Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y RWD of LR?

This site may earn commission on affiliate links.
En nu qua range…. Of ervaringen van de vorige versie model 3

Daar is weinig zinvol over te vertellen!
Niemand heeft hier een labo ter beschikking om dergelijke tests uit te voeren. Ervaringen van rijders met een verschillende rijstijl, verschillende omstandigheden, enz. zijn dis weinig relevant...

Er zal een verschil zijn, maar niet spectaculair genoeg om geen 19" te nemen als je echt 19" wil...
 
En nu qua range…. Of ervaringen van de vorige versie model 3
Zou ik niet zo weten, er zal best een paar procent verschil in kunnen zitten.
Ik heb een M3 RWD met 18” en een M3 19” AWD. Verbruik van de AWD is hoger, maar dat komt omdat het gebruik en de rijomstandigheden anders zijn. AWD heeft altijd al een iets hoger verbruik en mijn AWD met 19“ heeft geen aerocaps.
Ik zou daar mijn keuze niet van laten afhangen, gewoon doen wat je mooi vind.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Zou ik niet zo weten, er zal best een paar procent verschil in kunnen zitten.
Ik heb een M3 RWD met 18” en een M3 19” AWD. Verbruik van de AWD is hoger, maar dat komt omdat het gebruik en de rijomstandigheden anders zijn. AWD heeft altijd al een iets hoger verbruik en mijn AWD met 19“ heeft geen aerocaps.
Ik zou daar mijn keuze niet van laten afhangen, gewoon doen wat je mooi vind.

In 2014 reden we tenminste met een serie Model S’en achter elkaar heen en weer over de A2 om verschillen qua verbruik tussen merken banden te testen.
Afgesloten door een gezellige kop koffie met gebak.
Ahhhh, those were the days….
Komop, Model Y rijders! 😅
 
En nu qua range…. Of ervaringen van de vorige versie model 3
Ik weet niet of dit echt een antwoord op jouw vraag is, maar: ik reed een 2013 Model S P85 want ik moest de grootste batterij (en OK, wat extra pret), een Model S 100D, want ik moest de grootste batterij, een Model 3 Performance want ik moest de grootste batterij (en OK, wat extra pret), met al dat spul reed ik tot ver in Portugal, tot Malaga, diverse keren Valencia, Rome, Sicilië (OK, stuk met de boot) en nog meer bestemmingen >1000 km/dag.

En nu de Y RWD. Verschil op lange reizen? Niet opgemerkt (deze zomer vakantieadres op 1240 km, in 14 uur).

Doordeweeks laad ik niet extra, want W/W is 5x25x2, laden in het weekend is genoeg. Ik denk zelf dat velen de grote batterij zullen waarderen als er ruim meer dan 500 km/wk wordt gereden en er geen eigen laadfaciliteit of op het werk kan worden gebruikt.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: OttoR and Mars2020
Sneller zijn is altijd fijn, maar ik kan mij geen situatie voorstellen waar je met een AWD wel veilig kan inhalen en met een RWD niet. Een “enorme” meerwaarde is dat echt niet. Hang je een caravan achter je auto, dan is het wellicht een ander verhaal. Vierwielaandrijving is leuk voor die laatste 100m als er een kleine helling is, maar verder heb ik nooit de meerwaarde gemerkt in mijn MS. Goede winterbanden met voldoende profiel en kettingen helpen beter.

Natuurlijk is de LR de fijnere auto, maar het is tegen een flinke meerprijs. Ga je voor een economische oplossing dan is de RWD een prima keuze. Maar ik zou zelf ook de LR kopen. Gewoon omdat ik een topversie zou willen nu. Daarom wacht ik,ook nog op de performance.
Die situatie is simpel: als je te weinig ruimte hebt met een RWD en genoeg met een AWD. ;) In de bergen heb je vaak momenten dat je het met slechts een paar auto's het kan redden. Temeer dat vaak daar de grip suboptimaal is. Dan is het verschil dus niet alleen het vermogen, maar het bruikbare vermogen.

Goede winterbanden zijn wat mij betreft een vooronderstelling op wintersport. De basis moet in orde zijn.
 
Daar staat tegenover dat de SR een kleinere accu heeft. De laadtijd maakt dus niet zoveel uit denk ik.
Op EV database kun je de verschillen zien.

