Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Welke idioot bij Tesla de waardes voor full pack when new bepaalt weet ik niet, maar het lijkt wel natte vingerwerk, want de een komt er niet aan en de ander gaat er duidelijk overheen
De idioot bij Scanmytesla weet het beter?
En nu zal je beweren dat die ook maar de waarde in de auto via API ophaalt.
Weet dat kWh niet correct meetbaar is, maar een extrapolatie van verschillende parameters door het BMS. Dit blijft echter een schatting. Alleen de constructeur kent de capaciteit van bij het ontwerp.
Ik lees overal 75kWh. Allemaal idioten.

 
Mijn statement blijft. Het is niet omdat er 79 in gegaan is dat de batterij 79 aan kan. Als er tijdens het laden 4 verbruikt is, dan is de batterij maar 75kWh voller geworden.
Ik kan 11 liter water toevoegen in een emmer van 10l als er ondertussen 1l weggelekt is door een gaatje.
De batterij is inderdaad groter dan 75, maar slechts 75 nuttig bruikbaar. Vandaar dat ik met 75 rekende: bron: Tesla Model Y Long Range Dual Motor
Ik vermelde ‘laadverliezen’ als vraag, niet als sluitende verklaring. Omdat er nog geen antwoord had over hoe je dit gemeten had. Indien het in of voor de lader was, dan zou het antwoord inderdaad laadverliezen geweest.

Hier hebben ze het over 81kWh accu in een LR model Y en ik heb elders ook al 82kWh gelezen.


while the Tesla Model Y Long Range AWD and Performance versions have probably around 81 kWh. Tesla does not reveal its battery capacity, so those are just rough estimates.
 
de LG packs die in de LR/P zitten is idd iets van 81kWh.
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
Hier hebben ze het over 81kWh accu in een LR model Y en ik heb elders ook al 82kWh gelezen.

82 las ik ook, maar meestal met de opmerking: 75 bruikbaar. Er is immers een bovenbuffer om te veel stress in de cellen te vermijden en een onderbuffer om de veiligheidsvoorzieningen te vlijven voorzien (sloten openen, sleepstand activeren, batterijtemperatuur monitoren, communicatie met de lader blijven garanderen…).
 
Lees nu in US -2000 USD LR/P
noorwegen: + ~1800U USD LR
oostenrijk: +2000 EUR LR

hmm de NL prijzen zijn (nog?) niet aangepast. In de US is de referral korting ook veranderd van $500 -> $250 + 3 mnd FSD.
Ben benieuwd wat de eindejaarskortingen worden.
 
De idioot bij Scanmytesla weet het beter?
En nu zal je beweren dat die ook maar de waarde in de auto via API ophaalt.
Weet dat kWh niet correct meetbaar is, maar een extrapolatie van verschillende parameters door het BMS. Dit blijft echter een schatting. Alleen de constructeur kent de capaciteit van bij het ontwerp.
Ik lees overal 75kWh. Allemaal idioten.

Juist. En op basis van het ontwerp zit er in LR/P die gebouwd worden in Duitsland en China een accu van LG met 79 kWh, de 5L (voorheen 75 kWh, de 5C) en in de VS een Panasonic met in theorie 82 kWh (3L, hier alleen in de Model 3 geleverd), maar waar die toch niet verder komt dan ongeveer 80,5.

Blijf vooral lekker je hakken in het zand steken. Er is genoeg informatie online te vinden hierover. Onder meer bij de Oosterburen houden ze ervan om het uit te pluizen.
 
Gister en vandaag een op en neertje gedaan naar winterberg. Gisterochtend had de auto veel moeite met een vuil raam. AP zette continue de ruitenwissers aan, stond ik 2x langs de snelweg met een nat lapje om 5u en 5u15... niet heel fijn. 2e keer het raam geboend onder een lantaarnpaal is de hele lijn van de camera's. Gekukkig gewonnen, daarna werkte alles naar behoren. (Firmware 32.7)

Vanmiddag op de terugweg flink gas/gauss gegeven, moeiteloos en liniair naar de 221km/u en zo de begrenser in. Echt veel power kan de Y leveren!
 
