Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Neem tijdig actie met je eMMC (en hoe dat te doen).

This site may earn commission on affiliate links.
Jammer dat je ziek bent over 500 euro, maar misschien moet je naar een concurrent gaan waar je zo een facturen niet krijgt. Ik ken er geen enkele 😬
Die 500 euro is niet het probleem. Ik heb liever een auto die 1x per 1,5 jaar/30.000km 1500 euro aan onderhoud nodig heeft dan een onderhoudsvrije Tesla welke om de 3 maanden een SeC garantiebezoek nodig heeft, waarbij de helft van de problemen opgelost wordt en de rest op een 'updatetje' wacht of binnen de specificaties valt. Of gewoon onbespreekbaar is.

Ik geef je een uitdaging @wooter : probeer eens het email-adres te achterhalen van de klachtenafdeling.
 
Je haalt een aantal dingen door mekaar en dan wordt het nogal moeilijk om te blijven argumenteren:
  • eMMC
  • 12V batterij
  • 90/85 HV pack
En in weze is Tesla ook een gewone autofabrikant: je kan enkel groeien door inkomsten te maximaliseren en uitgaven te beperken. Lustig nog-niet-defecte eMMC's kosteloos gaan wisselen en claims van 3rd party vervangingen gaan vergoeden botst op heel wat praktische en financiële problemen, en Tesla wil niet slachtoffer worden van frauduleuze claims.

Ik stel voor dat je het hele denken eens omdraait en eens vanuit Tesla het zaakje bekijkt, en dan een oplossing bedenkt die rekening houdt met budget en beperkingen qua service-capaciteit en toelevering van nieuwe, correcte eMMC's.
Vanuit tesla gezien zou ik het anders aanpakken.
De auto is door mensen ontworpen en er zitten uiteraard fouten, niets bijzonders.
Die eMMC op die manier gebruiken was gewoon fout. Punt.
Echter, zodra het duidelijk is wat die fout is zorg je eerst zo snel mogelijk voor software die niet zoveel naar die eMMC schrijft, dat scheelt schade ( bij de klanten en dus tesla ). Dat had al vele maanden geleden kunnen gebeuren.
Mijn persoonlijk gevoel is dat ze dachten extra te kunnen verdienen aan reparaties. Maar dat is dus nergens op gebaseerd, behalve mijn gevoel.
Ze hebben de schema's en source codes van die auto, dus ze wisten echt wel bij tesla dat er een probleem met die eMMC was.
En als het goed is wisten ze veel eerder dan internet wat het probleem was.
( want die personen op internet die het uitgezocht hebben, hadden niet de schema's, enz. en daardoor veel meer tijd nodig dan tesla ).
Als het eerder op internet bekend was dan bij tesla dan moeten ze toch maar eens serieus gaan nadenken waar ze mee bezig zijn.
En in ieder geval op het moment dat het op internet staat, met die informatie aan de slag gaan.
Dus dan iedereen de mogelijkheid geven om met de juiste informatie aan de slag te gaan.
Zelf laten doen, wachten, upgrade naar versie 2, enz.
Ontkennen heeft in ieder geval geen zin.
Dat er nu vergoedingen betaald worden is ( weer, mijn persoonlijke mening ) alleen omdat ze verplicht werden in de USA die problemen op te lossen.
Dit t.a.v. de eMMC

Wat de 12V batterij betreft, ik heb het daar helemaal niet over gehad.

Wel heb ik het gehad over de problemen met de HV accu inderdaad.
Daar zit/zat een fout in, die tesla doodleuk ook probeerde te verdoezelen.

Goed, dit dus even vanuit het standpunt van tesla gezien zoals je vroeg.
Nu mag jij eens het gaan bekijken vanuit de situatie dat jij een auto hebt met een accu die ineens niet snel meer laad, minder bereik heeft, tesla je laat betalen voor een onderzoek en dan doodleuk zegt dat er niets aan de hand is.
En dan maanden ( jaren? ) later ineens blijkt dat ze dat dus doelbewust hebben gedaan met die software update.
 
Echter, zodra het duidelijk is wat die fout is zorg je eerst zo snel mogelijk voor software die niet zoveel naar die eMMC schrijft, dat scheelt schade ( bij de klanten en dus tesla ). Dat had al vele maanden geleden kunnen gebeuren.
Dit hebben ze wel degelijk gedaan en zelfs redelijk snel. Ik lees hier dan ook nog weinig over issues met de eMMC. Is ooit anders geweest.
 
Die 500 euro is niet het probleem. Ik heb liever een auto die 1x per 1,5 jaar/30.000km 1500 euro aan onderhoud nodig heeft dan een onderhoudsvrije Tesla welke om de 3 maanden een SeC garantiebezoek nodig heeft, waarbij de helft van de problemen opgelost wordt en de rest op een 'updatetje' wacht of binnen de specificaties valt. Of gewoon onbespreekbaar is.
Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd, maar met mijn 3 jaar aan Tesla kilometers heb ik nog €0,00 aan onderhoudskosten gehad. En ja die zullen best wel komen, maar ik denk dat een “abonnement” op periodiek onderhoud van een conventionele autobouwers duurder is dan incidentele en soms hoge kosten bij Tesla.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Dit zijn niet de lampen die kapot gaan, maar een slechte constructie die voor warmteontwikkeling zorgt op de verkeerde plaats.
En dan nog. Een ganse koplamp moeten vervangen voor een led die kapot is, is een constructiefout. Zelfde probleem met de DC charger, waar ze die volledig vervangen omdat je niet aan de kapotte zekering kan.
Dat vind Munro nou juist een van de sterke punten van tesla. Door meerdere onderdelen in een te integreren vergroot je de efficiëntie in montage, verlaag je het risico op storingen in interactie en vereenvoudig je het vervangingsprogramma. Inderdaad, de materiaalkosten zijn wat betreft minimum bedrag hoger.
 
  • Like
Reactions: Maarten and Phil V
Dit hebben ze wel degelijk gedaan en zelfs redelijk snel. Ik lees hier dan ook nog weinig over issues met de eMMC. Is ooit anders geweest.
Ik wijs er even op dat dit topic al in 2019 is begonnen. Toen was al een tijd duidelijk wat het probleem was. En toen hadden ze dus de software kunnen aanpassen zodat die eMMC niet zo zwaar belast wordt. Dat ze begin dit jaar ( 2021 dus minimaal 2 ! jaar nadat het op internet al duidelijk was ) pas die software hebben aangepast is in mijn ogen helemaal niet redelijk snel. Eerder ontzettend traag, en volgens mijn persoonlijke mening alleen door dat onderzoek van de overheid in de USA. Maar wat snel en traag is, daar zullen wij wel in verschillen. Het zou in ieder geval twee jaar aan nieuwe problemen met de eMMC hebben gescheelt, die tesla dus nu soms wel en soms niet moet/gaat vergoeden. Verder zouden ze dan ook de afhankelijkheid van de auto van die software hebben kunnen aanpassen. Dus niet dat richtingaanwijzers het niet meer doen ( dus, gedurende TWEE jaar gewoon laten gaan door tesla ).

Wat mijn optiek vanuit de financien betreft, dat heb ik wel degelijk gedaan. Ieder ontwerp heeft fouten, en daar hou je rekening mee bij de verkoop. Als er dan een fout naar boven komt, dan pas je die zo snel mogelijk aan, zodat je klanten ( en ook tesla, die had veel reparaties en kosten kunnen voorkomen door snel die eMMC te ontlasten ) er zo min mogelijk last van hebben.
Maar dat heeft tesla niet gedaan, die gooien het probleem bij de klanten, totdat ze door de Amerikaanse overheid verplicht worden er iets aan te doen.

De fout bij tesla is dat je totaal afhankelijk bent van wat zij zeggen.
Bij andere fabrikanten kan je eventueel naar een andere dealer gaan, bij tesla niet ( kleine uitzondering met de reparaties van de eMMC, maar dat is niet te danken aan de hulp van tesla, alleen aan een paar personen op internet die zich op dat probleem hebben gestort, en vervolgens een aantal mensen die van die informatie terecht een business hebben gemaakt ).

Overigens valt het me wel op dat jij -wooter- geen antwoord op die vragen geeft.
Wat is het email adres, en hoe voelt een klant met een volgens tesla normale accu zich als hij er achter komt dat hij belazerd is?

Tot slot, ik heb een keer een probleem gehad met de aandrijving.
Er was een ring van de inverter lek ( volgens de bon ), en daardoor weigerde de auto te rijden, sterker nog, rijdend op de snelweg hield hij er gewoon mee op.
Heeft dus TWEE MAANDEN gekost voor ik hem terug had.
En ik kreeg te horen dat ik nog geluk had, er stonden er die nog langer moesten wachten.
Nee, echt geweldig, dat zou bij BMW niet beter zijn en maar wel veel duurder ( sarcasme ).
 
  • Disagree
Reactions: Phil V
Ik wijs er even op dat dit topic al in 2019 is begonnen. Toen was al een tijd duidelijk wat het probleem was. En toen hadden ze dus de software kunnen aanpassen zodat die eMMC niet zo zwaar belast wordt. Dat ze begin dit jaar ( 2021 dus minimaal 2 ! jaar nadat het op internet al duidelijk was ) pas die software hebben aangepast is in mijn ogen helemaal niet redelijk snel. Eerder ontzettend traag, en volgens mijn persoonlijke mening alleen door dat onderzoek van de overheid in de USA. Maar wat snel en traag is, daar zullen wij wel in verschillen. Het zou in ieder geval twee jaar aan nieuwe problemen met de eMMC hebben gescheelt, die tesla dus nu soms wel en soms niet moet/gaat vergoeden. Verder zouden ze dan ook de afhankelijkheid van de auto van die software hebben kunnen aanpassen. Dus niet dat richtingaanwijzers het niet meer doen ( dus, gedurende TWEE jaar gewoon laten gaan door tesla ).
Oh dit is zoveel onzin...

Tesla heeft al veel vroeger hun software aangepast om het aantal writes naar de eMMC te beperken.


12 oktober 2019.

Wat mijn optiek vanuit de financien betreft, dat heb ik wel degelijk gedaan. Ieder ontwerp heeft fouten, en daar hou je rekening mee bij de verkoop. Als er dan een fout naar boven komt, dan pas je die zo snel mogelijk aan, zodat je klanten ( en ook tesla, die had veel reparaties en kosten kunnen voorkomen door snel die eMMC te ontlasten ) er zo min mogelijk last van hebben.
Maar dat heeft tesla niet gedaan, die gooien het probleem bij de klanten, totdat ze door de Amerikaanse overheid verplicht worden er iets aan te doen.
Leg me eens uit dat gespreid de problemen herstellen niet effectiever is dan enkele maanden lang de service te overbelasten door alle eMMC's, ook diegene die nog geen problemen hebben, te gaan wisselen. Om nog maar te zwijgen dat je ook genoeg componenten van je leveranciers moet ontvangen, en die staan natuurlijk te springen voor een groot order waar ze een stevige marge aan kunnen aanrekenen omdat je het dringend nodig hebt.

Nou ben ik blij dat je mijn geld niet beheert.

en vervolgens een aantal mensen die van die informatie terecht een business hebben gemaakt
De 3rd party bedrijven die ik ken hebben de eMMC problematiek als extra service aangeboden, naast hun al bestaande services. Er zit daar niemand tussen die dat als eerste en enige beroepsactiviteit doet.

De fout bij tesla is dat je totaal afhankelijk bent van wat zij zeggen.
Bij andere fabrikanten kan je eventueel naar een andere dealer gaan, bij tesla niet
Denk je dat bij een ander merk dat niet zo is? Zij werken met vaste werkinstructies, en vaak ook vaste tarieven die ze kunnen claimen als garantie bij de importeur. Als een technieker een bout kapot draait in je auto en hij moet de bout uitboren en tappen, zit dat niet in die vaste werkinstructie en kan de dealer geen garantie-vergoeding op dat extra werk inroepen. Die werkinstructies zijn overigens ook allemaal op tijd gemeten, dus ongeacht of het de technieker een half uur of 3 uren duurt: de dealer krijgt er een vaste prijs voor van de importeur.

Andere merken wisselen ook gewoon printboards en hele kabelbomen, terwijl je bij een niet-officiële specialist terecht kan om individuele defecte componenten te laten wisselen en onderbrekingen solderen. En die andere dealer gaat eveneens niet van de vaste werkinstructies afwijken.

Wat is het email adres,
OK, denk eens even na. Stel dat je Tesla bent, en je beslist om een email-adres zoals "[email protected]" te openen. Daar gaan dan wereldwijd mensen mailtjes naar sturen, zonder referentie van hun VIN, en niet noodzakelijk met hetzelfde email adres als waarmee ze een Tesla account hebben. Het wordt dus een ongelofelijk kluwen om te achterhalen welk mailtje bij welke auto hoort, en dan heb je nog geen minuut aan diagnose gespendeerd of gelezen in het bestaande krantendossier.

Het is veel logischer om dit op te nemen met het lokale Service Center of via je eigen app. Tesla is jammer genoeg niet het clubje meer waar de eigenaar alle klanten kent.

Bij BMW heb ik ook nooit naar een email adres moeten zoeken om een probleem te escaleren. En via LinkedIn weet ik dat er ook bij Tesla service delivery managers zijn die dergelijke escalaties opnemen.

Met m'n Audi ben ik overigens bij 5 verschillende dealers gaan leuren met verschillende problemen die de vorige dealer niet correct had opgelost. Het hele VAG-concern (en eigenlijk de Belgische importeur) is daarbij voor jaren op mijn shitlist geraakt.

en hoe voelt een klant met een volgens tesla normale accu zich als hij er achter komt dat hij belazerd is?
Weet ik niet. Hoe zou dat ik nu kunnen weten?
 
  • Like
Reactions: Phil V
Maar dat heeft tesla niet gedaan, die gooien het probleem bij de klanten, totdat ze door de Amerikaanse overheid verplicht worden er iets aan te doen.

De fout bij tesla is dat je totaal afhankelijk bent van wat zij zeggen.
Bij andere fabrikanten kan je eventueel naar een andere dealer gaan, bij tesla niet

Wat is het email adres, en hoe voelt een klant met een volgens tesla normale accu zich als hij er achter komt dat hij belazerd is?
Carv-out van de tekst in 3 punten.
Punt1: Besef wel dat Tesla toen heel hard werkte aan de model 3 en qua finance er een stuk minder rooskleurig voor stond. Het bedrijf maakte verschillende fases door in hele korte periode. Niet netjes qua, maar uiteindelijk hebben ze wel een oplossing geboden

Punt 2: Voor een aantal zaken kan je naar andere garages. Bij Tesla kan je eventueel naar een ander service center. Over het algemeen ben ik zeer tevreden over Tesla Service, maar er zijn altijd individuen die vanuit hun beperking de voortgang bij Tesla tegen houden. Wat betreft levering van materieel. Eens ze zijn te hard gegroeid om het reeds geleverde goed te kunnen supporten.

Punt 3: Heel flauw, maar `Hoe voelt iemand zich die er achter komt dat hij is belazerd`, is maar 1 antwoord mogelijk ´belazerd´ Waar het omgaat is of het terecht is en hoe dat dan is gekomen. De context en timing is essentieel bij deze vraag.

Zo heb ik ook een punt met Tesla Service. Waarbij de nieuwe 12V accu na 2 jaar al begeeft. Tesla geeft aan dat het door het alarmsysteem komt, die letterlijk hun woorden: `heel veel harder moet werken` door het alarm systeem. Alarm systeem eruit gehaald. Naar het specificatie gekeken en: 0.108W.... Met andere woorden niet het probleem. Het probleem is dat de 12V accu gewoon slecht was. Vervolgens krijg je het antwoord dat ze niet beweerd heeft dat het de schuld is van het alarm en dat de 12V accu nu eenmaal een slijtage onderdeel is.

Slijtage onderdeel geloof ik zeker. Maar met 2 jaar praten we niet over een normale slijtage en is het ook niet duurzaam te noemen. We hebben het over een kleine issue, maar het gevoel is dan wel jammer.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Phil V
Punt 3: Heel flauw, maar `Hoe voelt iemand zich die er achter komt dat hij is belazerd`, is maar 1 antwoord mogelijk ´belazerd´ Waar het omgaat is of het terecht is en hoe dat dan is gekomen. De context en timing is essentieel bij deze vraag.
Ik vroeg het overigens aan wooter, maar goed, ik zal even reageren.
Hoe noem jij het als je auto na een software update ineens niet sneller meer kan laden dan -ik las- 30 kW, je naar tesla gaat, je moet BETALEN voor een onderzoek, je te horen krijgt dat het normaal is, en je dan maanden later ineens te horen krijgt dat het een soort onderzoek is van tesla? Die wisten het dus, maar zeggen het niet ( en laten je dus wel vrolijk betalen voor een neponderzoek ).
En de eigenaar ( niet ik, geen probleem gelukkig met die accu al is het wel een van de slechte serie zover ik weet ) dus maanden lang een auto heeft die gewoon niet meer doet wat hij moet doen?
Sommige zullen hem wel verkocht hebben, want als ik bij de snellader sta, en hij komt in de buurt van de 70% gaan het laden zo langzaam ( rond 30kW ) dat ik daar echt niet op ga wachten. En die auto's met die software update hebben dat dus vanaf het begin ( waar ik rond de 100 kW zit ).
Ik noem dat belazeren. Zeer slechte zaak. En dit met de eMMC wat ze dus al twee jaar geleden hadden moeten aanpakken ook. Als ik had geweten dat ze er aan werkten had ik echt wel gewacht met het laten vervangen.
Maar ik had eigenlijk alleen de optie om een upgrade uit te voeren voor ( toen ) 2400 euro.

Verder is er hier iemand die dus kennelijk al 6 maanden wacht op vervanging van de eMMC las ik.
Ach, niet probleem van tesla, en die persoon zal echt wel veel goede reclame maken voor dat merk denk ik, want hij is heel tevreden?
Of wacht, ik begrijp dat tesla liever van die persoon af is, want die is niet tevreden met tesla.....?

Een kennis van me heeft inmiddels een EV6 gekocht, wilde eerst een tesla, maar zijn baas heeft er twee en die wacht ook al maanden op een service.
En aangezien ik in die tijd twee maanden lang iedere keer met niet mijn eigen auto bij hem kwam was het dus wel logisch dat hij voor die EV 6 heeft gekozen.
Ik geef hem groot gelijk.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: arri and Maurice1
Ik vroeg het overigens aan wooter, maar goed, ik zal even reageren.
Hoe noem jij het als je auto na een software update ineens niet sneller meer kan laden dan -ik las- 30 kW, je naar tesla gaat, je moet BETALEN voor een onderzoek, je te horen krijgt dat het normaal is, en je dan maanden later ineens te horen krijgt dat het een soort onderzoek is van tesla? Die wisten het dus, maar zeggen het niet ( en laten je dus wel vrolijk betalen voor een neponderzoek ).
En de eigenaar ( niet ik, geen probleem gelukkig met die accu al is het wel een van de slechte serie zover ik weet ) dus maanden lang een auto heeft die gewoon niet meer doet wat hij moet doen?
Sommige zullen hem wel verkocht hebben, want als ik bij de snellader sta, en hij komt in de buurt van de 70% gaan het laden zo langzaam ( rond 30kW ) dat ik daar echt niet op ga wachten. En die auto's met die software update hebben dat dus vanaf het begin ( waar ik rond de 100 kW zit ).
Ik noem dat belazeren. Zeer slechte zaak. En dit met de eMMC wat ze dus al twee jaar geleden hadden moeten aanpakken ook. Als ik had geweten dat ze er aan werkten had ik echt wel gewacht met het laten vervangen.
Maar ik had eigenlijk alleen de optie om een upgrade uit te voeren voor ( toen ) 2400 euro.

Verder is er hier iemand die dus kennelijk al 6 maanden wacht op vervanging van de eMMC las ik.
Ach, niet probleem van tesla, en die persoon zal echt wel veel goede reclame maken voor dat merk denk ik, want hij is heel tevreden?
Of wacht, ik begrijp dat tesla liever van die persoon af is, want die is niet tevreden met tesla.....?

