Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y RWD of LR?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik twijfel tussen het nieuwe model 3 lr en rwd.

De extra bereik/zekerheid lijkt mij prettig.
Betere audio
Snellere acceleratie.

Zijn nu de punten die het verschil gaan maken.

De rwd kan tot 100 keer op keer opladen.
Tot hoeveel % laad je de lr dan op ? En hoeveel verschil zit er dan nog in range tussen de rwd?
Veel beter is de Teslabjorn 1000 km test results
Op 1000 km is de LR 5 minuten sneller dan de RWD. Vanwege temp verschil uiteindelijk 10 minuten.
Overigens zal het verschil groter zijn op de Duitse autobahn. Maar dan scheelt het misschien 20-30 minuten.

1694264747233.png



 
RWD als je met je verstand een Tesla koopt en LR als je met wat meer emotie de auto koopt.

Een LR is ongeveer 6.000 euro duurder. Na 5 jaar ongeveer restwaarde van 30%, dus je geeft over 5 jaar ongeveer 4.000 euro uit voor meer range en meer power. Die power is heel leuk, maar in de praktijk is een RWD genoeg (ik vind volgas wegtrekken enorm sneu pauper gedrag, maar dat terzijde). Over 5 jaar dus zo'n 4.000 euro extra betaald, dus 800 euro/jaar. Stel dat je 3x per jaar op vakantie gaat met de auto en je moet nu in totaal 16x extra laden, dan is elke extra laadstop zo ongeveer 50 euro waard. Zo heb ik het 20.000 euro verschil i.i.g. richtgepraat toen ik voor de keuze stond voor een Model S 75D vs 100D. Na 5 jaar geen spijt gehad dat ik een 75D heb gekocht.

Wel een voordeel van een grotere accucapaciteit is dat je flexibeler bent in het kiezen van je laadmomenten. Vooral met een dynamisch contract of zonnepanelen kan dat zinvol zijn. Niet dat je de LR daarmee terug gaat verdienen in 5 jaar, maar je hoeft minder vaak te laden op "dure" momenten en je kan langer laden op "goedkope" momenten. Ook als je rondtrekt door gebieden die minder zijn qua laadinfra (bijv. Wales, Schotland, Italië, ...) is het prettig dat je meer range hebt.

Voor 6.000 verschil zou ik denk ik nu een LR kiezen. Maar dat is ook omdat ik de auto nu privé zou kopen ipv zakelijk en je geen bijtellingsverhaal hebt waardoor kosten maandelijks terugkomen. Ook verwacht ik dat ik de auto langer dan 5 jaar zou rijden. De MS gaat er nu uit (vanwege extreem gunstige inruilwaarde bij Tesla na 5 jaar), anders had ik die denk ik nog jaren blijven rijden.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Veel beter is de Teslabjorn 1000 km test results
Op 1000 km is de LR 5 minuten sneller dan de RWD. Vanwege temp verschil uiteindelijk 10 minuten.
Overigens zal het verschil groter zijn op de Duitse autobahn. Maar dan scheelt het misschien 20-30 minuten.

View attachment 972284


Absoluut waar.

Met de kanttekening dat Bjorn EN heel veel weet van elektrisch rijden EN optimaliseert qua tijdstippen (om zo clean mogelijk te gaan) EN alles zo lean en mean mogelijk doet. Hij weet het uiterste eruit te persen.

Voor mij is mijn dagelijks rijden of zelfs vakantie rijden dat niet waard. Bij langere trips heb ik echt andere stops dan Bjorn. Iets eten hier, plaspauze daar, mensen die niet weer na een uur alweer willen stoppen omdat het op de totale rit korter is...

Ik weet niet of er ook testjes zijn gedaan met deze twee modellen en dan samen dezelfde (volgeladen) rit tegelijk rijden.
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and bugboy
Veel beter is de Teslabjorn 1000 km test results
Op 1000 km is de LR 5 minuten sneller dan de RWD. Vanwege temp verschil uiteindelijk 10 minuten.
Overigens zal het verschil groter zijn op de Duitse autobahn. Maar dan scheelt het misschien 20-30 minuten.
Staar je niet blind op dit soort "resultaten". In de praktijk laad je altijd te kort (geen zin om langer te wachten) of te lang (nog even naar de WC), dus je kan het niet zo precies in minuten uitdrukken. Als je 1x extra moet stoppen, dan kost het je gewoon al meer tijd. Ook ben je met een RWD soms genoodzaakt een SuC te pakken die verder van de snelweg ligt. Het gaat ook om perceptie en dat is heel subjectief. Mijn vrouw vind het prima om elke 1,5 uur te laden, maar ik word er wel een beetje kriegel van als ik van de wintersport snel naar huis wil.

Zoals ik in mijn vorige post al aangaf is het heel afhankelijk van je gebruik. Ga je elk jaar 3 weken naar de camping in Zuid-Frankrijk (in een gehuurde caravan) en kom je er bijna niet af. Neem lekker een RWD. Trek je door de hooglanden van Schotland en heb je geen trek om te stranden bij een 3,6kW stopcontact, dan is een LR toch echt de fijnere auto. Meer range is net even wat minder plannen en wat meer comfort. Kost alleen wel wat.
 
Omdat ik thuis en op het werk kan laden en maar 1 keer per jaar met de auto naar Frankrijk lijkt de rwd vooral de slimste keuze.

De kleur gaat de nieuwe grijs worden. Nu alleen nog 18 van 19 inch. De 19 vind ik veel mooier alleen snoep je weer wat van het assortiment af. Ik ga uit dat ik zowel in de winter als in de zomer minimaal 400 km uit een landing kan halen. Zal het verschil zijn tussen 18 en 19 zo'n 40 km zijn? Kan hier of heel weinig over vinden.
 
Veel beter is de Teslabjorn 1000 km test results
Op 1000 km is de LR 5 minuten sneller dan de RWD. Vanwege temp verschil uiteindelijk 10 minuten.
Overigens zal het verschil groter zijn op de Duitse autobahn. Maar dan scheelt het misschien 20-30 minuten.….
Waarom zou het op de Duitse autobaan anders zijn dan in NL of Frankrijk? Hangt gewoon af van de snelheid die je rijd lijkt mij en niet of je een AWD of RWD hebt.
 
Absoluut waar.

Met de kanttekening dat Bjorn EN heel veel weet van elektrisch rijden EN optimaliseert qua tijdstippen (om zo clean mogelijk te gaan) EN alles zo lean en mean mogelijk doet. Hij weet het uiterste eruit te persen.

Voor mij is mijn dagelijks rijden of zelfs vakantie rijden dat niet waard. Bij langere trips heb ik echt andere stops dan Bjorn. Iets eten hier, plaspauze daar, mensen die niet weer na een uur alweer willen stoppen omdat het op de totale rit korter is...

Ik weet niet of er ook testjes zijn gedaan met deze twee modellen en dan samen dezelfde (volgeladen) rit tegelijk rijden.
Eigenlijk pak je hiermee wel het juiste punt. In de praktijk moet je gewoon kijken naar je budget en praktisch nut. Als je veel lange afstanden rijdt zit je rustiger in een AWD. Maar ook een RWD kan prima voor de vakanties.
 
  • Like
Reactions: maartenc1985
Veel beter is de Teslabjorn 1000 km test results
Op 1000 km is de LR 5 minuten sneller dan de RWD. Vanwege temp verschil uiteindelijk 10 minuten.
Overigens zal het verschil groter zijn op de Duitse autobahn. Maar dan scheelt het misschien 20-30 minuten.

View attachment 972284


Heb je de video van de test gezien. Bjorn heeft daar zelf in toe dat de omstandigheden sterk in het voordeel van de RWD speelden.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Ik rijj nu 5 jaar in een Model S en ik was ook bang voor degradatie. Na ruim 100.000km en 5 jaar is het echt nihil. Vanwege hoge energieprijzen en gratis laden op mijn S heb ik de afgelopen 1.5 jaar zo'n 75% van de energie uit de SuC gehaald. De projected range is het afgelopen jaar helemaal niet veranderd. Het gemiddelde is zo'n 440km. Nu moet ik wel zeggen dat ik nooit verder dan 90% laad. Capaciteit van de accu zal in het begin wellicht iets afnemen, maar het is praktisch gezien niet echt iets om rekening mee te moeten houden.

Als ik weer een Tesla koop, dan zet ik vanaf dag 1 TeslaMata aan. Dit soort statistieken is erg leuk om in de gaten te houden. Maar kijkt vooral naar gemiddelde waardes over tijd. Schrik niet als je een keer een 10km minder hebt. Het schommelt altijd wat...
 
  • Like
Reactions: Maurice1
RWD als je met je verstand een Tesla koopt en LR als je met wat meer emotie de auto koopt.

Een LR is ongeveer 6.000 euro duurder. Na 5 jaar ongeveer restwaarde van 30%, dus je geeft over 5 jaar ongeveer 4.000 euro uit voor meer range en meer power. Die power is heel leuk, maar in de praktijk is een RWD genoeg (ik vind volgas wegtrekken enorm sneu pauper gedrag, maar dat terzijde). Over 5 jaar dus zo'n 4.000 euro extra betaald, dus 800 euro/jaar. Stel dat je 3x per jaar op vakantie gaat met de auto en je moet nu in totaal 16x extra laden, dan is elke extra laadstop zo ongeveer 50 euro waard. Zo heb ik het 20.000 euro verschil i.i.g. richtgepraat toen ik voor de keuze stond voor een Model S 75D vs 100D. Na 5 jaar geen spijt gehad dat ik een 75D heb gekocht.

