Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuwe Belgische nettarieven

This site may earn commission on affiliate links.

FVO

Active Member
Nov 26, 2011
3,733
1,609
Ik weet, het is een beetje vroeg maar met de nieuwe nettarieven in aantocht in 2018 (2019 werd gisteren in de pers vermeld) wilde ik toch al een steen opwerpen.
En gezien het zijspoor in een ander draadje dat we volgden ben ik dit nieuwe draadje maar begonnen.

En begin direct al met een voorspelling:
Net zoals binnen enkele jaren EV's terug wegentaks zullen gaan betalen (onder de vorm van een km-heffing) is een hervorming van de nettarieven in 2018 of 2019 een vaststaand feit. Of daar een slimme meter zal bijhoren zal van de politiek afhangen, maar feit is wel dat een gedeelte van de factuur zal afhangen van het aansluitvermogen (zoals het vast recht in Nederland). Achterliggende gedachte: hoe meer je het net kan belasten/ontlasten, hoe meer je betaalt. Ik verwacht persoonlijk dat de 1F 230V 64A- of 3F 400V 16A-aansluiting als basis gaan dienen (11kW, lees: lekker krap). Wil je meer?
1)Dan betaal je een hoger vast recht op je factuur
of
2) blijft bij een "kleine"-aansluiting en stuurt je verbruik beter
of
3)als je je verbruik niet wenst te sturen installeer je een batterij
 
  • Informative
Reactions: PimEffting
In Nederland hebben we zoiets al sinds 2009, we noemen dat capaciteitstarieven, die zijn ongeveer (afhankelijk van waar je woont):
3x25A kost 190 euro ex. btw per jaar
3x35A kost 743 euro ex. btw per jaar
3x50A kost 1083 euro ex. btw per jaar
3x63A kost 1429 euro ex. btw per jaar
3x80A kost 1769 euro ex. btw per jaar
Dit capaciteitstarief is zonder "verbruik" en kosten voor de aanleg. De prijs per kWh komt hier dus nog boven op.
 
Ik leid die 3x16A af uit het feit dat de netbeheerders bij nieuwe aansluitingen standaard 1x64A voorzien... Hetgeen overeenkomt met 14kW. En als je dan rekent dat er op slinkse wijze allerlei inkomsten uit de elektriciteitsfactuur worden getrokken reken ik mezelf alvast nog niet rijk.
 
Je merkt dat elektriciteit steeds minder een vorm van energietransport wordt en steeds meer een vorm van geldtransport. Het draaien aan belastingknoppen (accijnzen, BTW, heffingen, toeslagen, overwinsten voor semi-publieke instellingen, etc.) is nu eenmaal het eenvoudigst voor 'onmisbare' facilteiten en goederen. Liefst ook nog slechts beschikbaar via monopolisten of oligarchen.
Totdat de pijngrens van de maximale belastingdruk voor consumenten wordt overschreden. Dan wordt de consument narrig en gaat ontwijkingen bedenken. Illegale drank, diesel, rookwaar en zwart werken zijn voorbeelden.
Zo is er een punt denkbaar dat off-grid elektriciteit financieel technisch haalbaar wordt dankzij voldoende hoge belastingdruk. Terwijl elektriciteit al bijna niets kost, buiten die belastingdruk. Kijk maar naar de zakelijke tarieven. Een consumententarief van € 0,04 per kWh is al dekkend. Voor een 'gemiddeld' verbruik van 5.000 kWh is dat helemaal € 200 per jaar. Je zou je zelfs het hele gedoe met meters, voorschotten, facturen, terugbetalingen kunnen besparen met een vast bedrag van minder dan € 20 per maand. Eigenlijk is voornoemd lijstje met vastrecht bedragen dus al dekkend, zonder kWh-tarief, bij 'fair use'. Nu nog een andere manier om de belastinginkomsten te garanderen.
Gelukkig lezen er hier geen politici mee. Want als je mijn gedachtengang begrijpt, wordt de stap naar het tot net onder de pijngrens belasten van internettoegang wel erg aantrekkelijk. Onmisbaar, eenvoudig te reguleren, beschikbaar via een beperkt aantal partijen en nu nog erg goedkoop tegen doorgaans vaste maandbedragen. We geven momenteel in de consumentensfeer al meer uit aan internettoegang (zonder belastingmaximalisatie) dan aan de kale elektriciteitskosten.
 