Gister en vandaag een op en neertje gedaan naar winterberg. Gisterochtend had de auto veel moeite met een vuil raam. AP zette continue de ruitenwissers aan, stond ik 2x langs de snelweg met een nat lapje om 5u en 5u15... niet heel fijn. 2e keer het raam geboend onder een lantaarnpaal is de hele lijn van de camera's. Gekukkig gewonnen, daarna werkte alles naar behoren. (Firmware 32.7)

Vanmiddag op de terugweg flink gas/gauss gegeven, moeiteloos en liniair naar de 221km/u en zo de begrenser in. Echt veel power kan de Y leveren!

De begrenser op 221 is inderdaad erg voelbaar. Ik rij in een MY LR met acceleration boost en de begrenser op 221 voelt net of Elon Musk himself ineens op afstand de rempedaal intrapt 🤬

Wat vuil voorruit betreft; koop van action insect spray, spuiten en min of 5 wachten dan kan je het heel makkelijk schoonmaken.
 
Jammer dat hier geen verbetering is. Ik snap werkelijk ook niet waarom ze deze keuze hebben gemaakt. Voor mij weerhoudt dit mij om van de S over te stappen naar de Y.
Los van het feit dat het stom is om je oude schoen weg te gooien voor je een nieuwe hebt, moeten we het ook weer niet groter maken dan het is.

Achteruit werkt de camera perfect, vooruit werkt ouderwets kijken waar je heengaat prima. Na 12k kilometer heb ik nog niets geraakt en geen situatie gehad waarin het gevaarlijk was. Front camera is fijner, maar om hem niet te kopen alleen om missende assist lijkt me erg zwaar aangezet. Er zijn een boel punten waarop de Y flinke stappen heeft gemaakt. Het blijft allemaal persoonlijk, maar ook even 2cts van een tevreden rijder. 👍
 
Los van het feit dat het stom is om je oude schoen weg te gooien voor je een nieuwe hebt, moeten we het ook weer niet groter maken dan het is.

Achteruit werkt de camera perfect, vooruit werkt ouderwets kijken waar je heengaat prima. Na 12k kilometer heb ik nog niets geraakt en geen situatie gehad waarin het gevaarlijk was. Front camera is fijner, maar om hem niet te kopen alleen om missende assist lijkt me erg zwaar aangezet. Er zijn een boel punten waarop de Y flinke stappen heeft gemaakt. Het blijft allemaal persoonlijk, maar ook even 2cts van een tevreden rijder. 👍
Ik bedoel het ook niet zo zwaar. De Y lijkt me een hele fijne auto. Wellicht is het beter om te zeggen dat op dit moment het mij weerhoudt om over te stappen van S naar Y. Er is geen noodzaak. Voor mijn werk parkeer ik veel in (smalle) parkeergarages in steden. Dan zijn de sensoren wel prettig. Ik vind het jammer dat iets wat goed werkte, minder goed is gemaakt. Maar ik verwacht wel dat er een front bumper camera komt. Volgens mij is deze ook al gespot in de nieuwe model 3 (project highland).
 
  • Like
Reactions: Flummox
Ik heb toevallig de autopark gisteren nog eens gebruikt bij links inparkeren in langsrichting.
Ging verbazend goed en snel. Tot hij enkel nog even vooruit moest met een beetje bijsturen naar rechts om het helemaal perfect te maken, reed hij vooruit, draaide naar rechts en zou de hoek van de voorligger mee genomen hebben indien ik niet had ingegrepen of indien hij niet op de laatste 10 cm (die ik niet afgewacht heb) toch nog zou stoppen.
Poitief punt: hij draaide het stuur niet meer bij stilstand, wat dan met een wagen van 2 ton weer positief is voor de banden.
 
In het begin neemt de range toe. Dus met pas 400 km zou ik mij daar geen zorgen over maken.
Nog even voor de duidelijkheid: jouw MYP haalt 480 bij 90%?
Das heel netjes.
Ik heb de MYP nu precies 2 weken en de teller staat op 4000 km.
Heb een trip naar Italie gemaakt. Het verbruik vind ik verrassend laag: gemiddeld 162 Wh/km. Snelheid (was zeer druk op de autobahn) tussen 90-130.
Mij voelt de auto fors zuiniger dan mijn M3P uit 2019. Ook op langere stukken boven de 120 km/h, was het verbruik veel lager dan van mijn oudere M3P(die is boven de 110km/u echt onzuiniger.
Verder is de auto een genot. Het voelt en rijdt zoveel beter dan mijn MYP uit 2019. Ook op slechte wegen(en daar zijn er veel van in Umbrie)doet de auto het ver boven verwachting goed. Hij is veel stiller, zit heerlijk en er gaat echt veel bagage(fiets gaat gewoon achterin) in de auto. De auto voelt(en is ook)veel zwaarder dan mijn M3P. Bijzonder dat het verbruik lager is.

