Ik weet, het is een beetje vroeg maar met de nieuwe nettarieven in aantocht in 2018 (2019 werd gisteren in de pers vermeld) wilde ik toch al een steen opwerpen.
En gezien het zijspoor in een ander draadje dat we volgden ben ik dit nieuwe draadje maar begonnen.
En begin direct al met een voorspelling:
Net zoals binnen enkele jaren EV's terug wegentaks zullen gaan betalen (onder de vorm van een km-heffing) is een hervorming van de nettarieven in 2018 of 2019 een vaststaand feit. Of daar een slimme meter zal bijhoren zal van de politiek afhangen, maar feit is wel dat een gedeelte van de factuur zal afhangen van het aansluitvermogen (zoals het vast recht in Nederland). Achterliggende gedachte: hoe meer je het net kan belasten/ontlasten, hoe meer je betaalt. Ik verwacht persoonlijk dat de 1F 230V 64A- of 3F 400V 16A-aansluiting als basis gaan dienen (11kW, lees: lekker krap). Wil je meer?
1)Dan betaal je een hoger vast recht op je factuur
of
2) blijft bij een "kleine"-aansluiting en stuurt je verbruik beter
of
3)als je je verbruik niet wenst te sturen installeer je een batterij
En gezien het zijspoor in een ander draadje dat we volgden ben ik dit nieuwe draadje maar begonnen.
En begin direct al met een voorspelling:
Net zoals binnen enkele jaren EV's terug wegentaks zullen gaan betalen (onder de vorm van een km-heffing) is een hervorming van de nettarieven in 2018 of 2019 een vaststaand feit. Of daar een slimme meter zal bijhoren zal van de politiek afhangen, maar feit is wel dat een gedeelte van de factuur zal afhangen van het aansluitvermogen (zoals het vast recht in Nederland). Achterliggende gedachte: hoe meer je het net kan belasten/ontlasten, hoe meer je betaalt. Ik verwacht persoonlijk dat de 1F 230V 64A- of 3F 400V 16A-aansluiting als basis gaan dienen (11kW, lees: lekker krap). Wil je meer?
1)Dan betaal je een hoger vast recht op je factuur
of
2) blijft bij een "kleine"-aansluiting en stuurt je verbruik beter
of
3)als je je verbruik niet wenst te sturen installeer je een batterij