Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Opzich best een leuke wagen, praktisch qua kofferbak (ben benieuwd hoeveel mensen gaan “klagen” waarom er geen achterruitenwisser op zit, zie daar een nieuw topic :) ). Maar staat mij wat te hoog op de veren. Een centimeter of 4 tot 5 omlaag zou in mijn ogen wel wat mooier zijn.
 
Model Y in de showroom van Zaventem
1629298379885.png



Belachelijk veel ruimte in de koffer

1629298400581.png
 
Opzich best een leuke wagen, praktisch qua kofferbak (ben benieuwd hoeveel mensen gaan “klagen” waarom er geen achterruitenwisser op zit, zie daar een nieuw topic :) ). Maar staat mij wat te hoog op de veren. Een centimeter of 4 tot 5 omlaag zou in mijn ogen wel wat mooier zijn.

Een ruitenwisser is alleen nodig voor hatchbacks met een (bijna) recht opstaande achterruit. Daar worden druppels en vuiligheid op achtergelaten door de luchtwervelingen achter de auto. Op de schuin aflopende ruit van de Model Y blijft nauwelijks regen of vuiligheid achter. De luchtstroom over de auto blaast die eraf, net als bij een Model S of 3. Bovendien ligt de ruit ver genoeg van de achterzijde om geen last te hebben van luchtwervelingen.
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
Een ruitenwisser is alleen nodig voor hatchbacks met een (bijna) recht opstaande achterruit. Daar worden druppels en vuiligheid op achtergelaten door de luchtwervelingen achter de auto. Op de schuin aflopende ruit van de Model Y blijft nauwelijks regen of vuiligheid achter. De luchtstroom over de auto blaast die eraf, net als bij een Model S of 3. Bovendien ligt de ruit ver genoeg van de achterzijde om geen last te hebben van luchtwervelingen.
[off topic] Ter info: Mijn 2003 Seat Leon was trouwens voorzien van een mooie wisser op de schuin aflopende achterruit ;-) [/ off topic]
 
. . . afspraak gemaakt om de Model Y te gaan bekijken bij Tesla Zwolle. Ik ben benieuwd, ik ga daar komende donderdag heen (hij staat er vanaf woensdag)
Ik las dit en ben dus vandaag (woensdag) in Zwolle gaan kijken. Niet van plan om te kopen (ik wil wachten tot Berlijn loskomt).
Maar een hele goede verkoper getroffen (Boudewijn). En onder de indruk van de Model Y: De hatchback (achterklep). En standaard met trekhaak. Etc.
Kortom, me een Model Y "laten aansmeren". Komt in september of november.

Als je naar Zwolle gaat om te kijken: pas op voor Boudewijn. 😒
 
Ik blijf er me over verbazen dat je er geen hoedenplank bij krijgt. Kan je dan echt niets zien doorheen de achterruit? Zelfs niet als iemand met het licht van z'n gsm probeert te zien of er iets te rapen valt?
  1. De achterruiten zijn echt wel donker, en
  2. de regel in Brussel is dat als je auto een hoedenplank heeft, men meestal een raampje in mept om de hoedenplank te openen om zelf te kijken of er iets waardevol in de koffer ligt.
Mijn Model X heeft ook geen hoedenplank en heb het ding nog nooit gemist.
 
Ik las dit en ben dus vandaag (woensdag) in Zwolle gaan kijken. Niet van plan om te kopen (ik wil wachten tot Berlijn loskomt).
Maar een hele goede verkoper getroffen (Boudewijn). En onder de indruk van de Model Y: De hatchback (achterklep). En standaard met trekhaak. Etc.
Kortom, me een Model Y "laten aansmeren". Komt in september of november.

Als je naar Zwolle gaat om te kijken: pas op voor Boudewijn. 😒
Standaard trekhaak? Bij mij is die uit de bestelling uitgehaald en gezegd dat ik die later kon laten monteren...
 
Iemand enig idee of er veel besteld werden?
Ik heb vandaag een Model Y besteld en was verrast dat de levering nog in september zal plaatsvinden.