  • Informative
Reactions: Frank C
Ik weet niet wat jullie er van denken maar het komt bij mij mijn strot uit met die belastingen, taksen op van alles en nog wat.
En ze komen tegenwoordig iedere dag met nieuwe taxen en belastingen op de proppen tot het illegale toe (Turteltax).:mad:
 
  • Like
Reactions: FVO
Indien 3x20A de standaard wordt moeten we nog niet echt klagen. Ik vrees alleen maar dat de basisaansluiting lager gaat zijn.

We hebben nu een 3x20A aansluiting waarop het huis draait, mijn auto kan laden, en de warmtepompen werken. Een jaarverbruik van 11000kWh en dat lukt prima mits wat planning, de Tesla laadt alleen 's nachts op 3x16A. In de winter als de warmtepompen ook 's nachts draaien zet ik de auto op 8A. Alles werkt prima zo.
 
Heeft er iemand ergens de concrete details gevonden? Bv. Welk bedrag bij welke aansluiting?
Er werd ook vermeld dat het nachtarief zou verdwijnen. Zou dit vervangen worden door meer flexibeler tarieven met smart meters?
 
Heeft er iemand ergens de concrete details gevonden? Bv. Welk bedrag bij welke aansluiting?
Er werd ook vermeld dat het nachtarief zou verdwijnen. Zou dit vervangen worden door meer flexibeler tarieven met smart meters?

Mjah, zoveel verschil zal dat niet maken.
Ik heb twee tellers dag/nacht en we laten vaatwas, wasmachine en/of droger én de Tesla 's nachts laden, maar als je de eindfactuur van je energieleverancier bekijkt krijg je het toch op de heupen!
Als pure energiekost is het verschil aanzienlijk, echter voor het totaal aantal KWh gooien ze allerlei kosten er bovenop zonder onderscheid dag/nacht, dus finaal scheelt het maar een prul van niks tussen dag- en nachtverbruik.
Eigenlijk schandalig!
 
  • Like
Reactions: Frank C and Phil_BE
Mjah, zoveel verschil zal dat niet maken.
Ik heb twee tellers dag/nacht en we laten vaatwas, wasmachine en/of droger én de Tesla 's nachts laden, maar als je de eindfactuur van je energieleverancier bekijkt krijg je het toch op de heupen!
Als pure energiekost is het verschil aanzienlijk, echter voor het totaal aantal KWh gooien ze allerlei kosten er bovenop zonder onderscheid dag/nacht, dus finaal scheelt het maar een prul van niks tussen dag- en nachtverbruik.
Eigenlijk schandalig!

Sedert de laatste hervorming van minder dan een jaar geleden scheelt het toch 5 a 6 cent per kwh doordat de distributiekost nu lager is voor navhttarief. Komt toch neer op 20 % goedkoper.
 
Mjah, zoveel verschil zal dat niet maken.
Ik heb twee tellers dag/nacht en we laten vaatwas, wasmachine en/of droger én de Tesla 's nachts laden, maar als je de eindfactuur van je energieleverancier bekijkt krijg je het toch op de heupen!
Als pure energiekost is het verschil aanzienlijk, echter voor het totaal aantal KWh gooien ze allerlei kosten er bovenop zonder onderscheid dag/nacht, dus finaal scheelt het maar een prul van niks tussen dag- en nachtverbruik.
Eigenlijk schandalig!

inderdaad xavier, is eigelijk heel triestig de ongelijkheid in intercommunales of beter hun tarieven kan ook tellen
 
We zijn er nog lang niet. In een gezellige babbel met een big chief bij Eneco, werd me verteld dat we uiteindelijk naar een 7 tarieven plan gaan, waarbij het duurste tarief maar liefst 10x zoveel zou gaan kosten als het goedkoopste tarief. Dat is de toekomst. Alles in functie van het balanceren van het net. En dan had hij het nog niet eens over de politiek die ook nog eens op tal van vlakken in onze zak komt graaien. Leuk hoor, mijn 3x64A aansluiting, straks moet ik nog downgraden om een faillissement af te weren :)

Als het zo ver komt, zou ik ervoor tekenen dat Tesla het gratis superchargen beperkt, maar ons de optie biedt om de auto als thuisbatterij te gebruiken. Buddy charging kunnen ze dan meteen ook activeren.
 
Heeft er iemand ergens de concrete details gevonden? Bv. Welk bedrag bij welke aansluiting?
Er werd ook vermeld dat het nachtarief zou verdwijnen. Zou dit vervangen worden door meer flexibeler tarieven met smart meters?

Exacte tarieven zijn nog niet bekend. Enige wat wel 99% zeker is is dat er een speciaal tarief komt voor mensen met elektrische accumulatieverwarming (lees:een enkel nachtteller). Zoals ze nu ook al een korting gaan krijgen op de turteltaks. :mad: