Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Dz politie-acties in België van gisteren en vandaag (174€ boete en 5 dagen intrekking rijbewijs voor een telefoon die los in de wagen ligt) herinneren mij er aan dat er nog geen bevredigend antwoord gekomen is op mijn vraag.
Een telefoon mag niet meer los in de wagen liggen. Hij moet in een houder zitten. De draadloze laders van de MY (en veel andere wagens) zijn dus meteen niet wettelijk meer te gebruiken.
Volgens de wegcode is er pas sprake van een overtreding als je het mobiel elektronisch apparaat gebruikt. Mag dus los in de wagen liggen zolang je het niet gebruikt. Overijverige politieagent???

Hierbij het artikel:
8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen mobiel elektronisch apparaat met een scherm gebruiken, vasthouden noch manipuleren, tenzij het in een daartoe bestemde houder aan het voertuig bevestigd is
 
  • Like
Reactions: Phil V
Volgens de wegcode is er pas sprake van een overtreding als je het mobiel elektronisch apparaat gebruikt. Mag dus los in de wagen liggen zolang je het niet gebruikt. Overijverige politieagent???

Hierbij het artikel:
8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen mobiel elektronisch apparaat met een scherm gebruiken, vasthouden noch manipuleren, tenzij het in een daartoe bestemde houder aan het voertuig bevestigd is
Dus concreet moeten ze jou "betrappen" terwijl je rijdt.
Want als ze je aan de kant zetten dan sta je stil en mag je wel bezig zijn met je telefoon ....
 
Onlangs een trekhaak laten instaleren op mijn model Y door Tesla . Keuring zit mee in de prijs van de trekhaak . Vind het een beetje sneu mijn nieuwe Tesla een een "vreemde " te moeten afgeven . Iemand ervaring met deze service van HiFlow ? Ik kan natuurlijk zelf gaan, maar dan zijn de kosten voor mij

U heeft een Tesla gekocht en hierbij ook een trekhaak
Deze is niet gekeurd door ons en dient u zelf nog te regelen. We hebben hiervoor een handige manier in samenwerking met HiFlow. Zij zullen uw wagen oppikken (op een moment dat u aangeeft) en naar de keuring gaan. De kosten zijn volledig voor Tesla.
Vorige maandag ook laten plaatsen. Dat en homelink in een goed uur bij service center in Gent. Vlot gedaan. Nadien inderdaad ook mail met link gekregen. Maar ben zelf naar de keuring geweest. De kost van 16 euro kan ik er nu wel nog bijnemen en dan moest ik me niet schikken naar een moment dat iemand die ik in de verste verte niet ken plots met mn auto zou wegrijden op een ambetant uur en dan hopen dat hij perfect terug aankomt. Not my cup of tea. Keuring verliep vlot, zorg wel dat je kan tonen waar VIN staat (klepje onder passagiersstoel zelf weghalen!) en help de mensen even de kilometerstand te vinden. Ze zijn nog niet altijd Tesla gewoon.
 
Dus concreet moeten ze jou "betrappen" terwijl je rijdt.
Want als ze je aan de kant zetten dan sta je stil en mag je wel bezig zijn met je telefoon ....

@Voodoo077 Correct.

Maar onthoudt dat stilstaan: Art 2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
Met andere woorden, even op de pechstrook gaan staan/voor de rode verkeerslichten staan /... en bezig zijn met je telefoon is niet stilstaan...
 
  • Like
Reactions: Krisja
Mijn 7-zits heeft leverdatum mei 2022.
Tenminste, dat staat in mijn account :)

Klopt natuurlijk niet, want Giga Shanghai maakt inderdaad geen 7-zits uitvoeringen en Giga Berlin momenteel nog niet, maar gaat dat wel doen.

De laatste keer dat ik Tesla heb gesproken, in maart, was de verwachte uitlevering "eind van dit jaar". Maar niks is zeker.
 
Mijn 7-zits heeft leverdatum mei 2022.
Tenminste, dat staat in mijn account :)

Klopt natuurlijk niet, want Giga Shanghai maakt inderdaad geen 7-zits uitvoeringen en Giga Berlin momenteel nog niet, maar gaat dat wel doen.

De laatste keer dat ik Tesla heb gesproken, in maart, was de verwachte uitlevering "eind van dit jaar". Maar niks is zeker.
Hoe heb je die überhaupt kunnen reserveren? Op de NL Tesla configurator kan je nog geen 7-zits optie kiezen. Of heb je een gewone 5-zits LR besteld en per mail aan laten passen naar 7-zits?
 
Tesla Model Y P na 1000km....

Met de model Y Performance inmiddels een dikke 1000km afgelegd, dat was vooral een feestje. Hiervoor met name grote Duitse merken gereden (Audi, MB, BMW) dus goed vergelijkingsmateriaal.


Prestaties
De aandrijving is absoluut de beste die ik tot nu toe heb gehad in alle voorgaande auto’s (en daar zat ook een elektrische Duitser tussen). Het voelt als de snelheid van een 911, maar dan in een SUV (echt heel rap!). Het missen van een motorbrul tijdens een lekkere tussenacceleratie is toch wel even wennen (dat was toch ook wel onderdeel van de fun :)). De auto stuurt scherp, en laat zich heerlijk door een bocht sturen zonder overhellen. Kortom; Bijzonder snel, scherp sturende family SUV.


Comfort
Toch wel mijn grootste vraag was: zal deze auto zonder luchtvering met vrij grote banden (275/35/R21 achter, 255/35/R21 voor), en een verlaagd onderstel niet kneiterhard zijn afgeveerd? Antwoord: De vering is stevig, maar het comfort is eigenlijk veel beter dan verwacht. Persoonlijk vind ik de vering spot-on met hoe ik het zou willen (maar dat is zeker heel persoonlijk, en ik ben vrij stevig geveerde auto’s gewend).

Dan de stoelen, die zijn helaas echt niet zo goed als de Duitse vrienden dat kunnen, maar zeker niet slecht. Het went snel…

Daarnaast is de auto uitgerust met “dubbel glas” zowel in de voor als achterportieren. Overall vind ik de auto erg stil, zeker tot 150 km/u is het windgeruis minimaal.


Bouw kwaliteit
Waar ik absoluut niet blij werd van Tesla’s uit 2019 met allerlei rammels, niet goed aansluitende panelen, goedkoop aanvoelende achterklep, belabberde lak kwaliteit, lijkt Tesla toch echt flinke stappen te hebben gemaakt. So far heb ik nog niets kunnen ontdekken dat niet kwalitatief is zoals ik het zou verwachten (op Duits niveau zullen we maar zeggen), maarja de auto is nog maar 1000km oud…

De gebruikte materialen voelen kwalitatief aan en alles lijkt keurig afgewerkt.


Range / verbruik
Fabrieksopgave = 514 km bij 100%. Ik laad tot 90% op en haal dan zo’n 410-425 km (455-472 bij 100%). Met de combinatie van vrij frisse ochtenden/avonden en mijn rechtervoet ben ik hier erg tevreden over.

De regeneratie voelt erg comfortabel en in control, zelfs de hold functie werkt perfect zonder gestoot bij het wegrijden (meestal gebruikte ik deze functie niet in voorgaande auto’s juist om het gestoot bij wegrijden).


Ruimte
Waarschijnlijk voor veel mensen de allerbelangrijkste reden om te kiezen voor model Y ipv een model 3. De ruimte in de Model Y is ook echt enorm. De achterbak is “huge”, de standaard ruimte is al prima voor elkaar, de laadruimte onder de “vloer” is ook nog enorm groot. Het grootste voordeel tov een model 3 is mijn inziens toch wel de laadopening, hierdoor wordt het zoveel makkelijker om in/uit te laden. Daarnaast zijn de vakken in de middenconsole echt heel veel groter dan alle Duitse voorgangers.


Autopilot
Het systeem is erg wennen, werkt vaak prima maar ook regelmatig niet zo lekker (rare inhoudingen / remmen op moment dat er niets aan de hand is). Als ik het goed heb werkt het systeem in de Y enkel met camera’s en kan daarom vanaf afstand “2” worden geselecteerd.


Overige punten
+ Geweldig geluidssysteem, klinkt echt top (beter dan Harman Kardon)
+ Centrale scherm/systeem werkt echt enorm snel/intuïtief
+ De 21 inch wielen kan de model Y echt heel goed hebben
+ Verstelbare achterbank is heel fijn, geeft net dat beetje extra ruimte dat je soms nodig hebt

- Spotify integratie blijft vaak op laden hangen
- Deuren sluiten nog niet helemaal lekker door “nieuwe” rubbers, aan bestuurderskant inmiddels al geen last meer van
- De hoedenplak is fijn om te hebben maar werkt niet bepaald handig

Vragen voor de kenners onder ons:
  • Werkt auto sturen niet boven de 132?
  • Zal autopilot afstand 1 ooit komen bij een camera based systeem?
  • Is het mogelijk om Sentry mode opnames op de een of andere manier gelijk op een iPhone te krijgen?
Ik ben benieuwd of je ook ervaart dat het aantal phantom brakes is toegenomen sinds de laatste serie updates? Ik heb er veel meer last van als bij de Model 3.
 
Hoe heb je die überhaupt kunnen reserveren? Op de NL Tesla configurator kan je nog geen 7-zits optie kiezen. Of heb je een gewone 5-zits LR besteld en per mail aan laten passen naar 7-zits?
In januari 2020 heb ik de 7 zits configuratie besteld en 2000 euro aanbetaald. De 7 zits optie was toen te selecteren in de configurator voor een prijs van 3200 euro.

IMG_20220602_141930.jpg
 
  • Informative
Reactions: Niek and vanhoucke
Hallo allen ... vorige wagen lang getwijfeld over een model 3 ... de Y was er toen nog niet maar door de te lange wachttijden naar een hybride gegaan van Volvo.
Niks mis met die wagen maar niet 100% wat ik wou.
Nu had ik mijn zinnen gezet op een model Y Performance (Berlijn) en vandaar ook dat ik hier op het forum zit.
Ondertussen blijf ik de markt volgen en had veel positiefs gezien over o.a. de Kia maar ik heb er niet echt voor. Echter ondertussen ook de BMW i4 gezien en deze vind ik niet verkeerd. De Y Performance is uiteraard sneller, heeft het Tesla supercharger netwerk en vooral veel meer plaats maar zowat overal zie ik vergelijkende testen met de moddel 3 en de BMW wordt als betere keuze aanzien ... sic. De i4 heeft dan weer de looks en afwerking, nabijheid van een fysieke garage (Tesla is voor mij nagenoeg 1u rijden!)
Voor de eigenaars van een Y ... waarom zou ik de Y kiezen en niet de i4?
 
@voodoo77

Ik denk dat het belangrijkste persoonlijke smaak is.
Prijs kan een motivatie zijn, prijs Model Y Performance en basisprijs i4 m50 komen ongeveer overeen. Als je bij de i4 een paar extra opties selecteert komt er ineens een hele hap bij.
Als je snel een wagen wil, denk ik dat de kans groter is bij Tesla om hem sneller te hebben.
 
Ik zou eens kijken voor een ix3 als vergelijking of een id4/id5.
Allebei top auto’s, maar beide laten qua software mbt elektrisch rijden flink te wensen over.

Ik heb getwijfeld, maar als je “gewoon” een gave auto wilt rijden, die elektrisch is, met een fantastisch (niet bij na te denken) laadnetwerk dan zou ik een tesla overwegen. En zeker de Duitse en Chinese Teslas zijn echt van een goede kwaliteit.

Hecht je veel waarde aan knopjes en hoge comfort dan zou ik zeker voor een VW of een BMW gaan.
 
Voor de eigenaars van een Y ... waarom zou ik de Y kiezen en niet de i4?
Als eigenaar van een MODEL 3 kan ik er nog wel een paar noemen:

:oops:garage (of SeC) daar ben ik in 3 jaar 3x geweest, 1 x kon ik er niet op wachten.

Dus dat kan nooit een argument zijn.
✅ Over the air updates... voor alles.. Als ik het verschil zie tussen wat ik kocht en wat ik nu heb. Die auto wordt niet steeds slechter maar steeds beter.
✅ Mobile service voor de kleine reparaties, maar ja, die heb je amper.
✅ Bewezen hoge restwaarde (als de i4 problemen krijgt, misschien niet zo erg... )
✅TMC forum (heeft BMW EV dat ook?);)
✅ Afschalen dealernetwerk BMW de komende jaren; het wordt een niche merk.
✅ Tesla wil de wagen liefst nooit meer terugzien in "de garage". De dealers van BMW zitten daar anders in. Hoe lang blijft dat goed gaan.
✅ Efficiëncy, met de almaar stijgende prijzen voor brandstoffen (of dat nu benzine of electronen is), gaat almaar belangrijker worden.
ik zou voor de winnaar gaan, maar ik ben ook aandeelhouder (precies om die reden), dus heb grote vooroordelen en een belang.
Ik zou het eens omdraaien, vraag op het BMW forum eens waarom je de i4 moet nemen? Geheid dat je dat je alleen fossiele en dealer-gerelateerde antwoorden krijgt, die we hier weer kunnen ontzenuwen.
 
Ik ben benieuwd of je ook ervaart dat het aantal phantom brakes is toegenomen sinds de laatste serie updates? Ik heb er veel meer last van als bij de Model 3.
Ik moet zeggen dat het vrij irritant was direct na aflevering. Na de laatste update merk ik duidelijk dat het een stuk beter is geworden. Echt heftige phantom brakes nog maar 2/3 keer gehad (op zo'n 4000 km nu). Wel vind ik de TACC vaak van 115 naar 112-113 terugschieten om vervolgens heel langzaam weer naar 115 te werken. Wat ik ook vrij jammer vind is dat afstand "1" niet in te stellen is door het camera based systeem, "2" is vaak net te veel in het drukke verkeer waardoor mede weggebruikers er makkelijk tussen "schieten".
 
Hallo allen ... vorige wagen lang getwijfeld over een model 3 ... de Y was er toen nog niet maar door de te lange wachttijden naar een hybride gegaan van Volvo.
Niks mis met die wagen maar niet 100% wat ik wou.
Nu had ik mijn zinnen gezet op een model Y Performance (Berlijn) en vandaar ook dat ik hier op het forum zit.
Ondertussen blijf ik de markt volgen en had veel positiefs gezien over o.a. de Kia maar ik heb er niet echt voor. Echter ondertussen ook de BMW i4 gezien en deze vind ik niet verkeerd. De Y Performance is uiteraard sneller, heeft het Tesla supercharger netwerk en vooral veel meer plaats maar zowat overal zie ik vergelijkende testen met de moddel 3 en de BMW wordt als betere keuze aanzien ... sic. De i4 heeft dan weer de looks en afwerking, nabijheid van een fysieke garage (Tesla is voor mij nagenoeg 1u rijden!)
Voor de eigenaars van een Y ... waarom zou ik de Y kiezen en niet de i4?
Naar mijn mening is een BMW i4 een hele mooie en goede auto, maar ruim zeker niet. Het is net waar je naar opzoek bent. Zou je aanraden een proefrit te maken in de Model Y Performance, dan heb je ook een goed idee of het de auto voor jou zou kunnen zijn.

Voor mij pluspunten zijn:
- Beste infotainment in de markt (als je het mij vraagt by far...)
- Ruimte (inclusief hoge zit op de weg)
- Snelheid (911 snelheid in een family suv :))
- Afwerkingsniveau (dat echt behoorlijk goed is! totaal niet wat het in 2019 was)
- Range (zijn weinig Suv's van dit formaat die in de buurt komen)
- Geluidssyteem is echt goed
- Laadnetwerk
- App die fatsoenlijk werkt (kunnen de Duitse merken nog iets van leren!!)
 
  • Helpful
Reactions: Voodoo077
Als eigenaar van een MODEL 3 kan ik er nog wel een paar noemen:

:oops:garage (of SeC) daar ben ik in 3 jaar 3x geweest, 1 x kon ik er niet op wachten.

