Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuwe Belgische nettarieven

This site may earn commission on affiliate links.
Geweldig, dus als je 2 EVs hebt….wat doe je dan? Beide opladen aan 3,7kWh s’nachts?
dat wil dus zeggen waarschijnlijk een nieuwe lader (slim), panelen op het dak en enkele batterijen.
jaja, zo ga je mensen aan de EV krijgen…only in Belgium. De factuur bestaat nu al voor 60% uit belastingen.
zoals men zei, je energiefactuur is een 2° belastingsbrief.
 
Als je 60kWh laadt aan 7,4kW en je hebt een thuisbatterij van 20kWh dan kan je toch in parallel 2,5 kW van je batterij halen en 5 kW van het net (onder de piekgrens). Heb je op een uur ook 7,5 en ben je op 8 uur vol en je batterij leeg.
de 20kWh van je batterij vul je overdag weer aan. Als de zon niet schijnt kan je die zelfs onder de piekgrens van het net halen.
Dat klinkt interessant, maar de vraag is of de thuisbatterij al de nodige programmatie heeft om zo een vermogen te kunnen leveren om te passen binnen een arbitrair opgelegde regel.

Op het einde van de rit moet je een geïntegreerd systeem hebben dat een overzicht houdt van al je bronnen en al je verbruikers, en je zoveel mogelijk slimme verbruikers kan aansturen. Dus moet je een slimme thuisbatterij en slimme PV-omvormer hebben, maar ook een slimme laadpaal en slimme warmtepomp. En als het kan misschien ook een slimme oven, slimme magnetron en slim fornuis. En slim niet in de zin van een Samsung koelkast die je wekelijks laat weten hoeveel keren de deur geopend is geweest, maar zichzelf kunnen uitzetten na communicatie met dat centrale systeem dat continu je gevraagde vermogen meet.
 
Dat klinkt interessant, maar de vraag is of de thuisbatterij al de nodige programmatie heeft om zo een vermogen te kunnen leveren om te passen binnen een arbitrair opgelegde regel.

Op het einde van de rit moet je een geïntegreerd systeem hebben dat een overzicht houdt van al je bronnen en al je verbruikers, en je zoveel mogelijk slimme verbruikers kan aansturen. Dus moet je een slimme thuisbatterij en slimme PV-omvormer hebben, maar ook een slimme laadpaal en slimme warmtepomp. En als het kan misschien ook een slimme oven, slimme magnetron en slim fornuis. En slim niet in de zin van een Samsung koelkast die je wekelijks laat weten hoeveel keren de deur geopend is geweest, maar zichzelf kunnen uitzetten na communicatie met dat centrale systeem dat continu je gevraagde vermogen meet.
Misschien niet voldoende maar ik had ergens gelezen dat (sommige?) slimme meters elke bron afzonderlijk zou kunnen identificeren door een soort signature. Verder dan dat weet ik het ook niet meer maar ik had de indruk dat men zo in de toekomst exact zou kunnen weten of er een auto wordt geladen of een kookplaat wordt gebruikt en dan het tarief aanpast. Denk aan een extra belastingen om zo het accijns verlies goed te maken als we van het dinosap af zijn.

wat ik mij afvraag, kan een domme laadpaal, en andere bronnen, slim worden gemaakt door een centraal component in je zekeringskast? Ik vermoed van niet aangezien op elke kring meerdere bronnen kunnen zitten. Voor een laadpaal misschien wel omdat die meestal toch een eigen kring heeft.
 
wat ik mij afvraag, kan een domme laadpaal, en andere bronnen, slim worden gemaakt door een centraal component in je zekeringskast? Ik vermoed van niet aangezien op elke kring meerdere bronnen kunnen zitten. Voor een laadpaal misschien wel omdat die meestal toch een eigen kring heeft.
Je kan een component ertussen zetten dat het vermogen beperkt, maar de vraag is of het toestel erachter dan nog voldoende werkt met het beperkte vermogen, of in een foutstatus gaat.

Ik denk dat de meeste domme laadpalen wel een controle-component hebben omdat ze moeten communiceren met de auto hoeveel vermogen ze kunnen leveren. De vraag is hoe je bij die domme laadpalen dat controle-component kan beïnvloeden. Bij de TWC v2 kan dat via een RS-485 seriële poort.

Ik vraag me ook af hoeveel domme laadpalen er nog wel verkocht worden en beschikbaar zijn. Ik kan wel snel voor €550 een domme laadpaal vinden, maar voor €600 vind ik al slimme laadpalen.
 
  • Like
Reactions: JanG007
De situatie in België wordt er m.i. niet eenvoudiger op.
Gezien de prijzen van PV én stroom is PV in België een no-brainer intussen, gewoon doen!

Je mag maximaal 5kWp PV leggen monophase, en met een EV wil je natuurlijk graag meer PV-vermogen.
En dan moet je wel 3-fazig gaan. (Ook maar tot 10kWp (omvormer!) maximum, wie heeft dat bedacht ???)


Anderzijds krijgen we ergens in de loop van volgend jaar Captar,
maar als je (heel) slim omgaat met PV, EV en huisbatterij
(en, toegegeven, wat flexibiliteit kan inbouwen in het laden, al was het maar via een betaalde Supercharger-beurt),
dan kom je mogelijks nooit boven de minimumgrens 2.5kW.

2.5kW * 24 u = 60kWh per dag beschikbaar van net - zonder PV dan nog.
Ik denk niet dat er veel particulieren zijn die méér verbruiken.


Captar staat wel totaal los van je aansluiting.
Ik zal met mijn 3*63A aansluiting straks toch maar 2.5kW kwartiervermogen hebben. Ha !

De sturing van de huisbatterij is intussen een gans ballet tussen maximaliseren eigenverbruik, buffer voor EV én minimaliseren kwartuurvermogen.
En in mijn geval ook nog oogsten van de overschot aan PV - 12kWp met maar 10kW omvormer,
dus in de zomer moet er tot 2kW naar de batterij gaan, wil ik alles oogsten.

Ik ga proberen in dit draadje verder te gaan, gezien het toch vooral te maken heeft met de Belgische situatie en niets met andere automerken.

@S-19910 , is dit dan met DIY software-sturing of iets dat gewoon beschikbaar is? Dit soort systemen is ongetwijfeld de toekomst, maar lijkt tot nu toe weggelegd voor zij die kunnen programmeren. Ik heb in elk geval geïnteresseerd. Anderzijds heb ik nog wel tijd om de kat uit de boom te kijken totdat mijn terugdraaiende teller wordt weggenomen. Tot dan heb ik een gratis net-batterij die niet verslijt. Ik veronderstel dat er wel commerciële oplossingen zullen komen.
 
De balans thuisbatterij + PV + captar is iets uniek Vlaams, dus miet je al niet hopen op buitenlandse oplossingen. De basis blijft wel dezelfde: je wil je stroomverbruik van het net beperken, en je wil de pieken op het net beperken. En in je hele keten is eigenlijk je laadpaal het enige wat momenteel slim te besturen valt.

Is het overigens al duidelijk hoe men dat kwartiervermogen gaat berekenen? Want een oven of fornuis draait ook niet elke minuut 100%. Het enige toestel in huis dat continu stroom vraagt is de laadpaal, maar als je daar ook onderbrekingen kan inbouwen, wat is het effect daarop op de captar?

Een voorbeeld van gisteravond: links de load balanced TWC, rechts het fornuis en microwave voor het avondeten.

1633852415340.png
 
  • Like
Reactions: S-19910
Is het overigens al duidelijk hoe men dat kwartiervermogen gaat berekenen?
Ik dacht het maximum van verbruik in een floating window van 15 minuten, waarbij dan het maandelijks gemiddelde genomen wordt van die 12 maxima, zie Capaciteitstarief voor elektriciteit in Vlaanderen vanaf 2022

Mijn auto is het enige verbruik waar ik mee kan schuiven. Mijn warmtepomp verbruikt om de x minuten voor y minuten 3kW, dus die kan ik niet regelen. Ik kan wel zonder al te veel problemen onze beide auto’s aan 2 of 3 kW laden (waaschijnlijk zelfs minder). Volgens de simulatietool zal mijn rekening daardoor al redelijk naar beneden gaan.
Ik denk dat ik met een smart charger hoogstens mijn capaciteitsarief met 3 kW kan doen dalen (i.e. Er voor zorgen dat onze auto’s niet tegelijkertijd met de warmtepomp opladen). Ik vraag me af of het kosteneffectief zou zijn om daarvoor een smart charger te installeren.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: wooter and S-19910
Ik ga proberen in dit draadje verder te gaan, gezien het toch vooral te maken heeft met de Belgische situatie en niets met andere automerken.

@S-19910 , is dit dan met DIY software-sturing of iets dat gewoon beschikbaar is? Dit soort systemen is ongetwijfeld de toekomst, maar lijkt tot nu toe weggelegd voor zij die kunnen programmeren. Ik heb in elk geval geïnteresseerd. Anderzijds heb ik nog wel tijd om de kat uit de boom te kijken totdat mijn terugdraaiende teller wordt weggenomen. Tot dan heb ik een gratis net-batterij die niet verslijt. Ik veronderstel dat er wel commerciële oplossingen zullen komen.
DIY software.

Maar vermits jij het net als tera-batterij kan gebruiken, is dit voor jou allemaal niet van toepassing.
Ook Captar zal in eerste instantie jou niet deren, je betaalt het minimum (als ik goed geinformeerd ben)
 
Ik dacht het maximum van verbruik in een floating window van 15 minuten, waarbij dan het maandelijks gemiddelde genomen wordt van die 12 maxima, zie Capaciteitstarief voor elektriciteit in Vlaanderen vanaf 2022
Het wordt inderdaad kwartuurvermogen : met meet het verbruik gedurende een kwartier.
Dan per maand het hoogste kwartier.
En vervolgens het gemiddelde van 12 maanden.
Dat wordt dan jouw piek waarvoor je zal belast worden.

Dus bvb ganse maand januari aan 2kW en dan het laatste kwartier van de maand 11kW -> dan heb je meteen 11kW voor de ganse maand.
Mijn auto is het enige verbruik waar ik mee kan schuiven. Mijn warmtepomp verbruikt om de x minuten voor y minuten 3kW, dus die kan ik niet regelen. Ik kan wel zonder al te veel problemen onze beide auto’s aan 2 of 3 kW laden (waaschijnlijk zelfs minder). Volgens de simulatietool zal mijn rekening daardoor al redelijk naar beneden gaan.
Voor 'grootverbruikers' met warmtepomp en EV zou de kost normaal wat moeten dalen.

Maar je kan verder optimaliseren, door gebruik van een huisbatterij.
Als je kwartuurvermogen boven het vorige maximum zou uitkomen : de batterij gaan ontladen.
En als je nog ruimte heb, terug bijladen.

Hiervoor alleen een batterij (+omvormer) aanschaffen zal niet rendabel zijn;
maar als je PV+digitale teller hebt, dan is huisbatterij wél zinvol, en kan je met wat knutselwerk het onderste uit de kan halen.

Ik denk dat ik met een smart charger hoogstens mijn capaciteitsarief met 3 kW kan doen dalen (i.e. Er voor zorgen dat onze auto’s niet tegelijkertijd met de warmtepomp opladen). Ik vraag me af of het kosteneffectief zou zijn om daarvoor een smart charger te installeren.

Hangt er een beetje van af welke lader je nu hebt, maar het zou best kunnen dat de kost om je lader "smart" (lees : aanstuurbaar) te maken laag is.
(Ik heb enkel de EVSE vervangen, kostte geen 100€. )
 
  • Like
Reactions: Phil V
Hangt er een beetje van af welke lader je nu hebt, maar het zou best kunnen dat de kost om je lader "smart" (lees : aanstuurbaar) te maken laag is.
(Ik heb enkel de EVSE vervangen, kostte geen 100€. )

Je hebt toch steeds een meetmodule nodig die je volledige verbruik meet, en dat dan draadloos (in mijn geval, wegens openbreken van mijn terras geen optie) doorsturen naar de lader? Dat zal ook wel wat kosten om dat geinstalleerd te krijgen.
 
