Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
leuke site gevonden: Degradation
Kan ik gelijk zien dat ik een klein beetje onder het gemiddelde zit. Lijkt verder wel okay zo te zien. Het is meer dat ik iemand ken ook met een Y (berlijn) LR die bij 8000km 474 geeft bij 90% vandaar. Maar die zal dan denk ik geluk hebben gehad met de pack.

De Y P doen zo te zien 480km bij 100%.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
even voor mijn nieuwsgierigheid, wat laat een recente Y LR met 19" wielen zien als je die voor het eerst oplaad tot 90% (iig zo goed als nieuw)? bij sommige zie ik 480km en bij anderen 467km. Is dat de batterij die moet moet calibreren of hebben sommige geluk met bepaalde packs?

Wat dacht je van de rijstijl? De auto pakt je verbruik over x km genomen en maakt een inschatting. Iemand die meer op het gas gaat of veel AC oid gebruikt zal een hoger verbruik hebben en dus lagere ingeschatte reikwijdte.
 
  • Like
Reactions: EddYct
Wat dacht je van de rijstijl? De auto pakt je verbruik over x km genomen en maakt een inschatting. Iemand die meer op het gas gaat of veel AC oid gebruikt zal een hoger verbruik hebben en dus lagere ingeschatte reikwijdte.
De reikwijdte die bovenaan staat (en daar gaat het hier over), is onafhankelijk van de rijstijl. Het is de geschatte resterende capaciteit van de batterij (kWh) gedeeld door een vast verbruik per type wagen (kWh/km). Bij de MYLR 2022 is dat ongeveer 145 Wh/km. 75000Wh gedeeld door 145 Wh/km geeft 517 km.
Op een wintermaand is mijn verbruik 200Wh/km. Ik deed toen 95% autoweg aan 125km/u. In september was mijn gemiddelde verbruik 135 Wh/km (nieuwe opdracht op 30km langs drukke secundaire wegen). Mijn geschatte range is nagenoeg gelijk gebleven, terwijl mijn verbruik door de andere rijstijl met een derde afgenomen is.
Een inschatting die wel rekening houdt met het verbruik van de laatste x km is die in de tripmeter.
 
De reikwijdte die bovenaan staat (en daar gaat het hier over), is onafhankelijk van de rijstijl. Het is de geschatte resterende capaciteit van de batterij (kWh) gedeeld door een vast verbruik per type wagen (kWh/km). Bij de MYLR 2022 is dat ongeveer 145 Wh/km. 75000Wh gedeeld door 145 Wh/km geeft 517 km.
Op een wintermaand is mijn verbruik 200Wh/km. Ik deed toen 95% autoweg aan 125km/u. In september was mijn gemiddelde verbruik 135 Wh/km (nieuwe opdracht op 30km langs drukke secundaire wegen). Mijn geschatte range is nagenoeg gelijk gebleven, terwijl mijn verbruik door de andere rijstijl met een derde afgenomen is.
Een inschatting die wel rekening houdt met het verbruik van de laatste x km is die in de tripmeter.
Het is 79100 Wh (in de praktijk zelfs nog wat meer, ik heb er al 79400 Wh in gekregen).

Mij lijkt het trouwens sterk dat de MYLR rekent met 145 Wh/km rekent. De MYP rekent met 167 Wh/km. Dus dan denk ik eerder aan 150-155 Wh/km.
 
Hoe is dat relevant ter zake van wat er in de accu zit? Of ik nu 5% of 500% laadverlies heb, dat verschil zie ik alleen op de rekening van Innova Energie. Krijg ik wat minder terug. ;)
Als ik 79kWh in de wagen steek, komt er maar 72 kWh in de batterij. De rest zijn laadverliezen.

Waar heb je je 79kWh afgelezen?
Er is naast de laadverliezen ook nog zoiets als verbruik tijdens het laden immers. Klimatisatie van de batterij, opladen van de laadspanningsbatterij…
Zelfs al is er 79 kWh in de batterij gegaan, er kan tijdens het laden weer 4 kWh verbruikt zijn.
 
Als ik 79kWh in de wagen steek, komt er maar 72 kWh in de batterij. De rest zijn laadverliezen.

Waar heb je je 79kWh afgelezen?
Er is naast de laadverliezen ook nog zoiets als verbruik tijdens het laden immers. Klimatisatie van de batterij, opladen van de laadspanningsbatterij…
Zelfs al is er 79 kWh in de batterij gegaan, er kan tijdens het laden weer 4 kWh verbruikt zijn.