Dus dat kan nooit een argument zijn.
✅ Over the air updates... voor alles.. Als ik het verschil zie tussen wat ik kocht en wat ik nu heb. Die auto wordt niet steeds slechter maar steeds beter.
✅ Mobile service voor de kleine reparaties, maar ja, die heb je amper.
✅ Bewezen hoge restwaarde (als de i4 problemen krijgt, misschien niet zo erg... )
✅TMC forum (heeft BMW EV dat ook?);)
✅ Afschalen dealernetwerk BMW de komende jaren; het wordt een niche merk.
✅ Tesla wil de wagen liefst nooit meer terugzien in "de garage". De dealers van BMW zitten daar anders in. Hoe lang blijft dat goed gaan.
✅ Efficiëncy, met de almaar stijgende prijzen voor brandstoffen (of dat nu benzine of electronen is), gaat almaar belangrijker worden.
ik zou voor de winnaar gaan, maar ik ben ook aandeelhouder (precies om die reden), dus heb grote vooroordelen en een belang.
Ik zou het eens omdraaien, vraag op het BMW forum eens waarom je de i4 moet nemen? Geheid dat je dat je alleen fossiele en dealer-gerelateerde antwoorden krijgt, die we hier weer kunnen ontzenuwen.
Over the air ook bij i4 blijkbaar - zal welliht wel niet zo frequent en goed ijn als bij Tesla dus+ 1 voor Tesla
Restwaarde, tja is een BMW dus zit meestal wel snor
Ja zelf een paar fora ;-)
Dat is al gebeurd dat dealernetwerk. Maar ik heb 2 grote dealers op 20 minuten en er komt wellicht een servicepunt op 5 minuten van bij me terwijl Tesla minstens 45 minuten is zonder file anders al gauw 1u15!
Dat is denk ik inderdaad een groot voordeel van Tesla dat ze jou liefst niet meer zien tot bij een volgende aankoop!
Ik moet de i4 nog testen dus momenteel geen idee over efficiëntie maar test reviews zien er goed uit en wagen komt in de buurt van beloofde 590km.

Dat van waarom een i4 en geen Tesla zal ik op ander forum zetten ... benieuwd!
Ik zou eens kijken voor een ix3 als vergelijking of een id4/id5.
Allebei top auto’s, maar beide laten qua software mbt elektrisch rijden flink te wensen over.

Ik heb getwijfeld, maar als je “gewoon” een gave auto wilt rijden, die elektrisch is, met een fantastisch (niet bij na te denken) laadnetwerk dan zou ik een tesla overwegen. En zeker de Duitse en Chinese Teslas zijn echt van een goede kwaliteit.

Hecht je veel waarde aan knopjes en hoge comfort dan zou ik zeker voor een VW of een BMW gaan.
De id4 rijdt zoals een "oude vod". Zeer onaangenaam. Nog erger dan de Polestar2 of de Mach-E die ook al zeer onaangenaam rijden!
De ix3 heb ik niet getest en kan ik dus niet over oordelen.
De software van de VW is inderdaad bagger. Die van de ix3 is niet zelfde al i4 die een andere versie gebruikt die voortaan in andere nieuwe modellen wordt gebruikt. Of die goed is weet ik niet maar thx voor opmerking, is zeker belangrijk!

Het oog wil ook wat. Ik vind die i4 de eerste knappe EV maar dat is uiteraard 100% persoonlijk.
Een groot voordeel was bij Tesla ook het supercharger netwerk en gratis verbinding. Maar netwerk is opengesteld en verbinding is nu dacht ik 10€ per maand. Zonde.
 
Ik heb zelf nu de Model Y performance, bevalt echt supergoed. Heb ook in de BMW i4 gezeten, maar dat was voor mij toch echt te krap. Ik ben best lang en als ik de bestuurdersstoel in mijn gewenst stand zette kon er gewoon niemand achter me zitten op de achterbank. Was echt geen beenruimte meer over. Plus de bagageruimte van de tesla is veel groter en het laadnetwerk is natuurlijk veel beter. Vind de i4 een mooie auto maar voor mij helaas geen optie
 
  • Helpful
Reactions: Voodoo077
Dat is al gebeurd dat dealernetwerk. Maar ik heb 2 grote dealers op 20 minuten en er komt wellicht een servicepunt op 5 minuten van bij me terwijl Tesla minstens 45 minuten is zonder file anders al gauw 1u15!
Dat is denk ik inderdaad een groot voordeel van Tesla dat ze jou liefst niet meer zien tot bij een volgende aankoop!
Ik moet de i4 nog testen dus momenteel geen idee over efficiëntie maar test reviews zien er goed uit en wagen komt in de buurt van beloofde 590km.
Niet te vergeten dat Tesla in principe geen periodiek onderhoud voorschrijft en BMW €614,— rekent voor 4 jaar.

Volgens EV database is het bereik van de i4 in de praktijk tussen de 435 en 470km, afhankelijk van de uitvoering. Het verbruik ligt hoger dan dat van de Model 3. Niet dat dat de doorslag hoeft te geven, maar wel iets wat kan worden meegenomen in het vergelijk.