Tesla Model Y P na 1000km....
Met de model Y Performance inmiddels een dikke 1000km afgelegd, dat was vooral een feestje. Hiervoor met name grote Duitse merken gereden (Audi, MB, BMW) dus goed vergelijkingsmateriaal.
Prestaties
De aandrijving is absoluut de beste die ik tot nu toe heb gehad in alle voorgaande auto’s (en daar zat ook een elektrische Duitser tussen). Het voelt als de snelheid van een 911, maar dan in een SUV (echt heel rap!). Het missen van een motorbrul tijdens een lekkere tussenacceleratie is toch wel even wennen (dat was toch ook wel onderdeel van de fun
). De auto stuurt scherp, en laat zich heerlijk door een bocht sturen zonder overhellen. Kortom; Bijzonder snel, scherp sturende family SUV.
Comfort
Toch wel mijn grootste vraag was: zal deze auto zonder luchtvering met vrij grote banden (275/35/R21 achter, 255/35/R21 voor), en een verlaagd onderstel niet kneiterhard zijn afgeveerd? Antwoord: De vering is stevig, maar het comfort is eigenlijk veel beter dan verwacht. Persoonlijk vind ik de vering spot-on met hoe ik het zou willen (maar dat is zeker heel persoonlijk, en ik ben vrij stevig geveerde auto’s gewend).
Dan de stoelen, die zijn helaas echt niet zo goed als de Duitse vrienden dat kunnen, maar zeker niet slecht. Het went snel…
Daarnaast is de auto uitgerust met “dubbel glas” zowel in de voor als achterportieren. Overall vind ik de auto erg stil, zeker tot 150 km/u is het windgeruis minimaal.
Bouw kwaliteit
Waar ik absoluut niet blij werd van Tesla’s uit 2019 met allerlei rammels, niet goed aansluitende panelen, goedkoop aanvoelende achterklep, belabberde lak kwaliteit, lijkt Tesla toch echt flinke stappen te hebben gemaakt. So far heb ik nog niets kunnen ontdekken dat niet kwalitatief is zoals ik het zou verwachten (op Duits niveau zullen we maar zeggen), maarja de auto is nog maar 1000km oud…
De gebruikte materialen voelen kwalitatief aan en alles lijkt keurig afgewerkt.
Range / verbruik
Fabrieksopgave = 514 km bij 100%. Ik laad tot 90% op en haal dan zo’n 410-425 km (455-472 bij 100%). Met de combinatie van vrij frisse ochtenden/avonden en mijn rechtervoet ben ik hier erg tevreden over.
De regeneratie voelt erg comfortabel en in control, zelfs de hold functie werkt perfect zonder gestoot bij het wegrijden (meestal gebruikte ik deze functie niet in voorgaande auto’s juist om het gestoot bij wegrijden).
Ruimte
Waarschijnlijk voor veel mensen de allerbelangrijkste reden om te kiezen voor model Y ipv een model 3. De ruimte in de Model Y is ook echt enorm. De achterbak is “huge”, de standaard ruimte is al prima voor elkaar, de laadruimte onder de “vloer” is ook nog enorm groot. Het grootste voordeel tov een model 3 is mijn inziens toch wel de laadopening, hierdoor wordt het zoveel makkelijker om in/uit te laden. Daarnaast zijn de vakken in de middenconsole echt heel veel groter dan alle Duitse voorgangers.
Autopilot
Het systeem is erg wennen, werkt vaak prima maar ook regelmatig niet zo lekker (rare inhoudingen / remmen op moment dat er niets aan de hand is). Als ik het goed heb werkt het systeem in de Y enkel met camera’s en kan daarom vanaf afstand “2” worden geselecteerd.
Overige punten
+ Geweldig geluidssysteem, klinkt echt top (beter dan Harman Kardon)
+ Centrale scherm/systeem werkt echt enorm snel/intuïtief
+ De 21 inch wielen kan de model Y echt heel goed hebben
+ Verstelbare achterbank is heel fijn, geeft net dat beetje extra ruimte dat je soms nodig hebt
- Spotify integratie blijft vaak op laden hangen
- Deuren sluiten nog niet helemaal lekker door “nieuwe” rubbers, aan bestuurderskant inmiddels al geen last meer van
- De hoedenplak is fijn om te hebben maar werkt niet bepaald handig
Vragen voor de kenners onder ons:
- Werkt auto sturen niet boven de 132?
- Zal autopilot afstand 1 ooit komen bij een camera based systeem?
- Is het mogelijk om Sentry mode opnames op de een of andere manier gelijk op een iPhone te krijgen?