Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y Trekhaak

This site may earn commission on affiliate links.
@devil-e bij mij was dat helaas niet voldoende, ik heb dit stukje plastic weggesneden (zie foto). Sindsdien geen enkele stekker meer die niet past. Het draaien is geen enkel probleem meer. Met het klepje weer teruggeplaatst zie je er niks van. Het klepje zit ook op zo veel plaatsen vast dat het geen enkel probleem is.
20230409_162646~2.JPG
 
Ik wil een trekhaak laten monteren op mijn model Y wn vraag me af of ik niet een after narket trekhaak van brink if zo zou moeten nemen. Iemand ervaringen? Voorden? Nadelen? Hij is iig al snel 400-500 euro goedkoper
Ik ben heb een Brink trekhaak laten monteren op mijn nieuwe model Y RWD uit Duitsland. Helaas ben ik verkeerd voorgelicht door de verkoper bij van Essen in Westervoort. Na montage blijkt de set niet ondersteund te worden door Tesla. Dit houdt in:

- Geen aanhangermodus op de display;
- parkkeersensoren blijven piepen;
- mistachterlicht wordt niet correct geschakeld;
- Veiligheidsfuncties voor rijden met aanhanger worden niet toegepast;
- Volgens handleiding Tesla mag er niet met een aanhanger gereden worden zonder Aanhangermodus.

Dus voor fietsendrager prima optie, maar voor aanhanger/caravan onbruikbaar.

Op de site van Brink staat heel leuk dat de boordcomputer van de auto zal worden geupdate, maar dat werkt dus niet bij Tesla. Mijn advies: Niet aan beginnen. Brink is trouwens voor particulieren volledig onbereikbaar.
 
  • Like
Reactions: Sjors
Ik ben heb een Brink trekhaak laten monteren op mijn nieuwe model Y RWD uit Duitsland. Helaas ben ik verkeerd voorgelicht door de verkoper bij van Essen in Westervoort. Na montage blijkt de set niet ondersteund te worden door Tesla. Dit houdt in:

- Geen aanhangermodus op de display;
- parkkeersensoren blijven piepen;
- mistachterlicht wordt niet correct geschakeld;
- Veiligheidsfuncties voor rijden met aanhanger worden niet toegepast;
- Volgens handleiding Tesla mag er niet met een aanhanger gereden worden zonder Aanhangermodus.

Dus voor fietsendrager prima optie, maar voor aanhanger/caravan onbruikbaar.

Op de site van Brink staat heel leuk dat de boordcomputer van de auto zal worden geupdate, maar dat werkt dus niet bij Tesla. Mijn advies: Niet aan beginnen. Brink is trouwens voor particulieren volledig onbereikbaar.

Ik heb ook een Brink (en sta er iets genuanceerder in)
  • Aanhangermodus voegt niet zo veel toe, maakt rijden zelf iig niet gevaarlijk (AP inschakelen ben je zelf bij / verbruik kan iets afwijken, is dat erg?)
  • De (de)montage van de trekhaak en de stekker inpluggen gaat bij mij veel prettiger dan bij de standaard oplossing van Tesla
  • Piepen sensoren is alleen tijdens achteruit rijden en kan ik (indien gewenst) uitzetten. Ik heb daar overigens alleen last van bij een korte dissel en/of scherm draaien.
  • Update boordcomputer gebeurd bij mij wel -> defecte lamp oid wordt netjes gemeld in het scherm! (aanhangermodus is wat anders......)
  • Mistachterlicht uitschakelen wordt ondersteund MITS juiste draden worden aangesloten. (dat wordt soms achterwege gelaten)
  • Brink werkt met montagepartners (Brink monteert niet zelf -> je montagepartner is het aanspreekpunt)
Ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die liever voor een standaard oplossing van Tesla gaan, dat heeft ook mijn voorkeur. Maar als het anders loopt is een aftermarket oplossing m.i. niet "onbruikbaar" zoals ik in je post lees.
 
  • Like
Reactions: Sjors
Ik heb ook een Brink (en sta er iets genuanceerder in)
  • Aanhangermodus voegt niet zo veel toe, maakt rijden zelf iig niet gevaarlijk (AP inschakelen ben je zelf bij / verbruik kan iets afwijken, is dat erg?)
  • De (de)montage van de trekhaak en de stekker inpluggen gaat bij mij veel prettiger dan bij de standaard oplossing van Tesla
  • Piepen sensoren is alleen tijdens achteruit rijden en kan ik (indien gewenst) uitzetten. Ik heb daar overigens alleen last van bij een korte dissel en/of scherm draaien.
  • Update boordcomputer gebeurd bij mij wel -> defecte lamp oid wordt netjes gemeld in het scherm! (aanhangermodus is wat anders......)
  • Mistachterlicht uitschakelen wordt ondersteund MITS juiste draden worden aangesloten. (dat wordt soms achterwege gelaten)
  • Brink werkt met montagepartners (Brink monteert niet zelf -> je montagepartner is het aanspreekpunt)
Ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die liever voor een standaard oplossing van Tesla gaan, dat heeft ook mijn voorkeur. Maar als het anders loopt is een aftermarket oplossing m.i. niet "onbruikbaar" zoals ik in je post lees.
Aanhangermodus regelt veel dingen die met de veiligheid te maken hebben en ook voor het verbruik en laden is het heel handig als de auto weet dat er een aanhanger achter hangt. Als ik alleen af en toe met een aanhangertje naar de vuilstort zou gaan, dan is het niet zo'n punt. Maar wij gaan veel km's maken met de caravan. Daarom heb ik hier ook van te voren naar gevraagd bij de dealer. Die zeiden "alle software werkt hetzelfde als bij een trekhaak van Tesla".
Verder staat er letterlijk in de handleiding van de model y dat er zonder "aanhangermodus" niet met een aanhanger gereden mag worden.
 
Ik heb contact gehad met technisch advies bij Tesland.
Die persoon gaf aan dat er niet zoiets bestaat als een software upgrade bij de standaard Tesla trekhaak, maar dat de auto zelf de aanhanger detecteert, ook met een niet-tesla trekhaak. En dat er dus eigenlijk geen verschil is op dat vlak.
Dat kan ik overigens niet helemaal rijmen met hoe Tesla de trekhaak in de shop verkoopt;
Bestaat uit:
  • 1x zeer sterke stalen trekhaak met horizontaal afneembare kogel en Europese 13-polige elektrische aanhangwagenaansluiting (DIN ISO 11446)
  • 2x sleutels om de horizontaal afneembare kogel goed te vergrendelen
  • 1x koffer om de horizontaal afneembare kogel en sleutels veilig op te bergen
  • 1x softwarepakket voor de sleepmodus

Ook bij Tesland net als bij Tesla alleen stroom op de eerste 7 polen.
 
Ik heb contact gehad met technisch advies bij Tesland.
Die persoon gaf aan dat er niet zoiets bestaat als een software upgrade bij de standaard Tesla trekhaak, maar dat de auto zelf de aanhanger detecteert, ook met een niet-tesla trekhaak. En dat er dus eigenlijk geen verschil is op dat vlak.
Dat kan ik overigens niet helemaal rijmen met hoe Tesla de trekhaak in de shop verkoopt;


Ook bij Tesland net als bij Tesla alleen stroom op de eerste 7 polen.
Zou mooi zijn als iemand die bij Tesland zijn trekhaak heeft laten monteren op een model Y, kan laten weten of "aanhangermodus" werkt.
 
Ik heb het recentelijk laten installeren bij tesla. Er stond bij "Vervangen/toegevoegde onderdelen" o.a. het volgende

ASSEMBLY - LEFT ELECTRONIC CONTROL UNIT - GENERATION 3 - 5 SEAT TOW (1497847-10-D)

Lijkt erop dat er wel wat meer nodig is. Ze waren ook wel ruim een uur bezig.