Een kennis van me heeft inmiddels een EV6 gekocht, wilde eerst een tesla, maar zijn baas heeft er twee en die wacht ook al maanden op een service.
En aangezien ik in die tijd twee maanden lang iedere keer met niet mijn eigen auto bij hem kwam was het dus wel logisch dat hij voor die EV 6 heeft gekozen.
Ik geef hem groot gelijk.
Wat betreft het snelladen, hoor ik inderdaad vaker issues. Zelf stoor ik me ook aan de "onderzoekskosten", zeker als het issue allang bekend is. A.d.a.k. dat is hoe de service centers nu eenmaal werken en tsja.. ik stoor me ook aan de 9 euro administratie kosten bij het krijgen van een boete. Waarom moet ik voor hun administratieve last betalen.

Dergelijke langlopende issues zijn vervelend. Nu ken ik alleen jouw kant van het verhaal en heb er, vanuit dat perspectief, begrip voor. Uiteraard geldt dat ook voor mijn eerder genoemde punt. Tesla kan ook denken: Daar heb je die lastpak weer ;) . De tijd dat klant koning was, is achter ons. Nu is het meer: Als je betaald, dan helpen we je zodra het kan.
 
Hoewel ik zelf best te spreken ben over de geboden service de afgelopen 7 jaren bij Tesla, maar als Wooter eens bij de Schiphol taxichauffeurs gaat praten over waarom zij geen Tesla meer rijden, dan gaan zijn ogen misschien open.
Een taxi moet elke dag kunnen rijden, als de taxi een dag stilstaat, dan heeft de ondernemer een probleem met zijn vaste klanten en portemonaie.
Mercedes repareert jouw taxi wel binnen een dag.
Daarom rijden de Taxi's met Mercedes.
 
Mercedes repareert jouw taxi wel binnen een dag.
Daarom rijden de Taxi's met Mercedes.
Er zijn genoeg voorbeelden van andere merken waar de reparatietijden heel erg lang zijn. Mijn vorige auto ben ik ook 2 keer 4 weken kwijt geweest voor een probleem wat achteraf gewoon veroorzaakt werd door de 12v accu en dat terwijl ik ze daar al vanaf dag 1 op had gewezen.
Probleem is dat je de probleem gevallen altijd terug leest en waar het goed gaat hoor je niets.

Overigens heb ik ook heel veel spijt dat we in 2019 een Tesla hebben gekocht……
We hadden al veel eerder een Tesla moeten kopen.
 
Wat betreft het snelladen, hoor ik inderdaad vaker issues. Zelf stoor ik me ook aan de "onderzoekskosten", zeker als het issue allang bekend is. A.d.a.k. dat is hoe de service centers nu eenmaal werken en tsja.. ik stoor me ook aan de 9 euro administratie kosten bij het krijgen van een boete. Waarom moet ik voor hun administratieve last betalen.

Dergelijke langlopende issues zijn vervelend. Nu ken ik alleen jouw kant van het verhaal en heb er, vanuit dat perspectief, begrip voor. Uiteraard geldt dat ook voor mijn eerder genoemde punt. Tesla kan ook denken: Daar heb je die lastpak weer ;) . De tijd dat klant koning was, is achter ons. Nu is het meer: Als je betaald, dan helpen we je zodra het kan.
tesla kent me niet als een lastpak, hooguit straks als ik weer over die vergoeding begin. Dat de auto kapot was en gerepareerd moest worden door die riem zal toch neem ik aan niet als last gezien worden. Totaal niet iets waar ik wat aan kon doen. Ik heb ook niet iedere dag gebeld met de vraag waar mijn auto bleef.
En op zich heb ik geen probleem om te betalen, maar alleen als het dus serieus aangepakt wordt.
Oh dit is zoveel onzin...

Tesla heeft al veel vroeger hun software aangepast om het aantal writes naar de eMMC te beperken.


12 oktober 2019.


Leg me eens uit dat gespreid de problemen herstellen niet effectiever is dan enkele maanden lang de service te overbelasten door alle eMMC's, ook diegene die nog geen problemen hebben, te gaan wisselen. Om nog maar te zwijgen dat je ook genoeg componenten van je leveranciers moet ontvangen, en die staan natuurlijk te springen voor een groot order waar ze een stevige marge aan kunnen aanrekenen omdat je het dringend nodig hebt.

Nou ben ik blij dat je mijn geld niet beheert.


De 3rd party bedrijven die ik ken hebben de eMMC problematiek als extra service aangeboden, naast hun al bestaande services. Er zit daar niemand tussen die dat als eerste en enige beroepsactiviteit doet.


Denk je dat bij een ander merk dat niet zo is? Zij werken met vaste werkinstructies, en vaak ook vaste tarieven die ze kunnen claimen als garantie bij de importeur. Als een technieker een bout kapot draait in je auto en hij moet de bout uitboren en tappen, zit dat niet in die vaste werkinstructie en kan de dealer geen garantie-vergoeding op dat extra werk inroepen. Die werkinstructies zijn overigens ook allemaal op tijd gemeten, dus ongeacht of het de technieker een half uur of 3 uren duurt: de dealer krijgt er een vaste prijs voor van de importeur.

Andere merken wisselen ook gewoon printboards en hele kabelbomen, terwijl je bij een niet-officiële specialist terecht kan om individuele defecte componenten te laten wisselen en onderbrekingen solderen. En die andere dealer gaat eveneens niet van de vaste werkinstructies afwijken.


OK, denk eens even na. Stel dat je Tesla bent, en je beslist om een email-adres zoals "[email protected]" te openen. Daar gaan dan wereldwijd mensen mailtjes naar sturen, zonder referentie van hun VIN, en niet noodzakelijk met hetzelfde email adres als waarmee ze een Tesla account hebben. Het wordt dus een ongelofelijk kluwen om te achterhalen welk mailtje bij welke auto hoort, en dan heb je nog geen minuut aan diagnose gespendeerd of gelezen in het bestaande krantendossier.

Het is veel logischer om dit op te nemen met het lokale Service Center of via je eigen app. Tesla is jammer genoeg niet het clubje meer waar de eigenaar alle klanten kent.

Bij BMW heb ik ook nooit naar een email adres moeten zoeken om een probleem te escaleren. En via LinkedIn weet ik dat er ook bij Tesla service delivery managers zijn die dergelijke escalaties opnemen.

Met m'n Audi ben ik overigens bij 5 verschillende dealers gaan leuren met verschillende problemen die de vorige dealer niet correct had opgelost. Het hele VAG-concern (en eigenlijk de Belgische importeur) is daarbij voor jaren op mijn shitlist geraakt.


Weet ik niet. Hoe zou dat ik nu kunnen weten?
Dat jij aangeeft dat jij dat niet kan weten betekend dat jij je er ook niet in kan verplaatsen. Kennelijk nooit problemen gehad met de auto.
Welnu, dan mag je blij zijn, en ik hoop voor je dat je niet in die situatie terecht komt.

Ik ben echt niet de enige die hele slechte ervaringen met tesla service heeft.
En daar kan jij je dus niet in verplaatsen, want jij hebt slechte ervaringen met het VAG-concern.
Bij andere merken kan je het in ieder geval bij een andere dealer proberen, bij tesla niet, tenzij je toevallig bij Luuk terecht kan ( en als het aan tesla ligt, zal dat zo min mogelijk gebeuren ).

Wat de bedrijven die als 3e partij service bieden, dat moedig ik alleen maar aan. ( dus positief van mijn kant ).
Het punt is dat het NIET de verdienste is van tesla dat die eMMC's werden vervangen. ( en dat is dus wel negatief ).

Wat het moment dat tesla die software heeft aangepast zit ik er misschien naast, ik weet niet precies wanneer ze dat gedaan hebben.
Wel heb ik er toen GEEN informatie van tesla over gehad.
Pas ergens eind vorig jaar / begin dit jaar kreeg ik bericht van tesla dat er een probleem was, en dat ze het eventueel gingen vergoeden.
Maar alleen als de auto minder dan 180.000 had gereden.
En daar viel de mijne niet onder.
Ik moest wel de laatste versie software installeren ( wat altijd gebeurd ), want die zorgde ervoor dat o.a de richtingaanwijzers bleven werken.
Wat dus in mijn ogen niet snel is om dat probleem op te lossen.
Verder NOOIT meer een update gehad dat het nu ook voor auto's met meer dan 180.000 zou gelden.
En ik zal niet de enige zijn lijkt mij.
Toeval? Tja, het mag duidelijk zijn wat ik daar van denk.