Klopt, maar je kan dan dus verder komen met de AWD, je staat misschien even lang stil maar omdat je sneller kan laden kom je weer verder.
Wat staat er?
Kan je THUIS laden...
Jeetje wat fel... Het ging mij erom dat Maarten zegt dat je sneller kan laden met de AWD. Jij geeft daarop aan dat het thuis niet uit maakt, en ik geef aan dat het voor een snellader wel uit maakt. Voor de vakanties is dat wel fijner dat je met een goede range weer snel onderweg kan.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: OttoR
ik rij al 9 maanden en 32.000 km met de rwd en nog geen moment het idee gehad dat ik beter de dual motor moest nemen. Maar zoals hier al gezegd, moet je iets trekken of ga je graag in hoogseizoen op wintersport is de dual motor wel een idee. Maar wil je in discussies over duurzaamheid een punt maken is de keuze voor LFP altijd meegenomen.
 
Klopt, maar je kan dan dus verder komen met de AWD, je staat misschien even lang stil maar omdat je sneller kan laden kom je weer verder.
Voor zover ik heb begrepen gaat een AWD bij hogere soc langzamer gaat laden dan een RWD. Verschil wordt op die manier wat kleiner. Maar ik ben het met je eens dat een AWD je reistijd iets korter zal zijn. Maar goed wat maakt dat kleine verschil uit op een reis van 1000km?
 
Voor zover ik heb begrepen gaat een AWD bij hogere soc langzamer gaat laden dan een RWD. Verschil wordt op die manier wat kleiner. Maar ik ben het met je eens dat een AWD je reistijd iets korter zal zijn. Maar goed wat maakt dat kleine verschil uit op een reis van 1000km?
Misschien dat het inderdaad meer het gevoel is. Afgelopen vakantie samen met een ID.4 was het elke keer wachten tot die vol genoeg was. Maar het zal inderdaad met de zomervakantie en wintersport geen uren extra zijn.

Wat ik in mijn eerste bericht in dit topic al poste; het zal voor iedereen anders zijn de LR of SR afhankelijk van het gebruik. En dan voornamelijk het dagelijkse gebruik.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Het geschreven woord komt altijd "feller" over dan het gesproken woord.



Dan had je Maarten kunnen/moeten quoten, dan was er geen verwarring en had ik waarschijnlijk niet zo "fel" gereageerd...
Maarten zegt dat je sneller kan laden, jij geeft aan dat dat een no no argument is als je thuis kan laden. Volgens mij heb ik de juiste persoon ge-quote. Maar goed, volgens mij is het inmiddels duidelijk.
 
Maarten zegt dat je sneller kan laden, jij geeft aan dat dat een no no argument is als je thuis kan laden.

Inderdaad, maar Maarten zit nog niet in een Tesla en heeft misschien nog niet alle informatie en staart zich misschien blind op een getal dat voor hem geen of weinig betekenis heeft
Dus, als iemand het argument "sneller laden" aanhaalt, dan zeg ik dat als je thuis kan laden dat sneller laden van weinig of geen betekenis is. Hoeveel zijn er hier die slechts een enkele keer aan een SuC staan, gewoon omdat ze thuis in alle rust kunnen laden.
Speciaal voor die mensen (thuisladers) heeft dat sneller laden dus totaal geen meerwaarde.

Mijn antwoord was niet meer of niet minder...

Volgens mij heb ik de juiste persoon ge-quote.

Ook goed

Maar goed, volgens mij is het inmiddels duidelijk.

Maar goed, volgens mij is het inmiddels duidelijk.
 
Last edited:
Als ik zeg dat het nieuwe model 3 rwd met normaal gebruik in de wintermaanden zo'n 400 km bereik heeft. Zit ik dan goed of reken ik mezelf rijk met deze getallen.

Ik ga voorzichtig proberen te antwoorden... 😀

De nieuwe M3 is mij niet bekend, maar bij die van mij, die op zijn schermpje 404km laat zien bij 100% ben ik blij als ik in de winter 300km haal (en dan moet ik hem ook nog van 100% naar 0% rijden, NIET dus...)

De vraag is ook, ga je die 400km aan één stuk rijden in de winter, of verdeeld over een ganse week. In het laatste geval gaat je verbruik zienderogen omhoog. Accu, binnenruimte, aandrijfsysteem,... alles moet opgewarmd worden. Of dat nu voor 20 km is of voor 400 km. Alleen bij 20 km moet het 20 keer opgewarmd worden om aan die 400 km te komen. En opwarmen kost nu eenmaal massa's energie...

Is dat een probleem? Zeer zeker niet, als ik dat soort afstanden ga afleggen, ga ik gewoon ergens aan een SuC laden, als ik kortere afstanden afleg, dan wordt er 's nachts (thuis) terug bijgeladen naar 100% (LFP accu) in het geval van een een niet LFP accu is dat 80% à 90%
 
Last edited:
  • Helpful
Reactions: Maurice1