Na 5 jaar met een Model S60 te hebben gereden en auto vanwege job (bedrijf overgelaten) terug moeten indienen heb ik getwijfeld tussen eventuele tweedehands X of S (sorry vind 100k vandaag te veel voor een nieuwe auto), dan toch maar gekozen voor een nieuwe Y. Terug een nieuwe wagen dus en weer mee met de laatste snufjes. De Model S was na 5 jaar toch wat verouderd tov de nieuwere modellen.

Blij met de keuze, ook al heb ik hem nog niet irl gezien.
 
Ik las dit en ben dus vandaag (woensdag) in Zwolle gaan kijken. Niet van plan om te kopen (ik wil wachten tot Berlijn loskomt).
Maar een hele goede verkoper getroffen (Boudewijn). En onder de indruk van de Model Y: De hatchback (achterklep). En standaard met trekhaak. Etc.
Kortom, me een Model Y "laten aansmeren". Komt in september of november.

Als je naar Zwolle gaat om te kijken: pas op voor Boudewijn. 😒

Welke kleur hebben ze staan in Zwolle?
 
Na 5 jaar met een Model S60 te hebben gereden en auto vanwege job (bedrijf overgelaten) terug moeten indienen heb ik getwijfeld tussen eventuele tweedehands X of S (sorry vind 100k vandaag te veel voor een nieuwe auto), dan toch maar gekozen voor een nieuwe Y. Terug een nieuwe wagen dus en weer mee met de laatste snufjes. De Model S was na 5 jaar toch wat verouderd tov de nieuwere modellen.

Blij met de keuze, ook al heb ik hem nog niet irl gezien.
Ik rij al 4 jaar X, en toen ik de Y gisteren in het echt zag, heb ik luidop gezegd dat ik de Y wel zou overwegen als een goedkoper maar even degelijk alternatief.

Het scherm in het midden voelt iets kleiner aan, maar de zithouding is goed, de bekerhouders zitten logischer en je hebt vooraan nog altijd veel ruimte om je prullen weg te krijgen.

Achteraan zit je ook goed. Wat wel scheelt is dat het dak lager is, en je dus meer moet bukken dan wat je gewoon was met de Falcon Wing Doors van de X. Maar als je nu een S gewoon bent, ga je niet weten dat je iets mist.

Met geen 3e rij is de kofferruimte van de Y groter dan die van de X met de 3e rij omhoog. Met de 3e rij plat zal de X wel winnen qua ruimte, maar daar betaal je dan ook voor.

Ik wil nog altijd de Model X Plaid want man-maths en jaloers op de 3 Performance van mijn vrouw, maar ooit downsizen naar een Y is geen straf.
 
Voorlopig nog geen MY te zien in hun showroom. Ik ben benieuwd of het een verkoopsbommetje wordt in België. De andere merken zijn serieus opgekomen met hun EV's.
Ik ben blij om te zien dat ik al de verschillende Mercedes EQ-modellen heb zien rijden, en deze week zelfs de Q4 e-tron, maar niet in die mate zoals je de Model 3 ziet rijden. Ik denk dat we hetzelfde mogen verwachten bij de Model Y.
 
Ik ben blij om te zien dat ik al de verschillende Mercedes EQ-modellen heb zien rijden, en deze week zelfs de Q4 e-tron, maar niet in die mate zoals je de Model 3 ziet rijden. Ik denk dat we hetzelfde mogen verwachten bij de Model Y.
Inderdaad de verkoopsaantallen zijn totaal nog niet in verhouding met de Model 3, maar de concurrentie heeft dan ook pas vanaf dit jaar eindelijk wat degelijkere EV's (al is dat misschien mijn persoonlijke mening).

En Tesla levert gewoon gigantisch veel sneller ook. Een zwaar onderschat voordeel aan Tesla.
Bestel nu een Skoda Enyaq bijvoorbeeld en je mag een ruim half jaar tot zelfs een klein jaartje wachten tot die geleverd is.
 
DuurzameHenk said Als je naar Zwolle gaat om te kijken: pas op voor Boudewijn. 😒

Standaard trekhaak? Bij mij is die uit de bestelling uitgehaald en gezegd dat ik die later kon laten monteren...
Verkoper Boudewijn zei dat die standaard wordt bijgeleverd (later, na aflevering). Lijkt mij niet te kloppen. Maar ik zei al: "Pas op voor Boudewijn" ;)
 
  • Like
Reactions: RoaldH