RWD als je met je verstand een Tesla koopt en LR als je met wat meer emotie de auto koopt.
Een LR is ongeveer 6.000 euro duurder. Na 5 jaar ongeveer restwaarde van 30%, dus je geeft over 5 jaar ongeveer 4.000 euro uit voor meer range en meer power. Die power is heel leuk, maar in de praktijk is een RWD genoeg (ik vind volgas wegtrekken enorm sneu pauper gedrag, maar dat terzijde). Over 5 jaar dus zo'n 4.000 euro extra betaald, dus 800 euro/jaar. Stel dat je 3x per jaar op vakantie gaat met de auto en je moet nu in totaal 16x extra laden, dan is elke extra laadstop zo ongeveer 50 euro waard. Zo heb ik het 20.000 euro verschil i.i.g. richtgepraat toen ik voor de keuze stond voor een Model S 75D vs 100D. Na 5 jaar geen spijt gehad dat ik een 75D heb gekocht.
Wel een voordeel van een grotere accucapaciteit is dat je flexibeler bent in het kiezen van je laadmomenten. Vooral met een dynamisch contract of zonnepanelen kan dat zinvol zijn. Niet dat je de LR daarmee terug gaat verdienen in 5 jaar, maar je hoeft minder vaak te laden op "dure" momenten en je kan langer laden op "goedkope" momenten. Ook als je rondtrekt door gebieden die minder zijn qua laadinfra (bijv. Wales, Schotland, Italië, ...) is het prettig dat je meer range hebt.
Voor 6.000 verschil zou ik denk ik nu een LR kiezen. Maar dat is ook omdat ik de auto nu privé zou kopen ipv zakelijk en je geen bijtellingsverhaal hebt waardoor kosten maandelijks terugkomen. Ook verwacht ik dat ik de auto langer dan 5 jaar zou rijden. De MS gaat er nu uit (vanwege extreem gunstige inruilwaarde bij Tesla na 5 jaar), anders had ik die denk ik nog jaren blijven rijden.