Wel een voordeel van een grotere accucapaciteit is dat je flexibeler bent in het kiezen van je laadmomenten. Vooral met een dynamisch contract of zonnepanelen kan dat zinvol zijn. Niet dat je de LR daarmee terug gaat verdienen in 5 jaar, maar je hoeft minder vaak te laden op "dure" momenten en je kan langer laden op "goedkope" momenten. Ook als je rondtrekt door gebieden die minder zijn qua laadinfra (bijv. Wales, Schotland, Italië, ...) is het prettig dat je meer range hebt.

Voor 6.000 verschil zou ik denk ik nu een LR kiezen. Maar dat is ook omdat ik de auto nu privé zou kopen ipv zakelijk en je geen bijtellingsverhaal hebt waardoor kosten maandelijks terugkomen. Ook verwacht ik dat ik de auto langer dan 5 jaar zou rijden. De MS gaat er nu uit (vanwege extreem gunstige inruilwaarde bij Tesla na 5 jaar), anders had ik die denk ik nog jaren blijven rijden.
Beetje kort door de bocht in de zin van dat snel accelereren bij inhaalacties (zeker in de bergen waar ik op dit moment zit) een enorme meerwaarde kan hebben.

Maar bovenal: dat AWD voor mensen die veel op wintersport gaan ook op basis van verstand die 800 euro waard kan zijn.

Uiteindelijk is het gewoon de vraag hoe je de auto kan en wil gaan gebruiken.
 
Een aspect dat ik hier nog niet las is de degradatie.
Degradatie hangt af van het aantal laadcycli. Met een RWD heb je door dezelfde km meer laadbeurten. Dit moet op termijn toch gaan spelen.
Goede vraag als de batterijen dezelfde samenstelling kennen, dan ja. Echter een LFP batterij is anders dan een NMC

RWD Li-ION Cathode LFP : Meer laadcyclus met nagenoeg geen degradatie in de eerste 1000 laadcyclus en tot 100% wel langzamer laden Veiliger, goedkoper
AWD Li-ION: Cathode NMC : Sneller laden, Hogere energie dichtheid of lichtere batterij. Degradeert (minimaal) al naar een paar 100 cyclus
 
Last edited:
Ik rijj nu 5 jaar in een Model S en ik was ook bang voor degradatie. Na ruim 100.000km en 5 jaar is het echt nihil. Vanwege hoge energieprijzen en gratis laden op mijn S heb ik de afgelopen 1.5 jaar zo'n 75% van de energie uit de SuC gehaald. De projected range is het afgelopen jaar helemaal niet veranderd. Het gemiddelde is zo'n 440km. Nu moet ik wel zeggen dat ik nooit verder dan 90% laad. Capaciteit van de accu zal in het begin wellicht iets afnemen, maar het is praktisch gezien niet echt iets om rekening mee te moeten houden.

Als ik weer een Tesla koop, dan zet ik vanaf dag 1 TeslaMata aan. Dit soort statistieken is erg leuk om in de gaten te houden. Maar kijkt vooral naar gemiddelde waardes over tijd. Schrik niet als je een keer een 10km minder hebt. Het schommelt altijd wat...
Hier precies hetzelfde al haal ik met de 90D geen 440 km 😒. Volgens Teslamate moet 410 nu nog mogelijk zijn al varieert ook die weergave. Wat ik merk is dat ik gewoon laad tussen de circa 20% tot meestal 80% maar vaak wat minder. Daarmee is alles prima doen.
 
Beetje kort door de bocht in de zin van dat snel accelereren bij inhaalacties (zeker in de bergen waar ik op dit moment zit) een enorme meerwaarde kan hebben. Maar bovenal: dat AWD voor mensen die veel op wintersport gaan ook op basis van verstand die 800 euro waard kan zijn.
Sneller zijn is altijd fijn, maar ik kan mij geen situatie voorstellen waar je met een AWD wel veilig kan inhalen en met een RWD niet. Een “enorme” meerwaarde is dat echt niet. Hang je een caravan achter je auto, dan is het wellicht een ander verhaal. Vierwielaandrijving is leuk voor die laatste 100m als er een kleine helling is, maar verder heb ik nooit de meerwaarde gemerkt in mijn MS. Goede winterbanden met voldoende profiel en kettingen helpen beter.

Natuurlijk is de LR de fijnere auto, maar het is tegen een flinke meerprijs. Ga je voor een economische oplossing dan is de RWD een prima keuze. Maar ik zou zelf ook de LR kopen. Gewoon omdat ik een topversie zou willen nu. Daarom wacht ik,ook nog op de performance.
 
Beetje kort door de bocht in de zin van dat snel accelereren bij inhaalacties (zeker in de bergen waar ik op dit moment zit) een enorme meerwaarde kan hebben.
Snel accelereren met een RWD in de bergen is ook geen probleem hoor. Weinig auto’s die je bIj kunnen houden (ja…… een AWD Tesla).
Uiteindelijk is het gewoon de vraag hoe je de auto kan en wil gaan gebruiken.
Vooral dat ja…..
 
  • Like
Reactions: Krisja