Ik dacht het maximum van verbruik in een floating window van 15 minuten, waarbij dan het maandelijks gemiddelde genomen wordt van die 12 maxima, zie Capaciteitstarief voor elektriciteit in Vlaanderen vanaf 2022
1633896893194.png

Dus de auto 7,5 minuten op 11kW laden en dan 7,5 minuten niet laden betekent niet dat er 0kW wordt aangerekend, maar dat men dus 5,5kW gaat tellen.

Het scheelt dus niet om gekke systemen uit te dokteren die het laden alterneren. Enige wat scheelt is de laadpaal een maximum geven waar ie nooit over mag.
 
Het scheelt dus niet om gekke systemen uit te dokteren die het laden alterneren. Enige wat scheelt is de laadpaal een maximum geven waar ie nooit over mag
Gewoon zo traag mogelijk laden. Wij gebruiken ongeveer 7000kWh jaarlijks voor onze beide wagens samen. Dit is ongeveer 19kWh per dag. Als onze auto’s de helft van de dag thuis staan , dan hebben we niet eens 2kW vermogen nodig om ze opgeladen te houden.
Wel zonde van die driefasen aansluiting die we 6 jaar geleden hebben laten leggen om aan 11kW te kunnen laden ‘s nachts.
 
En hoe moet ik mijn werkgever nu gaan aanrekenen want deze betaalt terug op basis van verbruikte kW.
Dus hoe sneller ik laad, hoe meer ik zelf zal betalen. En ‘s nachts moeten er ooit 2 EVs voor 2,5kW vechten.
Ik weet niet wat ik van deze nieuwe regeling moet vinden: onkunde van het energiebeleid? mensen toch harder pushen naar zonnepanelen/nog te dure batterijen?
 
Ik weet niet wat ik van deze nieuwe regeling moet vinden: onkunde van het energiebeleid? mensen toch harder pushen naar zonnepanelen/nog te dure batterijen?
De logica is dat een continu laag stroomverbruik minder problematisch is dan onvoorspelbare pieken. En die pieken gaan we met EV's nog meer hebben, ook al is een EV 3x zuiniger dan een benzine of diesel, als je in kWh's rekent. Want hoewel 3x zuiniger, die kWh's komen niet binnen via een regelmatige tankbeurt bij een tankstation, maar via het net in de straat dat absoluut niet gemaakt is om elk gezin 's avonds continu +10kW te leveren.

Je tarifiering op basis van kWh's zal door je werkgever dus aangepast moeten worden. Zo is het bij Ecopower, die momenteel ook een vlakke kWh-prijs rekenen, ook nog niet duidelijk hoe men dit vanaf midden 2022 zal regelen op de factuur.

Ik vraag me overigens ook af hoe Charge Pole Operators hiermee moeten gaan werken. Een Tesla of IONITY kan misschien nog rekenen op een bedrijfsaansluiting, maar de Allego trage laadpalen doorheen Vlaanderen zijn allemaal braaf aangesloten op het publieke net, zonder een middenspanningcabine in de buurt.
 
De logica is dat een continu laag stroomverbruik minder problematisch is dan onvoorspelbare pieken. En die pieken gaan we met EV's nog meer hebben, ook al is een EV 3x zuiniger dan een benzine of diesel, als je in kWh's rekent. Want hoewel 3x zuiniger, die kWh's komen niet binnen via een regelmatige tankbeurt bij een tankstation, maar via het net in de straat dat absoluut niet gemaakt is om elk gezin 's avonds continu +10kW te leveren.

Je tarifiering op basis van kWh's zal door je werkgever dus aangepast moeten worden. Zo is het bij Ecopower, die momenteel ook een vlakke kWh-prijs rekenen, ook nog niet duidelijk hoe men dit vanaf midden 2022 zal regelen op de factuur.

