Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
De meeste nieuwe EV rijders die ik hoor die voor het eerst een lange afstand rijden, zijn aangenaam verrast over hoe snel het wel gaat. Ze beginnen te "klagen" (al grappenmakend) dat de wagen te snel laadt. Ze hebben geen tijd genoeg om naar toilet te gaan en een koffie te bestellen.

Ik kreeg zelfs van 1 collega de serieuze vraag of het mogelijk is om de snelheid aan de SuC te beperken zodat hij meer tijd zou hebben om te gaan eten. 😂
Gisteren ben ik voor de eerste keer “echt” gaan superchargen op weg naar Wildlands in Emmen. Volgens de tesla navigatie zou ik het net gehaald hebben maar ik wou met voldoende SoC aankomen zodat we nog bij ons hotel konden geraken.
Via ABRP kwam ik uit dat de supercharger in Emsbüren (Tesla Supercharger - Google Search)
de beste plaats was om met 30% SoC in Emmen aan te komen. Daar is ook een McDonalds dus dat leek me een mooie plek voor lunch.
Omdat ik “slechts” 20min laadtijd had, ben ik eerst bij de McDo gestopt, vrouw en kinderen afgezet, besteld aan de zuil en een plaatsje uitgezocht.
Daarna ben ik de auto naar de Supercharger gaan brengen, dit was een 200m verder.
Toen ik terug aan tafel zat had ik maar net tijd genoeg om mijn hamburger naar binnen te werken voordat mijn Tesla al notificaties begon te sturen dat hij bijna vol was.
Uiteindelijk is hij gestart aan 144kW en toen ik de sessie eindigde na een dikke 20min was hij nog aan 50 kW aan’t laden op 93%.

Al bij al goede ervaring! Ik besefte mij later pas dat ik aan de V2 stond en niet aan de V3. 😂
 
We hebben een model Y met trekhaak. Als we remmen en weer wegrijden met de trailer klinkt er een "bonk" of een "klonk". Net alsof er speling zit bij de kogel van de trekhaak. Hiervoor hadden we een Volvo XC90. Daar deed het zich niet voor.
Heeft iemand vergelijkbare ervaring of verklaring?
 
We hebben een model Y met trekhaak. Als we remmen en weer wegrijden met de trailer klinkt er een "bonk" of een "klonk". Net alsof er speling zit bij de kogel van de trekhaak. Hiervoor hadden we een Volvo XC90. Daar deed het zich niet voor.
Heeft iemand vergelijkbare ervaring of verklaring?
Ik hoor zelf geen bonk of klonk met een caravan. Wat me wel opvalt en wellicht de verklaring is, je hoort alles beter. Het schrapende geluid in een bocht hoor ik nu veel beter via de auto dan in mijn vorige XC40. Dus wellicht had je met de XC90 ook al een klonk en een bonk en zit het hem in je trailer?
 
@bpsmits dat is eenvoudig te controleren door de camera's te bekijken tijdens het accelereren/afremmen. Als de geluiden overeenkomen met het in- en uitschuiven van je oplooprem weet je of het daar aan ligt.

Net een paar duizend kilometers met een aanhanger achter de rug. Het is dat ik het zie in mijn spiegels en dat het verbruik hoger is, maar zelfs bergje op accelereren om wat vlot in te halen voel en hoor ik niks wat mij er aan zou moeten herinneren dat er nog iets achter hangt.
 
  • Helpful
Reactions: Maarten
Tja ik geloofde het ook niet maar het zou toch kunnen. Nature Today | Uitheemse mieren, een groeiende bron van overlast
Hmmm, zouden deze beestjes dan toch de oorzaak geweest zijn van onze onverklaarbare panne met de Model 3 in Corsica vorig jaar? De plaats waar we logeerden was vergeven van de mieren, die zaten steevast in de stopcontacten en schakelaars van het huisje.

Na 2 dagen, de wagen stond geparkeerd en ingeplugd naast het huisje, zouden we vertrekken op dagtocht en kregen we een heuse waslijst aan foutmeldingen in de wagen. Na alle mogelijke 'remote' service handelingen uit te voeren moest de wagen afgetakeld worden naar ... het vasteland in Frankrijk. Dus een hele hoop gedoe en 'miserie', uren aan de telefoon, wachten op takeldienst, taxis, vliegtuig terug, auto laten overbrengen naar België, maar alles uiteindelijk wel geregeld onder bijstand van zowel Tesla en de eigen reisbijstand.
Onze eerste vakantie met de Tesla in Corsica 2 jaar voordien was nochtans de beste die we tot dan gehad hadden. Maar nu hebben we toch schrik om opnieuw met de Tesla naar Corsica te gaan, er is geen SeC, geen Mobile Service, en ook geen SuCs.
 
@bpsmits dat is eenvoudig te controleren door de camera's te bekijken tijdens het accelereren/afremmen. Als de geluiden overeenkomen met het in- en uitschuiven van je oplooprem weet je of het daar aan ligt.

Net een paar duizend kilometers met een aanhanger achter de rug. Het is dat ik het zie in mijn spiegels en dat het verbruik hoger is, maar zelfs bergje op accelereren om wat vlot in te halen voel en hoor ik niks wat mij er aan zou moeten herinneren dat er nog iets achter hangt.


Bedankt allen voor de suggesties. Ik zal eerst kijken naar de oplooprem. Trailer achter de auto gaat inderdaad heel soepel.
Ik voel de "klonk" ook, wat ik niet had bij de XC90
Toevallig gaat de trailer volgende week weg voor een beurt
 
Werkt onderstaande wel bij iemand? "Als het kinderslot op beide achterdeuren aan staat zou je deze moeten kunnen ontgrendelen met 2x op de P (Park) knop te drukken als deze al in de P staat." Bij mij krijg ik het echter echt niet werkend.

In de handleiding staat het volgende:

1688484009562.png

Of lees ik het gewoon verkeerd en zit deze optie er niet op en is bovenstaande echt voor het ontgrendelen van de portieren zodat je van buiten naar binnen kan?
 
Werkt onderstaande wel bij iemand? "Als het kinderslot op beide achterdeuren aan staat zou je deze moeten kunnen ontgrendelen met 2x op de P (Park) knop te drukken als deze al in de P staat." Bij mij krijg ik het echter echt niet werkend.

In de handleiding staat het volgende:

View attachment 953156

Of lees ik het gewoon verkeerd en zit deze optie er niet op en is bovenstaande echt voor het ontgrendelen van de portieren zodat je van buiten naar binnen kan?
Ontgrendelen bij parkeren heeft verder niks met het kinderslot te maken.
 
Waarom? Het kinderslot zit er toch juist op zodat je kinderen de deuren niet kunnen openen?

Of is het als je volwassenen achterin hebt? Dan snap ik het. En zou dat handig zijn inderdaad.
Omdat ik niet wil dat die kleine van 5 jaar met zijn speelse gedrag per ongeluk op het knopje drukt op een parkeerplek naast een drukke weg. Hij weet dat het niet mag maar jha 1x proberen kan toch wel grote gevolgen hebben. Echter als ik thuis op de oprit sta dan weet hij al zijn gordel netjes los te maken en is hij vaak al aan het wachten tot hij eruit kan. Ik ben dan nog mijn telefoon portemonnee (bekers bananen ed aan het verzamelen) Dus ik kan dan voorin bepalen of de situatie geschikt is voor hem om de deur te openen omdat ik weet dat het dan veilig is.

Dus voor mij een handige leuke optie, wat softwarematig ook zo in te bouwen is en met een update door te voeren.
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon