Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Wij zijn deze vakantie erg blij met dat vak onder de laadvloer.
IMG_0409.jpeg
 
Iemand anders ook last van dat de adaptieve cruise control (ingesteld op 104 km/h waar je 100 mag, ik geloof +4%) meerdere malen naar 100 km/h gaat? In 1 rit had ik er 4x last van. Gewoon netjes op 104 en dan ineens afremmen om naar 100 te gaan... Nog nooit (in mijn korte 3000 km) gehad.
 
Last edited:
Iemand anders ook last van dat de adaptieve cruise control (ingesteld op 104 km/h, ik geloof +4%) meerdere malen naar 100 km/h gaat? In 1 rit had ik er 4x last van. Gewoon netjes op 104 en dan ineens afremmen om naar 100 te gaan... Nog nooit (in mijn korte 3000 km) gehad.
Dat ervaar ik al vier jaar, vooral op provinciale wegen. En als je dan >snelheidslimiet weer wil instellen, krijg je mededeling ‘Autosteer speed is restricted to [snelheidslimiet]. Apart, want een snelheidslimiet geldt overal maar mag doorgaans wel overschreden worden in combinatie met diezelfde Autosteer.

Dit is het enige dat ik er zo snel over kan vinden (waarvan laatste zin niet strookt met mijn waarnemingen):

However, if you choose to use Autosteer on residential roads, a road without a center divider, or a road where access is not limited, Autosteer may limit the maximum allowed cruising speed and the touchscreen displays a message indicating that speed is restricted. The restricted speed will be the speed limit of the road plus 5 mph (10 km/h).

 
Last edited:
Volgens mij is het inderdaad bij een rijbaanscheiding dat je hem hoger in kan stellen. Als er geen rijbaanscheiding is kan je hem instellen op Vmax + de offset welke je in hebt gesteld (tot een maximum van 10 km/h dacht ik).
Apart want het was een 4 baans snelweg. Deze kwamen wel samen 2x2.
Wat ook erg irritant is dat als er nog een dubbele lijn is dat de auto vol op de rem gaat als er een tragere (zeg auto met aanhangwagen) net komt samenvoegen. Dus begin bij elkaar komen maar nog een lange tijd dubbele lijn en ook nog ver uit elkaar (taartpunt). Of bij een afrit met blokmarkering links van je. Er is een stuk dat de wegen samen komen maar de rechterbaan gelijk er weer af gaat. Je ziet dat er niemand bij wil en dan vol op de rem, auto achter je boos enz.

En als we toch aan het klagen zijn ;) . Wat helemaal irritant is dat de auto ook nog wel eens vol wil afremmen als je een vrachtwagen gewoon links inhaalt op bv een 2 baans snelweg. Dan rijdt ik al op de linker baan (ik 104 vrachtwagen rond 90) en dan net voordat je naast de vrachtwagen komt vol remmen. Geen idee waarom maar dit ook al vele malen gehad.
 
Zijn er hier toevallig al mede model Y rijders die gewisseld zijn naar een nieuwe set (zomer)banden?
Ik zag dat er een thread is op All Season banden, mijn voorkeur heeft toch Zomerbanden.

De set af fabriek Pirelli PZ4 banden beginnen richting de markering te lopen (45.000km gereden)
Voor: 255/35R21
Achter: 275/35R21

Na veel lezen op het internationale forum lees ik dat de overstap naar een grotere maat zowel voor als achter voordelen en nadelen heeft:
+ Meer rijcomfort
+ Meer zijwang bescherming voor de velgen (de huidige banden zijn getrokken, waardoor velg uitsteekt)
- Afwijking KM teller (met name bij rijhoogte aanpassing naar 40 is de afwijking vrij groot)
- Iets meer verbruik

Beste Setups voor de '21 Uberturbine velgen volgens vele:
Voor: 275/35R21 Achter 295/35R21
Voor: 265/40R21 Achter 295/40R21

Mijn voorkeur heeft de 1e Setup om zo de teller afwijking minimaal te laten zijn.
De set die in Amerika veel wordt gereden is de Michelin Pilot Sport 4 A/S, deze lijkt echter moeilijk verkrijgbaar hier in NL.

Vragen waar ik nog mee zit:
- Is het nodig/aan te raden om een band te kiezen speciaal gemaakt voor Electric? (of is dit meer een marketing truc)
- Ervaringen tussen Pirelli vs Michelin? (Op papier Pirelli minder geluid en verbruik, in werkelijkheid?)

Ik ben benieuwd of er al mede Model Y rijders zijn met ervaringen.
 
  • Like
Reactions: TheBlackMYP
Ik kan je alleen antwoord geven op de vraag of je een band moet kiezen die voor EV is ontworpen.
Antwoord: ja.

Reden is volgens mijn banden per dat deze banden versterkte wangen hebben om het hogere gewicht van de auto te dragen.
Ook zitten er bij mijn winterbanden schuimblokken aan de binnenkant als geluiddemping. Maar ik weet niet of dit standaard is.
 
  • Like
Reactions: DNS12
Hou het advies van de bandenspecialist aan en ik verwacht dat die in ieder geval inderdaad XL (extra load) banden zal adviseren. Ik heb nog nooit minder dan dat gereden. (En pas een dag of wat op met accelereren, want anders kan je band t.o.v. de velg draaien en klopt de balans mogelijk niet meer. Het beste is om ze ook roadforce te laten balanceren, als je van compleet trillingsvrij houdt.)
 
  • Like
Reactions: DNS12
Ik kan je alleen antwoord geven op de vraag of je een band moet kiezen die voor EV is ontworpen.
Antwoord: ja.

Reden is volgens mijn banden per dat deze banden versterkte wangen hebben om het hogere gewicht van de auto te dragen.
Ook zitten er bij mijn winterbanden schuimblokken aan de binnenkant als geluiddemping. Maar ik weet niet of dit standaard is.
Dat een EV ontworpen band beter geschikt is vanwege het gewicht van een EV lijkt mij meer een marketing verhaal.
De load index van een band is namelijk gerelateerd aan het gewicht van de auto. Ook een standaard band met een hoge load index kun je dus prima gebruiken voor een EV, daar heb geen band voor nodig die voor een EV is intworpen.

Ook het schuim zegt niet veel. Mijn Kleber winterband zonder schuim is stiller dan mijn zomerband met schuim.
 
Hou het advies van de bandenspecialist aan en ik verwacht dat die in ieder geval inderdaad XL (extra load) banden zal adviseren. Ik heb nog nooit minder dan dat gereden. (En pas een dag of wat op met accelereren, want anders kan je band t.o.v. de velg draaien en klopt de balans mogelijk niet meer. Het beste is om ze ook roadforce te laten balanceren, als je van compleet trillingsvrij houdt.)
Het opvallende is dat bandenspecialisten dus ook niet van de hoed en de rand weten. Meerdere partijen gesproken, een echt gedegen advies nog niet gekregen. Ook Tesla gesproken, daar wordt aangegeven de banden te kopen die er nu onder zitten 😅
Wat mij opvalt is dat andere elektrische auto's bij mij in de buurt (IX3, Audi E-Tron, Model 3) geen specifieke elect markering op de banden hebben (wel XL).