Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
PS: met dit weer is mijn verbruik bijna 25 kWh/100 km. Klopt dat?
Volgens mij niet normaal, ben vandaag van Limburg naar zee gereden, waar ik kon (dus bijna meestal) met AP op 125 km/h en verbruik van 205 Wh/km. Model S 100D van 2019. Technologisch oud tov van de uwe.
250Wh/km lijkt inderdaad hoog,
2 verklaringen.
  • 5 graden in D en 10 in Nl
  • Het was oostenwind die dag
Beide zullen een impact gehad hebben, maar lijken het grote verschil niet volledig te verantwoorden.
 
250Wh/km lijkt inderdaad hoog,
2 verklaringen.
  • 5 graden in D en 10 in Nl
  • Het was oostenwind die dag
Beide zullen een impact gehad hebben, maar lijken het grote verschil niet volledig te verantwoorden.
Wij reden inderdaad richting het oosten. Maar eigenlijk geen wind waargenomen, ook niet bij de suc stops. Ik vond het erg hoog in ieder geval! Het is maar 500-600 km en dan heb ik elke 200 km geladen omdat de accu bijna leeg was… ik heb 3 keer tot 90% onderweg geladen en thuis met 90% vertrokken.
 
Het voelt ongeveer zo, maar dan minder sterk. En dan in elke beweging die je stuur maakt, elke kleine stuurbeweging heeft dit effect.
Update: ben toch maar even naar het service center er mee gegaan. Het is een bekend probleem met meerdere model Ys en 3's, ik ben op een lijst gezet van klanten die het gemeld hebben. Waarschijnlijk kan het met een software update opgelost worden binnenkort. Mocht dat niet zo zijn, dan krijg ik bericht om de stuurkolom te vervangen.
 
Update: ben toch maar even naar het service center er mee gegaan. Het is een bekend probleem met meerdere model Ys en 3's, ik ben op een lijst gezet van klanten die het gemeld hebben. Waarschijnlijk kan het met een software update opgelost worden binnenkort. Mocht dat niet zo zijn, dan krijg ik bericht om de stuurkolom te vervangen.
Ben vandaag bij SeC geweest. En even een rondje gereden met een monteur. Conclusie is in ieder geval dat het stuurkolom vervangen moet worden. Monteur gaf al na een paar seconden gereden te hebben, dat het niet fijn stuurde tijdens de testrit. Stuurkolom is gelijk besteld. En zal een deze dagen gemonteerd worden. Als eea vervangen is zal ik het betreffende “bonnetje” hier wel posten.
 
Ben vandaag bij SeC geweest. En even een rondje gereden met een monteur. Conclusie is in ieder geval dat het stuurkolom vervangen moet worden. Monteur gaf al na een paar seconden gereden te hebben, dat het niet fijn stuurde tijdens de testrit. Stuurkolom is gelijk besteld. En zal een deze dagen gemonteerd worden. Als eea vervangen is zal ik het betreffende “bonnetje” hier wel posten.
Merk het zelf ook, echt een muiswiel gevoel. Stuur gaat in stapjes van 2 graden ofzo.

De Duitse thread geeft echter wel ook "wait for software update" aan bij veel mensen, zelf vermoed ik ook dat met de meer controle op daadwerkelijk stuur vasthouden dit ergens is geïntroduceerd, en dat we dit nu pas merken bij koude temperaturen bij bepaalde hardware. Hopelijk te fixen

Welke SeC ben je geweest? Het schijnt van SeC tot SeC te verschillen hoe ze hiermee om gaan.
 
  • Like
Reactions: DM231191 and Niek
Merk het zelf ook, echt een muiswiel gevoel. Stuur gaat in stapjes van 2 graden ofzo.

De Duitse thread geeft echter wel ook "wait for software update" aan bij veel mensen, zelf vermoed ik ook dat met de meer controle op daadwerkelijk stuur vasthouden dit ergens is geïntroduceerd, en dat we dit nu pas merken bij koude temperaturen bij bepaalde hardware. Hopelijk te fixen

Welke SeC ben je geweest? Het schijnt van SeC tot SeC te verschillen hoe ze hiermee om gaan.
Of mij probleem met het sturen hetzelfde is weet ik overigens niet mbt het Duitse thread. Bij mij stuurde het ook aanzienlijk zwaarder, maar ook zenuwachtig enz. De Ford Fiesta uit 1995 van mijn vrouw stuurde beter zeg maar 😀Ben bij SeC Rotterdam geweest, prima service ervaring. Persoonlijk denk ik wel dat je bij iedere SeC terecht kunt en om een proefrit “moet” vragen met een monteur. Een beetje kundig persoon heeft denk ik direct door of iets correct is of niet. Heb ook een MYP als leenauto, en die stuurt erg fijn. Eigenlijk zoals het was/hoort.
 
PS: het verschil in NM vind ik interessante

In antwoord op:
DuurzameHenk: Voor wie meer in traditionele pk's is geinteresseerd (dat willen mensen met fossiele auto's soms weten ;) ):
Model Y RWD: 300 pk
Model Y LR: 515 pk
Model Y P: 535 pk
Maakt misschien nog meer indruk :)
De mensen aan wie ik vertel dat de auto ruim 500 pk is, zegt het niets als ik zeg hoeveel Newton-meter het koppel is.
Trouwens, ze weten waarschijnlijk ook niet eens wat een Newton is ;)
Gisteren even staan kletsen met een buurman met een Opel Vectra 6 cylinder. Bere-trots op zijn 185 pk sterke motor. Bloedsnel zei hij.
Daar kan zo'n elektrisch autootje niet tegenop, vond hij. Tot ik de "ruim 500 pk" noemde. 🤗
 
Wat is jullie verbruik bij snelweg kilometers (120/130 km/h)? Betreft de Y Performance.

Ik heb het idee dat de warmtepomp onnodig blijft draaien waardoor ik enorm hoge verbruikscijfers heb. Ik zit namelijk tussen de 23 a 25 kWh/100km bij 125 op de cruise. Een ritje van 60 km kost mij ongeveer 100 km verbruik.
 
Wat is jullie verbruik bij snelweg kilometers (120/130 km/h)? Betreft de Y Performance.

Ik heb het idee dat de warmtepomp onnodig blijft draaien waardoor ik enorm hoge verbruikscijfers heb. Ik zit namelijk tussen de 23 a 25 kWh/100km bij 125 op de cruise. Een ritje van 60 km kost mij ongeveer 100 km verbruik.
Ik heb er gisteren even op gelet, rijd dagelijks een stuk van 17km op de snelweg dus komt niet volledig overeen met jouw afstand maar goed: ik kom uit op een 18 a 19 kWh qua verbruik (autopilot 120 km/h)
 
Waar exact heb je dit gevonden?
Vind het namelijk niet...
In antwoord op:
1670359507444.png


Op de "gewone" Tesla Website, bij Model Y kopen (Configureer uw Model Y).
Dan helemaal onderaan "Financial lease"-pijltje-omhoog indrukken en dan een aantal schermpjes naar rechts bladeren bij CO2-informatie.

1670359457079.png


Wel behoorlijk verstopt, ben ik met je eens. ;)
 
Last edited: