Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Iemand ervaring met het volgende? Ik weet heel goed dat er veel klachten zijn ivm. de ruitenwissers en die had ik ook van tijd tot tijd maar over het algemeen was het wel aanvaardbaar. Nu sinds enkele weken lijkt mijn sensor/ruitenwisser/camera overgevoelig geworden. Bijna elke droge rit springt de ruitenwisser wel een paar keer aan. Het lijkt er ook op dat zelfs bij regen de ruitenwisser te snel gaat, toch zeker in vergelijking met vroeger. Meestal zet ik de ruitenwisser dan gewoon uit (en doe hetzelfde na TACC activeren). Bij regen moet ik die dan uiteraard weer aanzetten wat ook niet de bedoeling is.

Dit gedrag vroeger ook wel nog gehad na een SW update maar dan zag ik anderen hier hetzelfde melden maar dit is nu helemaal niet geval.
Kan dit een defecte/vuile camera zijn of een ander hardwareprobleem?
 
Buitenkant al verschillende keren schoongemaakt.
Aan de binnenkant kan je het stuk waar de camera's zitten niet schoonmaken voor zover ik weet.
Ik heb van tweakers.net begrepen dat je het omhulsel kunt loshalen en dan de ruit kunt schoonmaken. Volgens mij is het een verklaring voor de grote verschillen die we zien tussen het gedrag van de ruitenwissers bij de diverse Tesla's.
 
Mijn wagen heeft al sinds dag 1 misere met de ruitenwissers, al vanalles gedaan, ruiten schoongemaakt, lenzen schoongemaakt, cameras gecalibreerd....dit zou niet mogen zijn dat ik een nieuwe wagen uiteen moet halen om iets te doen werken.
Gewoon toegeven dat het een slecht ontworpen systeem is, dat geprobeerd wordt om softwarematig op te lossen.
 
Mijn wagen heeft al sinds dag 1 misere met de ruitenwissers, al vanalles gedaan, ruiten schoongemaakt, lenzen schoongemaakt, cameras gecalibreerd....dit zou niet mogen zijn dat ik een nieuwe wagen uiteen moet halen om iets te doen werken.
Gewoon toegeven dat het een slecht ontworpen systeem is, dat geprobeerd wordt om softwarematig op te lossen.
Moet sowieso sofwarematig. Er is geen andere input dan de camera’s.
Toch nog even stoken met te zeggen dat mijn MY nog nooit last had van slecht werkende ruitenwissers.
 
Alle Tesla Model Y rijders: kijk en huiver.
En besef hoe fantastisch het is dat je in één van de allerveiligste auto’s rijdt die er bestaan.

Fijn dat de auto veilig is, maar zulke filmpjes trek ik echt heel slecht. De inzittenden zitten nog bebloed te creperen in de auto en zo'n stel bloedzuigers zwerft er omheen met hun camera's. Ga helpen ffs! 🤯☹️
 
Vandaag de model Y opgehaald. Erg blij met de auto! Ik kom uit een 2019 M3. Wat wel echt even wennen is, is de autopilot die ineens heel streng is geworden. Ik was op de lange rit naar huis wat instellingen aan het aanpassen op het scherm en werd continu gewaarschuwd om op de weg te letten. Op zich terecht. Vervolgens haalde ik de sleutelkaart uit het plastic en kreeg meteen een ban. Mocht de rest van de rit geen AP meer gebruiken, en de teller staat nu op een van vijf. Beetje betuttelend allemaal… was de M3 toch een stuk vergevingsgezinder.
 
Ik heb al eerder gereageerd op dit probleem: met mijn M3P heb ik geen enkel probleem ondervonden met de ruitenwissers. Op mijn MYP was het vanaf het begin een probleem. Ik heb beide auto’s gedurende een paar maanden alternerend gereden en het verschil was evident. Zelfde rijder, meestal zelfde traject en een groot verschil. Dit was dusdanig vervelend dat ik een werkbare oplossing vond in de SEXY buttons, waarbij ik( bij default )de automatische ruitenwisserstand bij inschakelen van de autopilot liet uitschakelen. Er is(in mijn kleine “test-opstelling”) dus wel degelijk een groot verschil tussen verschillende auto’s. Het gaat ,wat mij betreft, wat kort door de bocht om dit altijd bij de bestuurder te leggen.
 
Vandaag de model Y opgehaald. Erg blij met de auto! Ik kom uit een 2019 M3. Wat wel echt even wennen is, is de autopilot die ineens heel streng is geworden. Ik was op de lange rit naar huis wat instellingen aan het aanpassen op het scherm en werd continu gewaarschuwd om op de weg te letten. Op zich terecht. Vervolgens haalde ik de sleutelkaart uit het plastic en kreeg meteen een ban. Mocht de rest van de rit geen AP meer gebruiken, en de teller staat nu op een van vijf. Beetje betuttelend allemaal… was de M3 toch een stuk vergevingsgezinder.
Ik raad je eens te kijken naar de laatste aflevering van “Factcheckers” op VRT Max (Seizoen 5, afl 4).
Misschien snap je daarna waarom je op de baan moet letten en niet moet bezig zijn met het instellen van alle settings in je nieuwe MY. Dit had je ook kunnen doen voor je vertrok of wanneer je thuis arriveert.
En kom niet af met de uitleg dat AP de weg voor jou in het oog houdt. Geen geldig excuus.
 
  • Like
Reactions: horta and MikeV8
Ik raad je eens te kijken naar de laatste aflevering van “Factcheckers” op VRT Max (Seizoen 5, afl 4).
Misschien snap je daarna waarom je op de baan moet letten en niet moet bezig zijn met het instellen van alle settings in je nieuwe MY. Dit had je ook kunnen doen voor je vertrok of wanneer je thuis arriveert.
En kom niet af met de uitleg dat AP de weg voor jou in het oog houdt. Geen geldig excuus.
Jij selecteert de juiste radiozender voor vertrek en zet je auto stil om in Spotify een ander album op te zoeken? Je rijdt nou eenmaal in een auto waarbij zo ongeveer alles alleen vanaf het scherm is in te stellen.

Die aflevering kan helaas alleen met een VRT account in België worden bekeken.
 
Jij selecteert de juiste radiozender voor vertrek en zet je auto stil om in Spotify een ander album op te zoeken? Je rijdt nou eenmaal in een auto waarbij zo ongeveer alles alleen vanaf het scherm is in te stellen.
Je had het over instellen van settings van je nieuwe wagen... Er is geen enkele reden om dat tijdens het rijden te doen, en al helemaal geen reden om dat goed proberen te praten. Laat staan om verpakkingen beginnen te openen om je sleutelkaarten eens te aanschouwen.

En om je vraag te beantwoorden, neen, radiozender pas ik aan via mijn linker scrollwiel, en Apple Music kan ik bedienen via een voice control. Handen blijven dus aan het stuur.
 
Je had het over instellen van settings van je nieuwe wagen... Er is geen enkele reden om dat tijdens het rijden te doen, en al helemaal geen reden om dat goed proberen te praten. Laat staan om verpakkingen beginnen te openen om je sleutelkaarten eens te aanschouwen.

En om je vraag te beantwoorden, neen, radiozender pas ik aan via mijn linker scrollwiel, en Apple Music kan ik bedienen via een voice control. Handen blijven dus aan het stuur.
Onder andere waren mijn favoriete radiozenders inderdaad nergens meer te bekennen. Dus die heb ik tijdens het rijden (AP actief) ingesteld. Overigens voer ik ook telefoongesprekken in de auto. Wil ik ook nog wel eens een mandarijn pellen, bak koffie drinken, banaantje eten of een gevallen knuffel voor mijn dochter oprapen tijdens het rijden. Als ik dat niet doe begint ze zo hard te krijsen dat ik sowieso tegen een vangrail eindig. Ik denk dat je je inmiddels gelukkig prijst dat je in België woont.
 
  • Disagree
Reactions: JuanF1
Dat je voldoende aandachtig moet zijn bij het rijden is uiteraard vanzelfsprekend. Maar het is wel een beetje paradoxaal dat je bij een wagen met comfortfuncties om het rijden aangenamer, makkelijker en minder vermoeiend te maken aandachtiger moet zijn en een laser-focus moet houden op de weg. Terwijl je met een wagen met 0 (zero) hulpmiddelen op geen enkele manier wordt aangemaand om focus op de weg te houden. Als je iets of wat een logische redenering volgt zou je denken, wil je zelf rijden = laser focus. Gebruik van hulpmiddelen = focus, je blijft uiteraard nog altijd zelf verantwoordelijk. Ikzelf doe veel autosnelweg kilometers en moet zeggen dat AP het daar zeker beter doet dan een deel van de andere chauffeurs.
 
Ik zet nu altijd autosteer even uit als ik langere tijd met het scherm bezig wil zijn. Kennelijk is dat de bedoeling van die nags.
Net wat ik bedoel. In een poging om onveilig gedrag te beperken wordt dit net versterkt. Maar dat is kennelijk dan weer geen probleem want dat is dan aan de overheid om het te controleren en die zijn iets minder streng voor zichzelf.