Via Scanmytesla app. Die kijkt naar wat erin zit en niet naar wat erin is gegaan. Maar dat scheef ik dan ook al, dus ik snap niet helemaal waarom je met laadverliezen blijft komen. Het is ook gewoon bekend dat er een 79 kWh accu in zit, dus ik snap niet waarom je begon te rekenen met 75 kWh. Misschien dat je de buffer van 3,56 kWh eraf hebt getrokken, maar dat is nergens voor nodig, want die is gewoon bruikbaar en wordt ook door Tesla meegenomen om de range te berekenen bij 100% (richting de 0% wordt die dan weer verstopt, waardoor je kan doorrijden nadat je op 0 staat).
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
De kortingperiode is voorbij op de Tesla site, alle Model Y's hebben weer hun oude prijs (tot eind dit kwartaal schat ik in:))
I have a tampermonkey script I run on that page (voorradmodelen / inventory page)
Last week of September you know they were offering discounts in excess of 6000
This morning, the status was this
Total Cars found = 46 Max Discount = 3610 Not discounted = 41
 
Via Scanmytesla app. Die kijkt naar wat erin zit en niet naar wat erin is gegaan. Maar dat scheef ik dan ook al, dus ik snap niet helemaal waarom je met laadverliezen blijft komen. Het is ook gewoon bekend dat er een 79 kWh accu in zit, dus ik snap niet waarom je begon te rekenen met 75 kWh. Misschien dat je de buffer van 3,56 kWh eraf hebt getrokken, maar dat is nergens voor nodig, want die is gewoon bruikbaar en wordt ook door Tesla meegenomen om de range te berekenen bij 100% (richting de 0% wordt die dan weer verstopt, waardoor je kan doorrijden nadat je op 0 staat).
Mijn statement blijft. Het is niet omdat er 79 in gegaan is dat de batterij 79 aan kan. Als er tijdens het laden 4 verbruikt is, dan is de batterij maar 75kWh voller geworden.
Ik kan 11 liter water toevoegen in een emmer van 10l als er ondertussen 1l weggelekt is door een gaatje.
De batterij is inderdaad groter dan 75, maar slechts 75 nuttig bruikbaar. Vandaar dat ik met 75 rekende: bron: Tesla Model Y Long Range Dual Motor
Ik vermelde ‘laadverliezen’ als vraag, niet als sluitende verklaring. Omdat er nog geen antwoord had over hoe je dit gemeten had. Indien het in of voor de lader was, dan zou het antwoord inderdaad laadverliezen geweest.
 
Mijn statement blijft. Het is niet omdat er 79 in gegaan is dat de batterij 79 aan kan. Als er tijdens het laden 4 verbruikt is, dan is de batterij maar 75kWh voller geworden.
Ik kan 11 liter water toevoegen in een emmer van 10l als er ondertussen 1l weggelekt is door een gaatje.
De batterij is inderdaad groter dan 75, maar slechts 75 nuttig bruikbaar. Vandaar dat ik met 75 rekende: bron: Tesla Model Y Long Range Dual Motor
Ik vermelde ‘laadverliezen’ als vraag, niet als sluitende verklaring. Omdat er nog geen antwoord had over hoe je dit gemeten had. Indien het in of voor de lader was, dan zou het antwoord inderdaad laadverliezen geweest.

Het begint nu wel een beetje storend te worden dat je blijft volharden, terwijl ik eea heb gemeten.

Scanmytesla meet niet de hoeveelheid die de laadpoort ingaat, maar ziet wat het BMS berekent aan de hoeveelheid kWh die in de accu ter beschikking is op enig moment.

En jouw bron heeft het gewoon verkeerd. Je kan die gehele energy buffer gebruiken (zie ook TeslaBjorn zijn youtube kanaal als je het van mij niet aan wil nemen). Dat kun je gewoon zien mbv Scanmytesla.

Ook andersom kan ik berekenen dat de range die de Tesla aangeeft bij zowel mijn Model 3 als de Model Y terug te rekenen is naar de ongeveer 80,7 kWh die er in de 82,1 accu past resp de ongeveer 79,5 kWh die er in de 78,8 accu past uitgaande van de rated range.

(Welke idioot bij Tesla de waardes voor full pack when new bepaalt weet ik niet, maar het lijkt wel natte vingerwerk, want de een komt er niet aan en de ander gaat er duidelijk overheen)