Oh dit is zoveel onzin...
Tesla heeft al veel vroeger hun software aangepast om het aantal writes naar de eMMC te beperken.
Tesla MCUs are not prepared to deal with the amount of logging the company requires. The result is their replacement due to eMMC flash memory failure.
insideevs.com
12 oktober 2019.
Leg me eens uit dat gespreid de problemen herstellen niet effectiever is dan enkele maanden lang de service te overbelasten door alle eMMC's, ook diegene die nog geen problemen hebben, te gaan wisselen. Om nog maar te zwijgen dat je ook genoeg componenten van je leveranciers moet ontvangen, en die staan natuurlijk te springen voor een groot order waar ze een stevige marge aan kunnen aanrekenen omdat je het dringend nodig hebt.
Nou ben ik blij dat je mijn geld niet beheert.
De 3rd party bedrijven die ik ken hebben de eMMC problematiek als extra service aangeboden, naast hun al bestaande services. Er zit daar niemand tussen die dat als eerste en enige beroepsactiviteit doet.
Denk je dat bij een ander merk dat niet zo is? Zij werken met vaste werkinstructies, en vaak ook vaste tarieven die ze kunnen claimen als garantie bij de importeur. Als een technieker een bout kapot draait in je auto en hij moet de bout uitboren en tappen, zit dat niet in die vaste werkinstructie en kan de dealer geen garantie-vergoeding op dat extra werk inroepen. Die werkinstructies zijn overigens ook allemaal op tijd gemeten, dus ongeacht of het de technieker een half uur of 3 uren duurt: de dealer krijgt er een vaste prijs voor van de importeur.
Andere merken wisselen ook gewoon printboards en hele kabelbomen, terwijl je bij een niet-officiële specialist terecht kan om individuele defecte componenten te laten wisselen en onderbrekingen solderen. En die andere dealer gaat eveneens niet van de vaste werkinstructies afwijken.
OK, denk eens even na. Stel dat je Tesla bent, en je beslist om een email-adres zoals "
[email protected]" te openen. Daar gaan dan wereldwijd mensen mailtjes naar sturen, zonder referentie van hun VIN, en niet noodzakelijk met hetzelfde email adres als waarmee ze een Tesla account hebben. Het wordt dus een ongelofelijk kluwen om te achterhalen welk mailtje bij welke auto hoort, en dan heb je nog geen minuut aan diagnose gespendeerd of gelezen in het bestaande krantendossier.
Het is veel logischer om dit op te nemen met het lokale Service Center of via je eigen app. Tesla is jammer genoeg niet het clubje meer waar de eigenaar alle klanten kent.
Bij BMW heb ik ook nooit naar een email adres moeten zoeken om een probleem te escaleren. En via LinkedIn weet ik dat er ook bij Tesla service delivery managers zijn die dergelijke escalaties opnemen.
Met m'n Audi ben ik overigens bij 5 verschillende dealers gaan leuren met verschillende problemen die de vorige dealer niet correct had opgelost. Het hele VAG-concern (en eigenlijk de Belgische importeur) is daarbij voor jaren op mijn shitlist geraakt.
Weet ik niet. Hoe zou dat ik nu kunnen weten?