4000 cycles bij 100% en er zijn gevallen bekend van wel 15000 cycles bij een max SOC van 80%. Ook sneller laden en ontladen dan 1C geeft degradatie.
Tesla geeft ook maar garantie tot 160.000 km en dan mag hij 30% degratie hebben, dat vind ik niet getuigen van veel vertrouwen. Dat is maar een dikke 500 cycles met een model y sr. 30% degradatie op 500 cycles vind ik dramatisch.
 
  • Like
Reactions: JayWayB
Net eens software recall binnen voor de ruitenwissers van mijn MYP. Geen idee of dat ook deel uitmaakt van de 2022.40.4 die ik net binnen had.

wipers.jpg
 
  • Informative
Reactions: Niek
Sommige dagen denk ik dat de wagen best wel aangenaam is maar op andere momenten heb ik echt serieus zin om hem weg te doen.

Vandaag op een 10 km rit:
- Overdag, licht bewolkt maar toch minstens 5 keer lichten aan en uit. Some voor enkele minuten, soms gewoon 3-4 seconden.
- 6 keer paniek en gepiep waarvan 1 keer alle remmen toe.
- Twee keer omdat de wagen denkt dat een fietssuggestiestrook niet mag overschreden worden of daar een richtingsaanwijzer voor gebruikt moet worden (en jammer genoeg zijn 3 op 4 straten hier in de buurt zo ingericht)
- Eén keer omdat ik te dicht bij de lijn aan de zijkant van de weg kwam. Niet erop.
- Twee keer bij wegenwerken omdat er kegels en tijdelijke lijnen staan die niet begrepen worden.
- De laatste omdat er een tegenligger kwam in een straat die breed genoeg is voor 4 wagen met een flauwe bocht. De achterligger kon er duidelijk niet mee lachen
- Afgeremd op TACC in een flauwe bocht bij een snelwegwissel naar 80 km/h omdat die dat een goed idee vindt. Je kan de bocht in alle comfort gewoon aan 120 km/h nemen. Wederom een achterligger die echt pissed was.
- Verschillende keren afgeremd op TACC omdat er een fietser op het fietspad rijdt
- Er is weer ergens iets aan het rammelen in de auto. Geen idee waar het deze keer vandaan komt.

Sorry voor de negativieteit maar mijn ochtendrit was gewoon één grote ergernis.
 
  • Informative
Reactions: Nick-m
Wat boeit het je dat de lichten aan en uit gaan? Daar zie je toch niks van? Daar moet je je toch niks van aantrekken?

Fietssuggestiestroken zijn een ramp en elk merk dat kijkt naar de markeringen heeft hier last van, want het is ook gewoon niet logisch. Een lijn waar je over mag rijden? Hoe ga je dat in software programmeren... Ik zie zelfs mensen die met de auto rijden die niet weten wat ze daarmee moeten doen, en in het midden van de weg gaan rijden.

Denk er ook aan dat TACC en lane assist net zo gemaakt zijn om je te verwittigen en te vertragen bij mogelijke hindernissen, zodat het aan jou aan bestuurder is om te corrigeren of je te laten corrigeren. Dat jij manueel aan 120 die snelwegwissel kan aanhouden is prettig, maar ik kom ook genoeg echte mensen tegen die aan 80 per uur vinden dat ze al hard door de bocht gaan op een klaverblad.
 
Sommige dagen denk ik dat de wagen best wel aangenaam is maar op andere momenten heb ik echt serieus zin om hem weg te doen.

Vandaag op een 10 km rit:
- Overdag, licht bewolkt maar toch minstens 5 keer lichten aan en uit. Some voor enkele minuten, soms gewoon 3-4 seconden.
- 6 keer paniek en gepiep waarvan 1 keer alle remmen toe.
- Twee keer omdat de wagen denkt dat een fietssuggestiestrook niet mag overschreden worden of daar een richtingsaanwijzer voor gebruikt moet worden (en jammer genoeg zijn 3 op 4 straten hier in de buurt zo ingericht)
- Eén keer omdat ik te dicht bij de lijn aan de zijkant van de weg kwam. Niet erop.
- Twee keer bij wegenwerken omdat er kegels en tijdelijke lijnen staan die niet begrepen worden.
- De laatste omdat er een tegenligger kwam in een straat die breed genoeg is voor 4 wagen met een flauwe bocht. De achterligger kon er duidelijk niet mee lachen
- Afgeremd op TACC in een flauwe bocht bij een snelwegwissel naar 80 km/h omdat die dat een goed idee vindt. Je kan de bocht in alle comfort gewoon aan 120 km/h nemen. Wederom een achterligger die echt pissed was.
- Verschillende keren afgeremd op TACC omdat er een fietser op het fietspad rijdt
- Er is weer ergens iets aan het rammelen in de auto. Geen idee waar het deze keer vandaan komt.

Sorry voor de negativieteit maar mijn ochtendrit was gewoon één grote ergernis.
Meld je het dan ook weer even als je een aangename rit hebt gehad? Ik snap overigens je frustratie hoor. Ik heb ook regelmatig ritjes met allerlei vervelende acties. Vision Only is lang niet zo betrouwbaar als mijn vorige auto met radar.
 
The Model Ys built in the Shanghai and Berlin Gigafactories have shipped with the 'comfort' suspension for a while, but the Fremont and Texas plants joined the fray later.
Ben zeer benieuwd hoe de nieuwe Comfort suspension word ervaren.
Helaas nog geen 1 op 1 review gezien of gelezen.