Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y Trekhaak

This site may earn commission on affiliate links.
Even een ervaring met trekhaak delen. MY RWD nu 3 weken “ in gebruik “. En regelmatig met paardentrailer. Vandaag prachtige dag, dus tijd voor een foto :) . Mijn ervaringen tot nu toe met trailer zijn echt meer dan prima. Op de foto, trailer met 40 baaltjes hooi, geschat 1.470kg totaal. Korte afstand, maar zonder enige moeite. Ook met paarden gaat het prima. We rijden met paarden slechts kleine afstanden mee, maar qua verbruik vind ik het meevallen. (Nog niet echt goed kunnen meten)
Hoeveel verbruik ongeveer met die Trailer en 20"?
 
Ik heb een Model Y in bestelling staan. We zullen de trekhaak zeer frequent gebruiken voor een paardentrailer. Daarom zal bij ons de trekhaak permanent aangekoppeld blijven, maar zal dus ook meerdere keren per week de stekker gebruikt gaan worden.
Ik ben benieuwd of er mensen een fraaiere oplossing hebben gevonden als afdekkap voor wanneer de trekhaak permanent wordt gebruikt? En eventueel een verleng-adapter voor de stekker, omdat deze zo diep en ver weg zit?
 
Ik heb een Model Y in bestelling staan. We zullen de trekhaak zeer frequent gebruiken voor een paardentrailer. Daarom zal bij ons de trekhaak permanent aangekoppeld blijven, maar zal dus ook meerdere keren per week de stekker gebruikt gaan worden.
Ik ben benieuwd of er mensen een fraaiere oplossing hebben gevonden als afdekkap voor wanneer de trekhaak permanent wordt gebruikt? En eventueel een verleng-adapter voor de stekker, omdat deze zo diep en ver weg zit?
Tweede deksel kopen met een gat voor de trekhaak en de stekker.
Nog beter is tweede stopcontact buiten het deksel plaatsen (kan parallel over de bestaande). Of misschien is er wel kabellengte genoeg aan de bestaande stekker om die naar buiten te brengen. Dan heb je maar een kleine uitsparing in het deksel nodig voor de kabel en een gat op maat van de trekhaak.
 
Ik ben ook op zoek naar een soort verlengbus van 13 polig Jager male --> Jager 13 polig female zodat je de stekker makkelijker kunt verwijderen. Met de caravan zal ik toch geregeld moeten afkoppelen om te laden.
De doos op het afdekplaatje monteren lijkt met niet zo stevig, plaatje zal misschien loskomen.
Heeft iemand een foto die het afdekplaatje aangepast heeft met aanwezige trekhaak?

ps als je aanhanger 7 polig heeft, kan je wel zo'n verlengde verloopbus kopen, het stopcontact op een Tesla is (helaas) niet 13 polig bedraad (pin 9 -13 niet aangesloten)
 
Er bestaan Tow Hitch Covers in the USA, geen idee hoe de MiB Y's er uit zien qua trekhaak.
hitch_compatibility_1024x1024@2x.jpg

hitch_cover_v2_4_b856f35d-8495-4d44-b697-5800468b747c_1024x1024@2x.png


 
Vandaag uiteindelijk antwoord ontvangen van een Tesla Advisor over mijn vragen van de trekhaak bekabeling. Er is goed nieuws en slecht nieuws.

Goede nieuws; trekhaak wordt af fabriek gemonteerd en zal dus ook bij aflevering er al onder liggen. Geen losse bestelling of afspraak maken na uitlevering

Slechte nieuws
de trekhaak en aansluitkabels worden volgens de richtlijnen gemaakt, dat betekend dat alleen pool 1 t/m 8 wordt aangesloten
Opmerking
De pennen 9 t/m 13 (indien aanwezig) worden op dit moment mogelijk niet ondersteund.
De informatie kreeg is via een link die naar de Tesla site gaat waar dit vermeld staat

Dit betekent als je een auto besteld van > 68K de trekhaak nog niet volledig is aangesloten en met een caravan niet fatsoenlijk te gebruiken is. Als pool 9-13 niet zijn aangesloten, werkt de binnenverlichting niet, toilet pompje en de koelkast niet.
Dit verwacht je tocht niet.....

mmm, maandag maar eens bellen met trekhaakcentrum, kijken als zij de trekhaak monteren hoe zij dat doen. Tevens bij een paar ander draadjes Tesla / caravan gebruikers hoe zij dat doen.
Dan ga ik die trekhaak bij Tesla maar annuleren
Blij wordt ik er niet va
Voor de caravan liefhebbers onder ons, update over bovenstaande....
Ik heb de Tesla inmiddels binnen en de stekkerdoos polen gemeten voor eventuele constante en geschakelde 12v spanning. Helaas noppes:-(

Aan de Ranger gevraagd (die voor iets anders bij me was, jonge knul) maar die kon mij niets vertellen over die aansluiting van pool 9 t/m 13. Kon zijn collega's op dat moment telefonisch niet bereiken in Tilburg die trekhaken achteraf monteren (zij moeten het weten of het kan).
Advies was; schiet maar een service ticket in, wat ik direct gedaan heb. Moet a.s. vrijdag komen bij het Service Center in Tilburg.
Ik ben benieuwd wat ze me daar gaan vertellen...

ps; viel me wel op bij het maken van een afspraak via de app, maak je een lange tekst in het opmerkingenveld, dan komen ze aan huis, houd je het kort krijg je een afspraak in het service center:)
 
Voor de caravan liefhebbers onder ons, update over bovenstaande....
Ik heb de Tesla inmiddels binnen en de stekkerdoos polen gemeten voor eventuele constante en geschakelde 12v spanning. Helaas noppes:-(

Aan de Ranger gevraagd (die voor iets anders bij me was, jonge knul) maar die kon mij niets vertellen over die aansluiting van pool 9 t/m 13. Kon zijn collega's op dat moment telefonisch niet bereiken in Tilburg die trekhaken achteraf monteren (zij moeten het weten of het kan).
Advies was; schiet maar een service ticket in, wat ik direct gedaan heb. Moet a.s. vrijdag komen bij het Service Center in Tilburg.
Ik ben benieuwd wat ze me daar gaan vertellen...

ps; viel me wel op bij het maken van een afspraak via de app, maak je een lange tekst in het opmerkingenveld, dan komen ze aan huis, houd je het kort krijg je een afspraak in het service center:)
Mijn trekhaak werd door Tesla achteraf gemonteerd, omdat die bij levering niet beschikbaar was.
Ook geen elektriciteit.
Tesla: “Werd nochtans getest na plaatsing”
Binnen geweest
Tesla:”er ontbreekt inderdaad een module”
3 maand gewacht op module

Zou te maken hebben met het feit dat de laagspanningsbatterij 16V levert sedert juni ipv 12V omdat de Ryzen processor dat nodig maakt.

Bel maar op voorhand naar het SeC met de vraag of ze de module binnen hebben. Anders rij je voor niets.
 
Mijn trekhaak werd door Tesla achteraf gemonteerd, omdat die bij levering niet beschikbaar was.
Ook geen elektriciteit.
Tesla: “Werd nochtans getest na plaatsing”
Binnen geweest
Tesla:”er ontbreekt inderdaad een module”
3 maand gewacht op module

Zou te maken hebben met het feit dat de laagspanningsbatterij 16V levert sedert juni ipv 12V omdat de Ryzen processor dat nodig maakt.

Bel maar op voorhand naar het SeC met de vraag of ze de module binnen hebben. Anders rij je voor niets.
Ik twijfel of ik een module mis, daar zouden ze je toch bij aflevering over informeren, tenminste dat verwacht ik dan.
We gaan het a.s. donderdag zien, ik woon 3 km van het Tesla center af, wil best eens gaan kijken hoe het daar aan toe gaat.
Ik hoop toch echt dat er een oplossing voor is.....

@Phil V; zijn die polen 9 t/m 13 bij jou nu wel aangesloten nu je die module hebt gekregen?
 
  • Like
Reactions: Michel_AH
Voor de caravan liefhebbers onder ons, update over bovenstaande....
Ik heb de Tesla inmiddels binnen en de stekkerdoos polen gemeten voor eventuele constante en geschakelde 12v spanning. Helaas noppes:-(

Aan de Ranger gevraagd (die voor iets anders bij me was, jonge knul) maar die kon mij niets vertellen over die aansluiting van pool 9 t/m 13. Kon zijn collega's op dat moment telefonisch niet bereiken in Tilburg die trekhaken achteraf monteren (zij moeten het weten of het kan).
Advies was; schiet maar een service ticket in, wat ik direct gedaan heb. Moet a.s. vrijdag komen bij het Service Center in Tilburg.
Ik ben benieuwd wat ze me daar gaan vertellen...

ps; viel me wel op bij het maken van een afspraak via de app, maak je een lange tekst in het opmerkingenveld, dan komen ze aan huis, houd je het kort krijg je een afspraak in het service center:)
Vandaag bij het service Center Tilburg geweest, wel een drukke bedoeling daar.

Voor alle caravan liefhebbers icm Tesla Model Y geen goed nieuws, de polen 9 t/m 13 worden niet standaard aangesloten en is ook achteraf niet mogelijk. Zo, dat is ff een domper....

Volgens een monteur komt dit vanwege de nieuwe Lithium accu, met een loodcel accu kan het volgens hem wel. Andere accu erin kan niet. Met andere woorden, kon zonder oplossing vertrekken:-(

Kreeg nog wel mee dat een Model X de constante en geschakelde spanning wel standaard is aangesloten, waarom die wel en een Y niet konden ze me niet beantwoorden, blijven vreemde vogels die Amerikanen zij hij nog....
Tja, om nu ± 80K bij te leggen op een X is wel teveel van het goede.

We zullen de caravan binnenverlichting / pompje aan de boord accu moeten laten aansluiten en de koelkast dan maar onder het rijden op gas.
Tesla kan nog wel wat verbeterpunten doorvoeren op die model Y die eigenlijk niet zo veel kosten, of het in ieder geval mogelijk maken.
 
Last edited:
Ik zie de stekkerdoos best verdiept in de bumper zitten. Is het wel makkelijk om de (13 polige) stekker erin te krijgen en dan een kwartslag te draaien of moet je daarvoor op je buik gaan liggen:)
Ik krijg die stekker er nooit goed in, kan die draai van de stekker niet maken om hem te vergrendelen op de een of andere manier. Hij zit er nu altijd los in, maar dat is niet optimaal denk ik.
 
Ik krijg die stekker er nooit goed in, kan die draai van de stekker niet maken om hem te vergrendelen op de een of andere manier. Hij zit er nu altijd los in, maar dat is niet optimaal denk ik.
Ik heb al eens gezocht of ik een 13 polig naar 13 polige adapter kon vinden. Met name omdat we meerdere keren per week een trailer achter de auto hebben hangen. Dan is het 1x lastig inpluggen, maar daarna een stuk makkelijker. Helaas tot nu toe nog niet gevonden.
 
We zullen de caravan binnenverlichting / pompje aan de boord accu moeten laten aansluiten en de koelkast dan maar onder het rijden op gas.
Tesla kan nog wel wat verbeterpunten doorvoeren op die model Y die eigenlijk niet zo veel kosten, of het in ieder geval mogelijk maken.
Je zou natuurlijk zelf de benodigde polen kunnen aansluiten, met een DCDC converter er tussen om van de lithium accu een 13,7v spanning te maken. Wel schakelbaar anders blijft hij altijd wat stroom trekken. Of, als je altijd dezelfde aanhanger gebruikt de DCDC in de aanhangerbedrading opnemen. DCDC kost maar enkele tientjes op ALI.
 
Vandaag bij het service Center Tilburg geweest, wel een drukke bedoeling daar.

Voor alle caravan liefhebbers icm Tesla Model Y geen goed nieuws, de polen 9 t/m 13 worden niet standaard aangesloten en is ook achteraf niet mogelijk. Zo, dat is ff een domper....

Volgens een monteur komt dit vanwege de nieuwe Lithium accu, met een loodcel accu kan het volgens hem wel. Andere accu erin kan niet. Met andere woorden, kon zonder oplossing vertrekken:-(

Kreeg nog wel mee dat een Model X de constante en geschakelde spanning wel standaard is aangesloten, waarom die wel en een Y niet konden ze me niet beantwoorden, blijven vreemde vogels die Amerikanen zij hij nog....
Tja, om nu ± 80K bij te leggen op een X is wel teveel van het goede.

We zullen de caravan binnenverlichting / pompje aan de boord accu moeten laten aansluiten en de koelkast dan maar onder het rijden op gas.
Tesla kan nog wel wat verbeterpunten doorvoeren op die model Y die eigenlijk niet zo veel kosten, of het in ieder geval mogelijk maken.
Je
Ik krijg die stekker er nooit goed in, kan die draai van de stekker niet maken om hem te vergrendelen op de een of andere manier. Hij zit er nu altijd los in, maar dat is niet optimaal denk ik.
je kan de steun van het stopcontact wat verbuigen zodat het stopcontact wat verder van de rand komt te hangen.
 
Je zou natuurlijk zelf de benodigde polen kunnen aansluiten, met een DCDC converter er tussen om van de lithium accu een 13,7v spanning te maken. Wel schakelbaar anders blijft hij altijd wat stroom trekken. Of, als je altijd dezelfde aanhanger gebruikt de DCDC in de aanhangerbedrading opnemen. DCDC kost maar enkele tientjes op ALI.
Je kan hem ook onder de achterbank van de penthouse afhalen. Daar zit een dikke bout waar bij mijn model 3 iets van 13,5 of 13,9 V vanaf komt. Als dat 16 V is bij een Y met lithium accu, dan kun je natuurlijk ook een DC/DC converter toepassen. Is makkelijker aansluiten dan op de accu helemaal voorin. Wel even de juiste zekeringen toepassen uiteraard.
 
1 maand geleden heb ik op mijn Y RWD bij de SeC in Eindhoven een trekhaak laten installeren. Zover ik begreep ook de software.

Heb hem eigenlijk nog niet gebruikt, maar valt me op dat ik in het menu (Bediening > Pedalen en stuur) aanhanger modus optie niet terug zie. Is dat normaal?
 
1 maand geleden heb ik op mijn Y RWD bij de SeC in Eindhoven een trekhaak laten installeren. Zover ik begreep ook de software.

Heb hem eigenlijk nog niet gebruikt, maar valt me op dat ik in het menu (Bediening > Pedalen en stuur) aanhanger modus optie niet terug zie. Is dat normaal?
Die optie komt automatisch als je de trekhaak er op zet
 
  • Informative
Reactions: DM231191