Hello,
Sorry voor een eerste lange post, maar heeft er iemand toevallig een Model Y Performance in bestelling? Ik wil een Y bestellen, maar twijfel nog een beetje. Het zou dus leuk zijn om te weten te komen welke goodies de Performance uit Berlijn extra heeft. Ik moet ten laatste in 2024 een nieuwe auto hebben, maar wil niet op een lange wachtlijst komen en ga dus binnenkort moeten bestellen.
De dingen die nog ontbreken voor een perfecte Model Y:
- Luchtvering (alhoewel ik bij de testrit vond dat hij even strak afgeveerd is als mijn huidige Evoque en dus doenbaar)
- Structural pack met 4680 cellen
- Airco in de zetels
- Hoedenplank
Blijkbaar gaat het geen 4680 pack worden in Berlijn, maar de vraag is dan waarom hij 172kg meer kan dragen. Zou het komen door de castings, een structural pack zonder 4680 of eventueel een luchtvering?
Oh het dieet hoeft niet meer, als dit klopt. Mag +172 kg meer gewicht mee aan boord.
Ik zie ze geen structural pack ontwikkelen voor de 2170 cellen. Ze hebben geen tabless design en het zou dus betekenen dat ze alles moeten hertekenen om tijdelijk 1 auto van een structural 2170 pack te voorzien.
Indien Tesla de voorziene ruimte zou volproppen met 4680 denk ik dat ze een veel grotere range gaan hebben. Misschien dat ze wat minder cellen gaan gebruiken, maar ik vermoed dat ze toch een iets grotere capaciteit gaan voorzien. Als het pack moet zorgen voor de integriteit van de auto gaan ze in ieder geval geen grote gaten laten.
Deze extra range kunnen ze verstoppen in een top buffer. Die top buffer lijkt me al helemaal geweldig, want door het tabless design kunnen die batterijen sneller laden. Met die top buffer kan je dan ook nog eens langer aan hoge snelheid laden.
En zouden de 4680 auto’s dan ook een grotere batterij capaciteit hebben dan de 2170 (82kwh bruto)?
Helaas zie ik door de Tesla Semi, Roadster, Model Y Texas geen 4680 in Berlijn komen, zolang er geen lokale productie is en ga ik dus ook niet moeten wachten. Eerst had ik gedacht dat ze die batterijen in hun S & X gingen steken, maar aangezien ze al productielijnen hebben voor 18650 en zoveel andere dingen willen doen, is het logisch dat die nog een tijdje met 18650 geleverd gaan worden.
Ondanks het feit dat er geen import taks is gaan ze hem niet goedkoper maken, om een duidelijk verschil te houden tussen de MYC en M3. Ze gaan dus gewoon meer winst pakken. Jammer. Als er niks nieuws komt uit Berlijn, ga ik voor de long range, anders misschien toch de Performance en dan proberen daar 19" velgen onder te steken of zo.