You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
In het begin neemt de range toe. Dus met pas 400 km zou ik mij daar geen zorgen over maken.Dat haal ik bij lange niet met mijn MYP; nu 400 km op de teller. Nooit meer dan 80% geladen
Maar hij staat op 378 km bij 80%
Nog niet toe gekomen... Ik laat iets weten als ik het geprobeerd hebEnne heeft het gewerkt? Ben wel benieuwd.
even voor mijn nieuwsgierigheid, wat laat een recente Y LR met 19" wielen zien als je die voor het eerst oplaad tot 90% (iig zo goed als nieuw)? bij sommige zie ik 480km en bij anderen 467km. Is dat de batterij die moet moet calibreren of hebben sommige geluk met bepaalde packs?
De reikwijdte die bovenaan staat (en daar gaat het hier over), is onafhankelijk van de rijstijl. Het is de geschatte resterende capaciteit van de batterij (kWh) gedeeld door een vast verbruik per type wagen (kWh/km). Bij de MYLR 2022 is dat ongeveer 145 Wh/km. 75000Wh gedeeld door 145 Wh/km geeft 517 km.Wat dacht je van de rijstijl? De auto pakt je verbruik over x km genomen en maakt een inschatting. Iemand die meer op het gas gaat of veel AC oid gebruikt zal een hoger verbruik hebben en dus lagere ingeschatte reikwijdte.
Het is 79100 Wh (in de praktijk zelfs nog wat meer, ik heb er al 79400 Wh in gekregen).De reikwijdte die bovenaan staat (en daar gaat het hier over), is onafhankelijk van de rijstijl. Het is de geschatte resterende capaciteit van de batterij (kWh) gedeeld door een vast verbruik per type wagen (kWh/km). Bij de MYLR 2022 is dat ongeveer 145 Wh/km. 75000Wh gedeeld door 145 Wh/km geeft 517 km.
Op een wintermaand is mijn verbruik 200Wh/km. Ik deed toen 95% autoweg aan 125km/u. In september was mijn gemiddelde verbruik 135 Wh/km (nieuwe opdracht op 30km langs drukke secundaire wegen). Mijn geschatte range is nagenoeg gelijk gebleven, terwijl mijn verbruik door de andere rijstijl met een derde afgenomen is.
Een inschatting die wel rekening houdt met het verbruik van de laatste x km is die in de tripmeter.
Laadverliezen afgetrokken?Het is 79100 Wh (in de praktijk zelfs nog wat meer, ik heb er al 79400 Wh in gekregen).
Mij lijkt het trouwens sterk dat de MYLR rekent met 145 Wh/km rekent. De MYP rekent met 167 Wh/km. Dus dan denk ik eerder aan 150-155 Wh/km.
Hoe is dat relevant ter zake van wat er in de accu zit? Of ik nu 5% of 500% laadverlies heb, dat verschil zie ik alleen op de rekening van Innova Energie. Krijg ik wat minder terug.Laadverliezen afgetrokken?
500 % laadverlies is dat dan een VTG auto. Helaas heeft Tesla dat nog niet helaas.Hoe is dat relevant ter zake van wat er in de accu zit? Of ik nu 5% of 500% laadverlies heb, dat verschil zie ik alleen op de rekening van Innova Energie. Krijg ik wat minder te
Als ik 79kWh in de wagen steek, komt er maar 72 kWh in de batterij. De rest zijn laadverliezen.Hoe is dat relevant ter zake van wat er in de accu zit? Of ik nu 5% of 500% laadverlies heb, dat verschil zie ik alleen op de rekening van Innova Energie. Krijg ik wat minder terug.
Als ik 79kWh in de wagen steek, komt er maar 72 kWh in de batterij. De rest zijn laadverliezen.
Waar heb je je 79kWh afgelezen?
Er is naast de laadverliezen ook nog zoiets als verbruik tijdens het laden immers. Klimatisatie van de batterij, opladen van de laadspanningsbatterij…
Zelfs al is er 79 kWh in de batterij gegaan, er kan tijdens het laden weer 4 kWh verbruikt zijn.
Als ze onder de 1,8 miljoen dreigen te komen qua aantallen dan voorzie ik leuke kortingen en wellicht ook wel weer 10.000 km gratis supercharger tegoedDe kortingperiode is voorbij op de Tesla site, alle Model Y's hebben weer hun oude prijs (tot eind dit kwartaal schat ik in)
Volgens mij niet, vraag me af of er nog wat is veranderd of gewoon vanaf okt productie is 2024. Berlijn was toch ook niet gestopt voor aanpassingen etc?Bij de inventory staat nu ook ineens 2024 model Y of stond dit er eerder ook al?
I have a tampermonkey script I run on that page (voorradmodelen / inventory page)De kortingperiode is voorbij op de Tesla site, alle Model Y's hebben weer hun oude prijs (tot eind dit kwartaal schat ik in)
Mijn statement blijft. Het is niet omdat er 79 in gegaan is dat de batterij 79 aan kan. Als er tijdens het laden 4 verbruikt is, dan is de batterij maar 75kWh voller geworden.Via Scanmytesla app. Die kijkt naar wat erin zit en niet naar wat erin is gegaan. Maar dat scheef ik dan ook al, dus ik snap niet helemaal waarom je met laadverliezen blijft komen. Het is ook gewoon bekend dat er een 79 kWh accu in zit, dus ik snap niet waarom je begon te rekenen met 75 kWh. Misschien dat je de buffer van 3,56 kWh eraf hebt getrokken, maar dat is nergens voor nodig, want die is gewoon bruikbaar en wordt ook door Tesla meegenomen om de range te berekenen bij 100% (richting de 0% wordt die dan weer verstopt, waardoor je kan doorrijden nadat je op 0 staat).
Mijn statement blijft. Het is niet omdat er 79 in gegaan is dat de batterij 79 aan kan. Als er tijdens het laden 4 verbruikt is, dan is de batterij maar 75kWh voller geworden.
Ik kan 11 liter water toevoegen in een emmer van 10l als er ondertussen 1l weggelekt is door een gaatje.
De batterij is inderdaad groter dan 75, maar slechts 75 nuttig bruikbaar. Vandaar dat ik met 75 rekende: bron: Tesla Model Y Long Range Dual Motor
Ik vermelde ‘laadverliezen’ als vraag, niet als sluitende verklaring. Omdat er nog geen antwoord had over hoe je dit gemeten had. Indien het in of voor de lader was, dan zou het antwoord inderdaad laadverliezen geweest.