Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ervaring na een paar dagen Model Y: Fijne auto maar wel een irritant gezoem die niet uitgaat als je in P staat met airco uit. Kan dus niet ergens even chillen in de auto tenzij je hoofdpijn wil krijgen. In mijn oude Model 3 had ik dit niet en in de proefrit was het er ook niet (of niet opgevallen).

Ik weet niet of hetzelfde is als dit: Model Y and Model 3 Humming Noise Issue maar het lijkt er wel op, klinkt bij mij alleen meer als een hoge zoem, in plaats van een lage brom, maar dat verschil zou ook aan mijn headphones kunnen liggen.

Ik heb hiervoor nu een service afspraak ingepland.
 
Wie kan wat licht in de accu's in de in NL leverbare Y 's brengen

Zag een vergelijking voorbij komen waarbij (in de USA);

De std RWD net zo snel, en aan dezelfde laadsnelheid tot ' 100%' kon worden geladen als de LR tot 80%.
En dat het een software matige reductie zou zijn is waardoor die 100 maar 80% vd fysieke cap van het accu pakket zou zijn. Behalve op termijn minder degradatie, ligt de effectieve range daardoor veel dichter bij elkaar.

Hoe zit dat met modellen/accu's combo's die hier leverbaar zijn ?
 
Last edited:
Wie kan wat licht in de accu's in de in NL leverbare Y 's brengen

Zag een vergelijking voorbij komen waarbij (in de USA);

De std RWD net zo snel, en aan dezelfde laadsnelheid tot ' 100%' kon worden geladen als de LR tot 80%.
En dat het een software matige reductie zou zijn is waardoor die 100 maar 80% vd fysieke cap van het accu pakket zou zijn. Behalve op termijn minder degradatie, ligt de effectieve range daardoor veel dichter bij elkaar.

Hoe zit dat met modellen/accu's combo's die hier leverbaar zijn ?

US RWD gebruikt CATL LFP prismatische cellen, Berlijn RWD gebruikt de BYD Blade packs.

Er is inderdaad in de US nu een upgrade mogelijk voor produktie vanaf een bepaalde datum maar wat daar precies de reden van is is onbekend, en heeft geen betekenis voor Europa vanwege sowieso andere batterijen.
 
  • Like
Reactions: Phil V
US RWD gebruikt CATL LFP prismatische cellen, Berlijn RWD gebruikt de BYD Blade packs.

Er is inderdaad in de US nu een upgrade mogelijk voor produktie vanaf een bepaalde datum maar wat daar precies de reden van is is onbekend, en heeft geen betekenis voor Europa vanwege sowieso andere batterijen.
Ik hoorde van mijn dochter die een december 2022 Chinese Model Y RWD heeft dat zij via haar VIN heeft kunnen achterhalen dat zijn deze kan upgraden naar een MY RWD LR. Ik begreep dat in de China versies ook een CATL LFP zit.
 
US RWD gebruikt CATL LFP prismatische cellen, Berlijn RWD gebruikt de BYD Blade packs.

Er is inderdaad in de US nu een upgrade mogelijk voor produktie vanaf een bepaalde datum maar wat daar precies de reden van is is onbekend, en heeft geen betekenis voor Europa vanwege sowieso andere batterijen.
Ik meen dat er uit Berlijn een mix komt van CATL en BYD Blade voor de RWD, de ene maand wat meer van de een dan van de ander.
 
US RWD gebruikt CATL LFP prismatische cellen, Berlijn RWD gebruikt de BYD Blade packs.

Er is inderdaad in de US nu een upgrade mogelijk voor produktie vanaf een bepaalde datum maar wat daar precies de reden van is is onbekend, en heeft geen betekenis voor Europa vanwege sowieso andere batterijen.
Neen. Vanaf begin 2024 is de RWD in de US geproduceerd met hetzelfde Panasonic pack als de AWD, maar dan softwarematig gelocked. Dat had te maken met de 7.500$ tax credits. Als ik het mij goed herinner was deze alleen beschikbaar wanneer de auto inclusief batterij in de US werd geproduceerd. Elon tweette laatst dat ze in overleg zijn met de autoriteiten om de restcapaciteit tegen een vergoeding beschikbaar te maken. Daarmee krijg je dus in feite een LR RWD.

Edit: Linkje
 
  • Informative
Reactions: Dikkie Dik