De auto geeft bij 80% 382 km aan, dus ca 478 km bij 100%. Is dat iets waar ik mee terug moet naar tesla? Zou er bij 100% 514 km moeten staan?
Als ik echter naar de degradatie grafiek kijk (Degradation) zit ik precies op de mediaan, als ze het aantal kms bij 100% bedoelen)
 
  • Like
Reactions: bpsmits
Nog even voor de duidelijkheid: jouw MYP haalt 480 bij 90%?
Das heel netjes.
Ik heb de MYP nu precies 2 weken en de teller staat op 4000 km.
Heb een trip naar Italie gemaakt. Het verbruik vind ik verrassend laag: gemiddeld 162 Wh/km. Snelheid (was zeer druk op de autobahn) tussen 90-130.
Mij voelt de auto fors zuiniger dan mijn M3P uit 2019. Ook op langere stukken boven de 120 km/h, was het verbruik veel lager dan van mijn oudere M3P(die is boven de 110km/u echt onzuiniger.
Verder is de auto een genot. Het voelt en rijdt zoveel beter dan mijn MYP uit 2019. Ook op slechte wegen(en daar zijn er veel van in Umbrie)doet de auto het ver boven verwachting goed. Hij is veel stiller, zit heerlijk en er gaat echt veel bagage(fiets gaat gewoon achterin) in de auto. De auto voelt(en is ook)veel zwaarder dan mijn M3P. Bijzonder dat het verbruik lager is.

De auto geeft bij 80% 382 km aan, dus ca 478 km bij 100%. Is dat iets waar ik mee terug moet naar tesla? Zou er bij 100% 514 km moeten staan?
Als ik echter naar de degradatie grafiek kijk (Degradation) zit ik precies op de mediaan, als ze het aantal kms bij 100% bedoelen)
480 bij 100%

Een MYP uit 2019 is wel een verzamelaarsmodel... ;)

(maar de pre-warmtepomp modellen zijn inderdaad onzuiniger)
 
Haha, typ foutje.
Goed mijn MYP doet het dus qua range prima

Op de reis terug viel mij op dat de navi soms een vreemd advies gaf tav het laden bij de SuC’s
Hij gaf een paar keer aan dat ik naar een Suc moest rijden en daar 0 min moest laden. Ook ging hij daar de batterij voor verwarmen
Zo reed ik met 72%, kreeg advies bij 69% 0 min te laden en dan door naar volgende SuC waar ik met 38% aan zou komen.
Is dit een bekend fenomeen?
EE2AEEF4-617A-44C2-A055-105CA0D3BBB5.jpeg
 
Haha, typ foutje.
Goed mijn MYP doet het dus qua range prima

Op de reis terug viel mij op dat de navi soms een vreemd advies gaf tav het laden bij de SuC’s
Hij gaf een paar keer aan dat ik naar een Suc moest rijden en daar 0 min moest laden. Ook ging hij daar de batterij voor verwarmen
Zo reed ik met 72%, kreeg advies bij 69% 0 min te laden en dan door naar volgende SuC waar ik met 38% aan zou komen.
Is dit een bekend fenomeen?
View attachment 981964
Ja, dat gebeurt vaker. Altijd gezond verstand gebruiken. Ik kijk altijd bij een laadsuggestie of verderop geen laders zijn. Vaak haal je die makkelijk, zijn ze sneller of minder druk
 
  • Like
Reactions: Flummox and Tuhhje
Ja, dat gebeurt vaker. Altijd gezond verstand gebruiken. Ik kijk altijd bij een laadsuggestie of verderop geen laders zijn. Vaak haal je die makkelijk, zijn ze sneller of minder druk
Bij mij is juist steeds andersom. Ik krijg steeds reisadvies waarbij de navi zelf aangeeft dat ik het eigenlijk niet red. Vorige week terug wilde hij vanuit winterberg vetrekken en door tot ik geloof Eemnes, aankomst met 2% met een snelheidsbeperking op 115km/u. Stop in Duiven (of waar anders ook in de buurt van de NL grens) is niets langzamer en zonder enige beperking of krapte. Had hezelfde op de heen en terugweg met de zomervakantie.