Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y levering

This site may earn commission on affiliate links.
Staat in elk geval in scherp contrast met de levertermijn van bijna alle andere EVs. Ik hoorde over heel wat Europese EVs al levertermijnen noemen van 9 maanden tot een jaar.
Is ook wel logisch als je als OEM mikt op 30000 stuks per jaar van je EV, terwijl Tesla er zoveel op 2 weken bouwt.

Ter vergelijking met andere modellen:

FCyajbaWEAkoq6K


Ik vind het super, want als je als aankomend EV rijder nog snel een EV wil, is de keuze beperkt tot het merk dat je snel alle andere merken doet vergeten.
 
Is ook wel logisch als je als OEM mikt op 30000 stuks per jaar van je EV, terwijl Tesla er zoveel op 2 weken bouwt.

Ter vergelijking met andere modellen:

FCyajbaWEAkoq6K


Ik vind het super, want als je als aankomend EV rijder nog snel een EV wil, is de keuze beperkt tot het merk dat je snel alle andere merken doet vergeten.
Mooi grafiekje, waar komt die vandaan?
 
Het gaat in heel wat gevallen over de eerste EV van de betreffende groep. Moet je deze productie-aantallen dan niet vergelijken met die van de MS?
De klassieke automerken schalen geleidelijk aan op, naarmate de markt voor EV verder groeit. Lijkt me in hun situatie een economisch verstandige keuze.
Het punt dat ik wilde maken is: overtreft de vraag het aanbod bij Tesla? Als je binnen de maand de auto geleverd krijgt, leid ik daaruit af dat dit niet het geval is, dat nogal wat auto's onverkocht blijven wachten tot een geïnteresseerde opdaagt.
Ik weet dat dat samenhangt met de manier van werken van Tesla: boot vol auto's op pad sturen en zien of er kan gematcht worden. Maar dan nog: als de vraag het aanbod sterk overstijgt, dan krijg je ook op die manier oplopende wachttijden en die lijken er niet echt te komen.
 
De genoemde push blijft voorlopig uit in Nederland... Ook al is hier voorspeld dat die push enorm zal zijn. Hij valt simpelweg in een te hoog segment, waar de markt al verzadigd is door de 3.
... en andere EVs met een ruimteaanbod vergelijkbaar met de MY. Ik zie in de statistieken dat met name de Enyaq, de ID4, de Q4 en de Mach-E het behoorlijk doen.
 
Het gaat in heel wat gevallen over de eerste EV van de betreffende groep. Moet je deze productie-aantallen dan niet vergelijken met die van de MS?
Geen idee. Jij bent het die vind dat 9 maanden levertermijn normaal is en 3 maanden te kort. En toch blijft het merk met 9 maanden met stock zitten, en verkoopt het merk met 3 maanden alles uit op een kwartaal.

Als je daarentegen in detail gaat kijken, zie je dat de competitie honderden variaties van een model wil aanbieden in allerlei kekke kleurtjes van exterieur en interieur, en Tesla globaal gezien 5 kleuren produceert, en 2 binnenkleuren. Steek er nog 3 verschillende velgen op, en de keuze is klaar. Dat maakt het makkelijk om een computer te laten bepalen hoeveel auto's van elk type je moet bouwen en op de boot zetten om zo optimaal te verkopen.

Ik zou het overigens geweldig vinden moest VW 250000 ID.3's en 250000 ID'4's per jaar produceren. En Ford 250000 Mach-E's per jaar.

Wat de transitie momenteel afremt is te lange levertermijnen. Gelukkig kan een merk als Tesla wel leveren.
 
  • Like
Reactions: Maarten and TM3LR
Als je daarentegen in detail gaat kijken, zie je dat de competitie honderden variaties van een model wil aanbieden in allerlei kekke kleurtjes van exterieur en interieur, en Tesla globaal gezien 5 kleuren produceert, en 2 binnenkleuren. Steek er nog 3 verschillende velgen op, en de keuze is klaar. Dat maakt het makkelijk om een computer te laten bepalen hoeveel auto's van elk type je moet bouwen en op de boot zetten om zo optimaal te verkopen.
Gelukkig is er nog altijd de nummerplaat om het eigen voertuig te herkennen.😉
 
Mijn MY heb ik besteld op 6 oktober en heb gisteren, na verzoek per email, het VIN ontvangen.
Aflevering wordt verwacht in de laatste week van november.
Ik vermoed dat mijn MY aan boord zit van de Lake Geneva, welke rond 15 november wordt verwacht in Zeebrugge.
  1. Aflevering laatste week november is bevestigd via de factuur.
  2. Ik heb mij ook aangemeld voor de trekhaak, maar daar is nog geen informatie over.
  3. Heeft iemand ervaring met all weather matten van andere leveranciers? Een complete set voor interieur, kofferbak, trunk en frunk via de webshop van Tesla is nogal prijzig.
  4. Verzekering is ook nog een aandachtspunt. Welke verzekeraar is aanbevelenswaardig?
 
  1. Aflevering laatste week november is bevestigd via de factuur.
  2. Ik heb mij ook aangemeld voor de trekhaak, maar daar is nog geen informatie over.
  3. Heeft iemand ervaring met all weather matten van andere leveranciers? Een complete set voor interieur, kofferbak, trunk en frunk via de webshop van Tesla is nogal prijzig.
  4. Verzekering is ook nog een aandachtspunt. Welke verzekeraar is aanbevelenswaardig?
  1. Hier ook eind november.
  2. Trekhaak kreeg ik te horen dat je tzt een afspraak kunt maken.
  3. Ik had zelf zoiets op het oog: Model Y - Allweather interieur matten 3D maar ik moet nog even kijken of er reviews zijn.
  4. Ik zit zelf bij centraal beheer, kom rond de 93 euro met 7 schadevrije jaren.
 
  1. Hier ook eind november.
  2. Trekhaak kreeg ik te horen dat je tzt een afspraak kunt maken.
  3. Ik had zelf zoiets op het oog: Model Y - Allweather interieur matten 3D maar ik moet nog even kijken of er reviews zijn.
  4. Ik zit zelf bij centraal beheer, kom rond de 93 euro met 7 schadevrije jaren.
2. Vergeet die trekhaak voorlopig maar. Ik zit er sinds september op te wachten en Tesla kan nog steeds niet zeggen wanneer hij geleverd wordt.
4. Centraal Beheer kan ik ook aanbevelen.
 
Mijn MY heb ik besteld op 6 oktober en heb gisteren, na verzoek per email, het VIN ontvangen.
Aflevering wordt verwacht in de laatste week van november.
Ik vermoed dat mijn MY aan boord zit van de Lake Geneva, welke rond 15 november wordt verwacht in Zeebrugge.
Ik heb begin september besteld en probeer uit te vinden of er al een vin is toegewezen. Krijg alleen wat lastig contact met tesla. Geen reactie op mail en als ik bel bandje met sorry te druk we verbreken de verbinding… is sales Amsterdam maar misschien probeer ik de verkeerde afdeling ?
 
Ik heb begin september besteld en probeer uit te vinden of er al een vin is toegewezen. Krijg alleen wat lastig contact met tesla. Geen reactie op mail en als ik bel bandje met sorry te druk we verbreken de verbinding… is sales Amsterdam maar misschien probeer ik de verkeerde afdeling ?
Ik heb vanmiddag gewoon de chat geopend aangezien ik ook geen reactie krijg op mail. Als je naar de bestelpagina van een model gaat staat er rechts onder zo'n chat icoontje. Binnen 2 min was ik geholpen.
 
  • Informative
Reactions: Maarten
Ik heb begin september besteld en probeer uit te vinden of er al een vin is toegewezen. Krijg alleen wat lastig contact met tesla. Geen reactie op mail en als ik bel bandje met sorry te druk we verbreken de verbinding… is sales Amsterdam maar misschien probeer ik de verkeerde afdeling ?
Ik heb gecommuniceerd met [email protected]
Kreeg telkens een snel antwoord op mijn vragen
 
  • Informative
Reactions: Maarten