Ik vraag me overigens ook af hoe Charge Pole Operators hiermee moeten gaan werken. Een Tesla of IONITY kan misschien nog rekenen op een bedrijfsaansluiting, maar de Allego trage laadpalen doorheen Vlaanderen zijn allemaal braaf aangesloten op het publieke net, zonder een middenspanningcabine in de buurt.
Daar volg ik je deels in, dat die pieken een probleem vormen, ligt toch deels aan het toekomstig beleid, niet dan? Meeste EVs zullen 's nachts laden en dat komt met de huidige kerncentrales redelijk goed uit aangezien deze niet of moeilijk kunnen worden afgeschakeld van het net en er dus een overschot is. (vandaar ook het goedkopere nachttarrief)

Uiteraard, met het sluiten van deze centrales en ze te vervangen door gascentrales, komt men in dat opzicht in de problemen aangezien die dingen veel meer CO2 uitstoten en dus liefst zo weinig mogelijk worden gebruikt. (lees: 's nachts op een zo laag mogelijk pitje?) Om dan te gaan ontmoedigen door de prijs op te trekken voor diegene die toch meer verbruiken en dan nog niet eens meten tijdens een bepaalde periode maar over kwartierdelen.

Ik herinner mij nog discussies op het forum dat het net dit allemaal aan zou kunnen, zelfs als we met z'n allen aan de EV zouden gaan. Nu blijkt dat men in 2022 al "problemen" voorziet met "amper" EVs op de weg.

Ik ga waarschijnlijk geen boterham minder eten door wat batterijen en panelen te installeren maar ik denk dat dat voor een grote meerderheid wel eens vervelend zou kunnen gaan worden.

Heeft m'n in andere landen gelijkaardige plannen?
 
Daar volg ik je deels in, dat die pieken een probleem vormen, ligt toch deels aan het toekomstig beleid, niet dan? Meeste EVs zullen 's nachts laden en dat komt met de huidige kerncentrales redelijk goed uit aangezien deze niet of moeilijk kunnen worden afgeschakeld van het net en er dus een overschot is. (vandaar ook het goedkopere nachttarrief)

Uiteraard, met het sluiten van deze centrales en ze te vervangen door gascentrales, komt men in dat opzicht in de problemen aangezien die dingen veel meer CO2 uitstoten en dus liefst zo weinig mogelijk worden gebruikt. (lees: 's nachts op een zo laag mogelijk pitje?) Om dan te gaan ontmoedigen door de prijs op te trekken voor diegene die toch meer verbruiken en dan nog niet eens meten tijdens een bepaalde periode maar over kwartierdelen.

Ik herinner mij nog discussies op het forum dat het net dit allemaal aan zou kunnen, zelfs als we met z'n allen aan de EV zouden gaan. Nu blijkt dat men in 2022 al "problemen" voorziet met "amper" EVs op de weg.

Ik ga waarschijnlijk geen boterham minder eten door wat batterijen en panelen te installeren maar ik denk dat dat voor een grote meerderheid wel eens vervelend zou kunnen gaan worden.

Heeft m'n in andere landen gelijkaardige plannen?
Het capaciteitstarief heeft niks te maken met gascentrales en kerncentrales. Het gaat over de lokale capaciteit van het net. Hetzelfde fenomeen dat omvormers van zonnepanelen op een zonnige dag uit doet schakelen is net dezelfde reden waarom men probeert met het capaciteitstarief pieken 's avonds te voorkomen: het lokale netwerk heeft overdag te weinig capaciteit om de energie van zonnepanelen weg te geleiden naar omgevingen waar die energie nodig is, en 's avonds te weinig capaciteit om continu iedereen 11kW te leveren. De fysieke kabels naar woonwijken zijn van een kleiner formaat in de straat dan de middenspanning waar grotere bedrijven op kunnen rekenen.

De hoop is dat met de inkomsten van het capaciteitstarief de nodige investeringen kunnen gedaan worden om de capaciteit in woonwijken uit te breiden. Of dat mensen hun verbruik zo aanpassen zodat investeringen niet nodig zijn...
 
  • Informative
Reactions: JanG007
Het is toch vooral een poging om te vermijden dat iedereen op hetzelfde moment aan maximaal beschikbaar vermogen elektriciteit gaat verbruiken. De beperkingen zijn velerlei: capaciteit van het netwerk zoals Wooter schrijft maar toch ook de maximale productiecapaciteit en de beschikbaarheid van 'goedkope' elektriciteit. Als massale laadbeurten te frequent de piekcentrales doen opstarten gaat dat de kosten opdrijven. Daarom wordt spreiding in tijd aantrekkelijker gemaakt.
 
  • Informative
Reactions: JanG007